PDA

View Full Version : Verschepen vanuit Japan



DennisB76
7 februari 2005, 13:10
Ik heb voor het eerst een gitaar aangeschaft via eBay. Een Crafted in Japan Fender Telecaster '52 reissue met USA Vintage elementen.
Nu moet hij vanuit Japan hier naar toe verscheept worden. Ik heb wel vertrouwen in de verkoper en vantevoren nog wat info ingewonnen bij andere kopers van zijn gitaren.
Ik vroeg me echter af of hier mensen zijn die wel eens hebben geprobeerd een gitaar als 'gift' te laten versturen vanuit het buitenland, dus zonder dat de commerciële waarde wordt getoond op de verpakking. Met pedalen lukt dit wel, maar ik heb geen idee of je dit kunstje ook met gitaren kunt flikken. Iemand ervaring?

DennisB76
7 februari 2005, 14:10
Niemand? :-?

NeeraDJ
7 februari 2005, 14:36
Als het goed is word je nog steeds aangeslagen als je iets als gift toegestuurd krijgt van die waarde. Geen bedrag aangeven is overigens helemaal niet slim, stel dat ze je pakketje kwijtraken of beschadigen gedurende de transport, dan kun je nergens meer wat verhalen.

DennisB76
7 februari 2005, 14:52
En als ik er een lagere waarde op laat zetten?
De douane weet toch niet van elke type gitaar wat hij waard is?

Het is ook niet zo dat ik van een internetwinkel koop. Dit is een particulier. Maakt dat nog wat uit?
Ik heb geprobeerd te zoeken op de site van de belastingdienst, maar daar word ik niet veel wijzer van.

zjanke
7 februari 2005, 15:42
En als ik er een lagere waarde op laat zetten?
De douane weet toch niet van elke type gitaar wat hij waard is?

Het is ook niet zo dat ik van een internetwinkel koop. Dit is een particulier. Maakt dat nog wat uit?
Ik heb geprobeerd te zoeken op de site van de belastingdienst, maar daar word ik niet veel wijzer van.

Aangeven als Gift maakt niets uit (anders werden er alleen nog maar giften ingevoerd :roll: ) en de douane weet echt wel wat iets waard is, ze maken paketten met een onduidelijke omschrijving (bijvoorbeeld gift?) dus ook gewoon open (Ik heb er veel mee te maken, dus ik denk dat ik wel weet waarover ik praat :wink: ). Je moet bij aankoop gewoon rekening houden met 19% BTW en 3,2% Invoerrechten over de aankoopwaarde + transportkosten.
Als je dus 100 EUR minder laat aangeven, kun je ongeveer 22 EUR besparen, als ze je pakken (een Fender custom aangeven voor 200 $ of zoiets) dan bepalen zij de prijs en dat kunnen ze erg goed, voor de waarde die zij bepalen had je er hier ruimschoots een kunnen kopen en er komt waarschijnlijk ook nog een boete bovenop. Zoals NeeraDJ ook al aangeeft, heeft dit ook invloed als er iets misgaat, de verzekeringswaarde is hetzelfde als de douanewaarde.

Er zijn veel verhalen over een neef van de hond van de buurman die weer iemand kent die niets hoefde te betalen, maar meestal klopt dat dus niet.
Een pedaal wat wordt opgestuurd als gift en waarvoor je niets hoeft te betalen ligt niet aan de omschrijving, maar aan de totale waarde. Als je minder dan 10 EUR moet betalen, dan wordt het niet verrekend omdat het afhandelen meer kost dan dat het opbrengt.

Heel soms gaat het wel goed en glip je er tussendoor, dat is dan mooi meegenomen, maar ga er maar niet van uit :D

DennisB76
7 februari 2005, 16:59
Ok, bedankt voor de reacties.
Ik laat hem gewoon versturen zonder te sjoemelen..... :oops:
Blijft nog altijd een goeie deal :wink: !!

Swampash
7 februari 2005, 17:53
Ik snap niet dat je een gitaar kan kopen via internet. :???:
Een gitaar moet je toch voelen.
Je kan bijvoorbeeld 10 fender standards naast elkaar proberen en ze spelen allemaal verschillend.
Daarnaast kost het je waarschijnlijk nog meer dan hier. Je gaat zeker tax betalen, inclaringskosten etc etc, de duoane is echt niet gek.
Als ik jou was dan zal ik me bedenken.

Diedo
7 februari 2005, 18:36
ik zou zelf ook nooit een gitaar kopen die in het buitenland is, maar als het echt een superkoopje is, dan snap ik wel dat mensen dat wel willen doen. als het dan achteraf toch niet helemaal hun ding is kunnen ze er altijd nog zonder verlies of zelfs met winst vanaf.

NeeraDJ
7 februari 2005, 22:55
Zjanke heeft het perfect uitgelegd, ik wilde eerst een gitaar uit Amerika laten komen en de bouwer hielt me voor dat hij net zo goed een lagere waarde op kon geven, ik voelde me daar echter gewoon niet goed bij door alle risico's van dien.

Ik heb twee buizenversterkers (één uit Oostenrijk) en één van mijn duurste gitaren uit Duitsland gehaald, ook heb ik 3 pakketjes uit Amerika gekregen (nooit aangeslagen, had denk ik geluk :???:). In het begin heb ik geaarzeld bij mijn eerste buizenamp maar daar na had ik er zo goed als volle vertrouwen in.