PDA

View Full Version : Frustraties over lijm



prs
2 februari 2005, 21:32
Ben net dus even in de bouwmarkt geweest om schuurpapier en goede lijmklemmen en alles te kopen. Nu twijfelde ik erg over de lijm.
Ik weet dat titebond het beste is, maar het is ook lastig verkrijgbaar (op Vox humana na dan).
Nu wil ik dus mijn 2 stukken esdoorn breedte 20 cm per stuk aan elkaar lijmen. De breedte verlijmen dus. De 2 stukken wegen bij elkaar ongeveer 3 kilo en zijn 3,9 cm dik.
Ik legde dus vandaag de situatie uit in de bouwmarkt, vertelde dat het voor instrumentbouw was en dergelijke en de eerste persoon adviseerde mij constructielijm van Bison. De verkoopster kwam niet overtuigend over dus ik besloot om naar een andere bouwmarkt te gaan om de proef op de som te nemen. Ik naar de andere bouwmarkt verhaal weer uitgelegd, en die verkoopster zei dat ik Bison montagekit moest gebruiken. Ze zei dat constructielijm absoluut ongeschkt was omdat dit ging opzwellen ofzoiets.
Uiteindelijk heb ik dus toch maar besloten om nog geen lijm te kopen en jullie experts eens even te vragen.
Ik vind het ongelooflijk dat die mensen in de bouwmarkt je zo'n ontzettend slecht advies geven. Of ik nu één van bovenstaande moet gebruiken of niet, ik vind dat ze erg weinig weten en bovendien spreekt men elkaar ook nog tegen zodat je de indruk krijgt dat ze maar gewoon wat zeggen (uitzonderingen daargelaten).

Kunnen jullie me vertellen met welke lijm ik het beste de breedte kan verlijmen zonder dat de lijm ooit loslaat of wat dan ook....

(Zo even de frustratie van me afgeschreven 8-) )

Daniël_san
2 februari 2005, 22:21
je kan tittebond ook bij baptist kopen. Die zit in arnhem.

www.baptist.nl

edit: 3,95 pleuro voor 120 mL en 5,00 pleuro voor 240 mL

nickbongers
2 februari 2005, 22:23
gewoon stevige houtlijm. klaar.. heb ik mijn essen ook mee gelijmd.. ging prima nu muurvast.

prs
2 februari 2005, 22:30
Bedankt voor de reacties!

Ik heb eens op die site gekeken die Daniel me gaf en daar is titebond wel goedkoop te verkrijgen. Alleen nu wilde ik het bestellen zie ik dat de vrachtkosten 6 euro bedragen...Dat vind k echt teveel.

Is er niet toevalllig iemand hier die in de buurt van Arnhem woont (of ergens anders waar titebond te koop is) en die mij dat wil opsturen in een envelop gewoon, ik neem aan dat dat wel past zo'n klein flesje?

bert k
2 februari 2005, 23:10
Als derde optie noem ik nog Epoxy. Dat is heldere 2-componentenlijm (van Bison onder andere) Ik heb laatst een gebroken vioolhals perfect gelijmd met epoxy. Was me aangeraden door een vioolbouwer die het af en toe voor de zwaardere klussen gebruikte.

prs
2 februari 2005, 23:15
Als derde optie noem ik nog Epoxy. Dat is heldere 2-componentenlijm (van Bison onder andere) Ik heb laatst een gebroken vioolhals perfect gelijmd met epoxy. Was me aangeraden door een vioolbouwer die het af en toe voor de zwaardere klussen gebruikte.
Dat is ook een goede tip Bert! Maar hebben ze Bison Epoxy ook gewoon in de bouwmarkt?

Edit: heb je deze 2 componenten epoxy toevallig gebruikt Bert?

http://www.bison.nl/upload/3e0ebb0fc6df32f2402e3c.gif

fred dons
3 februari 2005, 07:29
in principe is "gewone" houtlijm al geschikt, zorg er voor dat je goede klemmen hebt en laat het minimaal 24 uur geklemd zitten

Raytheman
3 februari 2005, 11:35
Je moet in ieder geval geen lijm nemen die elastisch blijft zoals montagekit. Witte houtlijm of parketlijm werkt goed. Als je het écht stevig wilt maken dan zou je wat deuvels kunnen gebruiken. Mag ik weten hoeveel je voor het hout betaalt hebt?

prs
3 februari 2005, 16:24
Mag ik weten hoeveel je voor het hout betaalt hebt?

zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45844

Bedankt voor de reacties verder!

PS: Fred, ik heb je een PM gestuurd.

biels
3 februari 2005, 18:22
voor mijn zelfbouw project heb ik bruislijm gebruikt ofzo ik weet niet meer precies hoe het heet maar het zit inelkgeval erg goed vast :) mijn hout bestond ook uit 2 stukken. uurtje laten drogen en het zat muurvast

Desperado
3 februari 2005, 21:52
Gewoon goede witte houtlijm (arnhemse fijnhout handel!) en ik weet zeker dat als het ooit breekt het niet op de lijmnaad is.
Je moet trouwens niet naar een bouwmarkt gaan: je betaald er te veel voor eenamateur product,en het personeel is nog dommer dan de vakken vuller in de aldi :D

Mattia
3 februari 2005, 23:28
I gebruik altijd Titebond voor houtverbindingen (tenzij we het hebben over rosettes of bindings, dan komt CA/secondenlijm er aan te pas). Werkt perfect, droogt lekker hard (heb wel eens standard 'witte' Bison constructielijm gehad die na 24 uur nog steeds 'gummig' was, en dat wil ik niet hebben). Afhankelijk van de applicatie zou ik zeggen tussen de 45 minuten en 1 uur in de klemmen laten. Kleiner oppervlak, zeer goede aansluiting van de onderdelen, kan het best na drie kwartier uit de klemmen, als je die naad maar 24 uur niet belast!

Anders zou ik zeggen: koop lekker een zooi klemmen en ga ervoor. Voor het gros van m'n 'klemwerk', als ik even geen solidbody body delen aan het verljmen ben, vind ik Klemmsia houten 'cam clamps' ontzettend goed werken. Bestel daar maar 4-5 van bij de baptist, heb je die verzendkosten er ook alweer uit. Mijn favo klemmen voor bijv. toetsen, halzen, etc. Ze kunnen best veel druk uitoefenen, maar je zult moeite moeten doen om deuken te creeren.

macronelli
17 februari 2005, 13:36
"gewone" houtlijm komt in de bouwmarkt in drie varianten:

De eerste is dat witte spul, wat altijd bij kastjes enzo zit... (van bizon blauw etiket, klasse D2)

De tweede is ook wit, is iets sterker dan de eerste en sneldrogend, half uur klemmen dacht ik, zo uit mijn hoofd en droogt transparant op (van bizon rood etiket, klasse D3)

De derde is constuktie lijm, in dezelfde potjes... ontzettend sterk, watervast... en vullend, lijkt opgedroogd op pur-schuim, krijg je de eerste 2 dagen ook niet van je handen (met handschoenen gebruiken stond er, ik was natuurlijk eigenwijs) hiermee heb ik mijn houten fiets in elkaar gezet ( http://f1.pg.briefcase.yahoo.com/macronelli ) (bison groen etiket, klasse D4)

Nu... waarmee een gitaar te lijmen... ik zelf zou zeggen de tweede, de 3e is dan wel sterker en vullend, maar als je iets als in een instrument lijmt dan neem ik aan dat de te lijmen onderdelen goed passend zijn... De 2e droogt transparant op, de derde niet, nu zie je maar erg weinig van de naad maar toch...

Die klasse Dnogwat, dat zijn industrienormen, ik weet niet waar ze voor staan, maar hoe hoger het nummer hoe sterker en nummer 4 is watervast... Dit geldt zowel voor de pattex (die hebben dezelfde soorten lijm) als de bison, patex vermeld als enige nog de kracht die de lijm kan hebben de D2 lijm: 60 kg/cm^2 en de D4 75kg/cm^2.... Dit is beiden meer dan genoeg...

epoxy/2 componenten kan ook, ik zie er alleen tegen op om te mengen, lastig.... de triplex archtopje zit ook met de 2e lijm in elkaar... doet het nog steeds

(heb een bijbaantje in een bouwmarkt, dan lees je nog eens wat)

bert k
17 februari 2005, 15:04
Die epoxy van Bison is tweecomponentenspul, in zo'n dubbele tube, soort injectiespuit zeg maar. Gewoon bij de DHZ/bouwmarkt. Mengen is makkelijk, gaat dus vanzelf, alleen een beetje roeren.
Het nadeel van bruislijm is dus dat het bruist :D Het zet uit, en vult alle kieren en naden, maar het duwt ook het materiaal uit elkaar. Das minder fijn. Ik zou het alleen gebruiken als het moet opvullen.

Mattia
18 februari 2005, 11:14
Constructie lijm (Bruisend spul, polyurethaan lijm is dat) gebruik ik haast uitsluitend voor constructies die nimmer nooi uit elkaar moeten, omdat hitte en vocht nul effect hebben. Laminered van een gitaarbody is daar een voorbeeld van. Maar je toets zou ik er niet mee lijmen.

Ik gebruik meestal 'gewoon' titebond, maar PU lijmen zijn wel otzettend handig voor dingen als koolstof fiber hals versterking. Minder geklieder dan epoxy, maar 't schuimt wel irritant. Je moet wel gewoon heel hard klemmen, want dat schuim heeft absoluut nul kracht als 't uitgezet it.

Mattia
18 februari 2005, 11:24
Constructie lijm (Bruisend spul, polyurethaan lijm is dat) gebruik ik haast uitsluitend voor constructies die nimmer nooi uit elkaar moeten, omdat hitte en vocht nul effect hebben. Laminered van een gitaarbody is daar een voorbeeld van. Maar je toets zou ik er niet mee lijmen.

Ik gebruik meestal 'gewoon' titebond, maar PU lijmen zijn wel otzettend handig voor dingen als koolstof fiber hals versterking. Minder geklieder dan epoxy, maar 't schuimt wel irritant. Je moet wel gewoon heel hard klemmen, want dat schuim heeft absoluut nul kracht als 't uitgezet it.

michielv
21 februari 2005, 12:33
Ik gebruik al jaren de extra stevige (witte) houtlijm van de Hema (zat toevallig dichter in de buurt dan een bouwmarkt en ik had toen nog geen auto) en dat gaat perfect. Zoals al geschreven is: goed laten drogen (geduld is een schone zaak) met klemmen en het zit muurvast, zelfs een hals.