PDA

View Full Version : Experiment: advies gevraagd, plze



Marc Oblivian
2 februari 2005, 15:56
Lieve menschen, :-D

Onze tweede gitarist heeft een Randalltop 100 watt transistor, maar de band heeft ivm tekort volume een London City buizentop gekocht die hij gaat gebruiken.
De scheur van de Randall is echter erg goed.
Is het nu mogelijk om de Randall aan de LC te verbinden om zo de scheur van de Randall te gebruiken, maar het volume van de LC te hebben?
Als dat al kan: wat zijn de voorwaarden daarvoor (ik meen te weten dat je daarvoor toch 2 cabs nodig hebt?)...maw...hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Alvast bedankie!

Marc

Negative K3 fan
2 februari 2005, 16:03
je kunt de pre amp van de randa;ll gbruiken en de power amp van de buizenbak, enige wat je daarvoor nodig hebt is een fx loop.

Marc Oblivian
2 februari 2005, 16:10
Op de Randall of op de LC?
En wat moet ik dan waar op aansluiten? M.a.w.....kun je dat stapje voor stapje (bv gitaar-top-fxloop-top enz) uitleggen?
Anders ben ik bang dat ik een ietwat explosieve combinatie maak :lol: :oops:

Marc Oblivian
2 februari 2005, 16:11
Op de Randall of op de LC?
En wat moet ik dan waar op aansluiten? M.a.w.....kun je dat stapje voor stapje (bv gitaar-top-fxloop-top enz) uitleggen?
Anders ben ik bang dat ik een ietwat explosieve combinatie maak :lol: :oops:

Negative K3 fan
2 februari 2005, 16:12
randall fx send > kabel > buizenbak return

als die aansluitingen erop zitten

Thom TK
2 februari 2005, 16:15
Heey, is wel een leuk idee als ik de scheur van mijn Rock Pro 700 aansluit op mijn Savage SE, :lol: :razz:


Neeee, maar ontopic: hoe ga je dat besturen? Ik bedoel, hoe switch je over?

Marc Oblivian
2 februari 2005, 16:18
Okee: Randall (fxloop)-buizenbak-Randall(return).
Je gebruikt de buizenbak dan als soort effect, aangesloten op de Randall?
In beginsel zou ik dat niet zo bedacht hebben, omdat je juist de kracht van de LC wilt gebruiken en het effect (scheur) van de Randall...maar goed...ik weet er geen zak vanaf... :-D
Dat kan dus geen kwaad voor de Randall ivm teveel volume/vermogen, en je hoeft geen cab aan de LC te hangen?

Marc Oblivian
2 februari 2005, 16:27
Heey, is wel een leuk idee als ik de scheur van mijn Rock Pro 700 aansluit op mijn Savage SE, :lol: :razz:


Neeee, maar ontopic: hoe ga je dat besturen? Ik bedoel, hoe switch je over?

Niet: wat ik (najah...de andere gitarist...ik heb een Engl...ben je van dat gelul af..) dus wil is eigenlijk om de Randall/transistorscheur op buizenvolume te horen.
Het probleem was nl dat hij met de transistor ondergesneeuwd werd door de Engl (ook als de laatstgenoemde beswel zacht stond).
De LC heeft op zich niet een echte scheur en in de Randall zit juist een mooie scheur.
Daarom dachten wij het signaal/geluid van de Randall door de LC te jagen om zo tot een gewenst geluidsniveau te komen...best of both worlds verhaal dus. Ik dacht dat je daarbij niet hoefde te switchen (de Randall is schakelbaar mbv footswitch)...de LC moet het uiteindelijke geluidsniveau leveren...
Correct me if I'm wrong!!! :-D

Marc Oblivian
2 februari 2005, 16:27
Heey, is wel een leuk idee als ik de scheur van mijn Rock Pro 700 aansluit op mijn Savage SE, :lol: :razz:


Neeee, maar ontopic: hoe ga je dat besturen? Ik bedoel, hoe switch je over?

Niet: wat ik (najah...de andere gitarist...ik heb een Engl...ben je van dat gelul af..) dus wil is eigenlijk om de Randall/transistorscheur op buizenvolume te horen.
Het probleem was nl dat hij met de transistor ondergesneeuwd werd door de Engl (ook als de laatstgenoemde beswel zacht stond).
De LC heeft op zich niet een echte scheur en in de Randall zit juist een mooie scheur.
Daarom dachten wij het signaal/geluid van de Randall door de LC te jagen om zo tot een gewenst geluidsniveau te komen...best of both worlds verhaal dus. Ik dacht dat je daarbij niet hoefde te switchen (de Randall is schakelbaar mbv footswitch)...de LC moet het uiteindelijke geluidsniveau leveren...
Correct me if I'm wrong!!! :-D

dejohan
2 februari 2005, 16:34
Okee: Randall (fxloop)-buizenbak-Randall(return).
Je gebruikt de buizenbak dan als soort effect, aangesloten op de Randall?
In beginsel zou ik dat niet zo bedacht hebben, omdat je juist de kracht van de LC wilt gebruiken en het effect (scheur) van de Randall...maar goed...ik weet er geen zak vanaf... :-D
Dat kan dus geen kwaad voor de Randall ivm teveel volume/vermogen, en je hoeft geen cab aan de LC te hangen?

je hebt het niet goed begrepen.

Op je randal heb je een effects loop, op je LC ook.
Je sluit je gitaat aan op de Randal.

In de 'send' van de fx loop van je randal (meestal het linkse gaatje van de fx loop) steek je een kabel. Hier 'tap' dus de pre-amp af van je randall.

Het andere eind van de kabel gaat in het 'return' gaatje (het rechtse gaatje) van de FX loop van de London City. Je steekt dus het signaal dat uit de pre amp van de Randall komt in de poweramp van he London City.

Nu moet er geluid komen uit de London City, niet uit de Randal. Je gebruikt m.a.w de pre amp van de Randall, en de Poweramp van de London City.

PeArLjAm
2 februari 2005, 17:02
ik denk dat die london city geen effectloop heeft..

Marc Oblivian
2 februari 2005, 17:10
Nee, dat geloof ik ook niet..
Daarmee kan ik dus concluderen dat het niet kan??? :(

Nielsje
2 februari 2005, 19:24
twee dingen:

LC's hebben geen loop, maar zijn wel in te bouwen.

LC's kunnen wel degelijk scheuren!! dan heb jij echt een verkeerde
de mijne gaat boven 5.5 op normale kanaal prachtig opbreken
zet jij hem maar es op tien.. scheurt als een tiet, doet wel pijn aan de oren.. eventueel kan je dan overwegen om een mastervolume in te bouwen.

Bins
2 februari 2005, 20:13
ios het niet makkelijker om iets als een sd-1 ofzo eraan te hangen?

up-guitarman
2 februari 2005, 23:22
randall fx send > kabel > buizenbak return

als die aansluitingen erop zitten

Zou ik ook eventueel willen doen met mijn marshall VS 8100, die aansluiten via FX-loop op een buizeneindtrap (return in) ...

Wel zit ik nog met een vraag !!! Als je nu effecten in je loop hebt hangen, moet je die dan in dit geval gewoon tussen de 2 amps zetten ???
DUS; Gitaar => Amp1 => FX send (amp1) => Pedals => FX return (amp2) => Cab
Klopt dit ??? En vooral werkt dit ???

robzilla
2 februari 2005, 23:59
ios het niet makkelijker om iets als een sd-1 ofzo eraan te hangen?

+1

Experimenteer eventjes met wat boost/od pedalen!

andy
3 februari 2005, 00:03
Als je een heftige buizen sound wilt, zou ik die Randall, maar ff op non actief zetten en alleen de LC gebruiken met een lekkere vervormer ervoor.
Mijn LC is nog altijd de back up voor het geval mijn Powerball kuren krijgt.
Probeer dat eens, of slaat de schaamte dan toe dat je met een goedkope buizenbak een betere sound gaat krijgen dan met een na ja ........ Randall, ghehehehe. Dat is toch een amp waar death metal bandjes die krasserige sound mee krijgen , net zoals die JCM 900 transistor ellende, sorry hoor. :-D

@ Nielsje: Tuurlijk scheurt de LC op tien, maar je krijgt er ook aardig pijn van in de oren. :wink:

@edit: Dat zei je zelf al. :wink:

Marc Oblivian
4 februari 2005, 10:42
Yep, is waar ook...
Feit is dat wij met vrij veel gain/distortion spelen (vooral de andere gitarist....ik heb de gain op de Powerball op ongeveer 30% staan).
Om dat idd uit de LC tehalen moet ie weer loeierhard (ik hoor de geluidsmensen nu al klagen, om van het publiek in kleinere zaaltjes nog maar te zwijgen, heheh).
SD-1 heb ik er al voor gehad om te testen: super rockgeluidje, maar helaas neigen wij meer naar metal (zeker vwb het geluid van de andere gitarist). Hij heeft nog wel een Boss dist. pedaal, maar vergeleken daarmee heeft de Randall gewoon een mooiere scheur...vandaar de vraag :)
Maar als het idd niet zo simpel is om de 2 tops tezamen in te zetten is het zoeken naar een goed dist.pedaal wellicht handiger 8-)

Marc Oblivian
4 februari 2005, 10:42
Yep, is waar ook...
Feit is dat wij met vrij veel gain/distortion spelen (vooral de andere gitarist....ik heb de gain op de Powerball op ongeveer 30% staan).
Om dat idd uit de LC tehalen moet ie weer loeierhard (ik hoor de geluidsmensen nu al klagen, om van het publiek in kleinere zaaltjes nog maar te zwijgen, heheh).
SD-1 heb ik er al voor gehad om te testen: super rockgeluidje, maar helaas neigen wij meer naar metal (zeker vwb het geluid van de andere gitarist). Hij heeft nog wel een Boss dist. pedaal, maar vergeleken daarmee heeft de Randall gewoon een mooiere scheur...vandaar de vraag :)
Maar als het idd niet zo simpel is om de 2 tops tezamen in te zetten is het zoeken naar een goed dist.pedaal wellicht handiger 8-)

andoni
4 februari 2005, 16:10
gewoon een echt goed pedaal ervoor hangen. Een SD-1 is idd vooral goed om een wat subtielere rock crunsch te krijgen of je high gain wat te boosten, maar probeer anders eens een tube pedaal, Mesa had toch zoiets, de V1? of de TubeFactor van H&K. Of anders gewoon een bruut goedkoop pedaal, even een hoop pedalen testen.

Izegrim
4 februari 2005, 21:28
Waarom kun je niet gewoon de FXout van de Randall in de input van de London City pluggen? Je kunt er toch ook een pedaal voor zetten... dat is ook een preamp. Op deze manier gebruik je de top als pedaal.

hadv
4 februari 2005, 23:52
Waarom kun je niet gewoon de FXout van de Randall in de input van de London City pluggen? Je kunt er toch ook een pedaal voor zetten... dat is ook een preamp. Op deze manier gebruik je de top als pedaal.

en zoals altijd: eenvoud siert de komkommer in plaats van waarom makkelijk als het ook moeilijk kan

izegrim, ik groet u

Punt
5 februari 2005, 02:40
IK zou de buizenbak singel nemen met een powersoak tussen de amp en de cab, dan kan je het volume van de amp desnoods op 10 zetten en het niveau terugdraaien op de powersoak.

Als je een van de oplossingen met beide amps kiest denk er dan aan dat ze allebei een speaker moeten hebben. Een amp zonder speaker gaat stuk als je hem aanzet.

Wormaap
5 februari 2005, 02:52
Fout.
Een BUIZENamp zonder speaker gaat kapot als je hem aanzet, een transistoramp zal daar werkelijk niets om geven :)

Mike McCready
5 februari 2005, 12:12
Je jaagt jullie andere gitarist wel op de kosten met die ENGL amp van jou :)

Marc Oblivian
7 februari 2005, 09:56
Heheh.....
Ik zal de verschillende opties eens aan hem voorleggen.
Ik dacht dat hij al een dist.pedaaltje thuis had liggen....effe proberen dus.
Ik heb nu iig info over alle mogelijkheden...moet hij zelf maar tussen kiezen :)

1959SLP
7 februari 2005, 10:21
Heeft die Randall geen line-out? If so, line-out Randall--->input LC en klaar, tenminste, dat heeft me iemand vroeger eens verteld.

marc_o
7 februari 2005, 11:08
Werkt inderdaad prima, heb ik ook jaren gedaan. maar hang wel aan iedere versterker een speaker a.u.b.

Marc Oblivian
7 februari 2005, 13:17
Ik dacht dat die Randall wel een line out had (is dit overigens hetzelfde als een zgn. "slave"?).
Hierboven werd trwns beweerd dat je in een dergelijk geval geen speaker aan een transistorversterker (wat de Randall in kwestie is) hoeft te hangen...is dit waar of niet?

Marc Oblivian
7 februari 2005, 13:17
Ik dacht dat die Randall wel een line out had (is dit overigens hetzelfde als een zgn. "slave"?).
Hierboven werd trwns beweerd dat je in een dergelijk geval geen speaker aan een transistorversterker (wat de Randall in kwestie is) hoeft te hangen...is dit waar of niet?

Izegrim
7 februari 2005, 13:32
Ja, dat is waar. Buizenversterker is een minder goed plan.

marc_o
7 februari 2005, 13:34
Ik durf het niet te beweren in ieder geval....maar je kunt er voor de zekerheid beter eentje onder hangen.

Marc Oblivian
7 februari 2005, 14:17
Ja, maar dan loop je weer met 2 cab's te slepen :oops:

Punt
7 februari 2005, 14:53
Koop nou gewoon een powersoak en klaar ben je :)

Marc Oblivian
7 februari 2005, 16:01
die zijn ook niet cheap....

Izegrim
7 februari 2005, 17:06
Powersoak? Het gaat toch niet over eindtrapoversturing? Probeer anders eens lemon oil...

Punt
7 februari 2005, 17:20
Powersoak? Het gaat toch niet over eindtrapoversturing? Probeer anders eens lemon oil...

Waar gaat het anders over?
Alle andere oversturing is surrogaat :)
Trouwens voor of eindoversturing maakt niet uit, gewoon alles instellen zoals je het hebben wilt en dan dimmen bij de speakers.

Sorry, ik had niet door dat het goedkoop moest zijn.
Dan zou ik gewoon een pedaal er voor zetten en niet al dat gehannes met twee versterkers overhoop halen.

Izegrim
7 februari 2005, 17:46
Ik durf bijna niet naar je leeftijd te vragen... :-D

Punt
7 februari 2005, 17:48
Ik durf bijna niet naar je leeftijd te vragen... :-D

Ik durf het bijna niet te vertellen :-D

marc_o
7 februari 2005, 22:06
Wellicht hebben jullie meer een volumeprobleem dat alles te hard staat als je er met die randall-top niet eens bij kunt.....denk daar maar eens over na..

Marc Oblivian
8 februari 2005, 09:19
Gheh...tja...
Allereerst hebben we een drummer die gewoon erg hard mept.
Daarbij staat de master van mijn Engl altijd onder de 25%, dus zo vreselijk hard staat die niet....
Feit is dat de Randall een transistor is en bijna altijd op 10 moet staan om een beetje mee te komen.
Een buizenversterker was dus een voor de hand liggende optie.
Als de scheur van de Randall ism (door) de buizenversterker op goed volume te krijgen is, is dit de goedkoopste optie (aangezien hij de Randall al heeft, kost het hem hooguit 2 extra snoertjes).
Alles wat hij nog extra moet kopen (pedaaltjes, powersoaks) kost weer extra...