PDA

View Full Version : Marshall 8240 offline!



MonoKraft
4 februari 2005, 10:45
Mensen,

Ik heb een Marshall 8240 en sinds kort is hij defect. Van het een op het andere moment heeft hij besloten er mee op te houden. Vlak voor dat hij ermee ophield maakte hij een hoop gebrom. Ik heb vervolgens snel de powerknop uitgedrukt. Na opnieuw de power te hebben gezet deed hij niks meer. Geen lampjes, geen geluid, niks!

Heeft iemand een mogelijke oplossing/ oorzaak? Wat zou ik zelf kunnen checken aan het apparaat en waar let je op? Is er ergens een bron voor electrische schema's van versterkers en de mijne in het bijzonder?

Groeten,

Anne

MonoKraft
4 februari 2005, 10:50
Excuses, m'n Marshall is ouder dan 1983. Het bovenstaande berichtje is op de verkeerde plek beland.

up-guitarman
4 februari 2005, 14:04
Mm, ik heb een 8100 top, hopeijk heb ik hetzelfde nooit voor ...

Maar over je probleem, voedingstransfo kapot, draadje doorgebrand, ... Heb je iets verbrand geroken toen hij het begaf ???

nicoverduin
4 februari 2005, 14:54
Er vanuitgaande dat dit een Buizenbak is:

Het klinkt als een buis die het heeft begeven. Dit kan zijn door:
- slijtage
- breuk in het bias circuit
- rotte elco

Het gevolg is dat de stroom enorm oploopt (verklaart de brom), de buis roodgloeiend is geworden en uiteindelijk begeeft de zwakste schakel het. Als er een zekering tussen zit, dan is deze gesprongen. Het gebeurt nog wel eens dat er behalve een zekering aan de buitenkant, er ook nog een binnen in zit (bij marshall zou ik het niet weten).

Als een van de zekeringen stuk is, dan kan de schade meevallen. Zo niet, dan is er een grote kans dat de trafo(s) einde oefening is (zijn). In ieder geval tijd voor een monteur. Laat hem eerst maar onderzoeken wat eraan mankeert alvorens tot reparatie wordt overgegaan. Soms wordt de reparatie zo hoog dat het de moeite loont om vor een ander te sparen.

Voor het "wrak"er er dan altijd wel een liefhebber te vinden.....

NIco

hadv
5 februari 2005, 00:02
is een solidstate met een buisje in de voortrap
gebrom klinkt naar problemen met de voeding, wellicht kapotte voedingscondensatoren
dattie daarna nix meer doet kan komen omdat de zekeringen zijn gesprongen

na laten kijken is het enige advies
repareren van overige onderdelen, zoals eindtrap, is wel mogelijk, het zijn zgn powerblocks (TDA1514A)

dejohan
11 februari 2005, 11:07
is een solidstate met een buisje in de voortrap


Uit 1983? Dat kan volgens mij niet, ik dacht dat de solids met buisje pas eind jaren tachtig op de markt zijn gekomen.
Ik vermoed dat er hier verwarring is met een amp uit de Valvestate reeks en een ander Marshall model.

Mocht het zo'n Valvestate zijn met buisje in voortrap dan moet je eerst het buisje eens proberen te vervangen. Ik heb eens zo een probleem gehad valvestate werkte niet meer omdat buisje de geest had gegeven.

hadv
11 februari 2005, 22:36
dejohan, nu je het zegt, ik heb er een gehad, maar dat was pas ergens halverwege de 90-er jaren
maarja, het typenummer 8240 zit nog in m'n hoofd, en dat was toch echt een valvestate (2x40 watt, stereo, chorus)