PDA

View Full Version : Houten brug op jazzer



sugarfish
2 februari 2005, 09:27
Ik heb net een dikke jazzgitaar! gekocht. (Samick HF-650) 8-)
Het is er een met een houten brug. Wat ik niet wist is dat die houten brug los zit. :chicken:
Ik wil er nieuwe snaren opzetten en zie dat de brug loszit. Ik heb de boel er weer opgezet MAAR ik ben er niet zeker van dat die brug goed zit.
Hoe weet ik hoever die brug van de achterste pick-up moet zitten..? Wat zijn de gevolgen daarvan op de snaren/geluid.
Beter gezegd; kan ik dat ding niet vastzetten?

guitartub
2 februari 2005, 10:15
Hey Sugarfish,

gefeliciteerd met je aankoop. Dacht gezien het aantal topics over dit onderwerp bijna dat ik de enige liefhebber was. Op allebei mijn jazzgitaren zit een losse brug. Als ik snaren ga vervangen kijk ik wat ongeveer de afstand is tussen brug en staartstuk, dat is dus een beetje gokken maar gaat al jaren goed. Echter wat ik meestal doe is snaar voor snaar, dus niet in een keer alles eraf, tenzij ik tevens een schoonmaakbeurt wil geven. Als je brug niet goed zit zal hij bij het 12e fret niet meer oktaafzuiver zijn, maar dat is bij mij nog nooit voorgekomen. Btw wat voor snaren ga je gebruiken?

Suc6,
Bert.

fred dons
2 februari 2005, 10:16
ja je kunt hem superlijmen, alleen omdat de mogelijkheden qua intoneren beperkt zijn moet je wel zeker weten dat de snaren die je nu gebruikt degene zijn die je over een tijdje ook nog gebruikt

als je brug niet de goede plek staat zijn je snaren gefret niet zuiver te krijgen, de plek van de hoge E moet precies op 2 x de afstand topkam - 12e fret staan. Je checked daarna de intonatie door de flagolet op de 12 fret te controleren tov de gefrette toon op die zelfde plek.
Is de gefrette toon hoger dan de flagolet dan moet de brug iets naar achteren en vice versa

sugarfish
2 februari 2005, 10:55
thanks Bert,

Er zaten 010 snaren op, maar ik heb er 011 snaren op gezet. Ik ben er nog niet over uit of ik 011 blijf gebruiken. Ik speel niet alleen jazz anders had ik er flatwounds opgezet.
Het vervelende met het intoneren is dat je je snaren eerst een stuk losser moet zetten om je brug te kunnen verplaatsen.
Deze dame zal nog wat gaan proberen!

wietse
2 februari 2005, 10:59
inderdaad gewoon de brug verschuiven om hem te intoneren , en snaar voor snaar is het verstandigst bij zulke gitaren.
je krijgt hem nooit super precies geintoneerd als je de hoge en lage E goed hebt kan je alleen maar hopen dat de rest ook aardig in de buurt komt.
en waarom moeten de snaren losser om hem te verplaatsen?
ik kan ze altijd zo verschuiven , geen enkel probleem.

erwin_ve
2 februari 2005, 11:02
Wat Fred zegt is helemaal waar.

Bij verschillende oude jazz boten(niet de Samick) zijn de f-gaten in het midden wat breder en daar zit dan zo' n uitsnijding in. Wanneer je bij het onderste f-gat en bovenste f gat bij die uitsnijding een denkbeeldige lijn maakt en daar de houten brug plaatst dan zit je in veel gevallen goed met de intonatie. Is helaas een verloren gegane kennis bij de jap. en korea bouwers.

RubenP
2 februari 2005, 11:11
volgende keer de brug tijdelijk vastzetten met eeb plakbandje :???:

guvnor
2 februari 2005, 11:36
Wat Fred zegt is helemaal waar.

Bij verschillende oude jazz boten(niet de Samick) zijn de f-gaten in het midden wat breder en daar zit dan zo' n uitsnijding in. Wanneer je bij het onderste f-gat en bovenste f gat bij die uitsnijding een denkbeeldige lijn maakt en daar de houten brug plaatst dan zit je in veel gevallen goed met de intonatie. Is helaas een verloren gegane kennis bij de jap. en korea bouwers.

Daar had ik nog niet van gehoord. Ik ga eens controleren of dat op mijn Aria Pro II FA70 het geval is...
Heb daar nu .011 op zitten, maar ik wil eigenlijk naar .012 of .013 dus zal ik ook de boel opnieuw moeten intoneren.

blimb
2 februari 2005, 12:50
ik zou niks vast gaan lijmen, dat zal je geleuid zeker niet ten goede komen.

ook cello's, violen en contrabassen hebben overigens een losse houten brug...

sugarfish
2 februari 2005, 13:01
Maar dan lijkt het me toch een klotewerkje om te intoneren. Je hebt de gitaar net gestemd, blijkt niet octaafzuiver te zijn....moet je je snaren weer helemaal ontstemmen om die brug iets te kunnen verplaatsen. Vervolgens weer stemmen en checken.... :-?

guitartub
2 februari 2005, 13:13
Ik was met de brug altijd op de manier zoals Wietse heeft beschreven aan het klooien, maar echt nooit onoverkomelijke problemen met de intonatie gehad. Dikte 011 is erg lekker voor dit soort gitaren. Ik prefereerde altijd flatwouds (Thomastik) maar vind de 011 roundwounds op mijn net aangeschafte Washburn erg lekker. Ga ze ook eens op mijn Gretsch proberen.

sugarfish
2 februari 2005, 13:36
Nou ja, ik ga vanavond eens zitten frutten. Ik ben ook een beetje met de actie bezig geweest. Ik vind met 011 erop dat de actie iets lager mocht, je moet anders zo duwen...
Tis gewoon proberen denk ik! :)

sugarfish
2 februari 2005, 21:57
Ik heb het gedaan, en hij is zuiver als een loep! :)

@Wietse: Maar ik heb de snaren wel eerst losser moeten zetten om die brug te kunnen verplaatsen want als ie op spanning staat dan gaat de brug geen kant op. (misschien wel beter dan!)

Het enige wat ik nu nog heb is dat ik bij het spelen bij de brug-pup iets hoor trillen/resoneren. Ik dacht eerst dat het fretbuz is maar dat is het niet. Ik heb de schroefjes al strakker gezet maar het blijft...
Versterkt hoor je het niet, maar onversterkt hoor je het net genoeg dat het irriteert. :-?

ToTaL FaKe
2 februari 2005, 22:14
@ sugerfish

dat probleem had ik ook. Heb hem ff laten afstellen en probleem was WEG.
Zorg ff dat je brug recht staat...

Wat het ook kan zijn is dat er iets mee trilt. Dat had ik namelijk op me wolfgang ook. Daar trilde de D tuner mee. Die heb ik er nu afgehaald. Je moet is proberen met je hand op verachte dingen te leunen(zodat het niet KAN trillen) ... :wink:

wietse
2 februari 2005, 22:37
Ik heb het gedaan, en hij is zuiver als een loep! :)

@Wietse: Maar ik heb de snaren wel eerst losser moeten zetten om die brug te kunnen verplaatsen want als ie op spanning staat dan gaat de brug geen kant op. (misschien wel beter dan!)

Het enige wat ik nu nog heb is dat ik bij het spelen bij de brug-pup iets hoor trillen/resoneren. Ik dacht eerst dat het fretbuz is maar dat is het niet. Ik heb de schroefjes al strakker gezet maar het blijft...
Versterkt hoor je het niet, maar onversterkt hoor je het net genoeg dat het irriteert. :-?

ben ik zeker erg sterk ,ik heb meerdere gitaren met een losse brug en die kan ik allemaal zo veschuiven , niet licht natuurlijk maar met wat kracht geen probleem.
dat mee trillen kan van alles zijn de electronica in de gitaar kan ook rammelen , iets te lange draden ofzo die ergens tegen aan trillen bij het spelen.
stemmechanieken wil ook wel eens gebeurt me wel eens als een snaar er te hoog opgewonden is dat er dan iets meetrilt daar .

episua
2 februari 2005, 23:38
Ik vind de losse brug op mijn Ibanez ook geen probleem.
Na aanschaf heb ik een keer alles gecheckt, en bij het intoneren bleek alles uit zichzelf ook al perfect te zijn.

hezz
7 oktober 2008, 20:52
MEGA BUMP.

Ik wil de houten brug op m'n artcore misschien maar gaan vast lijmen, ik merk dat ié door de Bigsby een klein beetje naar rechts wordt geduwd, waardoor die eigenlijk niet helemaal precies evenwijdig over de hals en elementen loopt. Ook intoneren lijkt me net wat makkelijker wanneer die brug vast zit, plus dat het gewoon voor iets minder kopzorgen zorgt.

Kunnen jullie me tips geven wat betreft de lijmkeuze, ik lees op de vorige pagina dat het wat met je toon kan doen. Is er lijm die sterk genoeg om te voorkomen dat je de poten helemaal onder moet lijmen of zal dit sowieso niet gaan?

Mr.Fingers
7 oktober 2008, 20:57
wat je ook kan doen is de brug "pinnen". Hiervoor heb je een fijn boortje en 2 nageltjes nodig. Als de brug perfect op z'n plaats staat, neem je je boortje, en boor je 2 gaatjes door de brug (bij voorkeur naast de "studs" waar de snaren overlopen), en door het bovenblad. Vervolgens lijm je de 2 nageltjes in de brug, waarbij ze +- 5mm onderaan uitsteken. Die kan je nu in de geboorde gaatjes in je bovenblad prikken". De brug is nog altijd zwevend, met maximaal hout-hout contact, maar kan toch niet meer verschuiven. Gretsch doet het al een hele tijd zo.

hezz
7 oktober 2008, 22:11
De volgende plaatjes tonen de type brug die erop zit (minus houten zadel, heb die foto erbij gepost omdat je de vorm van de zijkant kan zien). Moet ik dan in het schuinlopend deel van de brug boren, of onder de metalen brug naast de 'pilaren' en dus in het vlakke deel?

Oh en dan nog iets, moet die brug kaars recht staan? Ik zie bijvoorbeeld hieronder dat die een graad of 3 scheef staat.

http://www.pointclickdrag.com/guitarpics/AFS75Close.jpg

http://www.sheltonsguitars.com/images/2008/4-3-08/ibanez%20artcore%20af75%20gold/big/big%20ibanez%20artcore%20af75%20goldIMG_3805.jpg

Mr.Fingers
7 oktober 2008, 22:15
in feite maakt het niet uit, wil je ze zichtbaar of niet. Gemakkelijkheidshalve worden ze meestal gemaakt op +- 1cm van de zijkant van de voet, maar in principe kan je ze ook onder de TOM plaatsen, tussen de metalen pilaren in.

Leesvoer! (http://hem.passagen.se/goba666/Gretsch%205120%20-%20total%20makeover.htm)

hezz
7 oktober 2008, 22:38
Bedankt voor de link man, heb het net even globaal doorgelezen. Ik had deze vraag hierboven al erin ge-edit, maar ik vreesde al dat die niet meer gezien zou worden :satisfie:

Want ik zie nou ook in de link die je had gepost dat hij opzettelijk de brug een beetje schuin plaatste, ongeveer 3-5 graad ofzo. Heeft dit toegevoegde waarde?

wietse
8 oktober 2008, 07:17
dat schuin plaatsen is om een betere intonatie te krijgen, kijk maar eens naar les pauls e.d daar staat de brug ook altijd een beetje scheef.

tomcat
8 oktober 2008, 13:45
Bij het vervangen van de snaren op m'n artcor AF85VLS pas ik een heel eenvoudig trucje toe.
Je neemt zo'n geel post-it papiertje of je kan zelfs van die speciale tape nemen die je gebruikt bij schilderwerken en die geen verf of lak meeneemt als je hem verwijdert.
Voor je je snaren vervangt kleef je gewoon twee stukjes tape op je gitaar, vlak tegen de voetjes van je brug. Die past er a.h.w. in. Bij het vervangen pas je de kam dan gewoon in de twee hoekjes, gevormd door de tape en verwijder dan de tape.

Nog nooit een probleem gehad, altijd de juiste intonatie. Ik zou nooit lijm of vijsjes of moertjes gebruiken.

hezz
8 oktober 2008, 19:30
Goed, dan laat ik de hoek zo.


Bij het vervangen van de snaren op m'n artcor AF85VLS pas ik een heel eenvoudig trucje toe.
Je neemt zo'n geel post-it papiertje of je kan zelfs van die speciale tape nemen die je gebruikt bij schilderwerken en die geen verf of lak meeneemt als je hem verwijdert.
Voor je je snaren vervangt kleef je gewoon twee stukjes tape op je gitaar, vlak tegen de voetjes van je brug. Die past er a.h.w. in. Bij het vervangen pas je de kam dan gewoon in de twee hoekjes, gevormd door de tape en verwijder dan de tape.

Nog nooit een probleem gehad, altijd de juiste intonatie. Ik zou nooit lijm of vijsjes of moertjes gebruiken.

Ben je nou op het 3 jaar oude topic aan het reageren? Ik kan je meegeven dat dat eigenlijk weinig zin meer heeft :P

sugarfish
9 oktober 2008, 13:10
Ben je nou op het 3 jaar oude topic aan het reageren? Ik kan je meegeven dat dat eigenlijk weinig zin meer heeft :P

Heeft inderdaad weinig zin meer omdat het na 3 jaar wel lukt! :seriousf: