PDA

View Full Version : zoek dekking, complete leek aan de vraag



draumpje
4 februari 2005, 04:46
hoi allemaal ....
ik ben op zoek naar algemene info op het gebied van buizen en transistor versterkers...
sites met uitleg wat wat is ...waar je wat voor nodig hebt ..
wat heb je nodig voor een complete stack
ik bedoel ...kabinet/kast = speakers/boxen ...snappik... jaja...net niet helemaal blond
maar pre amp?? wat is het precies...wat kan ik ermee....
etc ...
oftewel vertel vertel...ik wil een heleboel weten
goed sites waarin niet te technisch word gesproken (das een beetje te verwarrend ...dat kan ik zelfs met mijn zwarte verf niet aan , sorry)
gewoon simpele uitleg ...
jeetje...echt een leek ...zoals je kunt lezen

dus ik hoop dat jullie me op gang kunnen/willen helpen in de wondere wereld van de versterkers...

EmgMaster
4 februari 2005, 08:10
gebruik anders even de zoekfunctie, daar kun je al een hele hoop vinden.
En zo technisch hoef je niet te zijn, om te weten wat een preamp doet.
Dat is de voorversterker, geeft dus het karakter aan je geluid. Vanuit de preamp gaat dat signaal naar de poweramp(eindtrap,eindversterker) die het signaal uitversterkt en naar de speakers stuurt

EmgMaster
4 februari 2005, 08:11
En ik denk dat je hier ook een beetje verkeerd zit, aangezien ik niet het idee heb dat je een eigen versterker oid gaat bouwen. :D

nicoverduin
4 februari 2005, 11:19
En ik denk dat je hier ook een beetje verkeerd zit, aangezien ik niet het idee heb dat je een eigen versterker oid gaat bouwen. :D
+1

Franc
4 februari 2005, 12:27
Tsja, ik weet nog niet helemaal waar ik hem dan wel moet laten :D

Franc.

bert k
4 februari 2005, 12:45
Ik denk dat ze helemaal goed zit. Dit is het beste forum om die vraag te stellen... :-D

Franc
4 februari 2005, 12:49
Tsja, in het kader van "hier zit de meeste technische kennis" misschien wel.

Ze? Vrouwen zijn altijd welkom hier :D

Franc.

Antal
4 februari 2005, 13:33
@ draumpje: In de FAQ staan genoeg links naar interessant leesvoer denk ik.

@Franc: Misschien even de rest van die topics weggooien.

Franc
4 februari 2005, 13:37
:???: welke rest van welke topics

Antal
4 februari 2005, 13:42
:???: welke rest van welke topics

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=47299
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=47298
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=47297

Deze misschien :wink:

Franc
4 februari 2005, 13:45
Ah, vreemd, ik zag ze niet totdat je me de links gaf, bedankt! :-D

Het blijft een raar forum.

Franc.

draumpje
6 februari 2005, 07:13
ze = vrouw idd :D
en sja...wie weet als ik ooit het licht nog eens ga zien ga ik aan de bouwerij...
ik ben er getikt genoeg voor om het eens te proberen :lol:
nie proberen is nie weten toch?
en ook idd...hier zit de technische kennis ...dus waar beter te vragen ..

Franc
6 februari 2005, 10:08
Nou, laat ik dan de eerste zijn die daadwerkelijk wat van je vragen beantwoordt :-D

Een 'stack' is letterlijk een stapel van 2 speakerboxen met een versterker erop. De versterker heet ook wel 'head' en is echt alleen een versterker.
Zonder speakers dus, die zitten in de boxen eronder :D
In die boxen zitten in de oerstack 4 speakers van 12".
Maar hier zijn talloze varianten op.
Dus, je neemt een speakercabinet met 4 speakers, zet er nog een bovenop en daarbovenop de head.

Zie dan nog maar eens bij de knopjes te komen ;)

Met preamp ed heb je in zo'n geval niets te maken, die zitten allemaal in de versterker-head, maar om dit verhaal toch binnen het zelfbouw-concept te krijgen :-D :

De preamp, of 'voorversterker' vormt het eerste deel van de gemiddelde gitaarversterker. Hier wordt de eerste versterking van het gitaarsignaal gedaan. Meestal in een aantal stappen.
Het geluid wordt wat gevormd door toonregeling, je vindt soms een effectenloop (waar je van die pedaaltjes in kunt prikken) soms tremolo (ook een effect) ingebouwd (vaak bij oudere buizenversterkers).

Het signaal is nu klaar om LUID gemaakt te worden door de eindversterker. De eindversterker is eigenlijk een hele domme eentrapsraket. Met brute kracht wordt het signaal uit de preamp versterkt tot 18 Watt, 50 Watt, 100 Watt of wat dan ook.

Blond genoeg uitgelegd zo? :-D

Franc.

draumpje
6 februari 2005, 14:44
Nou, laat ik dan de eerste zijn die daadwerkelijk wat van je vragen beantwoordt :-D dankjewel :D

Een 'stack' is letterlijk een stapel van 2 speakerboxen met een versterker erop. De versterker heet ook wel 'head' en is echt alleen een versterker.
Zonder speakers dus, die zitten in de boxen eronder :D
In die boxen zitten in de oerstack 4 speakers van 12".
Maar hier zijn talloze varianten op.
Dus, je neemt een speakercabinet met 4 speakers, zet er nog een bovenop en daarbovenop de head.

Zie dan nog maar eens bij de knopjes te komen ;) dat gaat met mijn een meter tachtig vast wel lukken :razz:

Met preamp ed heb je in zo'n geval niets te maken, die zitten allemaal in de versterker-head, maar om dit verhaal toch binnen het zelfbouw-concept te krijgen :-D :

De preamp, of 'voorversterker' vormt het eerste deel van de gemiddelde gitaarversterker. Hier wordt de eerste versterking van het gitaarsignaal gedaan. Meestal in een aantal stappen.
Het geluid wordt wat gevormd door toonregeling, je vindt soms een effectenloop (waar je van die pedaaltjes in kunt prikken) soms tremolo (ook een effect) ingebouwd (vaak bij oudere buizenversterkers).

Het signaal is nu klaar om LUID gemaakt te worden door de eindversterker. De eindversterker is eigenlijk een hele domme eentrapsraket. Met brute kracht wordt het signaal uit de preamp versterkt tot 18 Watt, 50 Watt, 100 Watt of wat dan ook.

Blond genoeg uitgelegd zo? :-D

Franc.

blond genoeg uitgelegd idd :lol:
dankjewel :D[/i]