PDA

View Full Version : G&L & Fender



up-guitarman
1 februari 2005, 23:08
Heey, ik wilde graag de vergelijking eens maken tss G&L en Fender (vooral het Tele-model intresseert me wel)

- Welke is de beste (prijs/kwaliteit)
- Hoeveel kost zo'n G&L ongeveer
- ... (gewoon meningen algemeen over G&L)

Phyrexian
2 februari 2005, 12:43
Ik kan niet mee spreken over een Telecaster maar ik heb een G&L L2000 en die overklast qua constructie en afwerking een Fender Bass.

guitartub
2 februari 2005, 13:28
Leo Fender heeft na zijn Fender periode met Music Man en G&L hoogwaardige instrumenten op de markt gebracht waarbij G&L wat exclusiever is. Er hangt echter ook (ook op de tweedehands markt) een exclusief prijskaartje aan.

Bobbel
2 februari 2005, 15:01
G & L is toch van hem??? ik dacht dat de L voor Leo stond...

guitartub
2 februari 2005, 15:09
Was, er staat helaas een kruisje achter zijn naam. Maar G&L was idd een van de laatste projecten waar hij mee bezig was.

rambe029
2 februari 2005, 15:19
aan wat is leo eigenlijk overleden??

up-guitarman
2 februari 2005, 15:24
Dus betere kwaliteit dan Fender ???

En "exclusief prijskaartje" ??? Mja, rond welke prijs 2de hands ? Iemand een idee ??? (het moet natuurlijk wel de moeite blijven he ...)

Chris Wolstenholme
2 februari 2005, 20:44
stafhorst in utrecht heeft er een zooitje, kan je wel testen :)

ik heb een G&L bas en het is echt superieur spul, vriend van me heeft is zon tribute strat van g&l getest ( budget versie) en zelfs die vond ie velen malen lekkerder dan een fender mex strat.

Cubensis
2 februari 2005, 20:53
aan wat is leo eigenlijk overleden??
leo fender 1909-1991....ouderdom gok ik :D

*edit:

After the non-competition clause expired in the CBS sale agreement, Leo began designing guitars and basses for Music Man. The Sting Ray and Sabre are two Fender designs. In the 1980s, Leo opened the G&L business on Fender Avenue (named for him) in Fullerton. He continued to work there every day until his death on March 21, 1991, from complications from Parkinson's Disease.

Ritch
2 februari 2005, 20:57
De "G" staat voor George (Fullerton) een vriend van hem, waarmee hij de modellen heeft ontwikkeld. Ik heb jammer genoeg nog nooit op een gespeeld, dus kan ik je ook weinig info verder verschaffen.

Brianmayrulezzz
2 februari 2005, 21:46
aan wat is leo eigenlijk overleden??

Parkinson. Dit jaar nog een klein essaytje geschreven met iets over hem erin, kmoest z'n entrepreneurial qualities beschouwen.

Edit: iets te snel gereageerd, zag niet dat cubensis het al had opgezocht :wink:

bat
2 februari 2005, 22:39
Leo Fender heeft na zijn Fender periode met Music Man en G&L hoogwaardige instrumenten op de markt gebracht waarbij G&L wat exclusiever is. Er hangt echter ook (ook op de tweedehands markt) een exclusief prijskaartje aan.
Iets genuanceerder: hij is gewoon steeds door gaan ontwikkelen. Nadat Fender verkocht was, kreeg ie toch weer de kriebels en verbeterde hij z'n ideeen over hoe een gitaar/bas moest zijn bij MusicMan en toen dat verkocht was (aan Ernie Ball) ontwikkelde hij het concept nog verder bij G&L.

Geen wonder dus dat de gitaren in de basis op elkaar lijken, maar succesievelijk toch steeds een stapje beter werden.

Hoor erg goede verhalen over de G&L "Tele" (ASAT) met die wat grotere polepieces op de elementen.

Prijzen vallen mee, zeker als je kijkt naar de tribute-serie. Zitten toch mooi Amerikaanse elementen in, ook nog!

vulvasonic
2 februari 2005, 23:01
Leo Fender heeft na zijn Fender periode met Music Man en G&L hoogwaardige instrumenten op de markt gebracht waarbij G&L wat exclusiever is. Er hangt echter ook (ook op de tweedehands markt) een exclusief prijskaartje aan.
Iets genuanceerder: hij is gewoon steeds door gaan ontwikkelen. Nadat Fender verkocht was, kreeg ie toch weer de kriebels en verbeterde hij z'n ideeen over hoe een gitaar/bas moest zijn bij MusicMan en toen dat verkocht was (aan Ernie Ball) ontwikkelde hij het concept nog verder bij G&L.

Geen wonder dus dat de gitaren in de basis op elkaar lijken, maar succesievelijk toch steeds een stapje beter werden.

Hoor erg goede verhalen over de G&L "Tele" (ASAT) met die wat grotere polepieces op de elementen.

Prijzen vallen mee, zeker als je kijkt naar de tribute-serie. Zitten toch mooi Amerikaanse elementen in, ook nog!

Voor de goede orde moet er nog wel even aan worden toegevoegd dat Leo Fender in die tijd steeds vaker problemen ondervond van zijn gehoor. Hij testte zijn PU's altijd uit op hoge volumes. Om de klank te krijgen die hij wilde horen had hij daarom nogal es de neiging de PU's te veel hoog mee te geven.

Wat dit in de praktijk echter betekent weet ik niet. Ik heb er nooit op gespeeld. Misschien is het precies de sound die je zoekt.
Over de kwaliteit kunnen we kort zijn; uitstekend (wat ik mag concluderen na talloze recensies te hebben gelezen).

groovyB3
2 februari 2005, 23:17
Heb er meerdere geprobeerd en allemaal waren ze uitstekend. De elementen hebben zoals vulvasonic al zei, iets te veel hoog. Bij de P90 achtigen valt het mee.

Diedo
2 februari 2005, 23:31
stafhorst in utrecht heeft er een zooitje, kan je wel testen :)

ik heb een G&L bas en het is echt superieur spul, vriend van me heeft is zon tribute strat van g&l getest ( budget versie) en zelfs die vond ie velen malen lekkerder dan een fender mex strat.

sinds wanneer hebben ze bij staffhorst kwaliteitsspullen :???: :???: :???:
ik sta perplex

Sliver
3 februari 2005, 00:09
waarom maken ze zulke (blijkbaar dus kwalitatief goede) gitaren, en zetten ze er vervolgens zo'n gigantisch afzichtelijke headstock op? bij epiphone doen ze dit nog beter.

iam
3 februari 2005, 00:29
die G&L headstock vind ik persoonlijk véél mooier dan de originele (er mocht wel een klein topje van vanboven)

Rock&Roll
3 februari 2005, 11:21
G&L's zijn gewoon goed.
Ik heb er meerdere in handen gehad, zowel usa als tribute, en elk model was kwalitatief super. De high output pups (p90 achtig) op de ASAT waren niet mijn ding, maar die asat classic is een super tele. Zelfs met het tribute model heb je een pareltje!
Niet vergeten ook: bij G&L kan je elke gitaar custom laten maken, dus je hebt steeds een gitaartje naar jouw wensen. De prijs is er natuurlijk naar.
Bij mijn gitaarwinkel staat er bvb een tele: asat special, zwart, gouden hardware, hollowbody zonder f-gaten en birdseye maple neck met handgewreven gunoil rub....man man 2700 euro, maar wat een gitaar!!!



:cool:

tillens
3 februari 2005, 12:17
de tribute specials en special hollow schijnen in amerika te worden gemaakt. ( importeur gesproken/winkel)
hoi peter

butters
3 februari 2005, 13:34
ik heb op harmony-central (natuurlijk ook met een korreltje zout te nemen) ook wel recenties gelezen die de tribute modellen helemaal afkraken. vooral de kwaliteitscontrole zou het nogal eens laten afweten.

Rock&Roll
3 februari 2005, 14:47
Daar kan ik inkomen. In korea komt dat wel eens voor dat de kwaliteitscontrole genegeerd wordt. Maar die tributes worden in de benelux verdeeld door JIC music en ik vind dat het dan aan het is om "productiefouten" niet door te spelen naar de handelaars...helaas gebeurt dat niet altijd.


:cool:

up-guitarman
4 februari 2005, 13:50
Dus gewone tribute is koreaaans en tribute special is een amerikaan of wat ???

butters
4 februari 2005, 14:34
neen tribute is de koreaanse afdeling van g&l.
special is de aanduiding voor een "duurdere, andere houtsoort".

bij tribute standard = basswood en special = swamp ash
bij g&l (amerika dus) standard = alder en special = swamp ash

Phyrexian
4 februari 2005, 15:58
Ik heb vorige zomer 1000 euro voor m'n L-2000 USA (geen tribute) bas betaald. Ik heb geen idee wat ze nieuw kosten in Europa.

Chris Wolstenholme
4 februari 2005, 17:19
t zelfde heb ik mijnes voor gehaald bij stafhorst, maar de nieuwe modellen zitten rond 1500E a 2000E verschilt tussen basic en primium oa

tillens
5 februari 2005, 11:41
Ik weet het ook niet precies, maar die semihollow en special zouden volgens de importeur uit amerika komen. waarschijnlijk worden ze dan als halffabrikaat uit korea ingevlogen voor het laatste werk, of ze worden geowon cheapcharlie in mexico/california gemaakt. maar dan nog; nou en, het zijn hele goede gitaren