PDA

View Full Version : plates



josh.vandenberg
1 februari 2005, 19:58
Als de plates rood worden ,vanuit het midden uitbreidend.Wat kan dat wezen?

Buizen verwisselen helpt niet en je hoort ,als ze rood worden .
KKKRRrrrgggpptuttut

Franc
1 februari 2005, 20:04
Te hoge biasstroom?
Enig idee hoe hoog die is?

nicoverduin
1 februari 2005, 20:18
klint zowieso als een te hoge stroom door de anode. Oorzaak kan een te lage negatieve bias zijn maar ook een versleten buis. Of wat ook nog kan is een te hoge spanning uit de PI trap waardoor de ingangspanning te positief wordt dan voor de eindbuizen goed is.
NIco

josh.vandenberg
1 februari 2005, 23:12
Bias staat op 11,2 v??? regelbaar van 5 tot zo'n 14 volt.

Ik heb de amp opengemaakt en heb echt honderden gekristalliseerde soldeerverbindingen gezien.

Ik heb echt bekant de hele versterker opnieuw moeten doorsolderen.Het leek er op of er ook verkeerd soldeer was gebruikt.Er was ook veel te zuinig gesoldeert.

na dit alles gedaan te hebben,deed ie het weer normaal,maar 11,5 volt bias is niet toch goed.Bij mijn Marshalls is het 42 volt

Franc
1 februari 2005, 23:50
Dat lijkt idd erg weinig.
Je zou eigenlijk even de russtroom moeten kunnen meten, want die zal wel veel te hoog zijn met zo'n lage roosterspanning.

Heb je geen biasprobe ofzo?

nicoverduin
1 februari 2005, 23:51
Wat voor eindbuizen zitten erin?
Nico

Franc
1 februari 2005, 23:52
Of heb je misschien kathodeweerstanden waarover je de spanning kan meten of juist weerstanden aan je platen?

Je moet die stroom ff in kaart zien te brengen.

josh.vandenberg
2 februari 2005, 11:49
Ik ga enven kijken hoehet precies zit,ik zag dat er 2 weerstanden ooit vervangen zijn.

Het is een EL 34 eindtrap,100 watt.Hoe meer ik buizeneindtrappen zie ,hoe meer ik denk dat point to point toch het beste is.vaak geven printen toch breuken en storingen.Een voortrap gaat nog wel ,maar een eindtrap geeft toch altijd wel gezeur.Maar ja ,dat houd je ook wel weer lekker bezig.

Misschien dat ik op een verkeerde manier gemeten heb.Ik kijk nog even ,hij doet het nu wel weer(normaal).

nicoverduin
2 februari 2005, 12:01
Nou trek die el34 buizen er maar vast uit. Dan kun je rustiger alles doormeten. Je moet inderdaad ergens in de -40 -50 V zitten. Zonder die eindbuizen wordt de voedingsspanning wel hoger, maar het gaat er nu eerst om, om de grid spanning weer goed te krijgen. En dan blijven die eindbuizen tenminste heel.

Grid spanning gewoon stap voor stap vanaf de trafo meten en effe opschrijven. Dan horen we het wel. Als de wisselspanning al gelijk te laag is, dan heb je een probleem. Anders is het mogelijk: een diode, weerstand of een rotte elco.
Nico