PDA

View Full Version : Omkeringen



dejohan
6 februari 2005, 20:27
Wat zijn omkeringen? Staat er ergens een mooie uitleg online?
En hoe kan je ze gebruiken in gewone rock? Heb je voorbeelden van nummers met omkeringen?

Dai
6 februari 2005, 21:01
een omkering is een motiefje (loopje) wat je de ene keer omhoog oid speelt, maar daarna precies andersom, dus (in dit geval) omlaag speelt. zoiets.

Negative K3 fan
6 februari 2005, 21:23
een omkering is toch een akkoord in andere volgorde spelen

een E is normaal E G# B en een omkering daarvan is bv. B E G#, voor gitaar niet echt interessant maar voor piano enzo wat meer

of is het wat anders?

thijsov
6 februari 2005, 21:31
ja dat is idd een omkering (zegt de pianist :cool: )]

je hebt van elk akkoord 3 omkeringen, bijvoorbeeld voor C:


c-e-g
e-g-c
g-c-e


dit heb je voor elk akkoord.

Das Schaap
6 februari 2005, 21:42
Jullie hebben beiden gelijk, wat dacht je daarvan. :lol:

En je hebt in principe 3 omkeringen maar je hebt er maar 2 neergezet thijsje de pianist. :roll:

Azrael
6 februari 2005, 22:25
Inderdaad interresanter voor de pianist. Op mijn gitaar let ik er nooit op.

Das Schaap
6 februari 2005, 22:28
Inderdaad interresanter voor de pianist. Op mijn gitaar let ik er nooit op.
Als je jazz wilt leren kan je er maar beter snel mee beginnen. :wink:

Azrael
6 februari 2005, 22:52
Inderdaad interresanter voor de pianist. Op mijn gitaar let ik er nooit op.
Als je jazz wilt leren kan je er maar beter snel mee beginnen. :wink:

Het is een vierjarige opleiding...........en het is niet dat ik het niet kan......het interreseert me gewoon weinig....

Das Schaap
6 februari 2005, 23:52
Dan nog, het is wel iets wat je MOET weten. Je moet toch ook van blad kunnen lezen ? Nou handig als je je omkeringen weet/kan herkennen/goed kan toepassen.
Interesseert me weinig, wat een antwoord. :-?

Azrael
7 februari 2005, 13:16
Dan nog, het is wel iets wat je MOET weten. Je moet toch ook van blad kunnen lezen ? Nou handig als je je omkeringen weet/kan herkennen/goed kan toepassen.
Interesseert me weinig, wat een antwoord. :-?

Ik zei toch dat ik het wist? Hallo......ik heb ook nog een piano hier......

yanto
7 februari 2005, 15:09
Jullie hebben beiden gelijk, wat dacht je daarvan. :lol:

En je hebt in principe 3 omkeringen maar je hebt er maar 2 neergezet thijsje de pianist. :roll:

Bij drieklanken heb je 2 omkeringen: grondligging, 1e omkering met de terts in de bas de tweede met de kwint in de bas.
oftewel, sext en terts/kwart ligging

Das Schaap
7 februari 2005, 20:53
Ja bij 3-klanken heb je 2 mogelijkheden, maar bij 4-klanken KAN je ook nog kloten met je septiem/sext.
Maar ik weet ook niet alles. :lol:

@Azrael het ging me meer om de zin het interesseert me weinig. Vind ik nogal een vreemd iets. Hoe kan iets je niet interesseren, best saai als je steeds vanuit de grondnoot speelt. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat je het in jazz echt wel nodig hebt, fijn dat je het weet. Maar als het je weinig interesseert beperk je je akkoordenkeuze wel erg. Snappez-vous ? :wink: