PDA

View Full Version : Rechts/links



yanto
3 februari 2005, 20:18
Waarom loopt de signaalketen van pedalen eigenlijk van rechts naar links.
Van links naar rechts doet voor mijn gevoel veel logischer aan.

In alle multifx loopt de virtuele lijn ook van links naar rechts.

Werk sinds kort met losse pedalen zoals je wel zult begrijpen en het moet nog even wennen allemaal.

dejohan
3 februari 2005, 20:21
Misschien omdat de output van een gitaar links hangt (bij rechthandige gitaren toch)? Dan zit je niet met een draad tussen jou en de pedalen.

Antal
3 februari 2005, 20:30
Misschien omdat de output van een gitaar links hangt (bij rechthandige gitaren toch)? Dan zit je niet met een draad tussen jou en de pedalen.

Bingo... :razz:

Had je zelf ook wel kunnen bedenken toch :wink:

Lucluc
3 februari 2005, 20:35
Van de Ibanez analoge multi effecten (UE-400 / PUE5 / UE-300) loopt de bediening ook van links naar rechts. Ik heb nog een oude advertentie van Ibanez met de UE-300 en daar staat een afbeelding naast van de losse effecten die daarin zitten, maar dan in de volgorde: gitaar --> CS-9 --> TS-9 --> CP-9 --> amp. Beetje omgekeerde wereld, toch?

Bij veel, zo niet alle (dat weet ik niet), Electro Harmonix effecten zit de in links en de out rechts. Bij de H&K Tubefactor ook. Volgens mij ook bij m'n oude DOD Flanger. Dus misschien niet zo heel gangbaar als het lijkt?

yanto
3 februari 2005, 20:51
@ lucluc: Ok ben ook alleen bekend met boss pedals, dunlop & vox wah's en EB volume pedaal.

Bij pedalen waar de connectors op de achterkant zitten maakt het ook niet zoveel uit. Je zou ze dan zelfs van links naar rechts kunnen plaatsen. Maar bij pedalen met connectors aan de zijkant wordt dat al wat moeilijker.

@ dejohan en antal: zit ook wel wat in, hoewel de kabel altijd wel in de weg kan liggen. hangt er van af hoeveel je beweegt over het podium lijkt mij.

.ChiefRebelAngel.
4 februari 2005, 07:46
pedalen, van rechts naar links owv de kabel denk ik...
bij multifx van L naar R omdat je nu eenmaal in die richting leest...

dejohan
4 februari 2005, 10:18
Bij veel, zo niet alle (dat weet ik niet), Electro Harmonix effecten zit de in links en de out rechts.

Hu? Bij mijn ouwe groene russische EH small stone zit de 'in' rechts hoor. Maar dat is dan wel geen vintage EH pedaal.

FNaRK
4 februari 2005, 13:43
Misschien omdat de output van een gitaar links hangt (bij rechthandige gitaren toch)? Dan zit je niet met een draad tussen jou en de pedalen.

huh :???:
volgens mij zit bij een standaard (rechtshandige) gitaar de output toch altijd rechts
waar zou 'ie dan links moeten zitten: tussen je stemmechanieken :o

dejohan
4 februari 2005, 14:04
Misschien omdat de output van een gitaar links hangt (bij rechthandige gitaren toch)? Dan zit je niet met een draad tussen jou en de pedalen.

huh :???:
volgens mij zit bij een standaard (rechtshandige) gitaar de output toch altijd rechts
waar zou 'ie dan links moeten zitten: tussen je stemmechanieken :o

Ja, ok, rechts. Je weet wel wat ik bedoel.

Bluesbreaker
4 februari 2005, 14:48
Misschien omdat de output van een gitaar links hangt (bij rechthandige gitaren toch)? Dan zit je niet met een draad tussen jou en de pedalen.

huh :???:
volgens mij zit bij een standaard (rechtshandige) gitaar de output toch altijd rechts
waar zou 'ie dan links moeten zitten: tussen je stemmechanieken :o

Ja, ok, rechts. Je weet wel wat ik bedoel.

Nou, als jij links zegt in een topic waar het er juist om gaat of het nou links of rechts is denk ik niet meteen dat je rechts bedoelt.

Maargoed, het is me volkomen onduidelijk wat nou het voordeel is.

H.Manback
4 februari 2005, 15:06
Ga eens voor je pedalen staan (met een rechtshandige gitaar)... Bedenk dan hoe de kabel zou moeten lopen als je pedalen alle inputs van links naar rechts zouden hebben.

Eureka, de kabel moet voor of achter je langs lopen! :wink:

Had er zelf nooit bij stilgestaan trouwens, maar het is best logisch eigenlijk

Bluesbreaker
4 februari 2005, 15:15
Ga eens voor je pedalen staan (met een rechtshandige gitaar)... Bedenk dan hoe de kabel zou moeten lopen als je pedalen alle inputs van links naar rechts zouden hebben.

Eureka, de kabel moet voor of achter je langs lopen! :wink:

Had er zelf nooit bij stilgestaan trouwens, maar het is best logisch eigenlijk

Ja, maar ik denk dat niemand een kabel heeft die precies zo lang is dat ie van de output van je gitaar naar de input van je eerste pedaaltje loopt....

Lord Abortion
4 februari 2005, 15:24
En waarom dan anders bij multi-fx?

Lucluc
4 februari 2005, 15:38
En waarom dan anders bij multi-fx?

Dat is een goede vraag. Zeker in het geval van de Ibanez effecten. Misschien zijn ze bij Ibanez die gewone losse pedaaltjes pas gaan maken toen Boss al bestond en dat zo'n beetje de standaard werd.

H.Manback
5 februari 2005, 01:26
Tsja, het is een ongeschreven regel, dus inderdaad wijken er wel eens wat dingen vanaf, de Dallas Arbiter Fuzz Face bijvoorbeeld is ook links in rechts out... Maar misschien is dat omdat Jimi Hendrix linkshandig was? :lol:

Mitch
5 februari 2005, 13:53
En waarom dan anders bij multi-fx?

Dat is een goede vraag. Zeker in het geval van de Ibanez effecten. Misschien zijn ze bij Ibanez die gewone losse pedaaltjes pas gaan maken toen Boss al bestond en dat zo'n beetje de standaard werd.

Wil je niet vloeken in de kerk ?
Pedalen onder het merk Ibanez werden al langer verkocht dan Boss.
De volgorde rechts -> links heeft gevarieerd.
Eerste series: L R
0-serie, 9-serie, L-serie, 10-serie R L
Neo vintage: L R
5-serie, 7-serie: R L


Anders nog iets ? :razz:

Lucluc
5 februari 2005, 21:10
Okee, je hebt gelijk, ouwe historicus...

Maar: ik had vroeger zo'n 'scriptlogo' OD-850 (waar overigens geen typenummer opstaat) met ronde stompswitch en die had ik in m'n Boss BCB-6 effectenbak zitten. Dus gewoon R L. Of bedoel je met de eerste series nog iets anders?

Die OD-850 in die uitvoering werd dacht ik gemaakt van 1972-1976. Daarna kwam met ronde schakelaar en vierkant logo en weer daarna met 'postzegel' schakelaar en buffer. Of niet, historicus?

Lucluc
5 februari 2005, 21:12
Misschien dat de Boss pedaaltjes al een groot succes waren en dat, ondanks dat Ibanez al langer compacte pedaaltjes maakte, toch de standaard van Boss werd overgenomen?

Nielsje
5 februari 2005, 23:57
wat dachten jullie van het wah pedaal??

:gitarist:

Mitch
6 februari 2005, 16:24
Okee, je hebt gelijk, ouwe historicus...

Maar: ik had vroeger zo'n 'scriptlogo' OD-850 (waar overigens geen typenummer opstaat) met ronde stompswitch en die had ik in m'n Boss BCB-6 effectenbak zitten. Dus gewoon R L. Of bedoel je met de eerste series nog iets anders?

Die OD-850 in die uitvoering werd dacht ik gemaakt van 1972-1976. Daarna kwam met ronde schakelaar en vierkant logo en weer daarna met 'postzegel' schakelaar en buffer. Of niet, historicus?

Het doet wel zeer hè ? :wink:

Met De 850 komt overeen met de 0-serie. Met de eerste serie bedoel ik de oudste Phaser, de Jetlyzer, Renometer, Blubber wah etc.
Dat gehannes met de switch e.d. hou ik niet bij.