PDA

View Full Version : Verschil tokkelen en finger picking



Sarah
28 juni 2002, 15:19
Even naar aanleiding van een beginnende nieuwe discussie onder het onderwerp: "weet het af en toe niet meer".
Volgens mij is tokkelen een techniek die je vooral in de klassieke muziek gebruikt. Je gebruikt in principe alle vingers apart. Er zijn wel degelijk akkoorden te herkennen in het tokkelen, ze liggen alleen niet altijd zo voor de hand als bij het finger picken. Dus zo kom ik bij het finger picken. Linkerhand: akkoord of kleine variaties hierop, rechterhand: regelmatig hetzelfde systeempje met als kenmerk dat de duim steeds alleen op en neer de bassnaren aanslaat. Finger picking kun je afwisselend maken door van akkoord te veranderen. Klinkt een beetje als country.
Als iemand hier anders over denkt of meer over weet...

TaylorBaby
29 juni 2002, 00:09
jahoor, het antwoord is namelijk heel makkelijk.

Tokkelen: Term voor amateuristisch met je fingers te snaren aanslaan per stuk, of meerdere.

Finger Picking: Professionele bewoording voor tokkelen, maar dan zijn er iets meer regeltjes aan gebonden.

sebass
29 juni 2002, 00:53
Volgens mij is het voornamelijk de naamgeving die anders is. Het word nu allemaal door elkaar gebruikt. Ik denk niet dat het nu nog veel uitmaakt hoe je hiet noemt. Er is nu niet veel verschil meer daartussen. Misschien is tokkelen meer een arpeggio en finger picking gewoon met vingers aanslaan (Mark Knopfler) en ook arpeggio's. Ik denk niet dat er iemand nu nog een duidelijke lijn kan trekken tussen tokkelen en fingerpicking. Misschien is het alleen een engelse naamgeving en in het nederlands vertaald.

Boer Bavo
29 juni 2002, 04:43
tokkelen, fingerpicking... 't gebeurt allebei met de vingers, 't zal dus wel ongeveer hetzelfde zijn zeker? :smile: Ik gebruik die twee woorden alleszins gewoon door mekaar....

Crutch
29 juni 2002, 17:43
Precies, het zijn gewoon twee namen voor 1 techniek.

fakruis
1 juli 2002, 12:52
Finger-Picking (of het met de vingers plukken of tokkelen van de snaren) is een complexe Amerikaanse gitaar stijl (met wortels in de klassieke muziek) waarbij men één gitaar het werk laat doen van twee gitaren door een melodie te spelen op de hoogste snaren tegelijk met de melodie-begeleiding op de laagste snaren.

Als basisregel wordt de begeleiding met de duim op de 3 laagste snaren gespeeld terwijl de melodie met drie vingers (een vinger per snaar in volgorde van laag naar hoog; wijsvinger, midden, ringvinger) op de hoogste drie snaren gespeeld wordt.

Finger-Picking muziek wordt zo genoteerd: de noten met hun beentje omlaag worden door de duim gepeeld, de noten die genoteerd zijn met hun beentje omhoog worden met de vingers geplukt. Mooi maar niet eenvoudig omdat vingers en duim als het ware hun “eigen partituur” hebben.

Finger-Pickers gebruiken dikwijls een steel-string guitar met een wat kleiner body (Grand-Auditorium, Auditorium, Grand-Concert) dan een Dreadnougth voor de heldere doordringende klank en met een iets bredere hals (45-46 mm) voor de extra ruimte tussen de snaren.

Heel wat voorbeelden kan je beluisteren (mp3) en bekijken (noten en tab) op deze site:
http://www.fingerpicker.de/rb.htm kies “Fingerstyle Music”.

Pee
1 juli 2002, 12:57
en wat zijn arpeggio's?

:???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pee op 2002-07-01 11:58 ]</font>

dirkw83
1 juli 2002, 21:08
ach, speel maar gewoon, alle beestjes moeten altijd maar weer een naam hebben :grin:. Bedenk anders zelf maar een naam ofzo :grin:.


oh ja. arpeggio=het niet strummen van de akkoorden maar het snaar voor snaar in al dan niet onwillekeurige volgorde aanslaan.

christian
6 juli 2002, 19:49
en zijn er ook van arpergio leermethodes? ergens op een site of in een boek?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: christian op 2002-07-06 18:49 ]</font>

Crutch
6 juli 2002, 21:12
Ja

christian
6 juli 2002, 21:15
waar staat dat dan? of in welke boek staat het dan goed uitgelegt?

Alan Blues
9 juli 2002, 18:03
Op 2002-07-01 11:52, schreef fakruis:
Finger-Picking (of het met de vingers plukken of tokkelen van de snaren) is een complexe Amerikaanse gitaar stijl (met wortels in de klassieke muziek) waarbij men één gitaar het werk laat doen van twee gitaren door een melodie te spelen op de hoogste snaren tegelijk met de melodie-begeleiding op de laagste snaren.

Als basisregel wordt de begeleiding met de duim op de 3 laagste snaren gespeeld terwijl de melodie met drie vingers (een vinger per snaar in volgorde van laag naar hoog; wijsvinger, midden, ringvinger) op de hoogste drie snaren gespeeld wordt.

Finger-Picking muziek wordt zo genoteerd: de noten met hun beentje omlaag worden door de duim gepeeld, de noten die genoteerd zijn met hun beentje omhoog worden met de vingers geplukt. Mooi maar niet eenvoudig omdat vingers en duim als het ware hun “eigen partituur” hebben.

Finger-Pickers gebruiken dikwijls een steel-string guitar met een wat kleiner body (Grand-Auditorium, Auditorium, Grand-Concert) dan een Dreadnougth voor de heldere doordringende klank en met een iets bredere hals (45-46 mm) voor de extra ruimte tussen de snaren.

Heel wat voorbeelden kan je beluisteren (mp3) en bekijken (noten en tab) op deze site:
http://www.fingerpicker.de/rb.htm kies “Fingerstyle Music”.





Bij fingerpicking worden er ook vaak metalen fingerpicks gebruikt om het nog metalischer te laten klinken. De echte leermeesters zoals Stefan Grossman raden aan om enkel met de duim en wijsvinger te 'picken'. Wat behoorlijk moeilijk is....

MetalliCat
9 juli 2002, 23:42
Waarom zou het beter zijn om met alleen duim en wijsvinger te spelen dan ?

Alan Blues
10 juli 2002, 15:37
Dat blijkt een traditie te zijn bij de ragtimebluesgitaristen. Zo speelden ze in de jaren '30. Ik ben zelf ook begonnen met 4 fingerpicks. Nu probeer ik het met twee. Het lukt wel, maar het is effe wennen. Nuja, ik ben ook wel een 'dirty player'... :smile: