PDA

View Full Version : Wat doet een POD anders?



Kasper
5 februari 2005, 18:48
Oké, ik weet dat er POD's bestaan die speciaal gemaakt zijn om op te nemen. En ik weet dat er ook effectenprocessoren bestaan (zelf ook eentje).
Bijde kun je aan je computer aansluiten om op te nemen. (van line out naar line in)

Maar wat maakt een POD nu zo speciaal goed dat ie voor het opnemen bedoeld is?
Kan zo'n POD ook gebruikt worden als effectenprocessor tussen gitaar en versterker? Kun je meer met een POD dan een gewoone FX-processor?

I need answers!

:-D

BlackSun
5 februari 2005, 19:10
Het hoofddoel van de POD is om versterkers en cabinetten te simuleren. Niet alleenom effecten mee toe te voegen. als je via de POD opneemt, dan probeert de POD zo goed mogelijk het effect van bijvoorbeeld een buizentop met 4x12" speakers en een mic ervoor na te bootsen.

skabouter
5 februari 2005, 19:12
je hebt effect processors, en modeling versterkers. dat is een verschil
een pod is een modeling versterker EN er zitten effecten in. effecten zijn om toe te voegen aan een signaal dat je al hebt. maar als je dat signaal wil maken zal je een preamp nodig hebben. dit is wat een modeling versterker doet. hierin zitten digitale simulaties van bestaande (pre)amps, je krijgt dus een geluid van een versterker, hier kan je weer effecten overheen gooien.

wat pod dus wel handig maakt is dat er preamps inzitten, en effecten. als je alleen effecten zou hebben (bijv. G-major), dan zou je weinig hebben om op te nemen.

Kasper
7 februari 2005, 15:29
je hebt effect processors, en modeling versterkers. dat is een verschil
een pod is een modeling versterker EN er zitten effecten in. effecten zijn om toe te voegen aan een signaal dat je al hebt. maar als je dat signaal wil maken zal je een preamp nodig hebben. dit is wat een modeling versterker doet. hierin zitten digitale simulaties van bestaande (pre)amps, je krijgt dus een geluid van een versterker, hier kan je weer effecten overheen gooien.

wat pod dus wel handig maakt is dat er preamps inzitten, en effecten. als je alleen effecten zou hebben (bijv. G-major), dan zou je weinig hebben om op te nemen.

Hmm, dan is mijn Digitech RP80 hetzelfde als een POD? Aangezien er amp/cabinet modelling op zit + nog een waaier aan digitale effecten?

Jeroenvanhulsteijn
7 februari 2005, 15:43
volgens mij is die digitech rp serie meer een effectsprocessor met wat versterker simulatie mogelijkheden.

De POD is een versterker simulator met wat effecten. De POD is veel uitgebreider qua simulaties dan de digitech RP80. Maar je zou de RP80 ook kunnen zien als een zeer eenvoudige simulator.

Je zou de POD ook kunnen gebruiken als effectsprocessor. De PODxt modelleert ook stompboxjes.

Nouja, de grenzen zijn wat aan het vervagen. Ik zou denk ik eerder gaan kijken voor een Digitech RP300 of Korg AX1500 dan een POD als je op zoek bent naar een multi effect.
Of bevalt je versterker soms niet?

Kasper
7 februari 2005, 17:00
Nouja, de grenzen zijn wat aan het vervagen. Dat vermoedde ik dus al.



Ik zou denk ik eerder gaan kijken voor een Digitech RP300 of Korg AX1500 dan een POD als je op zoek bent naar een multi effect.
Momenteel heb ik wel iets, maar het was eigenlijk uit interesse dat ik het verschil wel eens wilde weten.



Of bevalt je versterker soms niet?Tgohjah, momenteel zijn er verschillende dingen die mij niet aanstaan aan mijn gear, maar ik weet niet waar ik prioriteit aan moet geven bij het vervangen.

Mijn clean geluid vind ik wel oké, maar de distortion op mijn Fender Performer 650 past niet bij mijn genre/wens (stevigere rock, bijna metal, zonder te steriel te klinken)
Ik heb dan wel mijn Digitech RP80 dat leuk is om wat mee te experimenteren, maar handig is het niet met zijn 2 knoppen. Het zijn ook enkel maar presets die je kan gebruiken, ipv je distortion aan en uit te zetten. Echt veel van je gitaarsound blijft er ook niet over.

Mijn mogelijkheden die ik overweeg:
- Nieuwe amp met vette distortion tot €350 (moet op kamerniveau kunnen gebruikt worden)
- Betere effectprocessor met betere amp modelling en distortionkanalen (de Boss GT-8 voor €444 lijkt mij erg vet)
- Goede distortionpedaal (eventueel een duurder buizenpedaaltje)
- Nieuwe brugpickup (alhoewel dat dit waarschijnlijk weinig hulp zal bieden indien de amp niet aan de wensen voldoet)