PDA

View Full Version : AC line filter



.ChiefRebelAngel.
4 februari 2005, 10:22
ik ben van plan een custom power supply voor mijn gear te bouwen, en ik had er graag een line filter ingebouwd.
Weet iemand hoe zo'n ding opgebouwd is, het is een schakeling die de RF straling van het net haalt alvorens naar de transfo te gaan...
zouden het gewoon condensatoren zijn tussen elke lijn en de ground? Heeft iemand een schematje?
thanx!

aad
10 februari 2005, 00:08
ik ben van plan een custom power supply voor mijn gear te bouwen, en ik had er graag een line filter ingebouwd.
Weet iemand hoe zo'n ding opgebouwd is, het is een schakeling die de RF straling van het net haalt alvorens naar de transfo te gaan...
zouden het gewoon condensatoren zijn tussen elke lijn en de ground? Heeft iemand een schematje?
thanx!

Zijn compleet te koop bijvoorbeeld ingebouwd in een net_entree.
Of als print model.
Van Schaffner of zo.

De juiste waardes zijn erg afhankelijk van de belasting. De inductieve kern moet samen met de waardes van de spoeltjes en c'tjes min of meer gepiekt worden t.o.v. de frequenties die je wilt filteren.

Je kan bijv. 2x 3,3mH gebruiken (1in de plus en 1 in de min en een C'tje erachter voor de demping). Gebruik wel een condensator die tegen 600volt kan. Deze trap kun je ook dubbel doen. Dan wordt-ie (iets) effectiever.

mathe
10 februari 2005, 12:25
De juiste waardes zijn erg afhankelijk van de belasting. De inductieve kern moet samen met de waardes van de spoeltjes en c'tjes min of meer gepiekt worden t.o.v. de frequenties die je wilt filteren.

Dat is gelukkig niet zo!
AC lijnfilters bevatten een laagdoorlaatfilter welke een kantelfrequentie heeft die onafhankelijk is van de belasting.

@ ChiefRebelAngel.:
Als je zo'n filter zoekt, heb ik er nog wel eentje voor je liggen (inclusief euro chassisdeel).

Marc