PDA

View Full Version : Ohm vraagje



Fuubjuh
2 februari 2005, 19:51
Ik heb een 160 watt Crate G160 XL
http://members.home.nl/lherleijn/cratesmall.jpg

Ik wil hier een Cabinet bij bouwen.
Nu staat het volgende op de 8erkant

160 Watt RMS @ 4 Ohms
2 Ohms Minimum total load.

Er zijn 2 outputs waarvan 1 in gebruik door de combo speaker.
Wat voor speaker moet ik nu kopen ? want,
bij 4 ohm heb je 160 wat dus als je 2 speakers van 4 ohm hebt
is de total load 8 ohm en hou je dus 80 watt over ??

Daar komt nog bij dat ik geen id heb hoeveel Ohm de huidige speaker is.

Alvast bedankt.

Silent Lucidety
2 februari 2005, 20:12
Ik denk dat je je de moeite beter kunt besparen !!
maar dat is maar een mening :wink:

nicoverduin
2 februari 2005, 20:55
1) Als het niet op die speaker staat, haal even de speakerplug eruit en meet de weerstand met een multimeter. Als ongeveer 3,.. ohm meet is het 4 ohm; 6 a7 ohm dan is het 8 ohm.

2) Ik weet niet hoe die jacks aangesloten zijn:
Indien parallel: dan wordt de totale impedantie: 1/R = 1/R1 + 1/R2
Indien serie: dan wordt de totale impedantie R = R1 + R2
Waarbij R = nieuwe impedantie; R1 = impedantie huidige speaker
R2 = impedantie 2e speaker

Het vermogen wordt er niet groter op. Het vermogen wordt wel verdeeld over de speakers als volgt:
P1 = vermogen op speaker 1
P2 = vermogen op speaker 2
Ptot = 160 W

Parallel:
P1 = 160 * (1-(R1/(R1+R2)))
P2 = 160 * (1-(R2/(R1+R2)))

Serie:
P1 = Ptot * (R1/(R1+R2))
P2 = Ptot * (R2/(R1+R2))

Bij parallel is de spanning namelijk gelijk. Als de impedantie lager wordt, neem de stroom toe (wet van ohm). Hierdoor neemt de vermogensopname dus bij een lagere impedantie toe.

Bij een serie schakeling is de stroom evenredig door hele schakeling. De spanning wordt echter door de schakeling verdeelt over de speakers. Dus hoe groter de impedantie is to.v. de andere speaker, des de groter is de spanning over die speaker. De stroom is constant dus het vermogensdeel neemt toe bij een hogere impedantie.

NIco

Fuubjuh
3 februari 2005, 01:22
Dus ervan uitgaand dat beide speakers 4 ohm zijn krijg je
bij parallel naar beide speakers 160 watt en bij serie naar beide
80 watt ??? :???:
Ben een natuurkunde noob dus ga maar van 4 ohm uit en check ff
of dit klopt :-D

nicoverduin
3 februari 2005, 08:08
Nee,

Als beide 4 ohm zijn:

Parallel:
P1 = 160 * (1-(R1/(R1+R2)) = 160 * (1-(4/(4 + 4 )) = 160 * 1 -(4 / 8 ) = 160 *0.5 = 80 Watt
P2 = zelfde verhaal

Serie:
P1 = Ptot * (R1/(R1+R2)) = 160 * (4/(4+4)) = 160 * 4/8 = 80 Watt.

Er komt nog steeds niet meer vermogen uit die versterker.

Nico

Franc
3 februari 2005, 10:25
Als ik nico zijn verhaal even mag samenvatten (zo zie ik het zelf altijd - nico verbeter me als ik het fout zeg):

[Als ik trouwens het over 'het vermogen van de speaker' heb, bedoel ik 'het vermogen dat de speaker kan verwerken'. Een speaker produceert zelf geen vermogen, maar heeft rekening te houden met wat hem wordt aangeboden door de amp. Meer speakers met meer vermogen betekent niet dat je amp meer vermogen gaat produceren.]

Het totale vermogen dat je speakercombinatie aankan is in principe altijd de som van het vermogen van de losse speakers zolang ze allen gelijk zijn.
Bij parallelschakeling wordt de stroom verdeeld, bij serieschakeling de spanning, dus hoe dan ook is je totale vermogen gelijk.

Het wordt tricky als je speakers van verschillend vermogen en/of impedantie combineert.
Bij gelijke impedantie maar verschillend vermogen is de speaker met het laagste vermogen altijd de veperkende factor.
Combineer je bijvoorbeeld een 8ohms 15Watter met een 8ohms 30Watter, is het totaal niet meer dan 15Watt omdat beide speakers een gelijk vermogen te verduren krijgen. Zou je de 30Watter 30Watt te verwerken geven, dan krijgt de 15Watter dit ook voor zijn kiezen. Dat houdt ie niet lang vol.

Ga je daarbij ook nog speakers van verschillende impedanties combineren dan zul je moeten gaan rekenen met de formules van nico om te bepalen hoeveel van het vermogen iedere speaker voor zijn kiezen krijgt.

Mmmm...dit was niet echt een samenvatting :-D

Franc.

nicoverduin
3 februari 2005, 10:52
Franc,

Je zat best goed :-D :-D
Mbt. dat voorbeeld: als de versterker 30 watt levert, de impedanties zijn gelijk; de schakeling is parallel, dan krijgt elke speaker 15 watt voor zijn kiezen. De 15 watt draait dus op zijn max en die 30 watter zit er relaxed bij.
Is de schakeling in dit geval in serie, dan gaat het ook nog (toevallig) goed de stroom blijft hetzelfde, de spanning wordt gedeeld, P = I * V dus krijgt die 15 watter nog steeds 15 watt voor zijn kiezen en heeft die 30 watter het nog steeds even rustiger.

Wel is het zo, dat meerdere speakers een groter "geluidsmuur" (oppervlakkte) hebben; dus hij zal wel wat hader klinken. Kijk maar naar de effecten van een 1 x 12 cabinet en een 4 x 12 cabinet op dezelfde versterker. Die 4 x 12 gaat ongetwijfeld harder klinken (meer verplaatste lucht volume).

Nico

Franc
3 februari 2005, 11:04
Hoezo "best goed" :-D

Mijn verhaal klopt als een zwerende vinger :D

Franc.

nicoverduin
3 februari 2005, 11:06
gaat ie kloppen he....... :-D :-D :-D

Franc
3 februari 2005, 11:56
Wil ik hem nog wat interessanter maken :-D
Iedereen maakt zich altijd druk om impedanties, maar het gerommel met vermogens en juist in rare combi's is minstens zo belangrijk.

Stel ik wil een combi maken van 2 speakers. Een is 4 ohm, de ander is 8 ohm.

Handig is dan om te bepalen hoe de verschillende te verwerken vermogens zich verhouden:

P1/P2 = (U1*I1)/(U2*I2)

Zet ik ze in serie dan is I1=I2=I:

P1/P2 = (U1*I)/(U2*I) = U1/U2

maar U=Z*I en dus:

P1/P2 = Z1/Z2

Bij 4 en 8 ohm wordt dit dus P1/P2=4/8=1/2 dus P2=2*P1

De speaker van 8ohm (P2) zal 2 keer zoveel van het vermogen voor zijn rekening nemen dan de ander (P1).

Zet ik ze parallel dan is U1=U2=U:

P1/P2 = (U*I1)/(U*I2) = I1/I2

maar I=U/Z en dus:

P1/P2 = Z2/Z1

Bij 4 en 8 ohm wordt dit dus P1/P2=8/4=2 dus P1=2*P2

Precies omgekeerd dus.

Hier zul je rekening mee moeten houden als je speakers van verschillende vermogens en impedanties combineert. Je zul moeten zorgen dat als P1 2 maal zoveel voor zijn kiezen krijgt als P2, dat hij dat ook aan kan en je kunt met serie en parallel dus wat spelen om te krijgen wat je zoekt.

Zo...puf puf.. College is weer voorbij :-D

Heb ik nog rekenfouten gemaakt?

Franc.

Fuubjuh
3 februari 2005, 13:26
Sjonge jonge wat een gereken :-D

Thx voor de info iig

Ik wil natuurlijk het liefst een speaker met precies dezelfde specs
als de al aanwezige.
Dit natuurlijk ivm gelijke output/volume.

MAW ik moet ff kijken hoe ik 8er de huidige speaker specs kom zodat ik
een vergelijkbare kan halen.

Laaaaters

nicoverduin
3 februari 2005, 13:31
Wil ik hem nog wat interessanter maken :-D
Iedereen maakt zich altijd druk om impedanties, maar het gerommel met vermogens en juist in rare combi's is minstens zo belangrijk.

Stel ik wil een combi maken van 2 speakers. Een is 4 ohm, de ander is 8 ohm.

Handig is dan om te bepalen hoe de verschillende te verwerken vermogens zich verhouden:

P1/P2 = (U1*I1)/(U2*I2)

Zet ik ze in serie dan is I1=I2=I:

P1/P2 = (U1*I)/(U2*I) = U1/U2

maar U=Z*I en dus:

P1/P2 = Z1/Z2

Bij 4 en 8 ohm wordt dit dus P1/P2=4/8=1/2 dus P2=2*P1

De speaker van 8ohm (P2) zal 2 keer zoveel van het vermogen voor zijn rekening nemen dan de ander (P1).

Zet ik ze parallel dan is U1=U2=U:

P1/P2 = (U*I1)/(U*I2) = I1/I2

maar I=U/Z en dus:

P1/P2 = Z2/Z1

Bij 4 en 8 ohm wordt dit dus P1/P2=8/4=2 dus P1=2*P2

Precies omgekeerd dus.

Hier zul je rekening mee moeten houden als je speakers van verschillende vermogens en impedanties combineert. Je zul moeten zorgen dat als P1 2 maal zoveel voor zijn kiezen krijgt als P2, dat hij dat ook aan kan en je kunt met serie en parallel dus wat spelen om te krijgen wat je zoekt.

Zo...puf puf.. College is weer voorbij :-D

Heb ik nog rekenfouten gemaakt?

Franc.
Ik wist wel dat ik goed zat..... :-D :-D :-D
nico

nicoverduin
3 februari 2005, 13:32
Sjonge jonge wat een gereken :-D

Thx voor de info iig

Ik wil natuurlijk het liefst een speaker met precies dezelfde specs
als de al aanwezige.
Dit natuurlijk ivm gelijke output/volume.

MAW ik moet ff kijken hoe ik 8er de huidige speaker specs kom zodat ik
een vergelijkbare kan halen.

LaaaatersWelke speaker zit erin?

Heb je geen documentatie bij die versterker?

NIco

Franc
3 februari 2005, 13:35
Ik wist wel dat ik goed zat..... :-D :-D :-D
nico

Sorry nico, het was niet om jou de les te lezen :)

Pas als je het zo eens uitschrijft zie je hoe het precies zit, er ging voor mij ook weer ff een wereld open ;)

Franc.

nicoverduin
3 februari 2005, 17:04
Maak je geen zorgen Franc. Zo gauw ben ik niet op mijn tenen getrapt. Het aardige is dat er nu 2 beanderingen zijn voor hetzelfde probleem. Lijkt mij in ieder geval helder.

Eigenlijk zou je zoals de yahoo groepen dit in een aantal folders moeten kunnen opslaan. De vraag komt wel elk jaar weer terug. Aan de andere kant houdt het ons wel lekker van de straat. :-D :-D :-D :-D
Nico

Frits van Mourik
4 februari 2005, 01:40
Heb ik nog rekenfouten gemaakt?

Franc.

Nou, je bent misschien vergeten dat een luidsprekerimpedantie nog wel 'es frequentie-afhankelijk zou kunnen zijn en afhankelijk van de omgeving, waarin 'ie z'n werk moet doen... :razz: :razz: :razz:

nicoverduin
4 februari 2005, 01:46
Frits,

Dat is ok zo, maar dan is 80% van het forum los. En voor hun doelstellingen niet echt van belang.

De rust.

Nico

Frits van Mourik
4 februari 2005, 02:34
No span... :lol:

hadv
4 februari 2005, 02:39
Hm, boel interessante formules om aan te tonen dat ze kloppen
Echter, ik zie bij niemand doorgerekend wat het geleverde vermogen is bij een belasting van 2 ohm ipv 4
want, als je een extra speaker van dezelfde impedantie (en hetzelfde vermogen) op de tweede plug zet zou die best eens parallel kunnen gaan staan (er staat nl 2 ohms minimal load)
ik ga er van uit dat de interne speaker 4 ohm is, en dat die zo'n 160 watt kan verstouwen. waarom een 8 ohm speaker er in waardoor het vermogen alleen maar afneemt (duh?)

dus, check eerst eens
- of de tweede speaker indien ingeschakeld zou zijn parallel staat
- de impedantie van de interne speaker (zie eerder in dit draadje)

simpele regel: bij parallel schakelen altijd speakers met een zelfde vermogen gebruiken, bij voorkeur de zelfde speakers

Keizer Fabian
22 november 2006, 20:55
Yu,

Ik ben een redelijke gitaarnewbie, maar van versterkers enzo weetek wel wat af, enkel nu, durf ik niet zomaar meer alles zomaar doen, en ik dacht ik vraag het hier ff, het lijkt wel of jullie er wat van af kennen, ik had een national GA-99TR(25wat dachtek) waar oorspronkelijk een 8ohm op was aangesloten van 90A, maar deze heeft samen met het encassement de geest reeds gegeven, ik heb dan miojn archief wat speakers opgezocht, en zou ze graag allemaal placeren in mijn nieuwe kast die ik ga zagenwat heb ik:

-1 8ohm 5W
-2 idd 8ohm 10W
-1 8ohm 20W
-1 4ohm 20 W

Wat denken jullie, wat parralel, wat serieel?

vester86
23 november 2006, 03:06
ALLEMAAL (alle 5 dus?). succes jonge!

zorg dat je tussen de 4 en de 8 ohm zit (liefst bij 8) dan zit je goed....

maar als ik jou was zou ik eens heel rustig denken over een nieuwe gitaarversterker

tommus42
4 juni 2011, 14:44
Even een vraagje.
Gisteren was er een discussie over het aansluiten van luidsprekers op verschillende taps van de uitgangstransformator.
Ik doe meestal maar wat omdat ik er vanuit ga dat er niets mis mee is om bijvoorbeeld een 8 ohm cabinet aan te sluiten op de 16 ohm tap van de OT.

Ik concludeer uit de discussie dat een dergelijke match toch niet gewenst is, in het kader van de levensduur van de OT.

Kan iemand met verstand van zaken er iets over zeggen?

nico verduin
4 juni 2011, 16:03
Even een vraagje.
Gisteren was er een discussie over het aansluiten van luidsprekers op verschillende taps van de uitgangstransformator.
Ik doe meestal maar wat omdat ik er vanuit ga dat er niets mis mee is om bijvoorbeeld een 8 ohm cabinet aan te sluiten op de 16 ohm tap van de OT.

Ik concludeer uit de discussie dat een dergelijke match toch niet gewenst is, in het kader van de levensduur van de OT.

Kan iemand met verstand van zaken er iets over zeggen?Als een speaker uitzet dan wil hij door de vering terug schieten en zal een spanning genereren (immers magneet en spoel, dynamo effect). Zoals je van primair naar secundair de spanningen van zo'n 300-400 volt overbrengt, krijg je nu het tegenovergestelde.


Daarnaast geldt dat de impedanties die primair worden gezien vast liggen tov secundair. Meestal iets van rond 1:30 is mijn ervaring. M.a.w. 1V secundair levert 30V primair op.

Ga je nu de verhoudingen om zeep helpen door een hogere speaker op een lagere tap zetten, dan vernaggel je die verhouding.

ls je nu bijvoorbeeld 16 ohm speaker op een 8 ohm aansluiting zet, krijgt de primaire kant een dubbele spanning terug als dat het zou aansturen.
Het risico dat je loopt is dat er een vonk overspringt naar een ander deel van dezelfde wikkeling(sluiting). Daardoor kunnen er wikkelingen uitvallen waardoor de impedantie gaat veranderen (meestal in negatieve zin) en als een wikkeling helemaal gesloten is, dan wordt hij erg warm.... Uiteindelijk is je primaire wikkeling om zeep geholpen. Dit proces gebeurt geleidelijk maar uiteindelijk heb je de OT wel om zeep geholpen.

Zet je nu een kleinere impedantie op de tap, dan zal dit geen effect hebben. Immers de spanning is kleiner. Alleen de buis krijgt krijgt een lagere impedantie te "zien". Redenn waarom bij Fender buizen bakken, de uitgang "kort sluit" als er geen jack in zit.

Heb je nu helemaal geen speaker aangesloten (en de jack wordt niet kortgesloten), dan wordt de energie die primair in de transformator wordt gegooid (magnetisme) weer teruggegeven aan de primaire kant. Dit wordt ook wel de fly-back spanning genoemd. De anode spanning kan rustig het dubbele worden of meer. Kansen genoeg voor vonken ("arc ing") van de wikkelingen of een vonk overslag over de buisvoet. Vergeet niet dat Pin 2 bij eindbuizen vaak direct of indirect (midden tap, 100 ohm weerstanden, hum pot) aan de GND hangt. En Pin 3 is de aansluiting naar de primaire kant van de uitgangstransformator.

Sommige amps hebben bijvoorbeeld een aantal diodes tussen de anodes en GND om dit effect wat tegen te gaan.

tommus42
4 juni 2011, 18:17
Snap ik, bedankt, duidelijk verhaal.