PDA

View Full Version : Goed bij elkaar passende akkoorden



dejohan
7 februari 2005, 00:09
Soms heb je akkoordenreeksjes die goed bij elkaar passen, misschien omdat er een reeksje van oplopende of aflopende nootjes inzit.

Bijv:
D7(?): xx0212
G7(?): 320001
C: x32010
--> waar op de hoge e snaar F#, F en E elkaar opvolgen

Ander voorbeeld

C: x32010
E7(?) 020100
Am 002210

--> waar je op de D snaar de opvolging D, D", A vindt.


Dit lijkt mij iets jazzy/bluesy te zijn. Ik ken niks van muziektheorie enzo, maar heeft zoiets een naam? Ik ben gek op zulke dingetjes, en zou er er wat meer van willen leren. Bestaan er voorbeelden van zulke schema's, nummers waarin je zoiets kan leren, theorietjes erover, enz?

appeltaart
7 februari 2005, 22:41
Niet dat mijn theoriekennis nou zo groot is, maar een toonladder waarin 3 opeenvolgende noten zitten is de blues scale. De 'formule' voor een mineur blues scale is 1, 3, 4, b5, 5, b7. In E krijg je dan E, G, A, Bb, B, D. Ik denk dat als je deze noten gebruikt om akkoorden te maken je wel een bluesachtige akkoordenreeks kunt maken.

Nogmaals, ik kan je helaas niet verzekeren dat dit klopt, maar ik hoop wel dat je er iets aan hebt.



Ik zie net dat dit een dubbel topic is: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=47472

Roy K.
8 februari 2005, 17:31
Niet dat mijn theoriekennis nou zo groot is, maar een toonladder waarin 3 opeenvolgende noten zitten is de blues scale. De 'formule' voor een mineur blues scale is 1, 3, 4, b5, 5, b7. In E krijg je dan E, G, A, Bb, B, D. Ik denk dat als je deze noten gebruikt om akkoorden te maken je wel een bluesachtige akkoordenreeks kunt maken.

Nogmaals, ik kan je helaas niet verzekeren dat dit klopt, maar ik hoop wel dat je er iets aan hebt.


Ik kan je verzekeren dat dit niet klopt... :-D

Daevren
8 februari 2005, 21:40
Klopt. Muziektheorie is niet altijd even voor de hand liggend. De blues toonladder heeft een 'valse' 'blue note'(de b5). Deze komt dus niet voor in de akkoorden, enkel in de melodieen.

Ik zie trouwens net dat dit een dubbel-post is. Lijkt me beter dat we in de andere verder gaan.