PDA

View Full Version : Waarom buizenstack slecht voor thuisgebruik



mmrizio
6 februari 2005, 22:29
In diverse posts klinkt het alsof je voor thuisgebruik beter een modelling versterker kunt hebben dan een buizenbak.

Waarom is dit? Alleen omdat het goedkoper is of klinkt het ook beter op laag volume? Moet ik m'n stack er maar uitgooien?

Maurice

PS.: Ja, hij heeft een vorm van master volume

JvD.
6 februari 2005, 22:32
voor mij is modeling idiaal, omdat je digitaal geluid heb hebt je op erg laag volume ook gewoon je distortion, in tegen stelling tot andere amps..

dit is wat ik ondervond toen ik van transistor naar modeling ging.

ijff
6 februari 2005, 22:39
In diverse posts klinkt het alsof je voor thuisgebruik beter een modelling versterker kunt hebben dan een buizenbak.

Waarom is dit? Alleen omdat het goedkoper is of klinkt het ook beter op laag volume? Moet ik m'n stack er maar uitgooien?

Maurice
Mijn buizenamp (100w top) heeft geen laag volume ;-) onder standje 1 komt er nauwlijks geludi uit.. en daarboven is het al te luid voor thuisgebruik. Maar goed, dit gaat niet voor alle buizentop op. Sommige klinken best aardig op laag volume. O.a. Koch heeft ook buizentops met ingebouwde powersoak.. en daarmee kan je best thuis spelen.

NeeraDJ
6 februari 2005, 22:59
De terugweg van buizen naar transistorversterkers is heel moeilijk voor de meeste gitaristen, goeie modelling versterkers komen echter dichtbij de dynamiek en warme overdrive van een buizenversterker en klinkt net als transistorversterkers op bijna elk volumestandje hetzelfde.

Ik gebruik mijn ENGL Powerball en Mesa DC-5 gewoon thuis, en alhoewel het twee etages hoger in ons huis nog te horen is, is het niet veel luider dan een home cinema set op redelijk volume, en krijg ik die warme buizencrunch er toch nog uit. Mijn DC-5 moet echter wel een stuk meer opengedraaid worden en daarom gebruik ik mijn Powerball ook vaker.

andy
7 februari 2005, 00:04
Ik heb een behoorlijk gehorig huis. Dus mijn overweging om een kleine amp ( Cube 30 ) aan te schaffen was omdat die op lager volume idd beter hoorbare scheur geeft. Natuurlijk lang niet zoals mijn buizenamps op volume en het klinkt ook minder. Maar dat maakt niet uit. Als die buizenamps op het podium of in de studio maar echt goed klinken. En ik weet wel hoe het op mijn Powerball gaat klinken als ik thuis over de Cube 30 speel.
Nog een praktisch punt. Een kleine amp neemt niet zoveel ruimte in. :wink:

Bins
7 februari 2005, 09:52
Mijn stack gaat pas echt lekker klinken met de master op 8, dat is niet echt chill voor de buren.
IK heb hier een cube 15, die klinkt niet super (ahem), maar is zeer makkelijk mee te nemen. Ik ga vaak naar de andere bandleden om liedjes te schrijven ed, dus ik heb een zo klein mogelijke versterker genomen die nog een beetje ok klinkt. Op mijn sstudentenkamer heb ik een v-amp2 met koptelefoon of door de home cinema set, dat klinkt helemaal niet verkeerd.

Maar goed als ik geld had dan zou ik toch voor buizen gaan. Iets met een powersoak of een erg laag wattage (nanohead, univalve). Waarschijnlijk wel met een 1 of 2x12, dus geen hele stack.
Conclusie: als jouw shit werkt voor je, lekker zo laten

andoni
7 februari 2005, 11:37
De terugweg van buizen naar transistorversterkers is heel moeilijk voor de meeste gitaristen, goeie modelling versterkers komen echter dichtbij de dynamiek en warme overdrive van een buizenversterker en klinkt net als transistorversterkers op bijna elk volumestandje hetzelfde.

Ik gebruik mijn ENGL Powerball en Mesa DC-5 gewoon thuis, en alhoewel het twee etages hoger in ons huis nog te horen is, is het niet veel luider dan een home cinema set op redelijk volume, en krijg ik die warme buizencrunch er toch nog uit. Mijn DC-5 moet echter wel een stuk meer opengedraaid worden en daarom gebruik ik mijn Powerball ook vaker.

+1
Ik speel ook gewoon thuis over mijn Marshall 100W buizentop + 4x12 kast. Op standje 1. Had vroeger ook een Line6 Spider staan maar ik vond eerlijk gezegd het volume zelfs moeilijker af te regelen (logaritmische volumeknop ipv lineaire zoals op mijn DSL). Persoonlijk vind ik dat een moderne lampenbak best goed op laag volume klinkt. Een plexi of Fender Twin is uiteraard een andere zaak.

Negative K3 fan
7 februari 2005, 12:48
lineaire volumeknop op je dsl? lijkt me sterk...

pol
7 februari 2005, 12:56
idd, ik heb vroeger zelf es de vergissing gemaakt een lineaire potmeter als volumeknop te gebruiken, dit was compleet onbruikbaar, het volume ging van niks naar enorm luid met een heel klein draaitje aan de knop.

andoni
7 februari 2005, 13:39
dan is het mss omgekeerd, en hebben ze mij iets wijsgemaakt :oops:

Wat ik zeker weet is dat het volume makkelijk af te regelen is, een millimetertje draaien heeft ook een klein beetje effect, bij mijn oude Spider hoorde je onder standje 1 niets, erboven was het erg lastig afregelen omdat het zo gevoelig was, en boven volume 3 maakte het niet zo veel meer uit.

Punt
7 februari 2005, 17:40
Een goede buizenbak moet je vaak flink open zetten voor een goede toon (ik weet er zijn Master Volumes, maar toch). Ook klinken ze vaak veel voller, doordringender, meer aanwezig. Mijn Shiva is op ongeveer het zelfde volume als mijn AD30 veel doordringender en dus verstorender voor de omgeving. Een buizenbak moet ook opwarmen om toon te krijgen, een klein moddeling ampje zet je gewoon ff aan voor 5 minuetn spelen, dat doe ik in ieder geval niet zo snel met een buizenamp.

Neals
7 februari 2005, 23:10
Ik heb een spider II, maar het volume afregelen heb ik totaal geen problemen mee.

Fumi SG
7 februari 2005, 23:51
heej.... ff een vraagje tussendoor

Ik heb het nou al een paar keer gehoord en steeds vroeg ik me af wat dat nou is: een logaritmische en een lineaire volumeknop???

Ik hoop dat iemand het kan uitleggen....het is nogal frustrerend als je iets niet weet :oops: :cry:

Speeddemon
8 februari 2005, 00:08
In diverse posts klinkt het alsof je voor thuisgebruik beter een modelling versterker kunt hebben dan een buizenbak.

Waarom is dit? Alleen omdat het goedkoper is of klinkt het ook beter op laag volume? Moet ik m'n stack er maar uitgooien?

Maurice

PS.: Ja, hij heeft een vorm van master volume
om de zelfde redenen dat je een Ferrari op een circuit gebruikt en niet om boodschappen mee te doen.
A) overkill
B) slecht voor het apparaat als ie 'te weinig toeren maakt'.

taylor
8 februari 2005, 11:21
ik snap zowizo de vraag niet waarom wil je 1 stack thuis hebben staan?? een geen goeie kleine buizen combo of iets anders.

1 stack raad ik alleen aan als je regelmatig optreed voor de rest is het allemaal onzin.snap idee wel dat het erg COOL is om zo'n ding te hebben maar goed...nut heeft in ieder geval niet.

1959SLP
8 februari 2005, 12:29
ik snap zowizo de vraag niet waarom wil je 1 stack thuis hebben staan?? een geen goeie kleine buizen combo of iets anders.

Ik wel. Ook met de volume op huiskamerniveau klinkt een 4*12 gewoonweg goddelijk. Is zo`n klein combootje toch echt niks bij hoor.

Nicci
8 februari 2005, 13:17
persoonlijk begrijp ik niet waarom mensen een stack hebben! laat staan thuis! :razz:
alles groter dan een combo is voor mensen met a) een minderwaardigheidscomplex; b) een sterke rug; c) een veel te grote auto.

op het moment dat een fabriek mijn spel gaat sponsoren, ben ik bereid een hele stapel 4 maal 12's achter me neer te zetten . . . .

Wormaap
8 februari 2005, 14:05
ik snap zowizo de vraag niet waarom wil je 1 stack thuis hebben staan?? een geen goeie kleine buizen combo of iets anders.

Ik wel. Ook met de volume op huiskamerniveau klinkt een 4*12 gewoonweg goddelijk. Is zo`n klein combootje toch echt niks bij hoor.
+1 Mijn Fireball + 4x12 klinkt ook op standje *'n half* nog stukken beter dan elk transistorcombootje :)

Fumi SG
8 februari 2005, 14:05
helemaal mee eens :wink: .... waarom zou je je rug naar de kl*te dragen met die gigantische kasten?!?!?

pol
8 februari 2005, 14:24
pfff, ik speel nog liever zonder versterker dan op zo een klein prutscombotje. Anders zit ik me toch maar op te winden over hoe slecht die dingen wel niet klinken. Ja ook op laag volume vind ik mijn top + 4 x 12 stukken beter klinken dan een kleine transistorcombo.

En je rug draag je der niet meer naar de kloten, zo een box weegt amper 40kg, en er staan wielen onder, een ietwat deftige combo (2 x 12) is al moeilijker te verslepen.

En een auto waar geen box in past hoef ik niet, als ik niks kan laden kan ik evengoed met een motor gaan rondrijden, ben ik nog sneller ook.

wessel
8 februari 2005, 14:57
Precies, ik vroeg me al af, waarom koop je niet gewoon een goede buizencombo. Stacks zijn er om hard te blazen, buizencombos kunnen ook wel redelijk hard, maar zijn meer voor thuisgebruik. Ik heb nu een powerball, maar zit er ook over te denken om een combo te kopen, omdat de band gekapt is... Modeling versterkers zijn trouwens wel handig voor als eens iets met de computer op wilt nemen ofzo, maar ik vindt het geluid toch minder hebbene (hoewel ze wel dicht in de buurt komen)

pol
8 februari 2005, 15:05
Ik zie echt geen enkel voordeel in een combo. Een head kun je altijd nog met kleinere boxen combineren.
Vooral als je in meerdere bands wil spelen is het toch gemakkelijker om een paar boxen te hebben en alleen de top te verhuizen.

Izegrim
8 februari 2005, 15:27
Dr is niks mis met een combo. Je kunt hem net zo makkelijk op een 4x12 aansluiten. Een voordeel is dat je in je eentje je rig kunt tillen. Als je het geld en de middelen hebt is het handig om een 4x12 in je Dodge te keilen of een dozijn kasten te verdelen over de zaaltjes waar je regelmatig komt. Ik mot verdomme soms met die hele teringzooi de bus in... Ben blij dat ik geen drummer ben.

mmrizio
8 februari 2005, 17:25
persoonlijk begrijp ik niet waarom mensen een stack hebben! laat staan thuis! :razz:
alles groter dan een combo is voor mensen met
a) een minderwaardigheidscomplex;
Daarover durf ik niet in discussie te gaan met jou.

b) een sterke rug;
Zolang er wieltjes onder zitten, of je'm op z'n plek laat staan valt dat mee.

c) een veel te grote auto.
idem.
[/quote]
Maurice

mmrizio
8 februari 2005, 17:27
Stacks zijn er om hard te blazen, buizencombos kunnen ook wel redelijk hard, maar zijn meer voor thuisgebruik.
?

Maurice

mmrizio
8 februari 2005, 17:30
om de zelfde redenen dat je een Ferrari op een circuit gebruikt en niet om boodschappen mee te doen.
A) overkill
B) slecht voor het apparaat als ie 'te weinig toeren maakt'.

Kun je beide even toelichten? Wat is het probleem met overkill? Waarom is het slecht voor een buizenversterker als hij (bijna) nooit hard mag?

Maurice

mmrizio
8 februari 2005, 17:31
Een buizenbak moet ook opwarmen om toon te krijgen, een klein moddeling ampje zet je gewoon ff aan voor 5 minuetn spelen, dat doe ik in ieder geval niet zo snel met een buizenamp.

Da's het eerste argument dat ik begrijp en erken!

Maurice

Wormaap
8 februari 2005, 18:44
Een buizenbak moet ook opwarmen om toon te krijgen, een klein moddeling ampje zet je gewoon ff aan voor 5 minuetn spelen, dat doe ik in ieder geval niet zo snel met een buizenamp.

Da's het eerste argument dat ik begrijp en erken!

Maurice
Mijn Fireball zet ik aan zodra ik ga spelen en blijft voor de rest de hele dag op standby staan totdat ik weer op wil spelen. Die is dus altijd enigszins op temperatuur, en volgens mij slijten van standby de buisjes niet zo heel hard.

Antal
8 februari 2005, 19:26
Mijn Fireball zet ik aan zodra ik ga spelen en blijft voor de rest de hele dag op standby staan totdat ik weer op wil spelen. Die is dus altijd enigszins op temperatuur, en volgens mij slijten van standby de buisjes niet zo heel hard.

:o

Grapje zeker?

Fumi SG
8 februari 2005, 19:31
Wormaap schreef:
Mijn Fireball zet ik aan zodra ik ga spelen en blijft voor de rest de hele dag op standby staan totdat ik weer op wil spelen. Die is dus altijd enigszins op temperatuur, en volgens mij slijten van standby de buisjes niet zo heel hard.




Grapje zeker?

wat is er mis mee als je je buizenbak de hele dag op stand-by laat staan??

Wormaap
8 februari 2005, 19:51
Dat vroeg ik me ook al af. Best handig hoor als je van elk uur 30-45 minuten gitaar speelt en de rest achter de PC hangt :)
Maar vooruit, verlicht mij eens en vertel me waarom dit zo vreselijk is?

Wormaap
8 februari 2005, 19:54
Dat vroeg ik me ook al af. Best handig hoor als je van elk uur 30-45 minuten gitaar speelt en de rest achter de PC hangt :)
Maar vooruit, verlicht mij eens en vertel me waarom dit zo vreselijk is?

Wormaap
8 februari 2005, 19:54
Dat vroeg ik me ook al af. Best handig hoor als je van elk uur 30-45 minuten gitaar speelt en de rest achter de PC hangt :)
Maar vooruit, verlicht mij eens en vertel me waarom dit zo vreselijk is?

Speeddemon
8 februari 2005, 20:20
om de zelfde redenen dat je een Ferrari op een circuit gebruikt en niet om boodschappen mee te doen.
A) overkill
B) slecht voor het apparaat als ie 'te weinig toeren maakt'.

Kun je beide even toelichten? Wat is het probleem met overkill? Waarom is het slecht voor een buizenversterker als hij (bijna) nooit hard mag?

Maurice
overkill en slecht; omdat ie niet tot z'n recht komt.

En zoals anderen al zeiden; 90% van de buizenstacks klinkt pas lekker als ie hard staat.

Azrael
8 februari 2005, 20:28
Wormaap schreef:
Mijn Fireball zet ik aan zodra ik ga spelen en blijft voor de rest de hele dag op standby staan totdat ik weer op wil spelen. Die is dus altijd enigszins op temperatuur, en volgens mij slijten van standby de buisjes niet zo heel hard.




Grapje zeker?

wat is er mis mee als je je buizenbak de hele dag op stand-by laat staan??

Net zo goed dat je dat ook niet met je tv doet.......

Wormaap
8 februari 2005, 20:32
Wormaap schreef:
Mijn Fireball zet ik aan zodra ik ga spelen en blijft voor de rest de hele dag op standby staan totdat ik weer op wil spelen. Die is dus altijd enigszins op temperatuur, en volgens mij slijten van standby de buisjes niet zo heel hard.




Grapje zeker?

wat is er mis mee als je je buizenbak de hele dag op stand-by laat staan??

Net zo goed dat je dat ook niet met je tv doet.......
En er genoeg mensen zijn die dat wel doen, en wat eigenlijk helemaal geen kwaad kan, afgezien van de consumentenbond die moord en brand schreeuwt omdat er 0.0000000001% kans is dat daardoor je TV in de fik vliegt.

Nicci
8 februari 2005, 20:45
pfff, ik speel nog liever zonder versterker dan op zo een klein prutscombotje.

ik heb denk ik ook liever dat jij zonder versterker speelt.

Toffe gozer
8 februari 2005, 21:05
Wormaap schreef:
Mijn Fireball zet ik aan zodra ik ga spelen en blijft voor de rest de hele dag op standby staan totdat ik weer op wil spelen. Die is dus altijd enigszins op temperatuur, en volgens mij slijten van standby de buisjes niet zo heel hard.




Grapje zeker?

wat is er mis mee als je je buizenbak de hele dag op stand-by laat staan??

Net zo goed dat je dat ook niet met je tv doet.......



Volgens mij kun je de stand-by functie van een tv en een buizenversterker ook niet echt met elkaar te vergelijken.

Bij een buizenversterker is een stand-by functie puur om de buizen een beetje op te warmen .
En bij een tv is het puur de voor het gemak om de tv aan en uit te zetten

Het lijkt mij ook onzinnig om de versterker de hele dag op stand-by te zetten.

Wormaap
8 februari 2005, 22:12
'T is misschien niet zo heel nuttig, maar schadelijk is het ook niet. En ik hoef niet elke keer als ik zin heb om te spelen 2 minuten te wachten voordat m'n amp opgewarmd is :) Zoals ik dus al zei, ik zit het grootste deel van de dag (als ik niet op school zit) met m'n gitaar binnen handbereik en ik wil gewoon kunnen spelen als me dat invalt, dus zodra ik de eerste keer wil spelen op een dag zet ik m'n versterker aan, en als ik besluit dat ik die dag niet meer ga spelen zet ik hem weer uit (en pingel ik daarna nog een uur onversterkt door :roll: :cool: )
Hij staat dus niet de hele dag aan, maar over het algemeen toch wel 8 uur per dag, waarvan 3 á 4 op standby :)

mmrizio
8 februari 2005, 22:20
overkill en slecht; omdat ie niet tot z'n recht komt.

En zoals anderen al zeiden; 90% van de buizenstacks klinkt pas lekker als ie hard staat.

Omdat-ie ook hard kan, en dan nog beter klinkt, mag ik niet zacht spelen?

Maurice

pol
8 februari 2005, 23:00
idd, tis enorme onzin dat buizenversterkers op zacht volume slechter klinken dan solidstate's. Mijn amp klinkt zacht prima, hard nog beter omdat speakers nu eenmaal beter klinken als er wat meer vermogen wordt op ingestuurd, maakt niks uit of het nu om een solidstate of buizenversterker gaat.

Fumi SG
8 februari 2005, 23:10
En er genoeg mensen zijn die dat wel doen, en wat eigenlijk helemaal geen kwaad kan, afgezien van de consumentenbond die moord en brand schreeuwt omdat er 0.0000000001% kans is dat daardoor je TV in de fik vliegt.

Wij hebben sinds kort een LCD-tv en die kan alleen nog maar op stand-by.... hij is alleen echt uit als je de stekker eruit trekt!! :roll:

Negative K3 fan
8 februari 2005, 23:21
wat er gebeurt met een versterker op stand by is dat alleen de 6,3 volt voor de gloeispanning aangaat zodat er elektronen kunnen worden vrijgemaakt voor er hoogspanning op komt. een 12ax7 is gespecificeerd om na 11 seconden opwarmen gebruiksklaar te zijn dus het is niet aan te raden je amp de hele dag op stand by te hebben, je filamenten (gloeidraden) zullen daar extra hard van slijten!!!!

het is ECHT NIET nodig om je versterker een hele dag op stand by te hebben en het is ook zeker niet aan te raden, 30 seconden opwarmen is eigenlijk al genoeg al is een minuutje misschien nog wat lekkerder.

Wormaap
8 februari 2005, 23:40
Zoals dus al eerder gezegd: Van de 8 uur per dag die m'n amp aan staat ben ik er 4 á 5 (of soms nog meer) aan het spelen, en hij staat dus steeds tussendoor als ik ff ergens anders mee bezig ben standby. Dat de buizen er iets harder van zullen slijten neem ik dan op de koop toe, dat compenseer ik wel doordat ik'm nooit hoger dan standje 'een half' uit 10 kan zetten :-(

Negative K3 fan
8 februari 2005, 23:42
ik vind dat compenseren maar vreemd, je laat hem alleen maar harder slijten terwijl jke hem niet eens hard zet... maarja...

Wormaap
8 februari 2005, 23:56
Hij slijt harder doordat'ie een paar uurtjes per dag nutteloos op standby staat, maar weer minder hard omdat'ie nooit hard gaat. En constant aan- en weer uitgaan is toch ook slecht voor lampen? Of gaat dat bij versterkerbuizen niet op? Ik speel nl. nooit veel meer dan'n half uurtje achter elkaar over het algemeen, dus hij zou dan zo'n 20 keer per dag aan en weer uit gaan.

1959SLP
9 februari 2005, 07:22
wat er gebeurt met een versterker op stand by is dat alleen de 6,3 volt voor de gloeispanning aangaat zodat er elektronen kunnen worden vrijgemaakt voor er hoogspanning op komt. een 12ax7 is gespecificeerd om na 11 seconden opwarmen gebruiksklaar te zijn dus het is niet aan te raden je amp de hele dag op stand by te hebben, je filamenten (gloeidraden) zullen daar extra hard van slijten!!!!

het is ECHT NIET nodig om je versterker een hele dag op stand by te hebben en het is ook zeker niet aan te raden, 30 seconden opwarmen is eigenlijk al genoeg al is een minuutje misschien nog wat lekkerder.

Die gloeidraden zullen misschien wel wat harder slijten, maar als ik toch zie dat m`n SLP na 11 jaar en SC na 13 jaar zeer intensief gebruik (zoals Wormaap ook beschrijft) nog steeds in orde zijn dan denk ik dat dat toch wel meevalt. Daarnaast, na 10 jaar vind ik het geen ramp om er weer eens nieuwe buizen in te knallen. Dan hebben de buizen hun geld wel opgebracht, lijkt mij.

Negative K3 fan
9 februari 2005, 15:20
Hij slijt harder doordat'ie een paar uurtjes per dag nutteloos op standby staat, maar weer minder hard omdat'ie nooit hard gaat. En constant aan- en weer uitgaan is toch ook slecht voor lampen? Of gaat dat bij versterkerbuizen niet op? Ik speel nl. nooit veel meer dan'n half uurtje achter elkaar over het algemeen, dus hij zou dan zo'n 20 keer per dag aan en weer uit gaan.

dan moet je eens werk gaan zoeken :)

maar ff serieus, ik weet niet hoe slecht het is om ze constant aan en uit te zetten en ik houd je ook niet tegen als je je versterker hele dagen op standby hebt staan.