PDA

View Full Version : Minder gain door andere buiskes?



peveo
5 februari 2005, 12:51
Hoe zit dat ook al weer met die buizen?

Ik wil mijn plexi eens onderhanden gaan nemen en er andere buiskens in
zetten.
Welnu in de voortrap zitten 3 ecc83 buiskes en ik wil er wat in zetten dat
iets minder gain geeft als ze op hun lazer krijgen.
Mijn oog viel op Groove tubes GT-12 AY7 , en nu vraag ik me af of je iedere
variatie op een 12ax buis kunt gebruiken. bv. een 12au of een 12ax , 12 ay
etc. etc.

Tips welkom.

Ojaa het gaat om een marshall 1959 RI en ik zo iets minder gain willen , net
zo,n randje als in de seventies en voor scheur knal ik er wel een pedaal in.
Ik vind die Ri nog al scheuren op 8 en het mag wel iets minder.

Vanochtend nog effe de Epi Les Paul met Gibson 57 pu,s er aan gehad en nondejuu wat klinkt dat lekker.

Hij begint bij 2 al met drive en ondanks dat dat best lekker is en een feest wordt op 8, mag het van mij best pas op 4 a 5 beginnen met drive.

Hoe ga ik dat aanpakken?

Peter

ps. hoe leg je dat nu uit....net zo,n randje maar toch iets meer en toch
niet te veel en niet te weinig...........maar toch wel weer genoeg dat het
klinkt.

nicoverduin
5 februari 2005, 14:15
Volgens mij is dit de omgekeerde wereld:

Een buis versterkt een inkomende spanning. De onderlinge buizen zijn in de schakeling zodanig ingesteld dat het signaal van de vorige als ingang voor de volgende dient.

Je geeft de buizen dus niet op hun donder maar het signaal wordt gewoon versterkt, totdat het punt van maximale versterking is bereikt waardoor "clipping"gaat ontstaan.

Al deze faktoren zijn afhankelijk van:
- anode spanning
- kathode spanning
- type buis.

Het kan ongetwijfeld geen kwaad als je er een andere buis (12AT7, 12AU7, 12AY7) instopt. Echter de buis is ongetwijfeld verkeerd ingesteld. Wil je dit goed doen, dan wordt het tijd voor de grafieken van de verschillende buizen.

Tenslotte een lager Mu (versterking) betekent ook een lagere spanning naar de volgende trap. Dit betekent dat deze volgende trap er langer over doet voordat hij weer gaat clippen.

Nico

PeeVee
6 februari 2005, 11:09
@peveo: JA je kunt straffeloos een 12AX7 wisselen voor een 12AY7 of een 12AT7. Kijk ook eens naar een 5751, qua gain ook beetje als een 12AY7. Een 12AU7 kun je proberen maar heeft wel erg lage gain dus ik denk dat dat gaat werken maar je kunt het natuurlijk uitproberen.

@Nico: ik denk dat peveo het in de voortrap inderdaad "iets" rustiger wil houden. Een 12AT7 i.p.v. een 12AX7 is daarvoor een probaat middeltje. Het is natuurlijk niet zo dat je op die manier van Marshal lead naar Fender dead clean gaat ofzo, maar dat snapt peveo zelf ook wel. Hij wil zo te horen niet "scheuren" maar gewoon lekker "rocken".

peveo
6 februari 2005, 12:20
Yep, Peevee.

Zo kan je het ook zeggen natuurlijk, rocken ipv scheuren.
Neen een fender twin wil ik niet van die plexi maken maar inderdaad wat minder snel clippen van die top.
Kijk , als ik naar heavy overdrive wil schakel ik mijn Fulldrive er wel bij of een fatboost, dan wil het ook wel.
Maar om net dat randje te krijgen mag ie iets minder snel over de rooie gaan.

Ik heb eerder een bluesbreaker gehad en die begon pas bij 4 a 5 te clippen en dat gaf dus precies dat randje wat ik wilde.

Ga dus gewoon wat proberen met die buiskes...

Wat een geweldige hobby heb ik toch.......

wordt dus 3x 12ay of zo en 4 x El34 LS , ......gaat weer kosten dus ;-)


Peter