PDA

View Full Version : Speakerkabel



Thom TK
4 februari 2005, 12:39
test

Thom TK
4 februari 2005, 12:39
Ik ben bij TAGS geweest voor een speakerkabel, en daar zeiden ze dat het iks uitmaakt of ik een kabel nam van 17 euro of van 40 euro...gouden pluggen en mantels VS een gewone kabel maakt geen verschil, volgens hun...
Is dit echt waar? want het maakt dus wél uit bij gitaarkabels en patchkabels...

Antal
4 februari 2005, 12:58
Ik ben bij TAGS geweest voor een speakerkabel, en daar zeiden ze dat het iks uitmaakt of ik een kabel nam van 17 euro of van 40 euro...gouden pluggen en mantels VS een gewone kabel maakt geen verschil, volgens hun...
Is dit echt waar? want het maakt dus wél uit bij gitaarkabels en patchkabels...

Het meest relevante bij een speakerkabel is een lage weerstand. OTW, hoe dikker het draad is, hoe beter. Ik denk ook niet dat je het verschil hoort. Wat wel verschil zou maken is hele dunne of hele dikke kabel.

Bij een gitaarkabel zijn hele andere dingen relevant. Dat is appels met peren vergelijken.

bert k
4 februari 2005, 12:59
Gitaar en patchkabels gaat een veel zachter signaal door, die pikken veel eerder rommel op. Luidsprekersignaal is keihard, daar heb je echt geen last van instraling. Hoeft ook niet afgeschermd te zijn of zo, gewoon 2 1/2 kwadraat stroomsnoer is al voldoende.
Goeie pluggen is dus trouwens wel altijd aan te raden.

pol
4 februari 2005, 13:07
dikke kabel en stevige pluggen moet die hebben. Ik zou niet naar een gitaarwinkel gaan hiervoor, maar naar een P.A./geluid/Dj winkel en een stevige kabel laten maken met Neutrik jacks.

Thom TK
4 februari 2005, 13:36
dikke kabel en stevige pluggen moet die hebben. Ik zou niet naar een gitaarwinkel gaan hiervoor, maar naar een P.A./geluid/Dj winkel en een stevige kabel laten maken met Neutrik jacks.

OKe, zal ik even kijken dan...hoeveel gaat dat kosten ongeveer?
Ik bedoel, 3 meter is bij de winkel waar ik was (TAGS) 17 euro.

pol
4 februari 2005, 14:31
een euro of 5/6 voor de pluggen, nog een paar euro voor de kabel. Maar waarom heb je 3 meter nodig, je top staat toch op de cab, niet ?
Ik schat 15 euro hooguit, misschien nog minder.

Dick Wolkendeck
4 februari 2005, 15:36
Hoi ik gebruik kabels van 2,5 mm2 stroomsnoer met neutrix, lekker stevig. Ik gebruik altijd lange kabels van wel 5 meter omdat ik mijn tops nooit op de kast zet. Vooral op de grotere podia is het fijn om je versterker achter je te hebben (kan je even snel volume of zo bijregelen) en de speakerkasten opzij (is dan meteen de monitoring, en de kasten zijn dan niet gericht op de geluidsvrouw (of man), dan kan zij/hij beter mixen). Bovendien ben je flexibeler (mijn 2 tops staan in een flightcase op wielen) als je met meerdere bands op een festival speelt, de kasten zet je dan ergens achteraan en als je aan de beurt bent, rij je de versterkers het podium op, snoeren erin en gaan.

Bovendien heb ik gemerkt dat de trillingen die de kasten veroorzaken slecht zijn voor de buizen. Ze gaan veel langer mee als je tops niet op je kast staan.

andoni
4 februari 2005, 15:57
Korte kabels zijn denk ik wel beter, zelfde verhaal las Antal zei, korte kabels geven minder weerstand en minder weerstand is altijd beter. Denk ook dat je met een goede dikke kabel van enige kwaliteit niet veel verkeerd kunt doen, speel zelf met een Stagg kabel (jawel ik heb iets van Stagg :amp: ), maar dat ding is erg dik en robuust en heeft me nog niet in de steek gelaten. Heb hem trouwens gratis gekregen :^)

Michael AE
4 februari 2005, 16:43
Ik hoor zelf best wel wat verschil. Niet wereldschokkend, maar in het totaalbeeld zeker wel relevant. Ik heb zelf 2 verschillende soorten zelfgemaakte speakerkabel en ik hoor een verschil in laag/hoog weergave tussen de twee. De best klinkende is inderdaad dikker. In mijn opinie is alles relevant als het om tone gaat. Ik merk steeds vaker dat elk miniem onderdeel van belang is, zeker met een simpel ontwerp als een JCM800, oid.

Het is natuurlijk wel zo dat je niet moet uitgaan van een enorm verschil in sound en dat een speakerkabel kan verhullen dat je een shitgitaar en kloteversterker hebt, maar als je een goede gitaar, een goede versterker, goede gitaarkabels en een goede cab hebt, waarom zou je dan bezuinigen op speakerkabel? (Behalve als je dus echt geen verschil hoort uiteraard.)

Ritch
4 februari 2005, 17:04
Neutrik ruleert!! Een kennis van mij (heeft zijn eigen licht en geluidbedrijf) heeft toen hij Neutrik leerde kennen, al die ander "rommel" weggegooid. En terecht!

Jimi Hendrix
4 februari 2005, 18:17
Ik ben onlangs overgestapt van QuickLok feedback rommel naar vd Hul speakerkabel, dat is toch wel een wereld van verschil.
En dan heb ik het niet zozeer over de sound, maar over de feel.
Je bent veel meer in control en nuances komen beter over.
Het lijkt trouwens ook alsof je minder hoeft te blazen om toch goed hoorbaar te zijn, maar dat verschilt natuurlijk ook al per zaal etc.

pol
4 februari 2005, 20:04
maar dan moet je toch al je box ook al bekabelen met hele goeie kabel, kijk es bij een marshall box vanbinnen hoe belachelijk dun dit is, dan gaat het toch niks uitmaken of je een heel goeie speakerkabel gebruikt, als de box vanbinnen met slecht kwaliteit dunne kabel bedraad is.
Bij mijn diezel kast is dit wel dikke draad, maar ook niks duurs denk ik , gewoon speakerkabell van misschien een paar euro per meter gok ik.
Als dit goed genoeg is voor de binnenkant van de box zal het ook wel in orde zijn voor de kabel die van de versterker naar de box loopt.

Michael AE
4 februari 2005, 20:12
maar dan moet je toch al je box ook al bekabelen met hele goeie kabel, kijk es bij een marshall box vanbinnen hoe belachelijk dun dit is, dan gaat het toch niks uitmaken of je een heel goeie speakerkabel gebruikt, als de box vanbinnen met slecht kwaliteit dunne kabel bedraad is.
Bij mijn diezel kast is dit wel dikke draad, maar ook niks duurs denk ik , gewoon speakerkabell van misschien een paar euro per meter gok ik.
Als dit goed genoeg is voor de binnenkant van de box zal het ook wel in orde zijn voor de kabel die van de versterker naar de box loopt.

Uiteraard, daarom zeg ik ook dat ELK DETAIL belangrijk is voor je sound. Als je gitaarkabel kut is, heeft het geen zin peperdure elementen te kopen, enz.

Wormaap
4 februari 2005, 21:12
Vergeet ook even niet dat er een behoorlijk verschil is tussen een kutkabel en een fatsoendelijke kabel, en vrijwel geen verschil tussen een fatsoendelijke kabel en een 'hopla & co 2000xp pro plus studio reference quality !!!1111 o_O' kabel ofzo.

Jimi Hendrix
4 februari 2005, 21:26
sorry, dubbelpost, zie onder.

Jimi Hendrix
4 februari 2005, 21:29
maar dan moet je toch al je box ook al bekabelen met hele goeie kabel.

Dat heb ik dan ook laten doen :-D .

Het is altijd oppassen voor 'audiofiele' onzin (speakerkabel van 7800 dollar per twee), maar in essentie zijn goedkope kabels goedkoop door gebruik van kwalitatief mindere componenten. Als je een relatief kleine stap omhoog neemt valt er al veel te winnen.

Thom TK
4 februari 2005, 22:26
Oke oke, bedankt voor de replies!!
Kennen ze bij een doorsnee hifi/audio zaak Neutrik pluggen?

Wormaap
4 februari 2005, 23:56
Oke oke, bedankt voor de replies!!
Kennen ze bij een doorsnee hifi/audio zaak Neutrik pluggen?
Nee. Neutrik is niet mooi, niet goud beplaat en niet duur genoeg om als 'high end' geaccepteerd te worden in gewone hifizaken. Waarschijnlijk moet je echt even naar de PA-boer.

Han S
6 februari 2005, 01:23
Jongelui, ik zal even heel simpel uitleggen hoe het werkt: een versterker geeft een spanning aan de luidspreker, die gaat daardoor bewegen.

Nu zijn er twee problemen: een luidsprekerconus is verend opgehangen en er zitten geen schokbrekers in zoals bij de vering van een auto, hij blijft dus een tijdje nadrentelen en reutelen.

Probleem twee: een luidspreker welke beweegt gerereert zelf ook een spanning. Als je een luidspreker welke in beweging is plotseling zou kortsluiten, loopt hij onmiddelijk vast ahw.

Je zou kunnen zeggen dat op de nulpunten van die wisselspanning, de versterker de luidspreker zou moeten kunnen kortsluiten, de versterker moet de luidspreker dus afdempen en goed in de greep kunnen houden. Dit lukt alleen met een kabel met zo weinig mogelijk weerstand.

Wel eens gehoord van dempingsfactor? Als je een telefoondraadje aan je speaker hangt, gedraagt hij zich als een auto met slechte schokbrekers, hij blijft op en neer waggelen.

Als je dus een dikke kabel met goede goldplated pluggen tussen je versterker en luidspreker hangt, zul je merken dat het laag veel minder wollig en dus strakker klinkt en het detail wordt beter. Bovendien zet je met een dikke kabel niet je vermogen voor een deel om in warmte.

Want er loopt een behoorlijk grote stroom door de kabel hoor.

Chiel
6 februari 2005, 12:53
Gebruik sinds jaar en dag twee 1,5mm2 Monitor Audio kabels. Inderdaad de Neutriks aan de ene zijde en een stel Monitor Audio bananen stekkers voor achter in mijn speaker cabs. (snap uberhaupt niet waarom ze ooit voor jack inserts hebben gekozen voor speaker outputs :-? ). Mijn kabels zijn extreem soepel en daardoor wat minder gevoelig voor evt. breuk e.d. Ik was geloof ik 30euro kwijt voor de kabel incl. connectoren. Goed spul hoeft geen vermogen te kosten. :)

PS: Check ook ff dat je een "OFC free" kabel aanschaft. Deze hebben t.z.t. geen last van die groene oxidatie die een enorme weerstandsverhogende eigenschap hebben.