PDA

View Full Version : Twijfel over kleur



prs
1 februari 2005, 22:06
Amber/Natural

prs
1 februari 2005, 22:07
Ik twijfel toch nog....

Ik ben aan het denken om als ik mijn tele helemaal geschuurd heb hem in een amberkleur te beitsen en dan af te lakken, of om hem helemaal naturel qua kleur te laten.
Stel ik wil hem nu helemaal naturel (zoals de rechtse gitaar op onderstaande foto) moet ik dan toch nog beitsen of kan ik hem dan meteen aflakken?

http://www.flametop.pwp.blueyonder.co.uk/flametop/geetars/3%20Teles.jpg

prs
1 februari 2005, 22:57
Ik denk toch dat ik hem in een soort van amber kleur mooier vindt. Toch zou ik het op prijs stellen als iemand de bovenstaande vraag nog even beantwoorden kan en de volgende vraag.
Stel ik wil zo'n kleur als op onderstaande foto. Is deze kleur wel in een beits te krijgen?

http://server2.uploadit.org/files/janjaapje-LP58RI.jpg

chennie
1 februari 2005, 22:59
Je moet wel een houtsoort hebben met dat motief natuurlijk.
Volgens mij zal je hem wel moeten kleuren. zie topic "blanke lak" en dan over het waterbeitsen, waterbeits komt in vele kleuren. even langs de verfboer gaan voor een kleuren palette en dan kiezen. eventueel meerdere halen en testen. Zakjes is ongeveer 3-4 euro. een half zakje is genoeg voor een gitaar, dus een half kan je gebruiken voor testen.

prs
1 februari 2005, 23:01
Dank je Chennie. Je hebt me weer goed geholpen deze avond! 8-)

fred dons
2 februari 2005, 07:14
die kleur geel (tis meer geel dan amber) is vrij standaard bij waterbeits en zou je er zo op kunnen smeren , je kunt hem iets meer amber maken door er Eiken kleur beits bij te mengen
de zakjes vermeng je met water (duh!) en levert ongeveer 200 mm beits op (meer dan genoeg voor een gitaar) ik bewaar wat ik over heb in een oude limonade fles (in blikjes gaat het rotten)en voor het mengen gebruik ik een een glazen bakje zodat ik het resultaat goed kan zien
altijd testen op een stukje hout ! (hij wordt donkerder dan je denkt en geel ziet er oranje uit in de fles)

chennie
2 februari 2005, 10:57
ohj nog iets waar ik tegen aan liep: wanneer je je hout natmaakt van je gitaar gaan er weer wat houtvezels omhoog staan. Dit is natuurlijk niet zo mooi. nu kan je twee dingen doen.

Je hout gewoon beitsen, de vezels omhoog laten komen, licht opschuren en weer beitsen. Resulaat is wellicht een iets donkere kleur als je een iets lichtere kleur wilt hebben moet je er rekening mee houden.

je maakt het hout eerst nat met alleen water, schuurt het dan op en gaat het dan beitsen.