PDA

View Full Version : 4*10" vervangen door 2*12"?



Antal
7 februari 2005, 14:35
Ik heb sinds kort m'n marshall jtm600 top vervangen door een SLP Plexi reissue top. Over de jtm speelde ik altijd met een 4*10" marshall cab. Die paste ook precies onder m'n top. Met die SLP vind ik het echter vervelend dat ik alles niet meer boven op elkaar kan zetten. Zeker aangezien je bij optredens vaak beperkt bent in de ruimte. Dat die top uit zou steken vind ik niet eens erg, maar hij staat gewoon niet stevig genoeg.

Nu zit ik er dus over de denken om m'n speakerkast te vervangen door een 2*12" cab. Ik heb alleen geen idee wat dit precies voor invloed zal hebben op m'n geluid. En ik weer ook niet hoe een 410 zich qua prijs verhoudt tot een 212.

Verder ben ik benieuwd naar jullie mening over welke cab er goed bij mijn top zou passen. Ik speel voornamelijk classic rock. En ik zoek iets met een mooi vol geluid. Verder moet het iets zijn wat ik 2dehands kan vinden. Want ik heb geen zin om iets nieuws te kopen en er veel geld bij te moeten leggen.

Iemand advies?

Punt
7 februari 2005, 17:34
2 x 12 geeft over het algemeen wat meer laag
4 x 10 is over het algemeen wat strakker en helderder

Antal
7 februari 2005, 18:54
2 x 12 geeft over het algemeen wat meer laag
4 x 10 is over het algemeen wat strakker en helderder

Iets meer laag is op zich geen bezwaar. Maar als een 212 minder strak en herder is dan zou dat niet echt een verbetering zijn dus.

NeeraDJ
7 februari 2005, 21:25
Probeer Greenbacks of G12H-30 speakers, zijn zowiezo vol klinkende speakers en passen heel goed bij een Plexi. Of het strakker, voller of wat dan ook is hangt natuurlijk ook af van de speakers die je gebruikt.

Punt
7 februari 2005, 22:00
2 x 12 geeft over het algemeen wat meer laag
4 x 10 is over het algemeen wat strakker en helderder

Iets meer laag is op zich geen bezwaar. Maar als een 212 minder strak en herder is dan zou dat niet echt een verbetering zijn dus.

Het is maar net wat je zoekt. Ik heb zelf liever 2 x 12 dat heeft meer ballen, denk aan Marshalls en Gibsons. Bij de 4 x 10 denk ik eerder aan Fenders. Het is maar een vergelijking en gaat natuurlijk mank, maar het geeft een idee. Het hangt inderdaad van de speakers en van de amp en van de gitaar en van je spel etc :)

Thijssie
7 februari 2005, 22:00
Probeer Greenbacks of G12H-30 speakers, zijn zowiezo vol klinkende speakers en passen heel goed bij een Plexi. Of het strakker, voller of wat dan ook is hangt natuurlijk ook af van de speakers die je gebruikt.

Ehhh, greenbacks zijn alles behalve strak :???:

ToTaL FaKe
7 februari 2005, 22:21
ga eerst ff goed lezen wat er staat... :-D :wink:

Jeroenvanhulsteijn
7 februari 2005, 23:56
Electrovoice en Bag Ends zijn wel strak. Maar hoe groot is die top dan?

Antal
8 februari 2005, 00:35
Electrovoice en Bag Ends zijn wel strak. Maar hoe groot is die top dan?

Net zo groot als een jcm800/900/london city. Standaard maat zeg maar. Het is juist die 410 die een afwijkende maat heeft.

Antal
8 februari 2005, 00:37
Probeer Greenbacks of G12H-30 speakers, zijn zowiezo vol klinkende speakers en passen heel goed bij een Plexi. Of het strakker, voller of wat dan ook is hangt natuurlijk ook af van de speakers die je gebruikt.

Greenbacks zijn 30 watt toch? 2 keer 30 maakt 60. M'n top is 100. En is er een marshall 2 keer 12 met greenbacks?

pimmetje
8 februari 2005, 08:38
Je zegt dat je 't uitsteken van de amp niet erg vindt, maar dat hij gewoon niet stevig genoeg staat. Op welke manier staat die plexi dan niet stevig genoeg?

Als je namelijk verder tevreden bent over je geluid met die 4x10, dan zou je ook aan een eenvoudige doe-'t-zelf-oplossing kunnen denken.

Misschien is 't hele gezeik op te lossen met bijvoorbeeld een plankje (met wat anti-slip-materiaal) tussen de top en de cab om de top te stabiliseren. Je kan misschien een paar kleine latjes aan de onderkant van dat plankje vastzetten op de maat van de cab, zodat 't plankje eigenlijk de cab vastklemt...

NeeraDJ
8 februari 2005, 09:30
Greenbacks zijn 30 watt toch? 2 keer 30 maakt 60. M'n top is 100. En is er een marshall 2 keer 12 met greenbacks?

Ja die is er alleen zijn ze wat moeilijker te vinden Negk3 verwees me naar een Marshall 2x12 met greenbacks een paar maanden geleden ben alleen ff het adresje kwijt. H&K maakt ze ook overigens. Sja als jij je Plexi echt heel hard zet dan zou ik eerder voor een 4x12 gaan, maar tot 12 uur is het heel goed te doen IMO. Greenbacks zijn 25W p.s.

Punt
8 februari 2005, 10:53
Allemachtig je zet zo'n 100 watt buizenbak toch niet open?????

Ik heb een 80 watt amp met 2 x 12 cab. Mijn master staat meestal op 9 uur en mijn volume ook. Alleen in heel grote zalen komt mijn volume op 12 uur maar blijft de master op 9 uur.

Overigens heb ik 1 Vintage 30 en 1 Classic Lead 80 in die cab.
Is ook best aardig, 2 verschillende speakers.

Antal
8 februari 2005, 17:03
Je zegt dat je 't uitsteken van de amp niet erg vindt, maar dat hij gewoon niet stevig genoeg staat. Op welke manier staat die plexi dan niet stevig genoeg?

Op 2 manieren. Ten eerste passen de pootjes er niet goed op. Die cab heeft van die kuiltjes waar die in moeten. Bij m'n vorige top heb ik dit zelf passend gemaakt. Bij deze zou dat iets meer gedoe zijn. Maar het zou eventueel wel kunnen met iets van een plankje ofzo.

Ten 2e vind ik die speakerkast nou niet geweldig stabiel. Bij m'n vorige top, die kleiner en lichter is was ik soms al bang dat hij om zou vallen omdat hij topzwaar was. Bij de plexi weet ik zeker dat hij omgaat als iemand er met z'n dronke kop tegen aan stoot. Het geheel is gewoon niet stabiel. Een 4*12 is wat dat betreft prettiger.

Antal
8 februari 2005, 17:13
Sja als jij je Plexi echt heel hard zet dan zou ik eerder voor een 4x12 gaan, maar tot 12 uur is het heel goed te doen IMO. Greenbacks zijn 25W p.s.

Dat is het probleem. Ik moet er de trap mee op en af en hij staat in m'n slaapkamer in de weg te staan. Een 4*10 is al aan de grote kant. Vandaar dat ik aan een 212 denk. Tuurlijk heb ik liever een 412, maar dat vind ik momenteel niet praktisch. Die komt ooit nog wel.


Allemachtig je zet zo'n 100 watt buizenbak toch niet open?????

Soms wel. Bij opnames zeker! En het is nogal verneukeratief hoeveel vermogen dat ding levert. Want voorbij standje 5 wordt hij echt niet harder. Alleen meer gain. Maar maakt niet uit, ik wil gewoon m'n amp vol open kunnen zetten als dat (incidenteel) nodig is zonder me zorgen te maken over een paar opgeblazen speakers.

Antal
14 februari 2005, 22:27
En ik weer ook niet hoe een 410 zich qua prijs verhoudt tot een 212.

Iemand een idee?

tillens
14 februari 2005, 22:49
Antal, je hebt een pm! 8-)