PDA

View Full Version : Vraagjes over patchkabels ...



up-guitarman
2 februari 2005, 17:41
Test (3de poging ... kutserver :evil: )

up-guitarman
2 februari 2005, 17:41
Heey, heb enkele vraagjes over patchkabels ...

1) Als ik ze zelf zou maken, Neutrik jacks, ok, maar welke kabel best ???
2) Die G.Lynch, hoe werkt dat systeem juist, heb al door dat je hier niet moet solderen, maar kan iemand me (beetje gedetailleerder) uitleggen hoe het juist werkt ??? (+hoeveel kost dit grapje ongeveer)
3) Wat raden jullie aan/af (meningen over en richtprijzen voor monstercables, G.Lynch, ...)

Greetz,
Erik

ps; ik vind niet genoeg specifieke info met de search

Robbert
2 februari 2005, 17:48
1. Neutrik en Switchcraft jacks zijn A-klasse. Ik heb zelf een lichte (ongefundeerde?) voorkeur voor Switchcraft.

2. Het is George-L. De stekkers hebben een schroefverbinding en de kabel is zoals alle goede gitaarkabels type coax, dus een kern en een mantel.
De recht afgesneden (niet geknipte) steek je in de stekker. In de stekker zitten twee scherpe puntjes. Als je het schroefje op de stekker aandraaid, drukken de puntjes zich in de coax. Draai door en de kabel zit goed. Zat mensen zweren er bij... :wink:

3. Speedy heeft aardig wat kabels getest, Lord Riffenstein ook. Ik vind mijn Canare kabels zeer prima, iedergeval een verbetering tov. de 6 Euro, 12 meter Feedback kabels :D

Antal
2 februari 2005, 17:54
Test (3de poging ... kutserver :evil: )

1 Keer is genoeg hoor :razz:


1) Als ik ze zelf zou maken, Neutrik jacks, ok, maar welke kabel best ???

Maakt niet zo heel veel uit, als je maar wat fatsoenlijks koopt, en niet die goedkope troep. Dus Georgle L, Cordial, Monster, Canare, Tasker, V/D Hull
ofzo, dat is allemaal wel ok.

Lucky
2 februari 2005, 17:54
ik gebruik al een paar jaren die georgeL's. Ik heb een keertje iets gehad dat mijn signal brokkelde en dat het een wieltje van een van de plugjes was. verder nooit iets. ze moeten wel vrij staan in je pedal board (geen geschuur tegen iets anders aan) en het beste is als je ze er in laat zitten en niet te veel aan rommelt.
als je losse patchkabels hebt die je elke avond uit je pedalen trekt...zou ik iets ander gebruiken.

yanto
2 februari 2005, 17:57
Heb net zelf George L besteld bij vd Haar.
Hij heeft alleen nog de .225
er is ook nog een .155 dunnere versie, verder identiek qua kwaliteit.

kost € 3 per meter. Pluggen kosten € 4,50 per stuk.

Dus voor een patch kabel ben je zo'n € 10 per stuk kwijt. Is vrij duur vanwege de pluggen.
Wil je een 6 m snoer maken dan 6 x €3 + € 9 = € 27 wat vergelijkbaar is met een gemiddeld kwaliteits snoer als bijv. Planet Waves wat rond de € 25 ligt.

Lucky
2 februari 2005, 18:02
Ik vind het vooral handig voor pedalboards.
je kunt de snoertjes precies op de goede lengte maken (ook als je de voorkant van de achterkant van een soldeerbout niet kunt onderscheiden :-) ), de pluggen zijn mooi en compact.

Ik vind dat .225 kabel wel wat aan de stugge kant voor een pedlaboard....

up-guitarman
2 februari 2005, 18:59
Heey, merci allemaal voor de snelle en duidelijke antwoorden !!! :)

Ineens nog ff een vraagje, welke kabels zijn goed voor gebruik van gitaar naar pedals en van pedals naar amp ???
(Ik heb van gitaar naar pedals Cordial met Neutriks, zit ik dan goed hiermee ???)

Greetz,
Erik

ps; als iemand nog iets over de patchkabels te zegge heeft; advies en meningen zijn nog steeds zeer welkom :)

BramVersteeg
2 februari 2005, 19:02
Ik gebruik zelf ook george 'L als patch kables. Erg handig (zoals Lucky al zei) om op maat te maken, maar je moet ze er idd wel in laten zitten. Ik heb al 2 keer gedah dat een kabel het niet meer deed omdat ik de hele tijd aan het wisselen was. Verder erg goed spul en zeker aan te raden. Ik heb ook zo'n dikke kabel van george 'L (wat dus betekend dat m'n patchkabels die dunne zijn :razz: ) die ik eerst als gitaar-board snoer wilde gebruiken maar dat schiet niet op. Het is erg stugge kabel en IMO alleen geschikt voor pedalboards e.d.

yanto
2 februari 2005, 19:06
cordial is een goede kabel.

Alle andere hier genoemde merken zijn ook goed. Heb nu zelf George L van pedalen naar Amp. Kan ook als gitaarsnoer worden gebruikt. Eric Johnson doet dit ook.
De .225 is hier goed voor omdat ie idd wat dikker en dus stugger is.
De .155 doet toch wat iel aan vind ik, terwijl er niets mis mee is trouwens.

De .225 werkt ook op een pedalboard, tenzij je echt zo'n klein pedalboard hebt dat je bijna geen ruimte tussen de pedalen hebt.

D3nnis
2 februari 2005, 21:17
Ik gebruik dat george L al een tijdje, van amp naar effectending, en van effectending terug naar amp. Hier zaten eerst van die goedkope patchkabelmeukzooidingen tussen. Ik had echt niet verwacht deze kabel het geluid zoveel zou verbeteren (of eigenlijk moet ik zeggen "minder verslechteren"). Ik heb nog geen problemen gehad met storingen e.d., maar trek ook altijd netjes aan de stekker, en heb nog nooit aan de kabel getrokken (ook niet per ongeluk).

Vraag me niet welke versie ik heb, ik weet wel dat de buitenkant rood is :)

Maar is die kabel zo duur dan? Als je kabeltjes van Monster moet gaan kopen ben je het geld ook minimaal kwijt toch?

BramVersteeg
2 februari 2005, 23:35
Maar is die kabel zo duur dan? Als je kabeltjes van Monster moet gaan kopen ben je het geld ook minimaal kwijt toch?

Klopt, maar ze zijn duur vergeleken met die goedkope zooi. En de patchkabels zijn relatief duurder dan een lange kabel omdat je kabellengte niet veel kost maar de pluggen wel.

up-guitarman
2 februari 2005, 23:41
Mja, maar zo'n George L. kabel, is dat te doen tussen gitaar en effecten ??? Die "vijs ze snel vast"-pluggen gaan toch problemen geven ... Of niet ???
Kun je als gitaarkabel niet best gewoon Cordial/Tasker/... nemen (zijn deze trouwens coaxial ?) met Neutriks erop ???

robzilla
2 februari 2005, 23:49
of je neemt Georgle-L met hun pluggen op je board en neemt alleen de George-L kabel met Neutrik pluggen voor je leads. :)

up-guitarman
3 februari 2005, 00:43
kan ook, maar is George L. beter dan cordial, tasker, ... ???
Is Cordial trouwens coaxiaal ???

Speeddemon
3 februari 2005, 00:48
Coaxiaal? Gitaarkabels zijn NOOIT gebalanceerd hoor.

1 Kern en 1 Massa. That's it.

Antal
3 februari 2005, 01:17
Coaxiaal? Gitaarkabels zijn NOOIT gebalanceerd hoor.

met Coaxiaal wordt alleen maar een kabel met aan de buitenkant een afscherming (een electronische dus) bedoelt. Dit idee dus:

http://searchnetworking.techtarget.com/WhatIs/images/coaxla.gif

En dat zijn alle gitaarkabels dus. Het balanceren van een signaal is iets heel anders. (Ok, het gaat allebij storing tegen, maar that's it)

Nielsje
3 februari 2005, 11:33
hm.. nu we het hier toch over hebben.

Ik heb onlangs een gitaarsnoer laten maken met een microfoon kabel (gaat normaal dus een XLR plug aan) mij werd dit aangeraden omdat deze normaal gesproken een betere shielding hebben. De andere twee kabels zijn gewoon aan elkaar doorgesoldeerd..

iemand hier ideeen over?

yanto
3 februari 2005, 12:08
Je krijgt dan een dubbele en dus betere isolatie, net zoiets al bij de planet waves kabels.
Maar het blijft ongebalanceerd omdat de min en de ground zijn doorgesoldeerd.

Speeddemon
3 februari 2005, 13:06
Coaxiaal? Gitaarkabels zijn NOOIT gebalanceerd hoor.

met Coaxiaal wordt alleen maar een kabel met aan de buitenkant een afscherming (een electronische dus) bedoelt. Dit idee dus:

http://searchnetworking.techtarget.com/WhatIs/images/coaxla.gif

En dat zijn alle gitaarkabels dus. Het balanceren van een signaal is iets heel anders. (Ok, het gaat allebij storing tegen, maar that's it)

My bad. :oops: Ik vertaalde Co-axiaal als '2-kernig'. Vandaar.

Antal
3 februari 2005, 13:51
Ik heb onlangs een gitaarsnoer laten maken met een microfoon kabel (gaat normaal dus een XLR plug aan) mij werd dit aangeraden omdat deze normaal gesproken een betere shielding hebben. De andere twee kabels zijn gewoon aan elkaar doorgesoldeerd..

iemand hier ideeen over?

Nooit van gehoord. Het kan wel, maar ik zie niet echt voordelen ofzo. Betere shielding, bedoelen ze daar de (elektronische) afscherming mee, of gewoon de buitenkant van de kabel?

.ChiefRebelAngel.
3 februari 2005, 14:10
Ik heb onlangs een gitaarsnoer laten maken met een microfoon kabel (gaat normaal dus een XLR plug aan) mij werd dit aangeraden omdat deze normaal gesproken een betere shielding hebben. De andere twee kabels zijn gewoon aan elkaar doorgesoldeerd..

iemand hier ideeen over?

Nooit van gehoord. Het kan wel, maar ik zie niet echt voordelen ofzo. Betere shielding, bedoelen ze daar de (elektronische) afscherming mee, of gewoon de buitenkant van de kabel?

één van de binnenste draden is aan de tip van de jack
de andere aan de sleeve van de jack
en de shielding (metalen vlechtwerk in de kabel) aan de sleeve van één jack.

Nielsje
3 februari 2005, 14:20
jup zoiets, heb de kabel hier niet bij de hand, maar het gaat vooral om het electronische gedeelte. ook natuurlijk om wel een beetje om de buitenkant, want de kabel is wel dikker. Maargoed, ik heb ook eenzelfde kabel liggen, maar dan gewoon standaard gitaarkabel en het verschil is nu niet direct hoorbaar.

Nu vraag je af, waarom dan zo'n kabel? tja.. ik denk zoiets van: beter voorkomen (van ruis..) dan genezen..

Antal
3 februari 2005, 15:48
één van de binnenste draden is aan de tip van de jack
de andere aan de sleeve van de jack
en de shielding (metalen vlechtwerk in de kabel) aan de sleeve van één jack.

Ja, ok. Ik heb ooit ook zo een kabeltje gemaakt omdat ik ff niets anders had liggen. Maar wat is dan het voordeel volgens jou?

.ChiefRebelAngel.
3 februari 2005, 16:04
betere afscherming owv het 'true shield'

Nielsje
3 februari 2005, 18:04
ja inderdaag, gewoon betere shielding

nu merk ik het over het algemeen niet, maar het kan toch es gebeuren dat je kabel hier en daar wat ruis oppikt enzo..