PDA

View Full Version : Fender Texas Special Pickup



Calexico
2 februari 2005, 17:08
Ik speel op een Fender strat (rosewood fretboard) en vind de nekpickup te dik, muf, vol... klinken. (En hier zit dat fretboard waarschijnlijk voor veel tussen...) Voor akkoorden is dit best mooi maar voor een felle solo vind ik t net iets minder. Heeft iemand ervaringen met Texas Special Pickups? Kan ik mijn strat iets feller, scherper, bitsiger laten klinken door de standaard neckpickup te vervangen door zo'n Texas Pickup?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

grayfink
2 februari 2005, 17:38
Nee.

TSP's hebben wat meer koperwindingen en daardoor meer midden. Het geluid wordt wel vetter, dankzij de nadruk op het midden. Stevie Ray Vaughan had ze ook. (Om maar eens een bekend voobeeld te noemen)

Aca Ilic
2 februari 2005, 17:41
Ja , je kunt ook Texas specials uitproberen , maar ik zou het niet alleen bij Texas specials laten. Je hebt zo veel goede single coils van andere merken voor in de hals positie , om maar een paar op te noemen: Suhrs, Seymour Duncans, Van Zandts , Fralins.....Het is een kwestie van eigen smaak.
Heb je budget om af en toe iets anders uit te proberen, en heb je in je hoofd dat geluid die je wil hebben, dan zou ik maar experimenteren met verschillende pickups. Je kunt ze altijd nog doorverkopen en uiteindelijk zul je in totaal ± 50 a 60 eurotjes armer zijn, maar je zult wel geluid hebben die je gezocht hebt.


Ik zou maar zeggen volop experimenteren en succes met het zoeken naar je Holy Grail.

mvg
Alex
www.midlifeblues.nl

Aca Ilic
2 februari 2005, 17:44
Nee.

TSP's hebben wat meer koperwindingen en daardoor meer midden. Het geluid wordt wel vetter, dankzij de nadruk op het midden. Stevie Ray Vaughan had ze ook. (Om maar eens een bekend voobeeld te noemen)

Dat denk je maar dat Stevie ze ook gehad heeft , maar daar heb je het goed mis. :wink:
Het is alleen een fabeltje dat Stevie ze ook gehad heeft. Hij had totaal andere pickups in zijn number one.
mvg
Alex

Epic
3 februari 2005, 10:27
idd, die Texas Specials zijn een beetje gemodeleerd naar de sound die SRV had (daarom zitten ze ook in de SRV signature).
Geloof dat SRV zelf gewoon standaard elementen had, die misschien licht overwonden waren...

Die texas specials geven idd een accent op de middentonen voor blues-muziek, en ze zouden je probleem misschien alleen maar erger maken.

heb je al geprobeerd de hoogte van je pickup te veranderen ? als je de baszijde iets verlaagd zou je probleem al verholpen kunnen zijn..

jorrit
3 februari 2005, 10:45
voor een felle solo gebruik je toch gewoon je brug en voor een smoothe solo je neck....

grayfink
4 februari 2005, 23:37
weer wat geleerd :-)

BartL
16 februari 2005, 23:10
...dus is de Texas Special een dof element? :???:

stimmt
17 februari 2005, 00:15
maar hoe kreeg stevie dan zijn sound... die punch, die details... heeft hij zijn elementen hoger gezet? of, tell me

Mr.Bluesbreaker
17 februari 2005, 00:44
Hij speelde op Fender buizenamps, music man in het begin ook. Heldere amps.
Vergeet niet dat hij met 013 speelde qua snaren! En soms nog dikker, dat klinkt wel anders als je elastiekjes van 009.

Svenson
17 februari 2005, 03:22
Om precies te zijn speelde SRV op snaren t/m .018. Waar je die scheepskabels uberhaupt kan krijgen weet ik niet. Het helpt wel als je grote klauwen hebt, ik met mijn fijne pianovingertjes kan dat wel vergeten...

BartL
17 februari 2005, 07:09
...dus;

...dus is de Texas Special een dof element? :???:
???

Of zijn ze 'anders'.

Bluesbreaker
17 februari 2005, 08:07
maar hoe kreeg stevie dan zijn sound... die punch, die details... heeft hij zijn elementen hoger gezet? of, tell me

Elementen hoger zetten worden ze alleen maar doffer van.

guvnor
17 februari 2005, 08:23
Als je wilt weten waar SRV dat geluid vandaan haalde moet je vooral eens goed kijken. Kijk hoe hij zijn snaren aansloeg... over punch gesproken...

SRV heeft trouwens wel eens met Texas Specials gespeeld. Fender heeft hem op vroege proefexemplaren van de SRV signature Strat laten spelen waar die Texas Specials in zaten. Bij mijn weten hebben die echter nooit het podium gehaald. Ik weet ook niet wat zijn mening over deze pups geweest is, ze zijn namelijk wel naar zijn sound gemodelleerd.

BartL
17 februari 2005, 12:53
Heeft er misschien iemand zelf gemaakte soundfiles van een strat met texas specials?

Rock&Roll
17 februari 2005, 14:25
@BartL

Ik weet geen zelfgemaakte soundsamples staan, maar als je de sound van texes specials wilt horen, dan moet je maar eens wat live-songs van Johm Mayer downloaden. Meeste zijn gespeeld op een srv-signature met TS pickups.


:cool:

BartL
17 februari 2005, 15:23
Hij heeft wel een lekkere sound jah :o

Aca Ilic
17 februari 2005, 17:57
maar hoe kreeg stevie dan zijn sound... die punch, die details... heeft hij zijn elementen hoger gezet? of, tell me

Stevie's sound kun je redelijk krijgen met iedere gewone strat met een fender buizen versterker en tube screamer. Maaaaaaaaaaaaaaar, dan moet je toch bepalde dingen in acht nemen: Stevie's geluid was voornamelijk de combinatie van zijn aanslag , creativiteit, ziel, goeie gitaar/versterker technicus, uithoudings vermogen ( pas op,ik heb het niet over de conditie maar luister eens naar Scuttle buttin' versie die ene dat hij in zijn eentje speelde), dikte van de snaren, bass frets etc . etc.
Wil je als hem klinken en heb je zo veel om op te offerren, dan zeg ik je petje af.
Er zullen altijd mensen zijn die zullen beter weten en zeggen" nee dat lag daar en daar aan, en dat moet je niet doen", en de leukste zijn die die zeggen " als je toch naar Stevie wil luisteren dan zet je de CD op.Maar daar heb je geen boodshaap aan .

Mijn advies is:
Als je als Stevie wil klinken, oefen , luister zo veel mogelijk naar zijn gitaarspel en probeer eens dat te voelen en niet alleen na te spelen, want tegenwoordig kan iedere gemiddelde gitarist een paar licks van hem nadoen.
Je moet eigenlijk een moment bereiken dat je tijdens meespelen met cd een wordt, en voelen net alsof die nummer van jou is. Als je die punt bereikt, dan ben je in de buurt van dat wat je wou bereiken.
Ik zeg in de buurt omdat Stevie toch een individu is die niemand meer 100% kan nadoen.

waayer
17 februari 2005, 18:47
AMEN