PDA

View Full Version : Pickguard verwijderen



Theije
1 februari 2005, 20:30
Ik heb net een Crafter GAE8 gekocht, 2e hands maar zo goed als nieuw, slechts een blauwe maandag op gespeeld. Ik moet hem nog ophalen alleen ik was eigenlijk van plan om de pickguard te verwijderen aangezien ik dit heel erg lelijk vind. Nu is de vraag hoe kan ik dit veilig doen zonder schade toe te brengen aan de gitaar?
Voor ik vragen krijg als 'waarom koop je dan een gitaar met pickguard?' het was echt een koopje dus ik moest wel :P
Alvast bedankt! :)

Kasper
1 februari 2005, 21:23
Eraf stomen :-D










(voor je de waterketel opzet: Just kidding hé)

Picker
2 februari 2005, 08:19
Ik heb net een Crafter GAE8 gekocht, 2e hands maar zo goed als nieuw, slechts een blauwe maandag op gespeeld. Ik moet hem nog ophalen alleen ik was eigenlijk van plan om de pickguard te verwijderen aangezien ik dit heel erg lelijk vind. Nu is de vraag hoe kan ik dit veilig doen zonder schade toe te brengen aan de gitaar?
Voor ik vragen krijg als 'waarom koop je dan een gitaar met pickguard?' het was echt een koopje dus ik moest wel :P
Alvast bedankt! :)

Niet zo moeilijk. Met een fön. Fön erop zetten en rustig aan overal opwarmen. Mag best wel warm worden, maar natuurlijk niet zo heet dat je een schroeilucht gaat ruiken! De lijm zal smelten en zijn kleefkracht verliezen. Doe het rustig aan, en zorg voor gelijkmatige opwarming, dus de hele tijd de fön over de gehele pickguard bewegen.

Probeer na een tijdje je nagel onder het puntje van de pickguard bij de toets te wurmen, en trek de pickguard daar omhoog. Langzaam lostrekken tewijl je blijft fönen.

Als de pickguard eraf is, de kleefrommel schoonmaken met een beetje wasbenzine, en daarna desnoods oppolijsten met wat zilverpoets.

Je zult zien dat er een lichtgekleurde vlek in de vorm van de pickguard overblijft, maar die is met een paar maanden weg als de gitaar nog zo nieuw is. Als de gitaar al erg verkleurd is, duurt het misschien wat langer, maar uiteindelijk verdwijnt het helemaal.

Succes!

Picker.

Kristof
2 februari 2005, 08:46
Wanneer je met een fön die pickguard gaat verwarmen, gaat dat dan geen negatieve effecten geven op het hout van de gitaar?

Kristof
2 februari 2005, 08:47
Is die opwarming niet slecht voor het hout van de body?

Buzz
2 februari 2005, 09:45
@ Picker

goeie tip! Het is echter van belang inderdaad heel gelijkmatig de zaak te verwarmen. De meest pickguards zijn van celluloid en dat gaat bij te sterk verwarmen vervormen en opbollen. Cellulose-acetaat is wat minder gevoelig. Maar je kunt er van uitgaan dat alle "tortoise" slagplaten van celluloid zijn.

Vraagje: jij bent kennelijk ook al ervaren in zelfbouw, waarmee lijm je een (transparante) pickguard eigenlijk vast?

Buzz
2 februari 2005, 09:46
@ Picker

goeie tip! Het is echter van belang inderdaad heel gelijkmatig de zaak te verwarmen. De meest pickguards zijn van celluloid en dat gaat bij te sterk verwarmen vervormen en opbollen. Cellulose-acetaat is wat minder gevoelig. Maar je kunt er van uitgaan dat alle "tortoise" slagplaten van celluloid zijn.

Vraagje: jij bent kennelijk ook al ervaren in zelfbouw, waarmee lijm je een (transparante) pickguard eigenlijk vast?

iam
2 februari 2005, 09:51
@ Picker

goeie tip! Het is echter van belang inderdaad heel gelijkmatig de zaak te verwarmen. De meest pickguards zijn van celluloid en dat gaat bij te sterk verwarmen vervormen en opbollen. Cellulose-acetaat is wat minder gevoelig. Maar je kunt er van uitgaan dat alle "tortoise" slagplaten van celluloid zijn.

Vraagje: jij bent kennelijk ook al ervaren in zelfbouw, waarmee lijm je een (transparante) pickguard eigenlijk vast?

ik heb transparante pickguards, die niet hoeven vastgelijmd te worden... ze bestaan uit een soort plastiek dat op hoogglans lak vanzelf blijft hangen na aandrukken...

Buzz
2 februari 2005, 10:11
@ iam

waar haal je die vandaan dan? Vox Humana?

Harald
2 februari 2005, 14:11
En wat is het effect op het geluid, van die pickguards?

Picker
3 februari 2005, 18:38
Is die opwarming niet slecht voor het hout van de body?

Binnen bepaalde redelijke grenzen niet nee. Als je per se wilt dat het stuk gaat dan kan dat natuurlijk altijd, maar als je gelijkmatig verwarmt tot een graad of 45 (voelt warm aan maar niet dat je je vingers brandt) dan komt de lijm al los. Hout is veel gevoeliger voor vocht dan voor warmte. Als je uren lang met die fön zou gaan blazen heb je kans dat het hout gaat uitdrogen en dat is niet goed nee! Maar in vijf minuten moet die klus wel geklaard zijn.

iam
3 februari 2005, 18:48
@ iam

waar haal je die vandaan dan? Vox Humana?

ik heb ze online gekocht via ebay...

zie het topic 'pickguard' hier een beetje onder

sjaakies
3 februari 2005, 20:26
strijk ijzer van je ma/vrouw op een laag standje servetje er tussen. dat is ook een mogelijkheid

Theije
6 februari 2005, 23:41
Picker bedankt voor je tip! Zodra ie binnen is zalk een poging wagen :)