PDA

View Full Version : PRS gitaren



Nocki
29 juni 2002, 22:44
hoi. ik wil een nieuwe gitaar en denk over een jaar wel te weten welke. een gibson lespaul of sg past niet bij me en een fender wordt het zeker niet.
ik wil een mooie niet agresieve gitaar die agresief kan spelen maar ook heel mooi.
iets met single coils en humbuckers samen. en als het kan ook veel schakelingen. mischien zelf bouw maarmischien ook wel eenbestaande.

prs is wel een merk wat bij me past denk ik. maar ik weet nog niet genoeg van prs.

ik speel clean, rocky en metal op een mesa/boogie amp.

Nocki

Ic3gl0vE
29 juni 2002, 23:11
voor prs moet je ff in de zoekfunctie kijken

maar als ik jouw was zou ik voor dat geld een custom shop gitaar laten bouwen, heb je precies wat jij wilt voor misschien (waarschijnlijk) minder geld dan een PRS

sash
29 juni 2002, 23:22
En waarschijnlijk nog een betere kwaliteit ook. Paul Reed Smith is gewoon een afperser.

Nesker
30 juni 2002, 11:46
koop dan een music man silhouette special, super ding!!!!!!!!!!!!!!!!

Sj03rd
30 juni 2002, 18:33
Musicman silhouette (heb ik zelf, hij kan alles :grin:), maar je had al een musicman luke (volgens mij?)

dan moet je ZEKER eens naar de Melancon gitaren gaan kijken. Ze hebben ze bij musik-produktiv. ECHT TOPDINGEN!

Casey
30 juni 2002, 18:37
Quote:
------------------------------------------
ik wil een mooie niet agresieve gitaar die agresief kan spelen maar ook heel mooi.
iets met single coils en humbuckers samen. en als het kan ook veel schakelingen. mischien zelf bouw maarmischien ook wel een bestaande.

----------------------------------------


Ga eens een Ibanez JS 1000 testen !

Bluppie
30 juni 2002, 20:07
offtopic:
Wat voor mesa hebbie?

Nocki
30 juni 2002, 23:29
formula en 20/20 eindtrap met evm speakers.

srv-man
30 juni 2002, 23:46
PRS gitaren zijn geweldige gitaren. Het afwerkingsnivo ligt zeer hoog, de tremolo is fantastisch en de meesten klinken zeer goed. Helaas zijn ze door de hoge dollarkoers wel erg duur geworden. De Custom (bekendste model) neigt kwa karakter sterk naar een Les Paul, klinkt alleen niet zo zompig. Echte stratgeluiden haal je er niet uit ondanks coil taps.
Je zou eens een PRS swamp ash kunnen proberen, die is wat veelzijdiger maar heeft wel weer een geschroefde hals (veel mensen geven hier toch de voorkeur aan).
PRS Santana SE moet je gewoon niet aan beginnen. De PRS EG (discontinued) is ook goed, hogere posities zijn lastiger te bereiken en je moet opletten voor een al te beweeglijke hals (geldt in mindere mate ook voor de CE).
Kijk ook eens op de site van Ed Roman.
Voor het geld dat ze nu nieuw kosten kun je heel wat moois kopen. Je zou eens naar een MXG kunnen kijken, echt heel goed. Of wat te denken van een 2ehands Eggle. Een andere mogelijkheid is wat laten bouwen. Is goedkoper en ook heel goed, heeft alleen 2ehands wat minder waarde.
Succes!

sash
1 juli 2002, 00:05
Huub Boel heeft ook een PRS imitatie en die schijnt ook erg goed te zijn.
http://www.huubboel.nl

Als je echt iets speciaals zoekt, zou ik eens kijken naar een Catalyst. De sound die jij zoekt zou wel eens in de Jakkerman kunnen zitten. De Jakkerman heeft een humbucker in de brug (die geloof ik ook splitsbaar is) en een single coil bij de hals. Ik heb er op gespeeld en hij klinkt heel erg goed.
http://www.catalyst.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sash op 2002-07-01 00:06 ]</font>

piezo
20 juli 2002, 14:44
PRS gitaren, vooral de customs, zijn gemaakt voor "lekker skeuren" (veel midden en veel sustain bij hoge gain instellingen). Ze worden dan ook vooral voor "heavy" werk gebruikt en minder voor clean spelen. De output is heel hoog, zelfs in de tussenstandjes, dus je moet nogal zoeken naar instellingen voor funky slagjes en zo, maar het terugdraaien van het volume wil helpen. Een swampash is veelzijdiger, maar inderdaad zijn PRS'en nogal duur. Heb de mijne indertijd bij lage dollarkoers gekocht.

BluesJR
20 juli 2002, 16:53
Een vriend van me heeft ook een PRS Custom.
Ik speel er zowat elke week op, omdat ik mijn gitaar niet meeneem naar hem.
Hij heeft die gitaar gekocht omdat hij er echt serieus helemaal verliefd op was geworden. En dat vind ik ook echt de enige goede reden om een PRS te kopen. Ik vind ze veels te duur in vergelijking met de kwaliteit. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een oude Les Paul... je moet er echt verliefd op zijn geworden.
Ik vind die PRS niet zo lekker spelen... klinkt wel lekker, maar zekers niet zo lekker dat die prijs gerechtvaardigd is.
Aan de andere kant absoluut een van de mooist afgewerkte gitaren die ik ooit heb gezien.
Mijn mening zou zijn dat als je een goede gitaar wil kopen en een flink budget hebt dat je hem dan het beste kan laten bouwen.
Dan kan je je eigen houtsoorten gebruiken.. elementen kiezen (de standaard Dragons van PRS (1 van de twee) vind ik erg dun klinken)), en uiteraard bijvoorbeeld een Floyd Rose erop laten zetten.
Dan heb je het beste van het beste voor jou smaak en het kost je absoluut minder geld!!

piezo
25 juli 2002, 23:42
Het nadeel van laten bouwen is dat je pas weet of ie bevalt als ie gebouwd is. Bevalt ie niet, laat je gewoon een tweede bouwen en dan een derde.............

Anders Destium
26 juli 2002, 11:51
Of misschien een prestige S-serie van Ibanez, deze gitaren zien er zeker niet agressief uit en zijn redelijk licht in gewicht terwijl ze wel erg warm klinken.
Misschien moet je eens in Antwerpen gaan kijken, volgens mij is daar een flink grote zaak, die vast de moeite waard is.
Het is wel vervelend voor je dat je zo far-out woont (en dan bedoel ik niet far out! maar far-out (zeg dat dan! :smile:)

Anders Destium
26 juli 2002, 12:06
Nu ik net op Ed Romans (Redneck by nature, not by name) site kijk (aanrader) zie ik ook Heritage gitaren staan die voor jou waarschijnlijk aantrekkelijk kunnen zijn.
Ik ken ze verder niet maar ik betwijfel of je hier agressief op zou kunnen spelen.
De lakfinishes zijn wel ontzettend mooi!

srv-man
26 juli 2002, 21:54
En kijk eens op http://www.limit.be naar de Schecters en Andersons (en ook de PRS-en). Ik ben in het gelukkige bezit van een Schecter CET, werkelijk een fantastische gitaar!

Patrick M.
27 juli 2002, 15:03
Ed Roman is een oplichter die zelf zogenaamd "echte" PRS,BC Rich etc. gitaren bouwt. Koop daar nooit wat!

Voor een veelzijdige gitaar voor een redelijke prijs kun een Carvin overwegen, standaard met splitbare humbuckers. http:\\www.carvin.com

Anders Destium
27 juli 2002, 17:53
Voor de plaatjes van veel verschillende merkeb is de site wél de moeite waard, de man zelf is een typische Amerikaan die iets bereikt heeft: I am the Center in my own private universe and I detest everything that doesn't read USA!

sebass
27 juli 2002, 18:01
Op 2002-07-27 15:03, schreef Patrick M.:
Ed Roman is een oplichter die zelf zogenaamd "echte" PRS,BC Rich etc. gitaren bouwt. Koop daar nooit wat!

Voor een veelzijdige gitaar voor een redelijke prijs kun een Carvin overwegen, standaard met splitbare humbuckers. http:\\www.carvin.com

http://www.carvin.com denk dat dat beter werkt :smile:

Dionyios
27 juli 2002, 19:42
Nadeel van Carvin is dat je de gitaar niet kan uitproberen voordat je em koopt. Maar ze hebben wel een return-policy dacht ik.

Patrick M.
31 juli 2002, 22:31
Het VOORDEEL van een Carvin is dat je 'm niet uit kunt proberen. Alle Carvins zijn namelijk custom shop gitaren, ze worden dus gebouwd met de opties die jij erop wilt hebben.
Je kunt je gitaar 10 dagen uitproberen, als hij niet bevalt krijg je je geld terug.

hippie99
1 augustus 2002, 12:42
Ik heb zelf een PRS Swampash,, is een heel vette gitaar klink zowel Clean heel mooi als overstuurd heel VET , is wel wat aan de prijzige kant maar klinkt VET !!!!!!!!

signsofzodiac
4 augustus 2002, 18:34
Probeer eens een Ibanez Jem. Heb zelf een jem90ham. Van mega-vet, tot funky tot creamy solo's. Zijn er ook in minder oogverblindende uitvoeringen. Check eens de Jem7VWH. Alle jems staan met foto's op http://www.jemsite.com

timkermans
3 maart 2004, 02:07
Ik heb een Melancon en het is echt een gitaar met een ziel. Je voelt het , je hoort het en je ziet het. Probeer ze es uit bij RSL in Breda (RSL.nl). Je zal niet tekleurgesteld worden!!!

Greetz!!!!!!

Jools
3 maart 2004, 09:05
Ik heb een Melancon en het is echt een gitaar met een ziel. Je voelt het , je hoort het en je ziet het. Probeer ze es uit bij RSL in Breda (RSL.nl). Je zal niet tekleurgesteld worden!!!

Greetz!!!!!!

*kuch* spam

timkermans
3 maart 2004, 11:08
Mag je tegenwoordig nuiet eens je eigen gitaar verdedigen?????

Hallo?

Is er nog iemand die niet denkt dat deze wereld Corrupt en verwrongen is??????

Greeettzzzzzzzz

Nicci
3 maart 2004, 11:32
heb je precies wat jij wilt voor misschien (waarschijnlijk) minder geld dan een PRS

grappig, maar dit is nu het probleem: hij weet niet wat hij wil. zelfbouw is een slecht idee. het aanbod va gitaren is zo groot, je moet wel hele speciale wensen hebben wil je overgaan tot een zelfbouw gitaar. en dan moet je zeker weten wat je wilt.
Als je het geld voor een PRS hebt, probeer ze. Ze zijn inderdaad takke-duur, maar daar heb je dan ook wat voor.

arjan
3 maart 2004, 11:45
voor prs moet je ff in de zoekfunctie kijken

maar als ik jouw was zou ik voor dat geld een custom shop gitaar laten bouwen, heb je precies wat jij wilt voor misschien (waarschijnlijk) minder geld dan een PRS


Kan een gitaar dan veel beter worden dan een prs?? :-?

Rock&Roll
3 maart 2004, 12:47
London City heeft ook een paar mooie PRS klonen...als je der goede elementjes ingooit, dan heb je me dunkt toch een prachtgitaartje!

PeteRS
3 maart 2004, 12:55
Helaas zijn ze door de hoge dollarkoers wel erg duur geworden.

Helaas wordt de momentele lage dollarkoers niet gebruikt om de prijs te verlagen. :evil:

Van het custom shop alternatief ben ik niet kapot, het is altijd maar de vraag wat het eindresultaat is. Met een stockgitaar ben je nergens aan gebonden. Als prijs een bezwaar is kun je idd een Eggle of een Lag oid overwegen. Persoonlijk denk ik wel dat een PRS zijn prijskaartje waard is.

maylingjv
3 maart 2004, 14:20
als je van plan bent om toch een dure gitaar zoals PRS aan te schaffen zou ik er ook wel eentje naar eigen wens laten bouwen :
bv:www.ruokangas.com heb er op eentje gespeeld in de music messe toen ik zestien was ofzo,prachtgitaren of www.nikhuber-guitars.com
dat zijn ook meer prs achtige gitaren van strekking,let wel op tzijn geen kopieen !

maylingjv
3 maart 2004, 14:46
ik zou zeggen koop nou eens een europese gitaar voor de verandering :) ,er zijn zovele goeie alternatieven tegenover de amerikaanse highbrow,
hier zijn een paar sites die ik interressant vind:
www.willow-s.com
www.ruokangas.com (heb ik ooit is op gespeeld gehad prachtig)
www.nikhuber-guitars.com
www.thorndal.de
www.jjguitars.com (check hun soundclips en hun revieuw op www.guitarist.co.uk en die van harmony central)
www.jg-guitars.nu (soundclip: http://www.ultimateguitargear.com/tone_party_reviews_jg_guitars.htm )
www.moonguitars.co.uk (ik weet hun akoestische behoren tot de beste die er zijn)
en er zijn er nog, ik steek het niet onder stoelen of banken maar je zal mij nooit op een amerikaanse gitaar zien spelen van heel mijn leven zeker niet als je alleen al al dit moois in europa kunt vastkrijgen,

maylingjv
3 maart 2004, 14:47
ik zou zeggen koop nou eens een europese gitaar voor de verandering :) ,er zijn zovele goeie alternatieven tegenover de amerikaanse highbrow,
hier zijn een paar sites die ik interressant vind:
www.willow-s.com
www.ruokangas.com (heb ik ooit is op gespeeld gehad prachtig)
www.nikhuber-guitars.com
www.thorndal.de
www.jjguitars.com (check hun soundclips en hun revieuw op www.guitarist.co.uk en die van harmony central)
www.jg-guitars.nu (soundclip: http://www.ultimateguitargear.com/tone_party_reviews_jg_guitars.htm )
www.moonguitars.co.uk (ik weet hun akoestische behoren tot de beste die er zijn)
en er zijn er nog, ik steek het niet onder stoelen of banken maar je zal mij nooit op een amerikaanse gitaar zien spelen van heel mijn leven zeker niet als je alleen al al dit moois in europa kunt vastkrijgen,

marc_o
3 maart 2004, 14:55
Ach........het is weer eens "haal een 2 jaar oud topic uit de sloppen" week.

bert k
3 maart 2004, 16:20
Hihi, als Nocki nou nog steeds geen gitaar heeft weet ie echt niet wat hij wil... :-D

maylingjv
3 maart 2004, 17:34
oei,sorry jongens twas niet mij bedoeling om dit zoveel te posten maar kdacht dat het er niet op kwam :???:

BLOK182
3 maart 2004, 18:08
Niet erg, gitaarforum doet af en toe wat vaag :) Wel toffe info!

Anders Destium
5 maart 2004, 21:23
Ik vind het wel heel cool dat het binnen anderhalf jaar nu in plaats van een heel hoge dollarkoers een heel lage dollarkoers is, maar het is toch heel vreemd dat in Nederland PRS gitaren nog steeds ontzettend duur zijn.

Het wordt steeds aantrekkelijker om een PRS uit de VS te halen, iets wat ik aan het overwegen ben (het zal ook niet :oops: )

Een PRS blaast met gemak een Gibson les paul weg van hetzelfde geld (en dat is zowel qua toon als qua looks), daar ben ik heilig van overtuigd. Alle mensen die zeuren dat de PRSen voor 1995 een stuk beter waren kunnen best gelijk hebben, maar ook nieuwe gitaren van dit merk zijn uitzonderlijk goed gebouwd!

The Mule
5 maart 2004, 22:37
Ik vind het wel heel cool dat het binnen anderhalf jaar nu in plaats van een heel hoge dollarkoers een heel lage dollarkoers is, maar het is toch heel vreemd dat in Nederland PRS gitaren nog steeds ontzettend duur zijn.

Het wordt steeds aantrekkelijker om een PRS uit de VS te halen, iets wat ik aan het overwegen ben (het zal ook niet :oops: )

Een PRS blaast met gemak een Gibson les paul weg van hetzelfde geld (en dat is zowel qua toon als qua looks), daar ben ik heilig van overtuigd. Alle mensen die zeuren dat de PRSen voor 1995 een stuk beter waren kunnen best gelijk hebben, maar ook nieuwe gitaren van dit merk zijn uitzonderlijk goed gebouwd!

Zeg Anders, had jij niet al een PRS? Nog eentje uit Amerika halen is wel een beetje overdreven, vind je niet? Ik had je al gewaarschuwd: dat wordt Ibanezzen afstoten, kijk maar uit!:wink:

Nou lijkt het er wel op dat zo langzamerhand ook de Nederlandse muziekwinkels doorkrijgen dat de verkopen teruglopen, en ik heb al flinke prijsdalingen c.q. aanbiedingen gezien op dure gitaren. Wel nog bij de kleinere winkels, maar toch...

Met inmiddels een redelijke ervaring op mijn Custom 22 en tot voor kort de mogelijkheid om hem rechtstreeks met een topkwaliteit Les Paul te vergelijken, ben ik het met je stelling eens, met alleen de kanttekening dat de Les Paul een lekkere rauwheid bezat die de PRS gewoonweg mist. De PRS is wel VEEL veelzijdiger, en had/heeft 'at the end of the day' zeker mijn voorkeur.

BLOK182
5 maart 2004, 22:45
En na redelijk wat vergelijk tussen mijn PRS en de LP Standard (2003) van een vriend van me kan ik nu ook zeggen dat ik liever een PRS heb :wink: Al moet ik erbij zeggen dat Gibson zeker zijn charmes heeft, en idd dat rauwe ruige karakter wat je bij PRS mist. Mmm, zo'n LP Classic Goldtop, lijkt me wel ruig voor derbij.... :)

Anders Destium
5 maart 2004, 23:00
In tegenstelling tot jullie modellen heb ik een HFS in de brugpositie, en ik moet zeggen dat die ook aardig kan scheuren hoor! Hij is vergelijkbaar met een Dimarzio Paf Pro.
Ruige riffs zijn absoluut geen probleem 8-) Nu ik een Podxt heb kan ik dat misschien binnenkort al eens gaan bewijzen :)

Het vintage bass neck-element is ontzettend smooth, het doet me heel erg denken aan een Dimarzio Air Norton.

Joop M
6 maart 2004, 14:20
Alle mensen die zeuren dat de PRSen voor 1995 een stuk beter waren kunnen best gelijk hebben, maar ook nieuwe gitaren van dit merk zijn uitzonderlijk goed gebouwd!
Dat is waar maar voor 96 zijn nog handmade dus op zeker een collectors item
Hetzelfde met de Fender strat van voor 65 niet meer te betalen, omdat het in 66 over werdt genomen door Cbs
Dus als je een paar euri's over hebt gewoon doen
Wat mij ook opvalt bij PRS is dat ze in Amerika gewoon veel mooier zijn
Het lijkt haast wel of ze de mooiste daar houden
Grz Joop

ieme
6 maart 2004, 14:55
Ey nocki, een Parker fly is dat niets?

The Mule
6 maart 2004, 16:02
Tenzij ze een enorme scam hebben opgezet in het kader van hun 2003 promotie DVD, en dan vooral het kwartiertje dat ik voor het gemak maar "van blok hout tot speelklaar instrument" noem, wordt een PRS nog altijd voor het overgrote deel met de hand gemaakt.

Het feit dat er nu een CNC-machine aan te pas komt bij het carven van de bodies, terwijl er vroeger een mannetje met een beitel, frees- en schuurmachine zat te zwoegen, maakt voor mij heel weinig uit.

Persoonlijk denk ik dat het pre/post-1995 kwaliteitsverhaal vooral gevoelsmatig is en dat een 1 op 1 vergelijking wel eens tot een heel andere conclusie zou kunnen leiden. Misschien zijn de echte uitschieters naar boven wel weggevallen, maar dat moet dan automatisch ook gelden voor de missers. De productiekwaliteit 'in de breedte' zal ongetwijfeld alleen maar toegenomen zijn.

BLOK182
6 maart 2004, 17:57
Wat mij ook opvalt bij PRS is dat ze in Amerika gewoon veel mooier zijn
Het lijkt haast wel of ze de mooiste daar houden
Grz Joop
Kan ook komen doordat het aanbod van PRS in Amerika stukken groter is, zodat mensen daar goed kunnen shoppen naar een mooi exemplaar. Soms is het ook een beetje geluk hebben, ben zelf dik tevreden met de flame op mun CE, heb er meerdere gezien ondertussen, en kennelijk heb ik nogal geluk gehad 8-)

Anders Destium
7 maart 2004, 09:51
Als ik een PRS koop is de kans meer dan 80% dat ik hem uit de VS haal. Het helpt ook dat Amerikaanse winkels zelf de gitaren kunnen uitpikken, en dat bijvoorbeeld Europese dealers blij moeten zijn met wat ze binnen krijgen..

The Mule
7 maart 2004, 10:48
Soms is het ook een beetje geluk hebben, ben zelf dik tevreden met de flame op mun CE, heb er meerdere gezien ondertussen, en kennelijk heb ik nogal geluk gehad 8-)

Zonder gekheid: die van jou is absoluut de mooiste CE die ik tot nu toe gezien heb :)

Het aanbod is in NL natuurlijk een stukje minder, maar het is mij destijds ook opgevallen dat grotere winkels zoals Feedback en Rockpalace dure PRS-en hebben hangen die echt weinig bijzonders zijn, terwijl kleinere winkels kennelijk iets meer zorgvuldigheid hebben betracht bij het uitzoeken van hun assortiment (via de importeur). Resultaat is dat bij de eerste categorie dezelfde PRS-en er al jaren hangen, terwijl de ander die ene gefortuneerde klant wel aan een mooie aanwinst kan helpen. Iemand met 2500 tot 4000 euro budget heeft natuurlijk alle recht om kritisch en kieskeurig te zijn.

Ikzelf kwam op een gegeven moment niet verder, en heb maar besloten om een Amerikaan hierheen te halen...