PDA

View Full Version : Hol of bol, het wordt mij te dol!!!!!!!



Jammin J
5 februari 2005, 00:12
Hoi,

Ok, allereerst sorry voor dit zeer slechte rijmpje!! :wink:

Toch snap ik ff iets niet (en ja, ik heb de zoekfuntie gebruikt, en ken de afstelsite van westerhaven.nl).

Als je een bout strakker wil draaien draai ik hem met de klok mee. Dan komt de bout strakker te zitten en wordt de afstand tussen de moer en de kop van de bout korter. Voor mij is het logisch dat dan ook de hals holler wordt omdat ik hem dan meer aantrek.

Als ik mijn hals holler wil hebben (minder fretbuzz toch??) dan moet ik toch tegen de klok ik draaien, er komt dan minder spanning op de bout hij lijkt los te zitten. Dat klopt toch niet?? Daar wordt mijn hals toch rechter en boller van?

Ik maak duidelijk ergens een denkfout maar ik weet niet waar. Dus help me ff ajb.

Ik wil dus minder buzz -> hogere actie. Welke kant draai ik dan de bout met de klok mee of er tegen in?

Ik voel me wel een beetje onnzozel maar goed ik moet het toch ff weten.

Bedankt!

Bluesbreaker
5 februari 2005, 00:37
Kun je niet gewoon je brugzadels wat hoger zetten? Als het je alleen om hogere actie gaat is dat waarschijnlijk wat je kan helpen.

Punt
5 februari 2005, 02:14
De afstand tussen de moer en de kop wordt niet korter als je de bout strakker zet, dus de pen wordt rechter getrokken.

Overigens ga je niet aan die bout draaien om je actie te veranderen.

ToTaL FaKe
5 februari 2005, 12:20
ja de zadeltjes moet je dan hoger zetten als je de actie wilt verhogen.

maar hoe zit het bij een floyd.. ??

Roy K.
5 februari 2005, 12:42
ja de zadeltjes moet je dan hoger zetten als je de actie wilt verhogen.

maar hoe zit het bij een floyd.. ??

Klopt, gewoon wat aan de zadeltjes schroeven tot je de gewenste actie hebt. Bij mijn eerste gitaar deed ik dat ook voor minimale actie, je hoeft je vinger er maar op te leggen en je drukt de snaar al in, en je hoort geen enkele fretbuzz, het is miraculeus...

Bij een floyd kan je voor een hogere actie de brug meer laten vieren.

lcvanderhelm
5 februari 2005, 15:17
Het zit zo;door de snaren wordt de hals hol getrokken.Draai je de halspen los,dan zal de hals steeds holler worden.Draai je de halspen aan,dan geeft deze tegengas aan de snaarspanning en wordt de hals steeds minder hol.

Izegrim
5 februari 2005, 17:02
Het zit zo;door de snaren wordt de hals hol getrokken.Draai je de halspen los,dan zal de hals steeds holler worden.Draai je de halspen aan,dan geeft deze tegengas aan de snaarspanning en wordt de hals steeds minder hol.

Klopt. Bedenk ook dat het bij het losdraaien het even kan duren voor de hals zich heeft aangepast. Draai per keer niet verder dan 1/8 slag en bij voorkeur niet meer dan twee keer per afstelling (in totaal 1/4 slag). Laat er wat tijd tussen zitten want het effect is mischien niet gelijk waarneembaar. Laat na het afstellen de hals een paar dagen met rust voor je verder gaat en misschien is het beter om er een tech naar te laten kijken, als het niet met 1/4 goed gemaakt kan worden. Ga je bij een Floyd de actie verhogen? NIET VERSTELLEN ALS ER SNAAR- EN VEERSPANNING OP STAAT!!! Het verkloot je trem. Als je wat wilt stellen mag je je gelijk verdiepen alle andere aspecten van een afstelbeurt.

turboblues
5 februari 2005, 18:18
ja de zadeltjes moet je dan hoger zetten als je de actie wilt verhogen.

Ja, maar toch alleen maar als je actie wilt verhogen rond de 12de fret of hoger. Als je de actie wilt verhogen rond de 5de of 7de fret, zul je de halspen wat moeten lossen! Daarna kun je kijken naar de hogere regionen. Dus altijd eerst de halspen, dan de zadeltjes in verhouding daarmee.

ToTaL FaKe
5 februari 2005, 18:20
ahh ook weer wat geleerd.. dankje :-D

Swan
5 februari 2005, 18:28
Ga je bij een Floyd de actie verhogen? NIET VERSTELLEN ALS ER SNAAR- EN VEERSPANNING OP STAAT!!! Het verkloot je trem

dat had ik nog nooit gehoord....hoezo dat?

Jammin J
5 februari 2005, 23:04
Ok, tnx iedereen. Ik heb m'n gitaar dit weekend (standaart trem geen floyd) ff met rust gelaten. Ik zal na dit weekend even met m'n zadeltjes aan de gang. Daarna laat ik de boel nog ff checken door een tech denk ik.

Orpheo
6 februari 2005, 00:00
ik wil bij mijn charvel de actie tot ongeveer de 9e fret HOGER hebben...

wat doe ik dan?

brug verstellen: nutteloos dus (gaat pas op vanaf fret 12+)

nut=niet te verstellen

dus: nek verstellen

die bout clockwise of counterclockwise draaien?? (de hals moet holler...right? en dat deed je door de bout naar waar te draaien??)

Izegrim
6 februari 2005, 01:19
dat had ik nog nooit gehoord....hoezo dat?

Denk eens in... Je knife edges staan kanonnestroef op je posts geparkeerd en zo krijg je makkelijk bramen of uitgesleten groeven. Ligt net aan de hardheid van elk der materialen.

Sicky61
6 februari 2005, 14:53
dat had ik nog nooit gehoord....hoezo dat?

Denk eens in... Je knife edges staan kanonnestroef op je posts geparkeerd en zo krijg je makkelijk bramen of uitgesleten groeven. Ligt net aan de hardheid van elk der materialen.
duidelijk :???:

Azrael
6 februari 2005, 16:30
dat had ik nog nooit gehoord....hoezo dat?

Denk eens in... Je knife edges staan kanonnestroef op je posts geparkeerd en zo krijg je makkelijk bramen of uitgesleten groeven. Ligt net aan de hardheid van elk der materialen.

Niet waar.....denk jij nu echt dat dat beetje draaien groeven geeft? Enig idee hoeveel kracht jij normaal op je trem gooit als je er flink mee speelt? Veel meer....

Rich van Ibanezrules doet het ook al jaren met veerspanning erop en nog nooit proberen gehad. Zoals velen op jemsite (me included) met hem.

Izegrim
7 februari 2005, 00:12
Dude, de gitarist van m'n vorige band heeft daar een edge mee verkloot. Actie veranderd en dat ding ging nooit meer in stemming. Als je hardstalen tremposts hebt en dito knifeedges zal het misschien niet uitmaken. Maar ik wil dat risico niet nemen. En ik wil anderen bewust maken van dat risico. Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Het IS niet zo dat je daarmee je trem verkut, maar het KAN. Jammer dat ik verzet oproep. Ik hou niet van betweterig gedoe en zeg het niet omdat ik mijn nepexpertise wil opdringen aan goedgelovigen. Gaat ieder z'n gang en vraag je eens af hoe het kan dat je trem niet goed meer werkt? Dan kan dit een mogelijke oorzaak zijn.