PDA

View Full Version : Maak het verschil uit?



Angel
7 februari 2005, 15:15
Ik speel momenteel met een VH4 van Diezel over mijn 1932-cab van Marshall, maar de klank van de cab staat me niet echt aan.

Omdat ik momenteel niet het cash heb om een heel goede 2x12"-cab aan te schaffen stel ik me de volgende vragen:
a) Kan er er zomaar, zelf, andere speakers in zetten?
b) Zo ja, welke raden jullie me aan?

c) Wat is het verschil, in kast, tussen een Marshall-kast en, laat zeggen, een bogner-kast?

Ik weet het, vele, misschien lastige vragen :oops:

Negative K3 fan
7 februari 2005, 15:24
a: ja je kunt er andere speakers inzetten
b: hangt er vanaf wat je zoekt
c: constructie kwaliteit etc.

naar mijn mening kan het verschil tussen verschillende kasten met dezelfde speakers groter zijn dan dezelfde kasten met verschillende speakers! en speakers bepalen voor een heel groot aanzienlijk deel de toon en je moet die link in de chain zeker niet onderschatten.

Jeroenvanhulsteijn
7 februari 2005, 15:55
wat bevalt je niet aan die cab dan? Mss is het goedkoper om die kast wat stijver te maken. Mss wat dempingsmateriaal toevoegen.

@Negativek3fan, jij hebt toch wel eens geëxperimenteerd met de kast van een 5150??

Angel
7 februari 2005, 15:59
wat bevalt je niet aan die cab dan? Mss is het goedkoper om die kast wat stijver te maken. Mss wat dempingsmateriaal toevoegen.

@Negativek3fan, jij hebt toch wel eens geëxperimenteerd met de kast van een 5150??

Hij geeft me teveel "diep", ook als ik de presence open draai en de bass bijna dicht?

pol
7 februari 2005, 16:06
moeilijk uit te leggen wat het verschil gaat zijn, de speakers die in die 1936 zijn wat minder idd.

ga es langs in een winkel waar ze wat verschillende kasten hebben staan en je rustig kan testen (jukebox in boekel bv)
met die VH4 en kijk wat het geeft.
Ik hoor ook veel goeds over die nieuwe speakers van eminence, maar dat word ook maar op goed geluk kopen dan.

Jeroenvanhulsteijn
7 februari 2005, 16:11
Je zou de achterkant eens los kunnen halen. Dan krijg je een open kast. Daarmee krijg je geloof ik minder bass response. Je hebt ook half open kasten. Dan timmeren ze de helft dicht.

Anders zou je eens een equalizer moeten proberen om wat bas en laag-mid te filteren. Is zeker het aard van het beestje om zoveel bas te produceren.

Thijssie
7 februari 2005, 17:05
Ik speel momenteel met een VH4 van Diezel over mijn 1932-cab van Marshall, maar de klank van de cab staat me niet echt aan.

Omdat ik momenteel niet het cash heb om een heel goede 2x12"-cab aan te schaffen stel ik me de volgende vragen:
a) Kan er er zomaar, zelf, andere speakers in zetten?
b) Zo ja, welke raden jullie me aan?

c) Wat is het verschil, in kast, tussen een Marshall-kast en, laat zeggen, een bogner-kast?

a) Een "upgrade" van je speaker is geen enkel probleem als je een schroevendraaier van een soldeerbout kunt onderscheiden :D
Je moet toch wel op 200 euro rekenen, als je ze nieuw koopt, toch ook niet echt kattenpis.

b) Dat is een kwestie van smaak. En na uitvoerige zoektochten en proberen moet je ook nog een beetje mazzel hebben dat het "werkt" in jouw setup.
Als je niet bereid bent te experimenteren dan denk ik dat je goedkoper uit bent door met je eigen amp + gitaar een winkel op te zoeken en een aantal cabs te proberen.

Ben je echter bereid er wat tijd in te stoppen dan kun je op zoek gaan naar 2e hands speakers en die meestal zonder veel verlies weer doorverkopen als het niet "je ding" is.
En kom je "jouw speakers" dan tegen, dan is de voldoening altijd veel groter dan dat je zo'n "duffe boutique cab" koopt met V30's :D


c) Afmetingen, constructie, houtsoort/dikte/kwaliteit....

Punt
7 februari 2005, 17:27
Dat is toch een 4 x 12 cab die Marshall?
Je kan ook kosteloos experimenteren door twee speakers los te maken en/of er uit te halen. Geen idee wat het bij jou doet, maar je kan het zo testen.

Angel
8 februari 2005, 09:06
Dat is toch een 4 x 12 cab die Marshall?
Je kan ook kosteloos experimenteren door twee speakers los te maken en/of er uit te halen. Geen idee wat het bij jou doet, maar je kan het zo testen.

Nop, het is een 2x12"-cab