PDA

View Full Version : 5PV3 (Deluxe clone)



PeeVee
4 februari 2005, 12:14
Tja... ik zat wel een beetje in dubio welk forum ik nou moest kiezen maar om het om een "clone" van een vintage amp gaat gebouwd met parts uit een '72 PA-100 toch maar in dit forum... Afgezien daarvan zijn zowel het chassis als het cabinet gewoon kant en klaar gekocht en last but not least vind ik het hier eigenlijk wel net zo gezellig dus ik hoop dat de moderator het toelaat ;-)

Heb van Jay een mooi "kitje" overgenomen, een chassis en cabinetje, ooit prototype van Marble geweest. Verder een Hoffman OT-tje, buisvoeten laten zitten met filamentbedrading en nog wat Alpha pots. Ik had nog een PA-100 staan (kan ik iedereen aangevelen als onderdelen donor) dus daar heb ik de rest van de hardware uit "geplukt". Voor het component boardje heb ik strategisch een stuk van het PA-100 board gekozen en die dus gewoon met kniptang van het totaal afgeknipt. E.e.a. paste net niet volgens officiële layout dus heb daar wel beetje moeten improviseren en vandaar dat er wat weerstanden met één pootje in de lucht staan. Nou goed, da's ook eigenlijk true point to point dus komt de nostalgie ten goede zullen we maar denken.

Bedrading (nog niet op foto's) is zo'n beetje "af", ik nu ben in afwachting van een powertrafootje en dan kan de prik d'rop. Heb ook beetje moeten improviseren met de weerstanden want had niet de juiste waardes in huis, ook dat komt goed. De split load fasedraaier werkt overigens met 2 x 47K net zo goed/slecht als met 2 x 56K hoor. De weerstanden in de spanningsrail zijn uit de junkbox, daar komt nog iets anders voor alsmede de cathode weerstand voor de 6V6-jes. Er hangt nu een Pyle (ex-Utah) speaker in die verrassend allround klinkt, ik ga er ook een '56 Jensen P10R alnico speaker (uit Hammond orgel cabinet) en de Weber signature series 12" (zowel alnico & ceramic) in proberen. Schijnt dat dat met die Jenen "net ken" maar moet niet gaan blazen want dan gaat het stuk... nou... so be it, dan had ie maar geen speaker moeten worden. Het cabinet en het chassis is trouwens "gespiegeld", da's best onhandig werken, moet je de layout dus omdraaien en tegen het licht houden bij wijze van spreken.

Het hogere doel van dit projectje is overigens puur plezier c.q. lekker knutselen en beslist niet niet de perfecte 5E3 clone te bouwen. In tegendeel moet ik bijna zeggen, het doel is een leuk uitziende en heel behoorlijke klinkende TweedDeluxe-achtige amp te bouwen en volgens mij gaat dat best lukken. Feitenlijk een "budget amp" voor een maat van me, begeisterd gitarist maar op het moment beetje in een lastige situatie en daarom met beperkt budget. Het kostenplaatje komt totaal op ong. €350 - €400 schat ik (met Weber speaker). Hij zal ongetwijfeld niet klinken als "een echte" maar ik durf 'm best naast een andere clone te zetten (nee niet naast de nieuwe van Jay) maar ben er van overtuigd dat deze een gemiddeld Hoffman kitje met orange drops aan de kant blaast met Hoffman trafootje en Weber speaker. Nou we zullen het spoedig weten.

Hier wat plaatjes om dit forum beetje op te vrolijken ;-)

Het kastje (lakwerk by JayVee Ams)
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/s5PV3-01.jpg

Achterkant met chassis-tje
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/s5PV3-02.jpg

Voorkant chassis... merk op dat ik 2 ingangen gebruik voor twee leuke PV mods (die ik op verzoek best uit de doeken wil doen)
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/s5PV3-03.jpg

Achterkant chassis (uitgang en hum balance potje), kan nog een extra buissie bij; leuk voor tremolootje (maar geen plek maar op het boardje daarvoor).
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/s5PV3-04.jpg

Chassis met het boardje uit de PA-100, "geknipt" voor 5E3 circuit ;-)
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/s5PV3-05.jpg

Nog einmail maar nu iets beter zichtbaar:
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/s5PV3-06.jpg

En close up van het boardje:
http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/s5PV3-07.jpg

nicoverduin
4 februari 2005, 12:29
kan je hem niet beter op "de werkbank" forum zetten?

Nico

Mr.Jay
4 februari 2005, 12:35
kan je hem niet beter op "de werkbank" forum zetten?
Nico

Als die moderator er maar afblijft !!

JaY

Franc
4 februari 2005, 12:40
:???: :???:

Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt?

Franc.

Mr.Jay
4 februari 2005, 13:35
:???: :???:
Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt?
Franc.

ja
JaY

Franc
4 februari 2005, 13:54
Erg fijn :-D

SteavisSmokin
4 februari 2005, 13:56
hahaha jay in de bocht... :-D

nicoverduin
4 februari 2005, 14:02
armpie gaat al weer lekker geloof ik?

NIco :-D :-D :-D :-D

PeeVee
4 februari 2005, 15:15
kan je hem niet beter op "de werkbank" forum zetten?

Ik weet niet of dat "beter" zou zijn. Hier tussen de liefhebbers van "ouwe troep" eeeh... herstel... "klassieke versterkers" vind ik de sfeer toch leuker, vandaar. Als de moderator van dit forum er geen bezwaar tegen heeft dan blijf ik lekker hier. Wat mij betreft is "de werkbank" veel meer een forum voor zelfbouw en daarvan is hier niet echt sprake, cabinet alswel het chassis zijn kant en klaar gekocht. Omdat het een een soort clone van een tamelijk legendarische vintage amp lijkt dit forum me prima van toepassing. Ik heb regelmatig een vintage amps op de werkbank ik neem aan dat in dit forum alle facetten van vintage amps besproken kunnen worden dus ook techniek.

nicoverduin
4 februari 2005, 16:08
kan je hem niet beter op "de werkbank" forum zetten?

Ik weet niet of dat "beter" zou zijn. Hier tussen de liefhebbers van "ouwe troep" eeeh... herstel... "klassieke versterkers" vind ik de sfeer toch leuker, vandaar. Als de moderator van dit forum er geen bezwaar tegen heeft dan blijf ik lekker hier. Wat mij betreft is "de werkbank" veel meer een forum voor zelfbouw en daarvan is hier niet echt sprake, cabinet alswel het chassis zijn kant en klaar gekocht. Omdat het een een soort clone van een tamelijk legendarische vintage amp lijkt dit forum me prima van toepassing. Ik heb regelmatig een vintage amps op de werkbank ik neem aan dat in dit forum alle facetten van vintage amps besproken kunnen worden dus ook techniek.
Het zal mij eigenlijk een rotzorg zijn :-D :-D :-D :-D Alleen nu moet ik 2 forum links open houden ipv 1. Mij maakt het niks uit...... Lekker belangrijk!! :-D :-D :-D
NIco

PeeVee
4 februari 2005, 17:43
Het zal mij eigenlijk een rotzorg zijn :-D :-D :-D :-D
Ook fine with me, je begon er zelf over ;-)


Alleen nu moet ik 2 forum links open houden ipv 1.
Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Ik vind het hier leuker / interessanter dus schrijf ik hier, simple as that. Ieder zijn z'n meug.

matto
4 februari 2005, 18:06
Het zal mij eigenlijk een rotzorg zijn :-D :-D :-D :-D
Ook fine with me, je begon er zelf over ;-)


Alleen nu moet ik 2 forum links open houden ipv 1.
Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Ik vind het hier leuker / interessanter dus schrijf ik hier, simple as that. Ieder zijn z'n meug.

Ik moet sinds enige tijd ook snuffelen op twee verschillende forums en eigenlijk wel op meer , maar zolang er overal wat interessants te beleven valt dan maakt me dat niet zo veel uit. :P

PeeVee
4 februari 2005, 22:43
Uuuuh... :-?

De topic ging dus over 5PV3 projectje...

Iemand daar nog iets over te melden wellicht?! :razz:

nicoverduin
4 februari 2005, 22:47
Nou je het zegt :-D :-D :-D
Is dat bordje niet poreus en zou daardoor vocht op kunnen nemen?
NIco

PeeVee
4 februari 2005, 22:50
Is helemaal volgesukt met een soort kaarsenvet. Ik ken de problemen met dit soort boardjes, maar heb de PA-100 ooit "spelend" gehad en die deed het prima, geen rare bijgeluiden ofzo... Volgens mij moet het prima gaan zo. Ik denk wel dat als amps met dit soort boardjes lang vochtig staan, er misschien vocht INGESLOTEN kan raken in die hars ofzo? Vandaar dat je er dan moeilijk vanaf komt? Is maar gokje. De problemen zijn in ieder geval bekend, vraag maar eens aan Jay of Al.

nicoverduin
4 februari 2005, 22:57
Ik maak zelf nieuwe bordjes van afval printplaat (glas-epoxy) waar het koper af is ge-etst. Daarna met turrets of eyelets. In IJmuiden ligt er altijd een vacht van dat spul. Etsen met water, beetje zoutzuur en waterstof peroxide (gebruiken die vrouwen nog wel eens om hun haar te keluren) en binnen 10 minuten schoon.
NIco

SteavisSmokin
4 februari 2005, 23:19
hey PV, welkom bij de 5E3 clonen club! 8-) Die van mij is volgens mij de minst accurate in de zin van cabinet (groter) en speakers (4 x 8"), maar klinkt er niet minder om. Ik heb er laatst even 6L6 en een 5U4 ingezet en aangesloten op een 4 ohm 15" JBL die ik heb liggen hier. Had de speaker niet in een cabinet zitten maar even zo op tafel gelegd en dat klonk toch ook wel errrug lekker! Zal het lekker doen naast mijn super reverb bennik bang. :) Komende week tourtje en daarna ga ik eens baffleboards maken zodat ik kan kiezen tussen 4 x 8, 1 x 12 of 1 x 15 inch in mijn 5STEEF3!

Steven

Mr.Jay
5 februari 2005, 09:39
Is helemaal volgesukt met een soort kaarsenvet. Ik ken de problemen met dit soort boardjes, maar heb de PA-100 ooit "spelend" gehad en die deed het prima, geen rare bijgeluiden ofzo... Volgens mij moet het prima gaan zo. Ik denk wel dat als amps met dit soort boardjes lang vochtig staan, er misschien vocht INGESLOTEN kan raken in die hars ofzo? Vandaar dat je er dan moeilijk vanaf komt? Is maar een gokje hoor. Problemen zijn bekend, vraag maar eens aan Jay of Al.

je zou het als je het tóch leeg hebt in de oven kunnen "drogen".
Het zijn en blijven probleemboards.

JaY

Mr.Jay
5 februari 2005, 17:40
Uuuuh... :-?
De topic ging dus over 5PV3 projectje...
Iemand daar nog iets over te melden wellicht?! :razz:

Al 'n idee welke PT erin komt ?

JaY

PeeVee
6 februari 2005, 11:03
je zou het als je het tóch leeg hebt in de oven kunnen "drogen". Het zijn en blijven probleemboards.
Hij is niet nat dus er valt weinig te drogen. Voorlopig geen problemen in zicht dus geen reden tot drogen.

PT wordt een Weber Deluxe trafootje dat overkomt, ook met vrij lage spanning.

PeeVee
15 februari 2005, 13:36
Al 'n idee welke PT erin komt ?

De 5PV3 wordt "Weber VST powered" zowel qua PT alswel qua speaker. Ik krijg hopenlijk deze week Webert 12" signature speakers, zowel de alnico als de ceramische uitvoering. Verder ook nog een setje 50W 12A150's (Weber's versie van de P12N), kan die d'r ook nog in hangen. Verder heb ik nog die '56 en '57 Jensen P12R uit Hammond orgel, moet ik beetje voorzichtig mee zijn maar ga ze toch wel even uitproberen in dit ampie denk ik.

Mr.Jay
15 februari 2005, 15:35
Al 'n idee welke PT erin komt ?

De 5PV3 wordt "Weber VST powered" zowel qua PT alswel qua speaker. Ik krijg hopenlijk deze week Webert 12" signature speakers, zowel de alnico als de ceramische uitvoering. Verder ook nog een setje 50W 12A150's (Weber's versie van de P12N), kan die d'r ook nog in hangen. Verder heb ik nog die '56 en '57 Jensen P12R uit Hammond orgel, moet ik beetje voorzichtig mee zijn maar ga ze toch wel even uitproberen in dit ampie denk ik.

PT = 220 V bij Weber nu ? mooi..
stukkie van Sonny Jr. over jensen:
"I wired up the speakers, which are period correct, silver Jensen P10R's, all rebuilt and work perfectly, fresh and ready like they should have been off the line in 57. These silver speakers original come from organs, and unless rebuilt to guitar specs, are Not exactly like blue P10R's, sorry to discourage all those who are sitting on"

JaY

PeeVee
16 februari 2005, 13:27
PT = 220 V bij Weber nu ? mooi..
Nee, gewoon 110V PT denk ik nog, maakt niet uit, ik heb stepdown trafo's genoeg inmiddels.


stukkie van Sonny Jr. over jensen:

Tja... er staan op internet ongetwijfeld nog 100 stukkies waar meneer Sonny Jr. (wie?!) gelijk krijgt en waarschijnlijk ook 100 stukkies waarin het tegenovergestelde wordt beweerd of misschien zelfs wel dat de "Hammond versie" beter is dan de "Fender versie". Over smaak valt niet te twisten Jay. M.a.w. dat zegt mij helemaal niets. Feit is dat ik een setje originele '57 Jensen alnico P10R speakers heb die in perfecte staat verkeren en de eerste tests zeer veelbelovend zijn. Het boeit me eerlijk gezegd ook niet zo wat voor waarde (letterlijk of figuurlijk) anderen er aan toekennen, het gaat mij er altijd om wat IK er van vindt / mee kan. Het doel wat ik voor ogen had was ook niet een perfect 5E3 replica te maken maar gewoon om eens zo'n oude Jensen alnico speaker te kunnen ervaren snappie? Ik heb nu al een beetje kunnen ervaren hoe anders dat "aanspreekt" als b.v. een ceramische 50W speaker. Ik ga er dus gewoon open in en laat me niet ontmoedigen door meneer Sonny Jr. Beter één '57 P12R dan geen moet je maar denken (en ik heb er twee). Mijn Jensen P12R's zijn overigens niet niet zilver maar dat terzijde (al waren ze pimpelbaars).

Ik heb begrepen datn mijn '57 P12R's anders zijn dan de Jensen P12R's die origineel in een Deluxe zaten. Dat betekent voor mij niet niet per definitie beter of slechter, het ligt er maar aan wat je zoekt en bovendien speelt voicing van de amp zelf en de gitaar die je inprikt ook een grote rol. Het lijkt mij sterk dat "goede Jensen speakers" alleen voorbehouden waren aan Fender amps, ik denk dat je best wat mag verwachten van andere Jensen speakers uit diezelfde tijd van datzelfde type. Als het totally different ballgame zou zijn dan hadden ze vast Z12X geheten of zo. Het feit dat het echt hetzelfde type is zal toch ook duiden op een aantal overeenkomsten. De verschillen in "uitvoering" zie ik als aangename verrassing. Het is niet zo dat alles wat ooit in goeie Fender amp heeft gezeten per definitie het het ultieme spul is. Het is eerder eennemelijker te geloven dat nog veel meer goede parts in de wereld zijn nooit in een Fender amp hebben gezeten. Leo Fender was geen gitarist en zeker geen "amp tuner". Hij wilde gewoon voor zo weinig mogelijk geld een zo degelijk mogelijke en optimaal klinkende versterker maken. De factor kosten speelde zeker een zeer belangrijke rol. Leo was ook radiozendamateur, die willen vaak het maximale uit een circuit en houden van degelijk en overbemeten maar afgezien daarvan zijn het doorgaans centenneukers hoor, geloof me maar. Veel voorbeelden hiervan kom je tegen in Fender amps; geen extra parts als dat niet persé nodig was.

Kortom, ik ga d'r gewoon open in en laat me niet ontmoedigen door meneer Sonny Jr. of wie dan ook, het is bij zowieso vaak meer "the journey" die ik interessant vind en niet zozeer de "destination" (c.q. het spel en niet de knikkers).

Mr.Jay
16 februari 2005, 18:28
Tja... er staan op internet ongetwijfeld nog 100 stukkies waar meneer Sonny Jr. (wie?!) gelijk krijgt en waarschijnlijk ook 100 stukkies waarin het tegenovergestelde wordt beweerd of misschien zelfs wel dat de "Hammond versie" beter is dan de "Fender versie". Over smaak valt niet te twisten Jay.

kan wat korter zijn: was maar stukkie info wat ik tegenkwam en info uitwisselen is de bedoeling hiero toch?
Ik weet er verder ook niks van, maar kan me voorstellen dat die "orgelversies" niet beter/slechter waren, maar wél anders geklonken hebben vanwege freq.bereik o.i.d.
Ik heb een p12Q uit een orgel gehad en vond em niet zo mooi klinken.
Heeft verder niks met Fender of "5E3-exact nabouwen" te maken.
I.i.g. wees er voorzichtig mee vanwege de kwetsbaarheid.

(P.S.: Sonny Jr. is Bassman-adept/kenner en is US-Harpampbouwer)

JaY

Mr.Jay
16 februari 2005, 18:35
Beter één '57 P12R dan geen moet je maar denken (en ik heb er twee)

Ik ken je niet zo > normaal zou jij eerder zeggen:
MERK/JAAR zegt me niks > Ik moet het goed vinden klinken. :)

JaY

Mr.Jay
16 februari 2005, 22:52
Ik heb een p12Q uit een orgel gehad en vond em niet zo mooi klinken.
JaY

Correctie op mezelf:
Die 1961-P12Q kwam uit een filmprojektor, niet uit een orgel, foutje dus..
Kreeg vrijwel meteen een klap in mijn 5E3, vermoedelijk omdat ie dus nooit op zijn flikker gehad heef. Kans is dat ie dáárdoor al niet meer jofel klonk.

PeeVee: ben benieuwd naar jouw oldie-Jensens, krijg ze vast en zeker es te horen.

JaY

Mr.Jay
16 februari 2005, 22:52
Ik heb een p12Q uit een orgel gehad en vond em niet zo mooi klinken.
JaY

Correctie op mezelf:
Die 1961-P12Q kwam uit een filmprojektor, niet uit een orgel, foutje dus..
Kreeg vrijwel meteen een klap in mijn 5E3, vermoedelijk omdat ie dus nooit op zijn flikker gehad heef. Kans is dat ie dáárdoor al niet meer jofel klonk.

PeeVee: ben benieuwd naar jouw oldie-Jensens, krijg ze vast en zeker es te horen.

JaY

matto
17 februari 2005, 07:48
misschien klinken die oude Jensen speakers na een tijdje flink op hun.....ehhh conus te hebben gehad wel helemaal goed in je project versterker.
Hetzelfde effect heb je ook wel eens met een oude auto waar nooit mee op volle toeren is gereden.
Er ontstaat dan in de cilinders een soort van stootrandje, dat gewoon wegslijt als je er een tijdje flink mee gaat gasgeven.
Ik zou ze in ieder geval willen gebruiken desnoods gewoon een versterker er bij bouwen die dan helemaal perfect is voor dat setje oude Jensens.
Succes met je project, ziet er in elk geval goed uit allemaal. :razz:

PeeVee
17 februari 2005, 10:34
was maar stukkie info wat ik tegenkwam en info uitwisselen is de bedoeling hiero toch?
Sure... geen probleem hoor


Ik weet er verder ook niks van, maar kan me voorstellen dat die "orgelversies" niet beter/slechter waren, maar wél anders geklonken hebben vanwege freq.bereik o.i.d.
Ja precies, dat is wat ik zeg maar dat is wat anders als die meneer Sonny schrijft en daar was de reactie op zeg maar. Hij gebruikt het woord "discourage" (ontmoedigen) omdat die zilveren speakers (ik heb zwarte!) niet exact hetzelfde zijn als de "gitaar versie". Dat impliceert dus dat hij dus wél de sound van de "Fender versie" zoekt en iets anders blijkbaar ontmoedigend vindt. Is dus een purist, dat ben ik niet.


Ik ken je niet zo > normaal zou jij eerder zeggen:
MERK/JAAR zegt me niks > Ik moet het goed vinden klinken
Dat is ook zo, maar ik wilde dus zelf eens kunnen ervaren (nl. nog nooit op oude alnico gespeeld) wat nu precies die "magie" is, uitproberen of ik het hoor / merk. Ik snap nu al wat beter wat "lekker aanspreken" betekent, dat doen deze nl. maar kan natuurlijk ook zijn omdat het gewoon low-power speakertjes zijn. Ik wilde "dat soort" speakers gewoon eens proberen (inderdaad, merk en jaar zegt me niets) dan met de uitspraak bedoelde ik dus beter één Jensen P12R "Hammond versie" in m'n amp dan 10 Jensen P12R "Fender versies" in de lucht zeg maar...



Ik heb een p12Q uit een orgel gehad en vond em niet zo mooi klinken.
Nee, ik had er links en rechts ook al wel wat over gelezen, maar omdat "mooi" erg subjectief is wil ik ook zelf met eigen oren kunnen horen in hoeverre die dan "niet mooi" klinken schnappie?! Soms moet je ook wel eens dingen proeven die je niet lekker vind om te kunnen concluderen dat je het echt niet lekker vind ;-)



Sonny Jr. is Bassman-adept/kenner en is US-Harpampbouwer
Hij laat zich wat sneller ontmoedigen dan ik denk ik ;-)

Al
19 februari 2005, 19:10
stukkie van Sonny Jr. over jensen:

Sonny lult alleen maar in zijn straatje (=ok) en is daarbij geen gitaarampbouwer. Hij bouwt amps waarin die speakers flink op hun flikker krijgen (laag en hard). Hij prefereert Combi ceramisch en weber P10Q. Het is dus duidelijk dat hij harde bakken bouwt. Nee daar kan je die oude speakers niet inhangen want die gaan kapot, die laat ie dus standaard reconen. Als het om toon gaat dan komen er andere dingen om de hoek kijken. Je hoeft een oude speaker niet op te blazen om goede toon te krijgen.

Wat betreft orgeljensens, dat zijn uitstekende speakers Ik gebruik ze zelf ook en ik heb keus. Met name de C10N (smooth cone) vind ik een wereldspeaker en een mooiere speaker dan de oude P12N (ribbed cone uit de grotere Hammonds) is moeilijk te vinden.

Er wordt gezegd dat de smooth cone niet geschikt is voor gitaar maar dat is BS. Probeer maar. Daarbij heeft Weber in den beginne zijn P12R gebaseerd op de smooth cone van Jensen en deze smooth cone speakers in zijn assortiment.

Het is wel zo dat de oude R met name een kwetsbare speaker is vanwege de weinig krachtige 'motor'.

Er zijn gasten die alles kapot krijgen (Cel. Alnico Blue RI in een 5E3.......) maar als je die oudjes op een juiste manier gebruikt dan kan je er een hoop lol aan beleven. Ik ken geen hedendaagse speakers die dezelfde een vergelijkbare vibe hebben.

Al

PeeVee
22 maart 2005, 14:30
Nog steeds in afwachting van Weber VST powertrafo... wordt vervolgd