PDA

View Full Version : Custom Flying V



Schopje
5 februari 2005, 00:17
De afgelopen tijd heb ik samen met een vriend deze gitaar in elkaar gezet:

http://www.nihola.nl/Afbeeldingen/v.png

Alles is zelf gemaakt, hals, body, pickguard, element, brug, etc. Alleen de potmeter voor het volume en de jackplug had ik nog liggen en de snaren zijn gekocht.

Het was een project voor school, en het moest zo goedkoop mogelijk. In totaal heeft het me €8,15 voor de snaren en een paar € aan boutjes en vleugelmoertjes gekost.

En ja, hij heeft maar vier snaren. Maar het idee is om er flink wat distortion op te zetten en gewoon powerchords te rammen, daar is hij prima geschikt voor.

En komen nog stipjes op aan de zijkant voor frets maar verder blijft hij fretless.

scholier
5 februari 2005, 19:23
ziet er erg vet uit
voorall die flames

Javaca
5 februari 2005, 22:49
Gaaf!!!

Die tuners zijn inventief 8-)
Element is ook super :D

ToTaL FaKe
5 februari 2005, 23:12
woow ziet er cker goed uit.. klinkt hij ook goed.??
wel orgineel bedacht trouwens voor te stemmen :-D maar of het goed werkt??? :wink:

Schopje
6 februari 2005, 02:49
Stemmen werkt prima hoor. Volgens mij juist beter dan (goedkope) normale stemschroeven die je kunt vinden. Het lijkt mij moeilijker om een moer van een bout te trekken dan om een normale stemschroef af te winden door aan de snaar te trekken. Maar dat is nog niet wetenschappelijk bewezen ofzo :razz:

Hij klinkt.. nou, ik zou het niet goed noemen.

Maar hij klinkt wel aardig, al is het lastig om goed accoorden te pakken zonder frets. Losse noten spelen gaat prima, al zal het helpen als we er wat fret puntjes op zetten.

Het is moeilijk te zien op deze foto maar hij heeft ook nog een doorzichtige slagplaat(perspex) met een rood randje. Dat ziet er wel cool uit als je hem in het licht houdt. Ik vind eigenlijk dat er nog wat LED'jes onder moeten maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren :cool:

marter544
6 februari 2005, 16:51
Vraagje: wat heeft dat nou gekost(in totaal, inc hout etc)? Of heb je het hout gewoon van een oude eiken of marantie tafel ofzo?

Schopje
6 februari 2005, 18:14
hout - gratis (oude werktafel van heel mooi hard hout voor de hals en body, plakje oude trapleuning voor de toets)
plexiglas - gratis (mijn vader verkoopt dat spul)
electronica - gratis (allemaal oud spul dat niets lag te doen)
snaren - €8,15 (het leek ons beter om die maar te kopen)
stemschroeven - €2,60 (probeer maar eens 8 dezelfde vleugelmoeren bij elkaar te vinden...)
verf - 1 bus grondverf, 1 bus zwart, 1 bus geel, 1 bus transparante lak. Weet niet precies hoe duur het was, mijn bouwpartner heeft hem geverft. Geen speciale gitaarbouw verf gebruikt in ieder geval, gewoon standaard spul van de hobbywinkel/karwei.
4 magneetjes voor het element - van school
spoeldraad - ook van school
de brug en nut zijn gemaakt van stukjes rondmetaal afkomstig van bouten met sleufjes erin gevijld.
De rest van de schroeven, lijm, schuurpapier, kneedbaar hout zijn ook allemaal van school afkomstig.

Jaja, handig als je nog op school zit. Alle apparatuur, gereedschap is aanwezig en gratis te gebruiken. Alleen moest ik mijn eigen bovenfrees meenemen, die was stuk(kwam een mooi fontein vokjes van 10cm uit het snoer).

Svenson
9 februari 2005, 01:46
Hmm, en hoe speelt dat nu, 4-snarig fretless?

Javaca
9 februari 2005, 07:59
Gewoon in D stemmen en punk spelen. :D

Misschien handig om er toch frets op te zetten, of iig de aanduiding waar de frets horen te zitten.

Schopje
9 februari 2005, 17:00
Speelt... lastig. Maar is wel een uitdaging ^^

En inderdaad, er komen fret lijntjes op getekend.

Negative K3 fan
9 februari 2005, 17:19
echt lijp is dit voor een pws??

Roy K.
9 februari 2005, 18:24
Ik vind hem cool! 8-) Misschien kan je er beter nog een bas van maken, die zijn ook nog wel eens fretloos en heeft 4 snaren, of kan dat niet meer :???: (niet dat fretloos op een gitaar niet kan, volgens mij speelt Bumblefoot soms ook op een fretloze gitaar...)

Schopje
9 februari 2005, 22:59
Yup, was een profielwerkstuk.

En een bas er van maken gaat niet echt denk ik, die hebben een veel langere scale. Als ik er bass snaren op zet en ze stem zitten ze veel te los. Ik kan er wel zo'n multi-effecten pedaaltje op zetten dat alles een octaaf verlaagt, denk alleen niet dat dat echt lekker zal klinken... ^^

Lemmie
9 februari 2005, 23:38
Je kunt er wel bassnaren opzetten.
E, A, D, G, en deze dan hoger stemmen naar A, D, G, C.
Een beetje alsof je een Capo zou hebben gezet op de vijfde fret van een gewone basguitaar.
Of als je aan Ashborybas snaren kan geraken, deze kan je op de scale van een guitar in de stemming van een gewone bas zetten.

Om te testen wat het met frets zou worden kun je stukken nylonsnaar
van een acoustische guitar rond de nek spannen op de plaatsen waarop de frets zouden komen.

Experimenteren maar.

Lemmie
10 februari 2005, 00:32
Vergeet de Ashbory's, die werken alleen maar met een piezo.

Je kunt hetzelfde geintje uithalen met B,E,A,D snaren die je dan E,A,D,G
stemt.
Je hebt dan een normaal gestemde bas met de afmetingen van een guitar.
Het werkt. Ik heb het al geprobeerd.
Het enige nadeel is dat het priegelen word in de hogergelegen frets.

Een bas voor mijn kleindochter ......misschien begin ik er nog wel eens aan.

Schopje
11 februari 2005, 00:16
ADGC? Wow, krijg opeens flashbacks uit de tijd dat ik cello speelde :cool:

Maareuh... B,E,A,D snaren? Zijn dat extra dikke bassnaren ofzo? Daar heb ik nog nooit van gehoord maar dat is misschien wel een goed idee. Al weet ik niet of mijn gitaar dat aan kan, ben een beetje bang dat hij krom gaat trekken als ik er te veel spanning op zet.

Ik zal ook mijn brug en nut verder uit moeten vijlen, anders passen die dikke snaren er niet in. Is opzich niet zo'n probleem, kan net zo goed twee nieuwe maken, ze zitten toch alleen maar vastgeklemd door de snaren (nog een overblijfsel uit mijn cello tijd :D).

scholier
1 maart 2005, 18:01
haha ik heb de gitaar vandaag op school gezien(dezelfde school :lol: ) en hij is echt bruut, dat rooie randje ziet er echt vet uit

Schopje
1 maart 2005, 23:15
Haha, jij was dat dus 8-)

Hmm.. ik heet hier dus Schopje.

Cool.

Bastiaan was al gekozen zeker.

Maar even wat anders: er zit na een half uurtje prive tijd met de accuboor en een snel in elkaar gesoldeerd opzetstuk weer een nieuw element in. Deze keer is hij ingepakt in aluminiumfolie en heeft hij dus een mooie metaal glans :cool: Maar dat is vooral zodat hij geen storing meer op vangt, werkt erg goed, al zeg ik het zelf ^^

Morgen zet ik er maak-band-aan-vast-schroeven op en kan ik er eindelijk in een normale houding op spelen :D

zal er dan ook meteen wel even fret puntjes op zetten, en dan is hij helemaal af!

Oh, er zit nu trouwens ook een schakelaartje op ipv een volume knop. Killswitch zullen we het maar noemen 8)

Lemmie
18 maart 2005, 17:48
Sorry, even weggeweest.

Met B E A D snaren bedoel ik inderdaad die dikke die op een Vijsfsnaar worden gebruikt.
Op een mensuur van plusminus 70 cm kunnen die E A D G worden gestemd.
De spanning zou geen probleem mogen zijn. De kam moet natuurlijk vervangen worden door een met de juiste uitsparingen en de brug zal misschien iets achteruit moeten ( tenzei je fretless werkt )

Ashbory heeft het trucje uitgehaald maar die gebruiken rubberen snaren en een piezo voor een meer contrabasachtige klank.
Zie de site van Fender.