PDA

View Full Version : Fender Bandmaster



Hendrix
2 februari 2005, 21:04
Hallo,
Onlangs werd mij een Fender Bandmaster(head+cab.) aangeboden, maar hoeveel zijn deze waard?
Soort gelijk aan deze en volgens mij uit 1964:
http://www.woodsys.com/banmas.jpg

Groeten,
Dennis

Han Solo
2 februari 2005, 21:17
Dat hangt helemaal van de staat af en of er iemand veel heeft aan gedaan of dat ie origineel is. Ik denk dat een nette set zo tussen de 800 en 1000 euro mag kosten, maar je ziet voor een Bandmaster vaak grote verschillen in vraagprijs. De een ziet em als minder geliefd dan bijvoorbeeld een Twin Reverb en zal dan ook niet een soortgelijke prijs er voor willen betalen, de ander (ik dus) vind het juist handiger om een top te hebben van 40W met een losse cab, ook weer makkelijker te combineren met andere cabs etc. Dus.........de vraag is wat jezelf nodig hebt en wat je er voor over hebt.
Ik vind het een geweldige amp by the way :-D

Han Solo
2 februari 2005, 21:17
Edit

Nielsje
2 februari 2005, 21:37
een bandmaster van '64 das volgens mij wel meer waar dan 1000 euri in goeie staat. Komt het cabinet er ook bij?

inderdaad super geile amps.

Ook al kon je niet gitaar spelen, passen goed bij het interieur van je huis :)

up-guitarman
2 februari 2005, 23:30
Vette amps !!!

Maar um, 1000 € zou ik toch wat veel vinden ... Schillen showman amps en bassman amps (de head dan) ook zo erg in prijs ??? Of zijn die gewoon minder waard ???

In ieder geval, zo'n bandmaster is echt heerlijk !!!

matto
3 februari 2005, 12:34
Ik denk dat 1000 euro een nette prijs is als de set in redelijke staat is. :P

Hendrix
3 februari 2005, 16:55
Hij heeft al een hele tijd op een zolder gestaan en hij is in een orginele staat.(dus top met cabinet)
Er zitten wat krasjes op, maar dat is te verwaarlozen.
By the way, hij vroeg er iets van 300,- euro voor.....

dejohan
3 februari 2005, 17:05
Hij heeft al een hele tijd op een zolder gestaan en hij is in een orginele staat.(dus top met cabinet)
Er zitten wat krasjes op, maar dat is te verwaarlozen.
By the way, hij vroeg er iets van 300,- euro voor.....

Direct kopen, desnoods neem ik hem wel van he over voor 350. :D

Nielsje
3 februari 2005, 18:57
ik bied 400 :)

PeeVee
3 februari 2005, 20:12
500

dejohan
3 februari 2005, 20:14
Opportunisten!

:wink:

Nielsje
3 februari 2005, 20:21
euh...

400 euri en een krat hertog jan!

zo.. ga daar maar es overheen :)

(ik weet wel dat 500 meer is, maar ja..dat hertog jan he? het symbool..)

Lucluc
3 februari 2005, 20:48
600

Hendrix
3 februari 2005, 21:15
Bieden is niet nodig!
Ik heb toch een goede versterker nodig voor op het podium. :wink:

Nielsje
3 februari 2005, 21:24
ach kom nou hendrix..

je moet beginnen met ene klein ampje.

weetje..ik koop wel een cube voor je.. dan ruilen we :)

ik ben nog een gaaf stuk interieur nodig..

PeeVee
3 februari 2005, 23:54
400 en TWEE kratten Grolsch :-D

JeanLuc, kapitalist, gaat wieberen jij, jij hebt net al zo'n wereldse Bassman Ten gescored toch?! ;-)

Nee geintje... Zonder meer leuke amps. Van zichzelf vind ik ze niet bijzonder maar met een beetje tweaken is er een zeer leuke amp van te maken zonder de amp overigens permanent te beschadigen, m.a.w. de mods zijn weer vrij gemakkelijk ongedaan te (laten) maken.

Ik heb zelf twee Bandmaster en mocht er weer eentje op mijn pad komen (ik zoek nog een sf toppie) dan wil ik er best nog eentje. Ik heb late '63 / early '64 (blackface) met blonde tolex en een vroeg '64 met black tolex. Mijn "blackie" is qua circuit juist geblondeerd; heeft nu het blonde (brownface) 6G6 Bassman circuit inclusief grote Bassman output trafo en binnenkort met 350K audio pots met 70K taps (YES!). Mijn blondie heb ik gewoon heel lichtjes getweaked, eigenlijk alleen maar geserviced (elco's) en het koppelcapje aan de fasedraaier iets vergroot tot de "normale" blackface waarde (.001) wat al aan de krappe kant is laat staan de 500 pF die d'r standaard in zit.

Ben nu, na de hi-gain experimenten (gestaakt wegens gebrek aan bruikbaarheid) met een Bassman topje aan het experimenteren om tweed achtige preamp in te bouwen (dus met kathodevolger), mocht dat leuk uitpakken dan is dat ook een prima mod voor zo'n Bandmaster (als je de vibrato kunt missen). Leuke tip van Jay is opto-coupler tremolo (matig) om te bouwen naar een bias tremolo (van preamp buisje weliswaar), het circuitje wat b.v. in een Vibrochamp zit; dat is een veel mooiere tremolo (snap niet waarom ze dat niet standaard hebben in alle Fenders); is niet alleen hard/zacht maar ook een effect van dik/warm naar wat dunner dus extra dimensie zag maar.

Kijk dit zijn ze... ebony and ivory together in perfect harmony. De black tolex is dus nu een Bassmaster c.q. Bandman

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/modsetc/bothbandmasterss.jpg

Lucluc
4 februari 2005, 15:48
Peevee, je zegt daar een hoop interessante dingen! Ik zou best de tremolo van mijn Bandmaster wat mooier hebben. Als ie ongeveer zo kan worden als op mijn tremolux (brownface) dan zou dat perfect zijn.

En wat bedoel je met een Bassman circuit? Dat ie ook sneller overstuurt, want dat zou erg aardig zijn! Dat vind ik nu juist zo mooi aan die Bassman 10 en ik neem aan dat het komt door een extra gain stage in de pre amp, of niet? Die waardes zeggen me niet zoveel moet ik zeggen.

@ Hendrix en in het algemeen: prachtige versterker, zeker doen voor die 300 euro. En als je hem niet mooi vindt, dan mag je hem bij mij komen ruilen voor een paar honderd euro en DRIE kratten Duitse Pils naar keuze!!!

Hendrix
4 februari 2005, 18:46
ach kom nou hendrix..

je moet beginnen met ene klein ampje.

weetje..ik koop wel een cube voor je.. dan ruilen we :)

ik ben nog een gaaf stuk interieur nodig..

Nou, ik heb één keer op een cube gespeeld en dat nooit meer...rare dingen zijn dat.... :wink:
En: beginnen? Ik heb nu een 50Watt versterker en ik speel al 3 jaar.
Volgens mijn gitaarleraar heb ik geleerd wat de meeste in 7 jaar leren... 8-)
Waarom zou ik de amp aan verzamelaars verkopen die toch al genoeg versterkers hebben dan ze ooit zouden gebruiken.... :lol:

Gun een 17-jarige nou ook z'n pleziertje... :D

Lucluc
4 februari 2005, 19:58
Oooooooooooo, je mag pas een jaar bier drinken. Dan ben je denk ik nog niet toe aan de Duitse Pils die ik je aanbood.

Enne, van 50 watt terug naar 40 kan je nog vies gaan tegenvallen. Heeft niets met techniek te maken, maar puur met gevoel.

nicoverduin
4 februari 2005, 20:49
En: beginnen? Ik heb nu een 50Watt versterker en ik speel al 3 jaar.
Volgens mijn gitaarleraar heb ik geleerd wat de meeste in 7 jaar leren... 8-)
:D
Heeft ie zulke slechte leerlingen :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

(effe tranen wegvegen :-D ) Troost je ik les nu twee jaar en ik speel al net zo goed als iemand die net een week les heeft... :-D :-D

NIco

Hendrix
4 februari 2005, 21:16
Oooooooooooo, je mag pas een jaar bier drinken. Dan ben je denk ik nog niet toe aan de Duitse Pils die ik je aanbood.

Enne, van 50 watt terug naar 40 kan je nog vies gaan tegenvallen. Heeft niets met techniek te maken, maar puur met gevoel.
Ten eerste: een lekker koud biertje sla ik niet af. :wink:
Ten tweede: van transistor naar buizen zie ik niet als een tegenvaller.

PeeVee
4 februari 2005, 22:41
Groot gelijk! Lekker zelf houden die bak. Gewoon eerst maar eens op spelen, is prima basisgeluid. Je kunt er altijd nog wat aan (laten) veranderen. Andere speakers kan ook al wonderen verrichten want doorgaans zitten er oude Oxford 10L6'en in en ondanks dat die best lekker smeuiig in het midden zijn, houd het daar ook wel op (in het midden), m.a.w. die missen wat in het laag en ook beetje dat mooie tophoog. Als de amp kraakhelder klinkt, dan heb je kans dat er mooie (USA) Jensen C12N's inzitten, die moet je koesteren!

@LucLuc; de tremolo die ik voorstelde is weer anders dan in jouw Tremolux maar in principe gebruikt die ook gewoon 1 buisje dus die moet je wel in een Bandmaster kunnen bouwen. Goeie suggestie want daar had ik zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht. Jouw Tremolux tremolo werkt op de bias van de eindbuizen; dat is echt het mooiste tremolo effect vind ik. M.b.t. "Bassman circuit" bedoel ik het brownface (blond tolex) Bassman circuit, dat is inderdaad echt ruig en lekker rockerig, beetje het zwarte schaap van de Fender familie. Ik heb het dan over het "normal" channel en dat heeft géén extra gain stage. Het baskanaal heeft dat wél maar is op zo'n blonde Bassman totaal onbruikbaar en op gewone black- en silverfaces erg steriel en clean; op die derde gainstage zit een ongelofelijke tegenkoppeling die het signaal vlak, steriel en levenloos maakt dus daar vooral niet inpluggen. Jouw Bassman 10 heeft overigens feitenlijk twee "normal" channels dus geen kanaal met die 3e gainstage (die je dus kunt missen als kiespijn).

Lucluc
5 februari 2005, 21:00
Maar die Bassman 10 ROCKT als de neten!!!!! Is leuk om die versterker aan mensen te laten horen die nog steeds denken dat Fender zo mooi clean is... Heb geen overdrive pedaaltje nodig. Persoonlijk heb ik liever de Bandmaster, maar dat is ook een deel gewenning.

@ Hendrix: ga lekker op die Bandmaster spelen en overweeg inderdaad een kleine investering in goede buizen, wat gare onderdeeltjes en misschien de speakers als die niet meer helemaal goed zijn.

Nielsje
5 februari 2005, 23:54
inderdaad hendrix, als je hem nu na een aantal dagen nog niet in huis hebt moet je je schamen..

bovendien, als je tegen je te leraar zegt dat je Pre CBS (dat werd het toch in 1965?) fender amp hebt, dan wordt je waarschijnlijk zijn lievelings leerling..

kijk..als het je sound niet is, das dan jammer... zet hem dan gewoon in de woonkamer...

Mr.Jay
6 februari 2005, 13:14
Maar die Bassman 10 ROCKT als de neten!!!!! Is leuk om die versterker aan mensen te laten horen die nog steeds denken dat Fender zo mooi clean is... Heb geen overdrive pedaaltje nodig. Persoonlijk heb ik liever de Bandmaster, maar dat is ook een deel gewenning.

vind je die speakers wel wat voor gitaar ?

JaY

Lucluc
6 februari 2005, 20:16
Jay: klinkt prima met gitaar.

Ik heb geen idee welke speakers erin zitten, want als ik die kast moet openmaken, dan moeten alle speakers eruit om te zien welke het zijn. Je kan niet gewoon de achterkant verwijderen, want die zit vastgelijmd.

Ik ben echt verbaasd hoe goed die Bassman 10 klinkt. Hij is nu overgegaan naar de andere gitarist van mijn band. Ik heb genoeg aan wat ik nu heb en houd het ook liever wat cleaner. Relatief dan.

PeeVee
7 februari 2005, 12:03
Hoi JL,

Ik heb je ook een PM gestuurd maar om even in te haken op Jay's opmerking; ik heb ook een BM Ten gehad en speakers waren echt niet geweldig; ik meen dat het 16 Ohm CTS of Utah ceramische waren, erg duf / muf en zeer ongeschikt voor gitaar. Voor bas(gitaar) vond ik het trouwens wel OK maar kwam er qua vermogen niet mee weg.

Het circuit is gewoon het vertrouwde "Fender normal channel" (niet helemaal waar, wel beetje afwijkende toonregeling), twee gainstages, fasedraaier en eindtrap. Als je dat heel hard zet dan gaat het wel rocken, maar wat ik me er van herinner is dat er maar moeilijk een kraakje uit te halen was ook met master volume laag en volume op 10. Dus misschien is er iets niet in orde met jouw BM Ten of hij is al beetje "hotrodded". Zo'n BM Ten leent zich natuurlijk prima om een beetje te modificeren, misschien is dat ook al gebeurd bij die van jou?

Misschien bij die van jou anders speakers (replacements) en is ie al een beetje opgefokt; een 12AX7 in de fasedraaier zou de boel al best een beetje wilder kunnen maken schat ik? Als je het doek aan de voorkant weghaalt kun je toch de speakers verwijderen? Haal d'r voor de gein eens eentje uit a.u.b. ? Ik ben wel benieuwd wat er dan in zit.

up-guitarman
7 februari 2005, 17:31
Overstuurt een bassman zo snel dan, of blijft hij nog redelijk clean op optreden-volume ???

Lucluc
7 februari 2005, 19:59
Tja, ik ga denk ik maar eens een kijkje nemen, maar zoals ik al eerder zei, speelt de andere gitarist van mijn band erop. Hij komt van Van Weelden, helemaal geserviced volgens hem. Voor bas kwam ie wat tekort en overstuurde daarvoor ook te snel. De bassist is nu overgegaan op een Fender Studio Bass.

Ik kreeg de indruk dat alle Bassmans wat sneller zouden oversturen, maar dat klopt dus niet. Ik ga echt bij de volgende repetitie eens kijken of we de speakers eruit kunnen halen en dan zal ik het berichten.

Mr.Jay
7 februari 2005, 20:13
Ik kreeg de indruk dat alle Bassmans wat sneller zouden oversturen, maar dat klopt dus niet. Ik ga echt bij de volgende repetitie eens kijken of we de speakers eruit kunnen halen en dan zal ik het berichten.

een RI Bassman overstuurt stock helemaal niet zo snel.
De originele bassmanten speakers zijn niet echt jofel voor gitaar vind ik, dus er zouden wel es andere in kunnen zitten.

JaY