PDA

View Full Version : Solo problemen



Rups
2 februari 2005, 14:41
Ik heb heel veel moeite met het spelen en vooral bedenken van goede rocksolo's :-( Met solo's in funky en soulnummers heb ik geen problemen, maar zodra het echt moet rocken, dan gaat het helemaal mis. Heeft iemand goede oefeningen of nummers om dat onder de knie te krijgen?

Harry
2 februari 2005, 14:59
luister eens naar Chuck Berry, die legde de basis voor het rocksoleren.

spanky_franky
2 februari 2005, 15:06
dit topic hoort in speeltechnieken

guitartub
2 februari 2005, 15:14
FF flink gaan zitten op de pentatonische ladders, en de rifs komen vanzelf.

pikasso
2 februari 2005, 15:28
pentatonic indeed

en lekker full bends.
janken en rocken

Rups
2 februari 2005, 15:48
Pentatonisch speel ik ook, maar ik denk dan ook altijd dat een rocksolo heel snel moet..............en dan gaat het helemaal mis :evil:

En langzaam klinkt helemaal nie.............

Nog even vraagje: hoeveel noten spelen jullie in een gemiddelde solo dan van ..eh.. acht maten?

Reel Big Fish
2 februari 2005, 16:03
Ik kan dus ook geen solo's spelen, voor punk-rock dan >_>

Iig, ik kan wel nummers schrijven met tekst enzo er bij, maar solo's niet :-?

Das Schaap
2 februari 2005, 16:10
Is je probleem niet gewoon een gebrek aan theorie ?
Van nu moet je snel gaan maar je weet dan niet zo 123 welke noten je allemaal zou kunnen pakken, terwijl als iets wat rustiger mag, dan voel je het vrij snel al wel aan enzo.

Thom TK
2 februari 2005, 16:18
Ik zal even mijn manier voorleggen: ik HAAT pentatonisch (waarschijnlijk als enigste op dit forum).
Ik gebruik de volledige (diatonische) ladder tijdens solo's.
Theorie heb je niet zo heel veel aan hoor, het gaat vooral om gevoel en dat moet je ontwikkelen.

Maar over dat pentatonisch: dat is míjn mening he :wink:

Mithrandir
2 februari 2005, 16:23
Theorie heb je heeeel veel aan, weten wanneer je wat kunt spelen helpt je heel erg bij het spelen van solo-partijen zeker als het geimproviseerd moet. Als je alle tijd hebt om het te componeren kun je nootje voor nootje gaan werken, maar dat vergt wel wat meer tijd.

ArpeggioKing
2 februari 2005, 16:38
probeer es de Lead guitar boeken van Troy Stetina , Daar heb ik al mijn skilz geleerd. Erg handige en goede boeken. IMO.

Sim Simon
2 februari 2005, 16:55
Veel luisteren en naspelen, dan neem je die technieken vanzelf over.

Wormaap
2 februari 2005, 17:34
Gehoor trainen, en Troy Stetina is IDD een wreed goede gast met 'n set goede boeken :) Ik heb zelf 'Speed Mechanics for Lead Guitar' en 't is echt een super boek :-D

amon
2 februari 2005, 18:30
Tja, in het begin ging het bij mij ook nooit goed, het rockte wel, maar er zat geen regelmaat in... Ik speelde zomaar wat door en door en door, maar de kunst is juist met bijv. 3 noten ofzo een aantal maten te kunnen vullen, maar op díe manier dat het niet gaat vervelen.
Ik heb toen geleerd om wat stukjes die ik speelde en leuk vond klinken te herhalen en dan over naar een volgend stukje ofzo, waarbij je onder het herhalen KUNT gaan denken wat theoretisch goed klinkt.
Ik schrijf KUNT, omdat ik het tegenwoordig gewoon op gevoel doe.

Leer in ieder geval de grondtonen van de ladders waarin je speelt, die kun je dan altijd bij lang laten klinken, en dat klinkt altijd...


Ik merk de laatste jaren wel dat het vooruit gaat bij mij. Veel oefenen baart inderdaad kunst. Tegenwoordig weet ik uit 'automatisme' waar de volgende goedklinkende noot zit. Maja...

Wat ik wel kut vind en wil weten of jullie dat ook hebben: in mn hoofd de mooiste solo's. Deze onthoud ik dan tot ik een gitaar bij de hand heb en als ik dan noot voor noot (steeds die solo in mn hoofd afspelend) die solo uit mn hoofd wil ontcijferen, dan lukt me dat voor geen meter en komt hij mn hoofd niet uit...

amon
2 februari 2005, 18:32
Gehoor trainen, en Troy Stetina is IDD een wreed goede gast met 'n set goede boeken :) Ik heb zelf 'Speed Mechanics for Lead Guitar' en 't is echt een super boek :-D

Hey, hier doe ik ook een aantal oefeningen uit. Niet het hele boek doorspitten, maar zo eens wat oefeningen...! Inderdaad een erg goed boek!

Orpheo
2 februari 2005, 18:36
what the fuck is pentatoniek?? ik ben klassiek geschoold musicus, en ken als enige vorm van pentatoniek een toonladder bestaande uit 5 noten. maar wat is dan de link tussen die 5 noten en solo's??? :???:

je blijft toch gewoon in je eigen toonsoort?

okay, soms ga je wel ff naar een kerktoonladder, maar wat heeft dat met pentatoniek te maken??

Thom TK
2 februari 2005, 18:54
what the fuck is pentatoniek?? ik ben klassiek geschoold musicus, en ken als enige vorm van pentatoniek een toonladder bestaande uit 5 noten. maar wat is dan de link tussen die 5 noten en solo's??? :???:

je blijft toch gewoon in je eigen toonsoort?

okay, soms ga je wel ff naar een kerktoonladder, maar wat heeft dat met pentatoniek te maken??

Pentatoniek is dus 5 tonen idd...dus je laat 2 tonen weg uit de schaal, op de gitaar de 2 semitonen.

Zo speel je noten die beter in de solo passen...je filterd de "mindere" eruit zeg maar.
Maar ik doe daar niet aan.

Silent Lucidety
2 februari 2005, 19:14
gewoon alles 100x van Dave Gilmour na spelen, ga je vanzelf ook intressante dingen doen 8-)

Rups
3 februari 2005, 10:41
Ik denk eigenlijk dat het probleem is idd het ritme waarin ik de noten speel. Ik kan wel riffs bedenken die theoretisch kloppen, maar ik speel het dus kennelijk ritmisch zo dat het nergens naar klinkt..... :oops:

Ik ga maar weer es verder met oefenen........Rock ze 8-)

Epic
3 februari 2005, 11:14
Luister eerst eens naar blues muziek. De meeste klassieke rock komt voort uit de blues, dus als je dat een beetje onder de knie hebt kan je met rock ook wel uit de voeten..

Pentatonisch mineur (met hier en daar een blue note) over een blues schema was voor mij toch wel het begin van soleren.

Nicci
3 februari 2005, 15:20
what the fuck is pentatoniek?? ik ben klassiek geschoold musicus, en ken als enige vorm van pentatoniek een toonladder bestaande uit 5 noten. maar wat is dan de link tussen die 5 noten en solo's??? :???:

je blijft toch gewoon in je eigen toonsoort?

okay, soms ga je wel ff naar een kerktoonladder, maar wat heeft dat met pentatoniek te maken??

Pentatoniek is dus 5 tonen idd...dus je laat 2 tonen weg uit de schaal, op de gitaar de 2 semitonen.

Zo speel je noten die beter in de solo passen...je filterd de "mindere" eruit zeg maar.
Maar ik doe daar niet aan.

hoezo ik doe daar niet aan? zelden zo'n flauwekul gehoord.

Bluesbreaker
3 februari 2005, 15:49
hoezo ik doe daar niet aan? zelden zo'n flauwekul gehoord.

:???: :-? Hoezo flauwekul, het kan toch best dat hij nooit pentatonisch speelt??

Nicci
3 februari 2005, 15:59
tenzij je als een volslagen idioot je best doet, is dit bijna onmogelijk.

amon
8 februari 2005, 20:40
idd, onbewust speelt hij dan waarschijnlijk toch alleen de 'goede' noten en laat iig vaak de 2 'foute' uit de solo....

Rubenios
8 februari 2005, 20:55
als je nooit pentatonisch speelt dan klinkt t denk k niet zo he ;)

Davidian
8 februari 2005, 22:13
wie kan mij helpen metalcore achtige solo's te maken ala shadows fall
:cool:

Reel Big Fish
10 februari 2005, 15:07
YEAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!

Ik heb maandag mn allereerste gitaarsolo geschreven!!!!

Hell yeah!! I Rock!! :-D

(hmm)

Naja, k speel dus puck-rock en ik ben best blij met mn solo hehehehe :)

ToTaL FaKe
10 februari 2005, 15:10
klopt hij ook of dat niet :-D ??

wat voor akkoorde speel je ervoor/ernaar ??

Reel Big Fish
10 februari 2005, 15:26
klopt hij ook of dat niet :-D ??

wat voor akkoorde speel je ervoor/ernaar ??

Tsja de power chords gewoon hea (k weet niet die namen haha), alleen wel andere power chords als in het gehele nummer zelf. T is echt zo'n instrumentaal deel. Best cool :cool:

Morgen optreden en t word gefilmt, dus misschien post ik wel dat nummer, moet ff kieken hoe hehe :)

Thanks voor de interesse!!