PDA

View Full Version : De Fender Kurt Cobain serie gitaren



Wouter J
5 februari 2005, 01:32
En dan heb ik het niet over de Jag-Stang

Fender Japan heeft een contract met de erven van Cobain gesloten om een lijn van precieze kopieën te maken van Cobain's bekendste gitaren, resulterend in de KC signature lijn van in totaal zeven gitaren.

http://www.sixstringarts.com/kCobain_mustang4.JPG
De HMG69KC (links) en de goedkopere HMG66KC (rechts) zijn kopieën van de Mustangs die Cobain op de "In utero" tour gebruikte, zoals Cobain's echte gitaren hebben ze gibson stijl vaste bruggen en dimarzio Humbuckers bij de brug.
http://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img1029932568.jpeghttp://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img1029932599.jpeg

http://www.kurtsequipment.com/pictures/blackstratfend.jpg
Dan is er de HST62KC, een kopie van de beroemde zwarte strat met de "Vandalism: beautiful as a rock in a cop's face" sticker
http://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img1029932559.jpeg

http://www.kurtsequipment.com/pictures/weirdh.jpg
Maar de top van de reeks is de HJG66KC lijn, die de Jaguar uit de Nevermind tour moet voor stellen. deze is in vier versies te krijgen, allemaal met Gibson stijl vaste bruggen en dimarzio humbuckers in beide posities. De gitaren in deze lijn zijn romeins genummerd en verschillen van elkaar in details: de IV (links) is in feite een standaard Jaguar met Humbuckers, de V (midden) heeft de Cobain modificatie van een extra volume regelaar) en de VI is een exacte kopie van Cobain's gitaar met de drie standen knop in plaats van de drie schuif knopjes.
http://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img1029191266.jpeghttp://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img1029191269.jpeghttp://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img1029191272.jpeg

And last but not least is er de USA HJG62 KC een in amerika gemaakte kopie van Cobain's jaguar maar minder precies dan de Japanse HJG66KC. (Geen binding rond de toets, niet de goede sunburst)
http://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img10291031502.jpeg

Ik zelf ben hier wel opgewonden over maar dat is ook omdat ik een oude Nirvana fan ben en onkruid vergaat niet.

Wouter J
5 februari 2005, 01:34
Oeps dubbelpost (wat is er toch met dit forum aan de hand?)

Wormaap
5 februari 2005, 01:43
Geinige gitaartjes, maar niks voor mij vrees ik :-D
Al ben ik ook een Nirvana fannetje (al 6 van m'n 18 jaar :-D)

Toffe gozer
5 februari 2005, 10:02
Hij wordt van de fabriek uit standaard vals afgesteld neem ik aan?? :razz:

EpiCenturiesAWAy
5 februari 2005, 10:04
Mooie dingen !
Da's nog eens iet nieuws, ik ben geen fan van stratocasters maar die zwarte geeft me GAS!
Waar en wanneer komen die dingen uit ?

Diedo
5 februari 2005, 10:11
het zijn ronduit slechte kopien! ze zijn gewoon allemaal rechtshandig... wat een sukkels daar :)

maar serieus: ik vind er bar weinig bijzonders aan... :-?

AutoStatic
5 februari 2005, 10:33
Wat mij betreft is alles geoorloofd om de herinnering aan Kurt Cobain levend te houden, ook al is het een gitaarlijn meer dan een decennium na dato ;)
Deze lijn gaat meer aanspreken dan die foeilelijke Jag-Stangs dunkt me...

Philippe
5 februari 2005, 12:46
Ik dacht heel even: Eindelijk wat geinige linkshandige fendertjes.
Blijkt dat ze rechtshandig zijn. Tering.
Dit zijn inderdaad de slechtste kopieën ooit.

Reel Big Fish
5 februari 2005, 13:11
Ga je schamen met je Kurt Cobain :-D

Bobbel
5 februari 2005, 13:37
ik vind ze wel cool...

Rubenios
5 februari 2005, 14:11
kurt heeft toch nog een endorsement :D lol

FLechdrop
5 februari 2005, 14:59
Kurt had toch altijd goedkope prutgitaren? :-?

Des te meer reden om ze voor veel geld aan de jonge Nirvana fan te verkopen natuurlijk! :lol:

SilverFoo
5 februari 2005, 15:13
Wat is dit nou voor onzin? Als je niet had geweten dat het cobain signatures waren had iedereen ze geweldig gevonden. En iedereen kan cobain nu wel wat afzeiken, maar hij was samen met krist toch wel verantwoordelijk voor de alternatieve stroming in de muziek waar we nu (hoewel het soms moeilijk te zien is met al die rap) de vruchten van plukken.

Persoonlijk vind ik de gitaren echt gaaf om te zien, en die jag`s zijn veel veelzijdiger met die humbuckers. Waarschijnlijk zijn ze weer reteduur maar toch.. kzou er wel eens op willen spelen.

En kurt speelde niet alleen op troep.... ik bedoel maar: wie speelde in de begindagen van zijn gitaarspel niet op een oud barrel...

www.kurtsequipment.com... kun je het nog es checken. Voor de geintereseerden onder ons...

ccc
5 februari 2005, 15:16
Kun je toch beter een ouwe Mustang kopen en er dezelfde pickup configuratie in zetten. Cobain deed dat toch ook.
Die mustangs gaan toch geen geld

Hendrix
5 februari 2005, 16:08
Ik vind de Jagstang veel mooier dan deze gitaren.
Mja, smaken verschillen...

Sliver
5 februari 2005, 16:12
auch, hopen dat de jaguar er ook in olympic white komt met die humbuckers. Moet gewoon wel tof zijn. Weet iemand wat die dingen moeten gaan kosten? Trouwens, hoe komt het dat Fender japan steeds met allerlei gemodificeerde uitvoeringen komt die heel moeilijk verkrijgbaar zijn? Er is voor veel modellen toch wel belangstelling in Europa lijkt mij dus ik vind het erg vreemd dat Fender die dingen zo beperkt beschikabar maakt.

zium
5 februari 2005, 18:20
ik kan me herinneren dat ik die dingen anderhalf jaar geleden ofzo al op een site van een japanse dealer zag staan. ik denk niet dat je ze ooit in de winkel zal zien liggen in europa of amerika

amon
5 februari 2005, 20:07
Ik ben groot Nirvana fan (hoewel dat tegenwoordig wat weg-ebt, maar vroeger was het dè band voor mij). Maar zo'n gitaar zou ik niet hoeven. Ik zou dan liever een strat/mustang 2dehands op de kop tikken en er zelf deze modificaties op aanbrengen. Is toch veel leuker..!

De Jaguar staat nog op nummer 1 op mijn lijstje van gitaren die ik nog wil hebben, maar ik heb hogere prioriteiten en geen geld... :)

EpiCenturiesAWAy
5 februari 2005, 21:15
Als ik nou een gewone zwarte strat koop welke mods zou ik moeten uitvoeren om hem hetzelfde te krijgen als die van kurt ?
Ik bedoel daarmee elementen of spilt coils ofzoiets ?

kokteejl
5 februari 2005, 23:46
ooit al gedacht je gitaar te modificeren naar je EIGEN keuze? tjeezes je kan fan zijn, maar je kan ook overdrijven weet je...

SilverFoo
6 februari 2005, 12:58
Die zwarte all black strat zat trouwens geen dimarzio sd in maar een seymour duncan jb.... voor de rest de standaard elementen ... later een fernandes hals (waar ze ongeveer 10 van op voorraad hadden) omdat kurt de hals er steeds afsloeg... dus, als je het echt wilt doen: koop een all black strat, pleur er een sd jb in de brugpositie en ram er een fernandes hals op (wat ik overigens niet zou doen) en tadaa je hebt je all black kurt cobain strato...

Sim Simon
6 februari 2005, 16:30
Ik vind ze niet erg goed lijken. :-?

marter544
6 februari 2005, 17:11
Ik ben ook nirvana fan, maar dit vind ik dus dom. Als je Micheal Jackson fan bent, ga je toch ook je kop niet verbouwen?
Beetje "follow the leader".
Dan is het toch veel leuker, om het op kurt's manier te doen? Koop een 2e hands gitaar, zet er een humbucker in ofzo, en modificeer hem naar je eigen wensen.

EpiCenturiesAWAy
6 februari 2005, 19:19
Ja ik wou gewoon weten wat er aan moest gebeuren ofzo ik ga nu niet meteen een zwarte strat kopen en daar al die mods op doen hé :s

tillens
6 februari 2005, 20:13
quote silverfoo; En iedereen kan cobain nu wel wat afzeiken, maar hij was samen met krist toch wel verantwoordelijk voor de alternatieve stroming in de muziek waar we nu (hoewel het soms moeilijk te zien is met al die rap) de vruchten van plukken. :-?

uhm silverfoo, spreek ff voor jezelf. er waren legio bands die voor kurt al het soort muziek maakte wat nirvana maakte. dat ze er bekend mee zijn geworden was mooi meegenomen. Ik heb het nooit echt tof gevonden dus...

SilverFoo
7 februari 2005, 15:06
Ik spreek op een forum, een forum is om je mening te laten weten als ik het goed begrijp. Ik wordt gewoon strontziek van dat gezeik over "cobain dit cobain dat" blablabla.. tis net als met die gast van di-rect, die wordt hier ook door iedereen afgezeken terwijl de meeste forummers hier maar wat graag in zijn schoenen zouden willen staan.

En natuurlijk is nirvana niet de enige band die grunge maakte, en het is ook niet de enige band die er groot mee geworden is (denk maar eens aan sonic youth, pearl jam, soundgarden en noem ze maar op). Het punt is gewoon dat iedereen (en puur alleen omdat de naam cobain erbij staat) die gitaren begint af te kraken.. daar gaat het toch niet om?! En dat wou ik ff zeggen....

dejohan
7 februari 2005, 15:46
Kvind de gitaren wel cool, alleen benaderen ze de originelen niet echt, als het echte kopiën wilden maken dan zouden de switchen met plakband moeten vastmaken ipv met metalen plaatjes en schroefjes. :D

tillens
7 februari 2005, 16:28
hij was samen met krist toch wel verantwoordelijk voor de alternatieve stroming in de muziek waar we nu (hoewel het soms moeilijk te zien is met al die rap) de vruchten van plukken.

op dit punt was ik het niet met je eens. dat ie afgezeken wordt, net als tim van di-rect dat waren we al gewend. Het ging mij alleen om dat stukje verantwoordelijkheid. grtz Peter

idno
7 februari 2005, 16:39
zeg, jullie kunnen deze signatures wel af gaan kraken omdat ze niet zo lijken. maar andere artiesten die een signature hebben spelen meestal ook op een versie die niet te koop is.

soup
8 februari 2005, 03:01
dit moet ik hebben als ik voor mijn nieuwe gitaar ga, fender jaguar met humbuckers de 3de die getoond is !!!!!en natuurlijk zullen de strato en mustang volgen :) zeker de mustang in 2kleuren liefst

Bobbel
8 februari 2005, 08:26
die gitaren lijken precies, ik heb genoeg dvds en live optredens gezien om dat te kunnen bepalen... alleen wat jammer is is dat ze niet die sticker op die zwarte strat hebben geplakt :wink:

en voor de diehard nirvana fans hier... ik heb een paar bijzondere nirvana platen en cd's te koop staan: http://search.ebay.nl/_W0QQsassZphbobeldijk49

ik weet dat niet hoort om hier spullen aan te bieden, maar ik wil dit de echte fans niet achterhouden :wink: :razz:

maxcroes
7 juli 2007, 19:04
Yo mensen,

mss willen jullie mijn strat zien, ik ben ook lefty, en heb hem zo gemodified dattie heel erg op een vn cobain lijkt.
Alleen mijn brug is niet vast, laat ik lekker zo.

http://img524.imageshack.us/img524/6675/beautifullhm7.jpg

Saf
8 juli 2007, 00:17
ik denk dat je best mag stellen dat het mede om Nirvana is dat de alternatieve rock nu zo ingeburgerd is. Het was niet de eerste, technisch waarschijnlijk niet de beste. Maar wel diegene die het (tegen hun wil in) mainsteam maakte waardoor er internationaal intresse kwam in al die andere bands. Zonder Nirvana en hun geweldige live reputatie was die massale aandacht er misschien nooit gekomen en was grunge en alternatieve rock nooit uit de underground gekomen.

Dat heb je altijd in de muziek, de band die het bekendste word en het boegbeeld van die stroming is bijna nooit de eerst, of de beste uit die stroming. de sex pistols waren niet de eerste (clash bracht de eerst plaat meer dan een jaar eerder uit), niet de orgineelste, en niet de beste punkband maar hebben wel de punk beweging een mega kickstart gegeven. Mede door de live reputatie en de mega mediaaandacht die ze bewust creerden. Het was nog maar af wachten geweest of de punk zonder de pistols overgewaaid zou zijn vanuit engeland.

De beatles waren niet de enige en toen ze begonnen ook niet het enig bandje met zo'n muziek. Coverde in het begin van hun carriere er ook lustig op los. Waren legio groepjes in liverpool en engeland die met exact hetzelfde bezig waren. Maar ze zijn wel super bepalende geweest voor de muziek en krijgen enorm veel credits.

Cobain was zeker geen technisch hoogbegaafde gitarist. Maar dat boeit toch voor geen meter. Hij is tegen wil en dank uit gegroeid als een soort altarnatieve gitaarheld. Vanwege zijn mzuiek en de attitude die ermee gepaard ging.

Dus niet zeiken. Generatie hebben helden nodig. Mensen die verheerlijkt worden. Sid vicious hang in veel kamers aan de muur maar speelde niet de plaat in, Zijn versterker stond live niet aan of er zat niet eens een kabel in de bas. Die gast kon echt amper bassen. (Lemmy van Motorhead stopte met hem te leren bassen toen hij naar een week nog steeds niet blitzkrieg bop kon bassen!) Maar hij wel een icoon geworden. Puur door de band waar hij in speelde en zijn attitude. Che is gewoon een mislukte rebel, die in eigen land Cuba weg gepest heeft en daarna in afrika een mislukte revolutie op touw zetten en daarna in zuid amerika nog eens gruwelijk faalde. Hij is wel een mega icoon geworden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Spike van Direct vind ik overigs wel een ontzettende mongool. (wil toch ook even zeiken)

Die gitaren vind ik wel vet, heb sowieso een voorliefde voor deze fender modelen dus elke reden die is aangrijpen om ze opnieuw uitbrengen juig ik toe.

Ik ben zelf overigs niet echt nirvana fan. Vind die hele grunge maar depresieve muziek. Mijn vrienden wel (spelen in demolution, een nirvana tribute band).

Debaser
8 juli 2007, 00:30
ik dacht al ...

laatste bericht voor de kick : 08-02-2005, 06:26

Pepe
8 juli 2007, 11:26
Hmm sjaa

Aan de eigen gitaren van Cobain zelf te zien zou hij wel de laatste zijn die voorgekookt marketing produkt zou gebruiken

maar als ik het goed begrijp is dit alleen Japan domestic? rare jongens die buitenlanders

maxcroes
8 juli 2007, 16:04
^ idd, wat ze daar wel niet allemaal verzinnen lol

TDZH
4 juni 2010, 23:39
Dit is er nooit gekomen toch? Wel Fender Jag's met Humbuckers.

soup
5 juni 2010, 04:27
Ik wil ze beide graag hebben, zeker die zwarte stratocaster.

jannest
5 juni 2010, 12:49
Ik spreek op een forum, een forum is om je mening te laten weten als ik het goed begrijp. Ik wordt gewoon strontziek van dat gezeik over "cobain dit cobain dat" blablabla.. tis net als met die gast van di-rect, die wordt hier ook door iedereen afgezeken terwijl de meeste forummers hier maar wat graag in zijn schoenen zouden willen staan.

En natuurlijk is nirvana niet de enige band die grunge maakte, en het is ook niet de enige band die er groot mee geworden is (denk maar eens aan sonic youth, pearl jam, soundgarden en noem ze maar op). Het punt is gewoon dat iedereen (en puur alleen omdat de naam cobain erbij staat) die gitaren begint af te kraken.. daar gaat het toch niet om?! En dat wou ik ff zeggen....

juist omdat ik die bands goed vind
vind ik deze gitaren niks

vulvasonic
5 juni 2010, 13:40
Wat een nutteloze bump. :dontgeti:

Ik denk dat Fender er verstandig aan heeft gedaan een Jaguar uit te brengen met humbuckers. Geen 1 op 1 kopie van Kurts' Jaguar, maar wel een model dat aanspreekt bij een grote groep liefhebbers.

Stratocasters met een humbucker in de brug zijn er al genoeg in alle prijsklassen. En hoewel de Mustang altijd wel tot de verbeelding zal blijven spreken tot een kleine groep mensen, is deze groep waarschijnlijk niet interessant genoeg en de productiekosten van een dergelijke gitaar te hoog om een Mustang met een humbuckertje, want veel meer dan dat is het niet, op de markt te gooien.

TDZH
5 juni 2010, 17:20
Weet iemand waar deze Jaguar HH's in Nederland hangen in de winkel? Zou er best wel eens een uit willen proberen. Niet puur om Cobain ofzo, maar ik vind het toffe dingen en Jag's vind ik sowieso lekker spelen : )

Theresnothingfender
16 februari 2012, 12:07
Voordat ik iets zeg over deze gitaar. Stop met je muzieksmaak erop los te laten voor mijn part vind je Nick en Simon goed. De een heeft wel een band met Nirvana en de andere heeft weer met een ander band een band. Ik heb de Kurt Cobain Jaguar gekocht. Hij wordt tijdelijk geproduceerd en geleverd incl. hardcase en boekwerk met foto's gemaakt door de gitaartech van Nirvana en een intervieuw met diezelfde man. (de jaguar productie stopt eind deze maand en Fender heeft in LA bekend gemaakt nu de Kurt Cobain Mustang tijdelijk in verschillende kleuren te gaan produceren) Hij is in tegenstelling van sommige hier beweren degelijk wel in links te verkrijgen, is een real relic (met hulp van de gitaartech van Nirvana en de orginele Jaguar van Kurt.) En als je graag tape op je gitaar hebt koop je toch f zelf een rolletje. Die van kurt had ook niet altijd tape op de switches ;) Hij klinkt super en warm (beter dan vooraf gedacht) voor de specs. check http://www.fender.com/en-NL/products/kurtcobain Ik heb nu een dag ingeplugd op een Fender Bassman met daartussen een boss ds1, EHX small clone en poly chorus gespeeld en het is alsof je in kurt zijn spullen zit te rommelen en elk moment betrapt kan worden. Je kan idd. zelf iets gaan modificeren maar nothing beats real en deze komt angstig in de buurt betreft geluid en Custom shop relic werk. (beter danuitgevoerd dan de road worns) Ik speel tegenwoordig Hendrix, Clapton, Richards, Mayer en beschik over een behoorlijke fender collectie maar deze gitaar is met zijn afwerking en unieke geluid een mooie aanvullen aan die collectie. Test er 1 als je er de kans voor hebt (er zijn er niet giga veel van gemaakt).

Ace 1.15.19
16 februari 2012, 12:38
Coole bump! :D

wireman
16 februari 2012, 12:44
Als echte cobain fan zou ik toch echt een originele scoren... Komen zo nu en dan nog wel voorbij.. way cooler en dichter bij de legacy van Cobain ook..

FNaRK
16 februari 2012, 12:52
Voordat ik iets zeg over deze gitaar. Stop met je muzieksmaak erop los te laten voor mijn part vind je Nick en Simon goed. De een heeft wel een band met Nirvana en de andere heeft weer met een ander band een band. Ik heb de Kurt Cobain Jaguar gekocht. Hij wordt tijdelijk geproduceerd en geleverd incl. hardcase en boekwerk met foto's gemaakt door de gitaartech van Nirvana en een intervieuw met diezelfde man. (de jaguar productie stopt eind deze maand en Fender heeft in LA bekend gemaakt nu de Kurt Cobain Mustang tijdelijk in verschillende kleuren te gaan produceren) Hij is in tegenstelling van sommige hier beweren degelijk wel in links te verkrijgen, is een real relic (met hulp van de gitaartech van Nirvana en de orginele Jaguar van Kurt.) En als je graag tape op je gitaar hebt koop je toch f zelf een rolletje. Die van kurt had ook niet altijd tape op de switches ;) Hij klinkt super en warm (beter dan vooraf gedacht) voor de specs. check http://www.fender.com/en-NL/products/kurtcobain Ik heb nu een dag ingeplugd op een Fender Bassman met daartussen een boss ds1, EHX small clone en poly chorus gespeeld en het is alsof je in kurt zijn spullen zit te rommelen en elk moment betrapt kan worden. Je kan idd. zelf iets gaan modificeren maar nothing beats real en deze komt angstig in de buurt betreft geluid en Custom shop relic werk. (beter danuitgevoerd dan de road worns) Ik speel tegenwoordig Hendrix, Clapton, Richards, Mayer en beschik over een behoorlijke fender collectie maar deze gitaar is met zijn afwerking en unieke geluid een mooie aanvullen aan die collectie. Test er 1 als je er de kans voor hebt (er zijn er niet giga veel van gemaakt).

Welkom !!
les 1: interpunctie, spaties en alinea's
les 2: overdwars anaal
les 3: BURN FENDER BURN

:makeup:

Dreverhaven
16 februari 2012, 13:17
Voordat ik iets zeg over deze gitaar. Stop met je muzieksmaak erop los te laten voor mijn part vind je Nick en Simon goed. De een heeft wel een band met Nirvana en de andere heeft weer met een ander band een band. Ik heb de Kurt Cobain Jaguar gekocht. Hij wordt tijdelijk geproduceerd en geleverd incl. hardcase en boekwerk met foto's gemaakt door de gitaartech van Nirvana en een intervieuw met diezelfde man. (de jaguar productie stopt eind deze maand en Fender heeft in LA bekend gemaakt nu de Kurt Cobain Mustang tijdelijk in verschillende kleuren te gaan produceren) Hij is in tegenstelling van sommige hier beweren degelijk wel in links te verkrijgen, is een real relic (met hulp van de gitaartech van Nirvana en de orginele Jaguar van Kurt.) En als je graag tape op je gitaar hebt koop je toch f zelf een rolletje. Die van kurt had ook niet altijd tape op de switches ;) Hij klinkt super en warm (beter dan vooraf gedacht) voor de specs. check http://www.fender.com/en-NL/products/kurtcobain Ik heb nu een dag ingeplugd op een Fender Bassman met daartussen een boss ds1, EHX small clone en poly chorus gespeeld en het is alsof je in kurt zijn spullen zit te rommelen en elk moment betrapt kan worden. Je kan idd. zelf iets gaan modificeren maar nothing beats real en deze komt angstig in de buurt betreft geluid en Custom shop relic werk. (beter danuitgevoerd dan de road worns) Ik speel tegenwoordig Hendrix, Clapton, Richards, Mayer en beschik over een behoorlijke fender collectie maar deze gitaar is met zijn afwerking en unieke geluid een mooie aanvullen aan die collectie. Test er 1 als je er de kans voor hebt (er zijn er niet giga veel van gemaakt).

Mooi verhaal man! Dankjewel!