PDA

View Full Version : Blanke lak



prs
1 februari 2005, 18:48
Heb toch nog een vraagje over het transparant aflakken (over de beits heen) van het hout. Moet ik dit rollen of kwasten (ik kan me herrineren dat we het zo ooit met een tafel hebben gedaan) of kan ik ook transparante (blanke) lak in een spuitbus krijgen?

chennie
1 februari 2005, 18:50
ze hebben transparante (cellulose) lak in spuitbussen bij vox humana.
je kan ook een vermenger vinden bij jou in de buurt die blanke lak in een spuitbus wil doen. Dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Vox humana is gewoon duur.

Blanke lak kan je oppoetsen met een schoon oud tshirt

chennie
1 februari 2005, 18:51
ohj en kwasten of rollen zou misschien ook nog wel kunnen, omdat je toch telkens schuurt na een serie van laagjes.

fred dons
1 februari 2005, 18:54
je kunt rollen of kwasten alleen gaat het dan wel lang duren voordat de lak mooi glad is (veel schuren)

je kunt blanke lak in spuitbussen kopen (acryl o.a. bij halfords cellulose o.a. bij vox humana) wel kijken of de lak compatibel is met de beits die je gebruikt

fred dons
1 februari 2005, 18:55
net te laat met reageren :-D

prs
1 februari 2005, 19:34
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb het geluk dat een Halfords hier in de buurt ligt. Daar zal ik eens gaan kijken. Vox Humana vind ik erg duur inderdaad.
Fred weet jij het merk van die blanke lak van Halfords? En wat bedoel je precies met compatibel zijn met de beits. Tenminste ik weet denk ik wel wat je bedoelt alleen hoe kan ik dit checken....(of bedoel je dat ik geen beits moet gebruiken waar later geen acryllak overheen kan)?

Edit: Is dit misschien het merk Fred? En heb je hier ervaring mee?
http://www.halfords.nl/images/product%20catalog/big/430075.jpg

prs
1 februari 2005, 19:57
En dan nog 1 vraagje.....beitsen kan gewoon met een kwast he?

Daniël_san
1 februari 2005, 20:31
ja dat kan gewoon met een kwast

chennie
1 februari 2005, 20:35
zorg wel dat je beits neemt op water of alcohol basis. Das poeder in een zakje wat je aanmaakt met water of alcohol.
Gewone beits uit een potje wat je voor deuren enzo gebruikt dat is niet aflakbaar.

prs
1 februari 2005, 21:11
en waar kan ik zo'n beits kopen Chennie? Wist niet dat die bestond in poedervorm...

chennie
1 februari 2005, 22:56
je kan het krijgen bij elke timmermans/verf/glas/behang winkel.
Gele zakjes van het merk clou, hoe het werkt staat wel op de achterkant. Komt eropneer dat je het poeder oplost, uitsmeert en het pigment in het hout achterblijftt.
Gewone beits is te vettig om af te lakken en volgens mij had fred dons een keer gepost dat uit zijn ervaringen bleek dat het ook gaat knappen na aflakken.

prs
1 februari 2005, 22:58
Ok dank je. en wat kost zo'n zakje ongeveer??

Edit: 3 tot 4 euro dus!

http://www.swaakartistique.nl/product_images/0_Clou-waterbeits_groot.jpg

fred dons
2 februari 2005, 07:21
duplicolour gebruik ik alleen voor de kleur lakken omdat hij nog wel eens gek wil reageren bij de blanke lak (hij heeft iets meer tijd nodig tussen de lak lagen)
ik gebruik zo'n zwarte (met gele opdruk) spuitbus blanke lak(sorry ik kan even niet op het merk komen :oops: ) die bij de meeste auto onderdelen winkels verkrijgbaar zijn a eur 4,50

die van halfords is niet slecht en meer dan bruikbaar alleen heb ik vaak niet het geduld wat nodig is voor die lak (1,5 dag wachten tussen de lak lagen in)


als je waterbeits gebruikt is hij altijd compatibel met de blanke lak, tis als je beits uit een blikje gaat gebruiken dat het mis kan gaan

prs
2 februari 2005, 11:52
duplicolour gebruik ik alleen voor de kleur lakken omdat hij nog wel eens gek wil reageren bij de blanke lak (hij heeft iets meer tijd nodig tussen de lak lagen)
ik gebruik zo'n zwarte (met gele opdruk) spuitbus blanke lak(sorry ik kan even niet op het merk komen :oops: ) die bij de meeste auto onderdelen winkels verkrijgbaar zijn a eur 4,50

die van halfords is niet slecht en meer dan bruikbaar alleen heb ik vaak niet het geduld wat nodig is voor die lak (1,5 dag wachten tussen de lak lagen in)


als je waterbeits gebruikt is hij altijd compatibel met de blanke lak, tis als je beits uit een blikje gaat gebruiken dat het mis kan gaan

Dank je Fred!! Ik heb me nu zo goed geinformeerd dat er denk ik niets meer kan misgaan. Nu nog ff goed gaan schuren en frezen en dan eens aan het kleurproces beginnen

R.van Ginneken
3 februari 2005, 01:30
Als procede voor houtimitaties gebruiken we wel eens buisman(je weet wel ,dat poedertje dat je bij het koffie zetten gebruikt).
Als je dat vermengd met water,heb je een prachtige bruine tint waarover je, na drogen natuurlijk,gewoon blanke lak kunt zetten.Niet die acryltroep
natuurlijk.

chennie
3 februari 2005, 11:37
omdat deze topic toch al over blanke lak gaat , zet ik mijn vraag ook maar even gauw hierin. Het gaat over aflakken, wat ik niet zo gauw in de nieuwe faqof search kon vinden.
even kort samengevat:

elke dag 2 lagen met niet meer dan 20 min drogen tussen de lagen.
Na 6/7 lagen , dus na 3 dagen licht droog opschuren

Na hoeveel lagen kan je beginnen met nat schuren?
vanaf welke grit?
tot en met welke grit ?

Hoeveel lagen wordt er toch minimaal aangeraden totdat men begint met het eindelijke fijn nat schuren en polijsten?