PDA

View Full Version : settings voor in een band



gitaarhaantje
2 februari 2005, 22:00
Ik speel nog niet zo lang in een bandje en daarom vraag ik ook tips voor het instellen van de versterker.
Als ik de versterker op het cleane kanaal zet dan komt het wel goed door, maar zodra ik overschakel op recto dan hoor ik mij zelf niet goed. Hoe moet ongeveer de equalizer staan???


Laurens

ToTaL FaKe
2 februari 2005, 22:02
wat voor versterker heb je ? is misschein ook wel handig om te weten.. :)

Lord Abortion
2 februari 2005, 22:12
Wat is je sound ...

Bins
2 februari 2005, 22:19
Minder gain, meer mids.

gitaarhaantje
2 februari 2005, 22:28
oh sorry, ik heb een line 6 spider 50 watt. Ik wil graag een sound die goed scheurt en waar druk achter zit, maar dat heb ik tot nu toe niet kunnen bereiken.

gitaarhaantje
2 februari 2005, 22:28
oh sorry, ik heb een line 6 spider 50 watt. Ik wil graag een sound die goed scheurt en waar druk achter zit, maar dat heb ik tot nu toe niet kunnen bereiken.

BLOK182
2 februari 2005, 22:39
Stevige dosis mid idd, en niet al teveel gain (dan wordt je sound onduidelijk/zompig).

andy
2 februari 2005, 23:53
Ik speel nog niet zo lang in een bandje en daarom vraag ik ook tips voor het instellen van de versterker.
Als ik de versterker op het cleane kanaal zet dan komt het wel goed door, maar zodra ik overschakel op recto dan hoor ik mij zelf niet goed. Hoe moet ongeveer de equalizer staan???


Laurens

Het geluid wordt dus zachter. Volumepedaal kan helpen.
Het "minder gain" advies heb ik nooit begrepen trouwens. Advies hoef ik er ook niet over trouwens. :lol:

Neals
3 februari 2005, 00:14
Alweer een spider-gebruiker, worden er ook steeds meer:

Ik zou zeggen:

Amp-model: Crunch
Drive: tussen 11 en 1 uur
Bass: 3 uur
Mid: 12 uur
Treble: 3 uur

Die rectomodellen komen erg pauper door de mix naar mijn ervaring.

Bins
3 februari 2005, 00:19
Het geluid wordt dus zachter. Volumepedaal kan helpen.
Het "minder gain" advies heb ik nooit begrepen trouwens. Advies hoef ik er ook niet over trouwens. :lol:

Soms kan een amp met de gain op 10 wat "onduidelijk" worden, een soort geluidsbrij, als je iets minder gain gebruik krijg je daar vaak iets meer definitie voor terug. Op deze manier komt je geluid in een band situatie beter uit, en kan je zelfs "vetter" klinken.
(Geen advies, gewoon uitleg ;) )

Antal
3 februari 2005, 01:37
Het geluid wordt dus zachter. Volumepedaal kan helpen.
Het "minder gain" advies heb ik nooit begrepen trouwens. Advies hoef ik er ook niet over trouwens. :lol:

De schrik van iedere geluidsman! Het gaat er om om jezelf hoorbaarder te maken in de mix. Harder zetten is voor jezelf wel een optie, maar voor het geheel heb je er niets aan. En je bandleden vinden het ook niet leuk.

Wat ik versta onder een volumepedaal dat verzwakt overigens alleen, dus daar heb je in dit geval weinig aan.

Izegrim
3 februari 2005, 02:15
Misschien heb ik het verkeerd hoor, maar kan het misschien zijn dat de gainverslaafden denken dat het de mate van distortion is wat ze vet vinden terwijl het eigenlijk de compressie is? Minder gain klinkt niet automatisch goed, zeker niet met agressievere speelstijlen. Als je niet alle noten hakt mis je hier en daar die schop in je ballen wanneer er een palmmute geschampt wordt. Voor lomp en strak spelen is een compressorpedaaltje ideaal. Ik wilde zelf altijd de gain op 11 hebben en sinds ik een pedaaltje heb realiseerde ik dat het even in-your-face kan zijn met de gain op vijf. Belangrijk is wel dat je je attack kan regelen. Bottomline is dat er met minder gain een voller geluid hebt.

Maar wat weet ik nou? Ik speel pas drie jaar ofzo... Hier heb je iig mijn mening. :chicken:

Baker
3 februari 2005, 09:28
en zo ist!
helemaal mee eens.

een algemeen advies aan de topicstarter:

Een veel gemaakte beginnersfout is dat het allemaal te hard gaat.
Hierdoor ga je elkaar overstemmen (kwa volume) en hoor je elkaar niet, en ga je de zooi nog harder zetten, waardoor het nog minder gaat.

dit doordat je mede gitarist denkt: hee verrek, hij staat harder, nu hoor ik mezelf niet goed, wet je wat, ik zet mijn amp harder, waarna je drummer denkt: hee verrek, ik moet harder meppen,
waardoor jij weer denkt ik moet nog harder etc etc.
met als gevolg een muur van geluid. lees: brij van geluid

==> Contradictie: Als je je amp harder zet, hoor je zelf minder goed

Advies:

1)probeer ook eens wat zachter te spelen. En kom nou niet met dat gelul van: Jamaar de drummer kan niet zachter, want ook hij kan best wat zachter meppen.
2)meer mids
3)minder gain

gitaarhaantje
3 februari 2005, 09:52
hey, iedereen bedankt de eerstvolgende repetitie zal ik even wat uit gaan proberen.

Laurens

andy
3 februari 2005, 10:13
[quote=andy]

Wat ik versta onder een volumepedaal dat verzwakt overigens alleen, dus daar heb je in dit geval weinig aan.

Ja daar schrok ik echt van. Dat is toch geen volumepedaal zoiets, meer een afknijper. Wat een zaad ding, het killt in spmmige gevallen zelfs de soun van je amp. Kun je beter een aparte EQ kopen en daar de volumeknop wat omhoogschroeven. Kun je ook meteen spelen met je tonen. Dat heb ik tenminste jaren gedaan.

Maar om nog ff terug te komen op het minder gain verhaal. Kijk ik heb natuurlijk de nodige band ervaring :lol: Maar volgens mij is het allemaal een kwestie van afstellen. Je kunt er best een zooi gain tegen aan gooien, maar dan moet je je EQ gewoon goed afstellen. Daar kan ook een heleboel rommel door ontstaan.

andy
3 februari 2005, 10:15
Wat ik versta onder een volumepedaal dat verzwakt overigens alleen, dus daar heb je in dit geval weinig aan.

Ja daar schrok ik echt van. Dat is toch geen volumepedaal zoiets, meer een afknijper. Wat een zaad ding, het killt in sommige gevallen zelfs de sound van je amp. Kun je beter een aparte EQ kopen en daar de volumeknop wat omhoogschroeven. Kun je ook meteen spelen met je tonen. Dat heb ik tenminste jaren gedaan.

Maar om nog ff terug te komen op het minder gain verhaal. Kijk ik heb natuurlijk de nodige band ervaring :lol: Maar volgens mij is het allemaal een kwestie van afstellen. Je kunt er best een zooi gain tegen aan gooien, maar dan moet je je EQ gewoon goed afstellen. Daar kan ook een heleboel rommel door ontstaan.

Bins
3 februari 2005, 11:08
Ja kijk, jij hebt ervaring, maar als je voor het eerst met een bandje speelt denk je "zo... gain op 10 en gaan met die banaan". Ik gebruik zelf ook "een zooi" gain, maar veel "ik kom niet door de mix" problemen hebben te maken met te veel gain.

Epic
3 februari 2005, 11:19
hey, iedereen bedankt de eerstvolgende repetitie zal ik even wat uit gaan proberen.

Laurens

Ik heb een POD, en vind die recto ook veel te neuzig (kan me voorstellen dat je verdwijnt in de mix). Ik vind de modern Hi-Gain veel mooier, en dan met de Channel volume op 3uur en gain op +/- 12uur.

Ronald
3 februari 2005, 13:26
het licht ook wel heel erg aan je versteker he, bij sommige versterkers kan je de gain gewoon een stuk verder open gooien dan bij andere zonder een rommelig geluid te krijgen. en je hoeft ook zeker niet de mid omhoog te gooien. tenminste bij de backline waar ik tot nu toe op gespeelt heb speelde ik altijd met vrij weinig mid. alleen op mijn eigen versterker gebruik ik juist wel weer wa meer mid.

en het is ook gewoon een kwestie van uitproberen wat het beste werkt.


en dat je jezelf slecht hoort in de mix bij een optreden ken ook gewoon aan een slechte monitor liggen wat ik gister gemerkt heb :-? twas namelijk in de zaal allemaal wel goed te horen.

harrie-beton
3 februari 2005, 13:54
mmm, ik heb ook een pod (xt) en de recto klinkt zonder band erg goed maar met de band komt hij inderdaad niet goed door de mix heen. Heb het idee dat er te weinig midden in zit en bijdraaien helpt redelijk.
IK heb 70 simulaties en heb een andere high gain amp gebruikt en die is beter. Uit mijn hoofd weet ik niet welke.

andoni
3 februari 2005, 14:21
mmm, ik heb ook een pod (xt) en de recto klinkt zonder band erg goed maar met de band komt hij inderdaad niet goed door de mix heen. Heb het idee dat er te weinig midden in zit en bijdraaien helpt redelijk.
IK heb 70 simulaties en heb een andere high gain amp gebruikt en die is beter. Uit mijn hoofd weet ik niet welke.

+1
Mijn Spider was in het algemeen gewoon niet goed hoorbaar. Ok, Crunch dan weer wel. Insane was gewoon te fuzzy en over the top. Recto zoals hierboven gezegd. Alleen crunch was goed hoorbaar, maar dat vond ik net één van de minst geslaagde simulaties qua voicing.

gitaarhaantje
3 februari 2005, 14:42
hey, iedereen bedankt de eerstvolgende repetitie zal ik even wat uit gaan proberen.

Laurens

Ik heb een POD, en vind die recto ook veel te neuzig (kan me voorstellen dat je verdwijnt in de mix). Ik vind de modern Hi-Gain veel mooier, en dan met de Channel volume op 3uur en gain op +/- 12uur.

Gebruik je die POD live?? en in combinatie met een versterker of direkt in het mengpaneel?Hoe bevalt dat?
Ik zit namelijk erover te denken om een POD aan te schaffen.

gitaarhaantje
3 februari 2005, 14:43
hey, iedereen bedankt de eerstvolgende repetitie zal ik even wat uit gaan proberen.

Laurens

Ik heb een POD, en vind die recto ook veel te neuzig (kan me voorstellen dat je verdwijnt in de mix). Ik vind de modern Hi-Gain veel mooier, en dan met de Channel volume op 3uur en gain op +/- 12uur.

Gebruik je die POD live?? en in combinatie met een versterker of direkt in het mengpaneel?Hoe bevalt dat?
Ik zit namelijk erover te denken om een POD aan te schaffen.

harrie-beton
4 februari 2005, 10:16
ik gebruik een pod xt met een losse eindversterker. Er gaat ook 1 lijn de mengtafel in voor het in-ear systeem van de zanger en drummer.

http://www.besidesthat.nl/gitaar

voor mijn specs