PDA

View Full Version : Aansluiten neutrik jack aansluiting



Angel
5 februari 2005, 12:22
Kan er iemand me helpen hoe ik een kabel moet aansluiten aan volgende vrouwelijke neutrik-jack?
http://img.photobucket.com/albums/v297/angelsdeath2001/1_204_168271.png

Er staan 3 aansluitmogelijkheden,
1) GR - aansluiting links
2) TIP - aansluiting midden
3) RI - aansluiting rechts

Bedankt voor de hulp!

ChrisMW
5 februari 2005, 22:57
Hoi Angel

Deze Neutrik heb ik zelf nog niet gebruikt dus even onder voorbehoud ( trouwens, even een kabel inpluggen en dan meten/kijken wat waar komt met een DMM helpt altijd )...
GR lijkt op GROUND dus massa
TIP engelse aanduiding voor de punt v/d jack-plug; signaal/+
RI ander kanaal ( indien stereo ) of switch-contact

Succes!

nicoverduin
5 februari 2005, 23:50
misschien kan dit je verder helpen.
http://www.factorysound.com/pdf/catalog/fs_cat_5_wiring.pdf
NIco

Angel
6 februari 2005, 09:17
Hoi Angel

Deze Neutrik heb ik zelf nog niet gebruikt dus even onder voorbehoud ( trouwens, even een kabel inpluggen en dan meten/kijken wat waar komt met een DMM helpt altijd )...
GR lijkt op GROUND dus massa
TIP engelse aanduiding voor de punt v/d jack-plug; signaal/+
RI ander kanaal ( indien stereo ) of switch-contact

Succes!

Hey,
thx, het is me gelukt om de kabels aan te sluiten. Zoals je zegt, kijken waar de jack zelf komt en dan aansluiten maar!!

PeeVee
6 februari 2005, 11:34
Er staan cijfertjes op als het goed is. De "conventie" is een beetje dat 1 in ieder geval altijd aarde is, 2 is altijd "hot" of (+). Het is min of meer een conventie om deze twee pootje te gebruiken als je maar 2-aderige kabel hebt (b.v. speaker kabel). ALS het gaat om een gebalanceerde kabel (b.v. voor microfoon of balanced line-out) dan gebruik je pin 3 voor de koude (-) signaalkant.

Let even op: een female XLR van de acherkant bekeken is (natuurlijk) precies gespiegeld t.o.v. een male XLR dus let even goed op de nummertjes. Van XLR naar b.v. mono jack moet je van (1) naar tip en van (2) naar ring. Mocht het om een gebalanceerde kabel gaan dan gaat 3 naar de kleine ring onder de tip.

Let bij gebalanceerde kabel goed op dat je "heet" (2) en "koud" (3) niet omdraait. Onder "normale omstandigheden" merk je er niet zoveel van als je die omdraait todat je een keer een console gebruikt met fantoomvoeding en iemand om wat voor reden dan ook een verloopkabeltje gebruikt b.v. naar 6,3 mm mono jack. Bij zo'n verloopje van gebalanceerd naar ongebalanceerd leg je normaliter de "koude" aan aarde, maar als daar dan je 48V op staat dan ligt de zekering d'ruit of indien ongezekerd... je voeding unit van je tafel... (ja dat was een goed leermoment hahahaha).