PDA

View Full Version : Gelijkrichting schakelbaar



josh.vandenberg
6 februari 2005, 18:12
Ik ben van plan om de gelijkrichting schakelbaar te maken ,diode of tube

Nu heb je hier een 5 volt voeding voor nodig ,maar hoeveel ampere trekken 2 van die buizen.

het type is ??4A ,het is voor een 100 watt versterker.

bert k
6 februari 2005, 19:13
2 buizen?

nicoverduin
6 februari 2005, 19:23
Het type ??4A ken ik niet? Ik vermod dat je bedoeld 5AR4. Waarom wil jer 2 in hebben?
Overigens voor al je buizenspecificaties kun je naar www.duncanamps.com en dan de buis opzoeken. Daar staat tevens de stroom die de buis opneemt. Neem voor de veiligheid 25% extra op.
Tenslotte is het nog wel afhankelijk van hoe de trafo is gewikkeld. Volgens mij heeft de trafo een middenaftakking nodig?
NIco

mathe
6 februari 2005, 19:39
Volgens mij heeft de trafo een middenaftakking nodig?

Nee, voor de gloeispanning van een gelijkrichterbuis niet. Voor de andere buizen is het een aanbeveling.
Voor een 100 Watt versterker kun je bijvoorbeeld twee GZ34's parallel gebruiken. Let er wel op dat je niet de maximaal toelaatbare capacitieve belasting van de kathode van de gelijkrichterbuizen overschrijdt.

Marc

nicoverduin
6 februari 2005, 20:23
Voor gloeispanning dat snap ik. Maar gaat ie dan een bruggelijkrichter bouwen met 2 diode buizen?
NIco

josh.vandenberg
6 februari 2005, 20:51
Ik heb een schema liggen van een rectifier,daar staan 2 buizen parallel.

Ik was het type even kwijt,5AR4 was het inderdaad.Maar in de rectifier zitten er 2 parallel.Die GZ is ook een optie

Ik vond het in de Rectifier een goed bruikbare optie en in mijn versterker zitten d e gaten er al voor geponst.

Bedankt,ik ga het allemaal even uitzoeken.