PDA

View Full Version : Doffe ellende met mijn Crafter J-24



Toffe gozer
8 februari 2005, 11:05
Ik heb al een tijdje een Crafter J-24, nou wil het geval dat de G- snaar dof klinkt, de toon van de snaar valt gewoon dood als het ware.

Het ligt niet aan de snaar zelf , die heb ik al een paar keer verwisselt.
Waar ligt dit aan ? Als het aan de hals zelf ligt, zouden er meer snaren dof moeten klinken zou ik zeggen .

Iemand een idee waaraan dit ligt ?
Alvast bedankt :)

Buzz
8 februari 2005, 11:56
Valt de G-snaar ook dood als je hem aanslaat als losse snaar, of ook ook als je hem gefret speelt?

Toffe gozer
8 februari 2005, 12:10
Ook een beetje als ie gefret wordt, maar voornamelijk wanneer ie open gespeeld wordt , ligt het dan aan de topkam ?
Moet ie dan een beetje uitgevijlt worden of kan ik er beter dunnerder snaren op zetten?(er zitten nu een setje 0.10 op)

Buzz
8 februari 2005, 13:35
mogelijk ligt het aan je topkam. Een lichtere set dan 010 lijkt me geen oplossing. 010 is al heel licht voor een akoestische gitaar.
Als het probleem zich ook voordoet bij gefrette noten ligt het probleem misschien ook bij het brugzadel, of heb je dode plekken op de hals. Aan het laatste is niks te doen, aan de andere mogelijkheden wel, maar daar zou ik een vakman naar laten kijken.

Toffe gozer
8 februari 2005, 16:17
Thanks Buzz voor je antwoorden , ik zal er een keer na laten kijken in iedergeval bedankt voor je replies :)

Azrael
8 februari 2005, 20:25
Heb hetzelfde prolbleem op mijn CrafterD8 dus hou mij op de hoogte. Ik heb de brug al geschuurd en dat verhielp het probleem bij mij niet. Ik gok dat het een dode plek is of een topkam probleem. Maar de overschakelingen naar 0.12 vanaf .10 hielp bij mij niet dus ik gok een dode plek.

Mienmachine
8 februari 2005, 23:51
Topkam? Kijk eerder naar je zadel of deze goed vlak is, of goed contact maakt met de brug.

Zadel beetje krijt eronder smeren, in de brug plaatsen, even spelen, recht eruit halen, kijken waar het krijt een afdruk heeft gemaakt in de brug.

Vaak ook de oplossing bij een schelle hoge e.

Toffe gozer
10 februari 2005, 14:00
Ik heb er na laten kijken door de winkel waar ik hem gekocht heb, ze hebben de hals wat rechter gezet en de g-snaar klinkt wel wat helderder nu.
Al ben ik er niet voor de 100 % tevreden over het is in iedergeval een stuk beter dan voorheen.

Buzz
10 februari 2005, 14:09
:???:

Toffe gozer
10 februari 2005, 15:04
Beetje vaag verhaal ?
Ze hebben ook de snaren verwisseld in volgens hun "helderder" snaren (Martin 2100) daar kan het natuurlijk ook aan liggen dat de G-string wat beter klinkt .

Ik ga voor de zekerheid nog een keer naar een andere "gitaardokter" toe, om te kijken wat die ervan zegt .

Picker
14 februari 2005, 13:01
Belangrijk is om te luisteren of alleen de open snaar dof klinkt of ook de gefrette. Je zei dat gefrette snaren beter klinken, het probleem zit dan (deels) in de gleuf van de topkam. Die is dan waarschijnlijk horizontaal of zelfs oplopend (van fretbord naar peghead). De gleuf in de topkam moet schuin naar beneden lopen (dieper) van het fretboard in de richting van de mechanieken, en precies de richting van de snaar volgen, of zelfs nog iets dieper gaan. De snaar spant dan op het randje van de kam aan de kant van het fretbord. Zo niet, dan is er risico van demping waar de snaar in de kam ingeklemd zit. Voorzichtig uitvijlen van de sleuf (kan met een figuurzaagje) is de remedie. En zorg dat je de kam aan de kant van het fretbord niet raakt, anders komt de snaar dieper in de kam te liggen!

Het probleem kan ook aan de kant van de brug liggen. Simpele oplossing: zaag je brugzadel in zes aparte stukjes en zet die terug in de gleuf. Daar gaat de klank van iedere gitaar op vooruit, omdat iedere snaar nu perfect contact heeft met het bruggedeelte. Ik heb al mijn gitaren zo aangepast.

Succes!

Picker.

belg
14 februari 2005, 17:43
Is dat een serieus verschil picker??

Picker
15 februari 2005, 20:03
Is dat een serieus verschil picker??

Absoluut!

1. Het effect dat naastliggende snaren gaan meetrillen wordt veel minder om dat de trillingen tussen snaren onderling nu via brug-top-brug worden overgedragen en niet direct via de brug. Resultaat: betere toonseparatie. Bijstrummen hoor je dat niet, bij fingerstyle wel, en

2. je voorkomt ongelijke druk op de top, en ook

3. op de UST als je die hebt.

PLUS: je voorkomt het soort problemen als in deze topic aangekaart.

Toffe gozer
16 februari 2005, 11:36
Thanks picker, voor je gedetailleerde reply ik zal dit zeker uitproberen :)

Edit: ik heb te topkam een beetje uitgezaagd maar het verschil is marginaal dus ga ik nu met de brug aan de gang, wordt vervolgd

Toffe gozer
16 februari 2005, 17:05
Zo ik heb inmiddels mijn brugzadel in 6 stukjes gezaagd en ondanks mijn g-snaar nog wel een beetje dof klinkt , klinkt die een stuk beter dan voorheen. En ook de rest van de snaren klinken toch een stuk beter door dit truukje :)

Mienmachine
18 februari 2005, 10:50
Zagen jullie het zadel echt in 6 stukjes? of laten jullie de bovenkant dicht, dus van onder zagen tot je bijna door bent.

Ik moet bekennen dat ik er nog nooit van heb gehoord.

Picker
18 februari 2005, 21:25
Zo ik heb inmiddels mijn brugzadel in 6 stukjes gezaagd en ondanks mijn g-snaar nog wel een beetje dof klinkt , klinkt die een stuk beter dan voorheen. En ook de rest van de snaren klinken toch een stuk beter door dit truukje :)

Het probleem met je G snaar zit hem dan waarschijnlijk nog in je topkam. Voor het goede begrip: je moet de sleuf uitzagen zodat de sleuf net iets sneller naar beneden loopt dan de snaar, in de richting van de kam naar de mechanieken. De snaar hang dan in feite op het uiterste randje van de gleuf, en is verder vrij. Een klein beetje zagen kan een heel groot verschil maken!

Kijk ook eens naar het stukje brugzadel van de G-string. Is de bovenkant mooi glad, met een goede scherpe rand, of zit er een moet in? Is hij helemaal plat van boven? Dat is niet goed!

Succes!

Picker
18 februari 2005, 21:29
Zagen jullie het zadel echt in 6 stukjes? of laten jullie de bovenkant dicht, dus van onder zagen tot je bijna door bent.

Ik moet bekennen dat ik er nog nooit van heb gehoord.

Je kunt inderdaad ook van BOVEN zagen tot bijna aan de onderkant. Niet omgekeerd! Het voordeel is dan dat de zes stukjes niet door de kamer slingeren als je snaren verwisselt. Maar beter is helemaal doorzagen.

't Is inderdaad geen bekende truc. Maar als je even nadenkt over hoe een gitaar werkt ligt het erg voor de hand!