PDA

View Full Version : hals van gibson les paul



willemr6
6 februari 2005, 18:05
Ik ben van plan een Gibson les Paul standard te kopen maar nu zag ik dat er twee soorten halzen zijn, een 50's neck en een smallere of dunnere 60's neck.
weet iemand wat het verschil is in bespeelbaarheid en geluid ?

PeArLjAm
6 februari 2005, 18:11
geluid.. tsja dat maakt niet uit. Al wordt daar daar sommigen nog wel eens over gediscussieerd. De 50s neck is wat dikker als de 60s neck, ik vind zelf de 60s neck echt te dun. De 50s neck is wat dikker en wat comfortabeler. Maargoed ga eens naar een winkel en houd ze allebei even vast.

1959SLP
7 februari 2005, 07:45
Er is nogal wat meer te krijgen:

1959 slim taper: vrij platte neck; o.a. bij classic, Les Paul Ace Frehley signature, Les Paul Special

1959 rounded LesPaul: vrij dikke neck; o.a. bij Firebird, Explorer en V

narrow taper round: zit een beetje tussen de slim taper en rounded
LesPaul in; te vinden bij de Nighthawk series

compound radius: naar specs (erg duur maar heerst absoluut) ; o.a. Jimmy Page signature

rounded, rolled-edge fingerboard: Joe Perry signature

rounded jazz profile: ES 165 Herb Ellis signature

De grootste verschillen qua model en sound zitten tussen de slim taper en de rounded maar het blijft een kwestie van "feel". Flink uitproberen dus om de juiste keuze te bepalen.

Mijn favoriet (en betaalbaar) is toch wel de narrow taper round, tamelijk rond maar toch een snelle neck.

Punt
7 februari 2005, 08:01
Als je van dikke nekken en Goldtops houdt kun je ook overwegen een Customshop Historic '57 RI uit de States te laten komen.
Dat is the real thing en niet te vergelijken met een productie standard.

Neus ook een op het lespaulforum.com, daar kun je veel leren over Les Pauls.

Stratman70
7 februari 2005, 09:33
Als je van dikke nekken en Goldtops houdt kun je ook overwegen een Customshop Historic '57 RI uit de States te laten komen.
Dat is the real thing en niet te vergelijken met een productie standard.

Waarom is dat de "real thing"? Het is en blijft een reïssue en ik snap nog steeds niet wat er, behalve misschien die langere neck-tenon en de smalle binding in de cutaway, "echter" of "beter" zou moeten zijn aan zo'n gitaar, dan mijn Classic, waar ik ook een hoop geld voor heb moeten neerleggen. Of bezit ik geen echte Les Paul als ik een Classic heb?

Oftewel mijn vraag:
Waarom zijn die historic modellen zo bijzonder en zoveel beter dan bijv. mijn Classic? Kan iemand mij dat vertellen?

Orpheo
7 februari 2005, 11:23
die historics, en iig die customshops, zijn IMO met meer zorg gemaakt. t zijn geen massaproducten, zoals de " gewone " lp's. het is mooier afgewerkt, klinkt beter, mooier (beter!!) hout, ga zo maar door.

verder: als je goed zoekt, zie je soms customshops liggen, die maar 500 euro duurder zijn dan de standard, en ik vind die 500 euro extra die gitaar zeer zeker waard!! niet dat het dan goedkoop is, het is dan nog duur, maar dan nog....

PeArLjAm
7 februari 2005, 11:48
Oftewel mijn vraag:
Waarom zijn die historic modellen zo bijzonder en zoveel beter dan bijv. mijn Classic? Kan iemand mij dat vertellen?

nou.. de historics hebben lichtere mahoniehouten body's tov de standards, de standars hebben daarom gaten in de body (zogenaamde weight relief holes) om het gewicht wat te beperken. Omdat de body's van de historics massief zijn klinkt dat over het algemeen beter, resonanter etc. De long tenon neck verbinding helpt ook zeer zeker het geluid, de sustain neemt toe etc. Deze 2 factoren maken al een vrij groot verschil tov de standard, al spelen er ook nog wel wat kleinere details mee. Natuurlijk heb je wat mindere historics en betere standards maar over het algemeen is het verschil redelijk groot. Je geluid is meer open, voller en resonanter, terwijl sommige huidige standards veels te bassig (lees:modderig) zijn en ga zo maar door. Maar ik ben het er wel mee eens dat je het verschil eerst eens moet horen, ik was eerst ook wat sceptisch maar als je een historic hoort wil je niks anders meer.

Stratman70
7 februari 2005, 13:16
Maar een Les Paul uit 1960 is toch ook een massaproduct met zwaarder hout etc.? Zijn die historics nou de ultieme Les Pauls, beter dan ooit?

Hoe dan ook: ik ben tevreden over mijn Les Paul en ik denk dat het verschil in klank zo klein is dat ik het verschil niet zou horen. Ik bedoel maar dat mijn Les Paul zo geweldig klinkt met de juiste versterker en de juiste afstelling. Ik ben er gelukkig mee en zo'n historic model....
ik zou hem voor de grap wel eens willen vergelijken met een LS120 van Tokai. Die hebben ook speciaal hout, long neck tenon etc.

PeArLjAm
7 februari 2005, 14:45
Maar een Les Paul uit 1960 is toch ook een massaproduct met zwaarder hout etc.? Zijn die historics nou de ultieme Les Pauls, beter dan ooit?

Hoe dan ook: ik ben tevreden over mijn Les Paul en ik denk dat het verschil in klank zo klein is dat ik het verschil niet zou horen. Ik bedoel maar dat mijn Les Paul zo geweldig klinkt met de juiste versterker en de juiste afstelling. Ik ben er gelukkig mee en zo'n historic model....
ik zou hem voor de grap wel eens willen vergelijken met een LS120 van Tokai. Die hebben ook speciaal hout, long neck tenon etc.

les pauls uit 1960 zijn ongeveer met hetzelfde hout gemaakt als de exemplaren uit 58 en 59, daar zit niet echt verschil in, meer in elke gitaar onderling. De les puals uit die tijd waren zeker geen massaproduct, anders waren ze nu ook niet zoveel waard geweest waarschijnlijk, of in ieder geval veel minder.

Maargoed ik geloof best dat je les paul prima klinkt en inderdaad tussen sommige standards en historics is weinig verschil te horen. De LS120 (bedoel je niet de 210?) is inderdaad een zeer goede gitaar en ik denk dat ze redelijk hun mannetje staan tov een historic gibson. Deze zijn toch ook beter dan de goedkopere tokai's, mede door het betere hout en jawel, de long tenon. (maar ook betere elementen etc)

vulvasonic
7 februari 2005, 22:04
Stomme vraag wellicht, maar ik ben de term 'long neck tenon' de laatste dagen verscheidene malen tegen gekomen (oa op de site van Gibson zelf). Ik heb echter geen idee wat het is.

Wil kan mij antwoord geven op deze prangende vraag? :)

PeArLjAm
7 februari 2005, 22:18
Stomme vraag wellicht, maar ik ben de term 'long neck tenon' de laatste dagen verscheidene malen tegen gekomen (oa op de site van Gibson zelf). Ik heb echter geen idee wat het is.

Wil kan mij antwoord geven op deze prangende vraag? :)

bij een long tenon neck joint is de neck wat langer en zit hij dus verder in de body verlijmt als een normale standard gibson, wat resulteerd in meer resonantie en sustain (al maakt het hout van de hals en body van de gitaar natuurlijk ook een groot deel daar van uit.) Vroeger werd dit ook gedaan bij les pauls, maar omdat het lastiger is om te maken en dus goedkoper koos gibson dus voor een kortere neck/body verbinding. Ik heb ooit een paar foto's van de constructie hiervan op het les paul forum gevonden, zoek dus ook eens op long tenon vs short tenon op www.lespaulforum.com. Ik zal ze hier ook even posten voor de geinteresseerden:

http://www.lilypix.com/photos/data/c0c7c76d30bd3dcaefc96f40275bdc0a/251_p23582.jpg

http://www.lilypix.com/photos/data/c0c7c76d30bd3dcaefc96f40275bdc0a/251_p23583.jpg

Azrael
7 februari 2005, 22:21
Da's nu het tegenovergestelde van een All-Acces-Neckjoint :-D

vulvasonic
7 februari 2005, 22:23
Mooi. Duidelijk!

Als ik het goed zie wordt de ruimte voor het halselement gewoon door die verbinding heen gehakt?

Dank voor de uitleg :)

Orpheo
7 februari 2005, 22:41
Da's nu het tegenovergestelde van een All-Acces-Neckjoint :-D

hoeft niet.

de LP die ik ga laten bouwen zal zelfs extremer zijn: compleet neckthru met all access neckjoint (of easy access heel, als je t zo wilt noemen)

Les Paul
9 februari 2005, 10:23
Maar een Les Paul uit 1960 is toch ook een massaproduct met zwaarder hout etc.? Zijn die historics nou de ultieme Les Pauls, beter dan ooit?

Hoe dan ook: ik ben tevreden over mijn Les Paul en ik denk dat het verschil in klank zo klein is dat ik het verschil niet zou horen. Ik bedoel maar dat mijn Les Paul zo geweldig klinkt met de juiste versterker en de juiste afstelling. Ik ben er gelukkig mee en zo'n historic model....
ik zou hem voor de grap wel eens willen vergelijken met een LS120 van Tokai. Die hebben ook speciaal hout, long neck tenon etc.

Tussn 1958 en 1960 zijn maar 1700 Les Pauls gebouwd. Dat kan je dus nauwelijks een massaproduct noemen. Voor velen zijn deze "Bursts" de ultieme Les Paul. Een mooie tweede plaats is er voor de 57 Goldtops, die voor een belangrijk deel gelijk zijn aan de Bursts en wat betreft klank dicht in de buurt komen. De Bursts werden/worden gebruikt door veel bekenden: Clapton, Jimmy Page, Billy Gibbons, Gary Moore, Slash etc.

Er is door Gibson heel veel research gedaan waarom deze Bursts zo speciaal klinken. Die kennis wordt gebruikt om de Historics te bouwen. Het is de meest betaalbare manier om bij die legendarische Burst te komen. Een Burst kost al gauw $150000, terwijl een Historic begint bij zo'n 2000 Euro.

Wat betreft klank dacht ik ook dat het niet veel uit zou maken met een goede productie Les Paul. Ik heb een hele mooie Gary Moore, die absoluut goed klinkt. Vorig jaar de kans gekregen een 58 Plaintop te kopen voor een redelijke prijs. Sindsdien de Gary Moore nauwelijks aangeraakt. De 58 heeft echt een overweldigende klank. Meer sustain, veel boventonen, de klank is heel complex met veel diepte.
Dit betekent niet dat een "gewone" Standard of Classic geen goede gitaar is, maar het betekent dat de Historic het hoogst haalbare is, als je op zoek bent naar de ultieme Les Paul klank.

1 ding ben ik niet met Punt eens. Ik zou een dergelijke gitaar nooit uit de USA laten komen. Ook in de Historics is er verschil en voor zo'n bedrag zou ik liever iets meer betalen voor de beste klank en die kan je alleen met je oren bepalen.

Punt
9 februari 2005, 21:51
Als je een betrouwbare dealer hebt in de US met verstand van Historics durf ik het wel aan. Je vertelt wat je zoekt kwa toon en feel.
Ik heb zo een R7 en een R9 laten komen en beide waren super.

Ik had eerst ook een Classic '94, maar na de klomst van de Hystorics heb ik die verkocht. Niks mis met de Classic, ik heb er 10 jaar op gespeeld, maar echt niet te vergelijken met een Historic.

Dat van het hout en de lange tenon enzo is allemaal waar, ook de hoek van de hals is trouwens anders, maar het mooie is dat je het hoort en voelt als je op een Historic speelt.

Overigens vind ik het best als iemand een productie LP wil hoor, ik gaf alleen maar de tip dat je voor minder geld dan je betaalt voor een Standard hier een Historic (R7) kan kopen. Je moet alleen een betrouwbare dealer in de US hebben idd.

Punt
9 februari 2005, 21:52
Als je een betrouwbare dealer hebt in de US met verstand van Historics durf ik het wel aan. Je vertelt wat je zoekt kwa toon en feel.
Ik heb zo een R7 en een R9 laten komen en beide waren super.

Ik had eerst ook een Classic '94, maar na de klomst van de Hystorics heb ik die verkocht. Niks mis met de Classic, ik heb er 10 jaar op gespeeld, maar echt niet te vergelijken met een Hystoric.

Dat van het hout en de lange tenon enzo is allemaal waar, ook de hoek van de hals is trouwens anders, maar het mooie is dat je het hoort en voelt als je op een Hystoric speelt.

Overigens vind ik het best als iemand een productie LP wil hoor, ik gaf alleen maar de tip dat je voor minder geld dan je betaalt voor een standard hier een Historic (R7) kan kopen. Je moet alleen een betrouwbare dealer hebben idd.

Punt
9 februari 2005, 21:53
Als je een betrouwbare dealer hebt in de US met verstand van Historics durf ik het wel aan. Je vertelt wat je zoekt kwa toon en feel.
Ik heb zo een R7 en een R9 laten komen en beide waren super.

Ik had eerst ook een Classic '94, maar na de klomst van de Hystorics heb ik die verkocht. Niks mis met de Classic, ik heb er 10 jaar op gespeeld, maar echt niet te vergelijken met een Hystoric.

Dat van het hout en de lange tenon enzo is allemaal waar, ook de hoek van de hals is trouwens anders, maar het mooie is dat je het hoort en voelt als je op een Hystoric speelt.

Overigens vind ik het best als iemand een productie LP wil hoor, ik gaf alleen maar de tip dat je voor minder geld dan je betaalt voor een standard hier een Historic (R7) kan kopen. Je moet alleen een betrouwbare dealer hebben idd.

Punt
9 februari 2005, 21:54
ja

Punt
9 februari 2005, 21:56
Als je een betrouwbare dealer hebt in de US met verstand van Historics durf ik het wel aan. Je vertelt wat je zoekt kwa toon en feel.
Ik heb zo een R7 en een R9 laten komen en beide waren super.

Ik had eerst ook een Classic '94, maar na de klomst van de Hystorics heb ik die verkocht. Niks mis met de Classic, ik heb er 10 jaar op gespeeld, maar echt niet te vergelijken met een Hystoric.

Dat van het hout en de lange tenon enzo is allemaal waar, ook de hoek van de hals is trouwens anders, maar het mooie is dat je het hoort en voelt als je op een Hystoric speelt.

Overigens vind ik het best als iemand een productie LP wil hoor, ik gaf alleen maar de tip dat je voor minder geld dan je betaalt voor een standard hier een Historic (R7) kan kopen. Je moet alleen een betrouwbare dealer hebben idd.

Punt
9 februari 2005, 22:36
Als je een betrouwbare dealer hebt in de US met verstand van Historics durf ik het wel aan. Je vertelt wat je zoekt kwa toon en feel.
Ik heb zo een R7 en een R9 laten komen en beide waren super.

Ik had eerst ook een Classic '94, maar na de klomst van de Hystorics heb ik die verkocht. Niks mis met de Classic, ik heb er 10 jaar op gespeeld, maar echt niet te vergelijken met een Hystoric.

Dat van het hout en de lange tenon enzo is allemaal waar, ook de hoek van de hals is trouwens anders, maar het mooie is dat je het hoort en voelt als je op een Hystoric speelt.

Overigens vind ik het best als iemand een productie LP wil hoor, ik gaf alleen maar de tip dat je voor minder geld dan je betaalt voor een standard hier een Historic (R7) kan kopen. Je moet alleen een betrouwbare dealer hebben idd.