PDA

View Full Version : De volgende stappen...



prs
7 februari 2005, 00:45
Ik heb mijn hout verlijmd met een goed merk constructielijm (gekocht bij een houthandel en hoop dat deze mij goed geadviseerd hebben. Ze waren er 100% zeker van).
Het zit nu dus al een tijdje in de klemmen. De lijm is er alleen een beetje uitgelopen (lijkt me een goed teken). Dus deze lijmresten moet ik dinsdag weg gaan schuren.

Nu zit ik meteen met de volgende vraag. Hoe moet ik nu verder?

De body moet dus worden uitgezaagd en dan geschuurd worden. Hij is door het vlakken al vrij egaal geschuurd alleen moet dit nog wat beter om al die oneffenheden en kleine krasjes te verwijderen.
Met welke grit schuurpapieren moet ik nu gaan schuren? Echt ruw papier heb ik denk ik niet echt meer nodig. En kan dit machinaal of moet dit handmatig?

Verder zitten er in het hout 2 miniscule gaatjes van waar ooit een houtworm heeft gezeten. Is er een manier waarop ik deze dicht kan maken zonder dat ik hier iets bij het lakken en beitsen van terugzie?

Laatste vraag; hoe krijg ik de randen aan de zijkanten van mijn hout wat minder scherp? Nu zijn ze dus gewoon 90 graden maar dat is natuurlijk behoorlijk vervelend als je speelt. Kan ik gewoon de machine schuin op de rand zetten en dan licht schuren, of moet dit worden geraspt/gevijlt?

Bedankt wederom....

fred dons
7 februari 2005, 07:17
de scherpe randen schuur ik (als ik ze al niet eerst rond gefreest heb) gewoon met de hand met 320 grot schuur papier, schuurpapier in je handpalm en dan met de rand mee schuren

het enige vulmiddel dat ik gevonden heb dat mee kleurt met waterbeits
is Clou houtvulmiddel, de overige vullers stoten water af.
als de gaatjes niet te groot zijn zou ik wachten met vullen tot dat je gebeitst hebt en de eerste blanke lak laag er op aan is gebracht.
het gaatje zal er dan nog steeds zijn maar dat vul je dan met wat houtschuursel (ongetwijfeld nog over van het schuren van de body :wink: ) dat je eerst gekleurt heb met een druppel waterbeits
je kunt dit dan met een kwastje (of met de hand) inwrijven totdat het gaatje gevult is.
na de eerste laklagen zul je op die plek een kuiltje blijven zien maar dan verdwijnt van zelf door het schuren/ lakken/schuren etc.

de top hoef je niet machinaal te schuren maar het is wel makkelijker (met name met die lijmresten) gebruik wel minimaal een blokje om mee te schuren om te voor komen dat je kuilen in het hout krijgt

succes

Raytheman
7 februari 2005, 08:43
Waarschijnlijk al te laat maar met sommige modellen is het handig om vóór het lijmen van de verschillende delen alvast kanalen te boren voor de bedrading. Eenmaal gelijmd kom je er niet altijd even makkelijk meer bij.
Als je echt grote stukken van de body wilt weghalen -zoals bv de bodyshapes als van een strat- dan kan een bandschuurmachine ook zeer goede diensten bewijzen.

prs
7 februari 2005, 12:26
Bedankt voor jullie goed bruikbare tips!

Het bericht van Raytheman heeft wel een andere vraag bij me opgeroepen. Ik heb dus de breedtes precies in het midden verlijmd. Krijg ik nu geen problemen met frezen op diezelfde punten in dat midden (omdat daar dus die lijm zit)? Of wordt de verbinding misschien minder sterk doordat ik toch hout (en dus ook lijm) wegfrees uit de lijmnaad? :-? :???:

fred dons
7 februari 2005, 14:41
nee hoor dat moet in principe goed gaan (een groot aantal gitaren
wordt op die manier gebouwd)

prs
7 februari 2005, 15:58
Ok, gelukkig! Ik schrok al even...
Dank je wel!

jorrit
15 februari 2005, 13:01
als je een goede lijmverbinding hebt zal het hout eerder ergens naast de verbinding breken dan op je lijm naad. geen zorgen dus..