PDA

View Full Version : Conservatorium A.dam



Azrael
7 februari 2005, 22:04
Mensen hier die bij het conservatorium in Amsterdam een toelatingsexamen hebben gedaan en mij hun ervaringen en tips kunnen geven? Zelf van plan om over 3 maanden de test te doen namelijk.

Mr Freeze
14 februari 2005, 00:41
Ik heb toen ik jong was ooit zon test gedaan.
Voor zover ik me kan herrinneren kwamen deze zaken aan bod:

- soorten toonladders op gehoor herkennen
- melodie die je hoort in noten kunnen opschrijven
- de kwintencirkel kennen
- intervallen herkennen
- akkoordenopbouw
- toonladderbouw
- ritme

Azrael
14 februari 2005, 00:49
Excusez moi,

Ik bedoelde het praktijkexamen. Het theorie-examen kan ik op de site van het conservatorium zelf nalezen.

Mr Freeze
14 februari 2005, 00:51
:D oops

Ik weet niet voor welke richting je gaat? Ik deed toelating voor de popafdeling.

Ze letten dan vooral op performance, zelfvertrouwen, image etc. en niet zozeer op techniek. Ga je de jazzkant doen dan zal je goed op je improvisatievermogen moeten letten.

Azrael
14 februari 2005, 00:53
:D oops

Ik weet niet voor welke richting je gaat? Ik deed toelating voor de popafdeling.

Ze letten dan vooral op performance, zelfvertrouwen, image etc. en niet zozeer op techniek. Ga je de jazzkant doen dan zal je goed op je improvisatievermogen moeten letten.

De jazz richting. Ik ga even mijn post aanpassen zodat het wat duidelijker voor de volgende is. Ik ben inderdaad op het moment gestopt met techniek oefeningen. Performance , zelfvertrouwen , image? Moet ik een show maken? Willen ze een van pijn vertrokken gezicht bij elke noot zien? :razz:

Mr Freeze
14 februari 2005, 01:01
:D oops

Ik weet niet voor welke richting je gaat? Ik deed toelating voor de popafdeling.

Ze letten dan vooral op performance, zelfvertrouwen, image etc. en niet zozeer op techniek. Ga je de jazzkant doen dan zal je goed op je improvisatievermogen moeten letten.

De jazz richting. Ik ga even mijn post aanpassen zodat het wat duidelijker voor de volgende is. Ik ben inderdaad op het moment gestopt met techniek oefeningen. Performance , zelfvertrouwen , image? Moet ik een show maken? Willen ze een van pijn vertrokken gezicht bij elke noot zien? :razz:

haha nee volgensmij is dat bij de jazz opleiding niet zo van belang, bij de pop afdeling wel. Het kan bij de jazz opleiding zo zijn dat ze zeg maar een progressie spelen en dan vragen of jij er even iets over improviseert. Let ook op je timing die is heel belangrijk in de Jazz.

Das Schaap
17 februari 2005, 16:30
Ga vooral niet puur dingen naspelen. Dan breken ze je vaak gewoon al af als ze merken dat je iets zit te spelen wat je al helemaal thuis maandenlang hebt voorbereid. Duidelijk later merken dat je weet wat je doet, dus meer je changes bestuderen en de mogelijkheden uitproberen. Maar niet helemaal een solo instuderen. Laat wat vrijheid erin. :wink:

yanto
17 februari 2005, 18:18
zo goed mogelijk proberen te spelen. idd geen uitgewerkte solo's instuderen. Zo vrij mogelijk improviseren met hier en daar wat frases en licks als houvast.
Denk ook aan de begeleiding, en niet alleen aan de solo's. Je zal namelijk ook een paar rondjes moeten begeleiden onder hun improvisatie.
En kies voor orginele standards, Dus kom niet met Autumn Leaves of Blue Bossa aanzetten want je moet wel van hele goede huize komen om dat nog een beetje fris te laten klinken.
Succes

Das Schaap
18 februari 2005, 19:22
Oja Azrael ik weet dat je Henderson al ontdekt hebt, maar voor het geval je em nog niet gezien hebt; Kijk Jazz-Fusion Improvisation van em, daar geeft ie ook nog gezellig wat licks weg die altijd handig zijn. 8-)
En natuurlijk al die fucking info en uitleg. :o

Azrael
18 februari 2005, 19:33
Oja Azrael ik weet dat je Henderson al ontdekt hebt, maar voor het geval je em nog niet gezien hebt; Kijk Jazz-Fusion Improvisation van em, daar geeft ie ook nog gezellig wat licks weg die altijd handig zijn. 8-)
En natuurlijk al die fucking info en uitleg. :o

Heb het...... :-D Geweldige video dat klopt. Jammergenoeg snap ik de theorie af en toe niet. Maar das een kwestie van leren...

WesMontgomery
19 februari 2005, 11:33
Ik ben zelf 3ejaars gitarist aan de jazzopleiding aan het Cons. v. Amsterdam. Let qua spel vooral op je timing en frasering. Maar vooral... speel zoals je gewoonlijk speelt. Kies een leuke jazzstandard (maakt echt niet uit welke, daar letten ze niet op. Ze prikken namelijk binnen 3 seconden door jou en je spel heen.). Ze zullen ook wat gehoortestjes met gitaar afleggen; lijntjes naspelen, over akkoorden spelen op gehoor, etc.
Succes!

Azrael
19 februari 2005, 13:01
Ik ben zelf 3ejaars gitarist aan de jazzopleiding aan het Cons. v. Amsterdam. Let qua spel vooral op je timing en frasering. Maar vooral... speel zoals je gewoonlijk speelt. Kies een leuke jazzstandard (maakt echt niet uit welke, daar letten ze niet op. Ze prikken namelijk binnen 3 seconden door jou en je spel heen.). Ze zullen ook wat gehoortestjes met gitaar afleggen; lijntjes naspelen, over akkoorden spelen op gehoor, etc.
Succes!

Thanks , alle info is welkom. Timing en frasering is mijn sterke punt vind ik. Wat mij vooral lukt is om hetzelfde lijntje op tig verschillende manieren te spelen. Al maakte ik vorige keer dat ik voor een gitaarleraar iets voorspeelde de grote fout om vooral op mijn techniek te letten en de rest een beetje te laten wapperen. Erg dom was dat....zal ik bij het conservatorium zeer zeker niet doen.

heavy-metal-thunder
4 juli 2005, 11:29
Kom vooral niet af met vooraf ingestudeerde lickjes van één of andere grootheid. De leraars gaan dit direct doorzien. Laat vooral zien dat je de feeling voor muziek/jazz hebt.