PDA

View Full Version : Modes vragen



Jax
1 februari 2005, 14:28
Ok, ik ben me aan het verdiepen in de theoretische kant van gitaarspel, maar kwam meteen al met de volgende vraag. Als ik het goed begrijp zijn er 7 modes per toonladder: Ionisch, Dorisch, Frygisch, Lydisch, Mixolydisch, Aeolisch en Locrisch. Deze zijn afkomstig van de kerktoonladders (?). Als je een majeur C toonladder hebt, zou dan C Dorisch de reeks D, E, F, G, A, B, C, D zijn? En de C Frygisch dan E, F, G, A, B, C, D, E? Begrijp ik dit goed? Maar dit klinkt toch helemaal niet? Wanneer zou je deze mode dan gebruiken? Heb je ook modes voor mineur toonladders? Ik heb echt nog duizend vragen hierover maar eerst maar een hier mee beginnen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Das Schaap
1 februari 2005, 15:25
Nee C ionisch is dus C D E F G A B
de 2e trap is dan dorisch, dit is dan D E F G A B C
E phrygisch is dan E F G A B C D
en dat gaat zo door.
Enige wat dan dus verandert is de grondnoot. Er zijn voor elke van deze modi ook formules, maar bij C maj kan je het gemakkelijk zo onthouden.
En het nut ervan tja klankkleuring enzo, speel eens een D dorisch over een Dmin7 akkoord ofzo ipv een D mineur of D majeur. Begin daar maar mee. :wink: Kijk dan weer verder.

Digitech
1 februari 2005, 15:29
Klopt niet helemaal. Maar je bent wel op de goede weg...
c majeur is C D E F G A B C deze bevat dan de volgende modes.
C Majeur: C D E F G A B C
D Dorisch: D E F G A B C D
E Phrygisch: E F G A B C D E
F Lydisch: F G A B C D E F
G Mixolydisch: G A B C D E F G
A Aeolisch(=Mineur): A B C D E F G A
B Locrisch: B C D E F G A B

Als dan iets in c majeur staat kun je alle ladders die hierboven staan gebruiken. In elke toonladder staan dezelfde noten alleen de beginnoot is anders.

Hoop dat dit de boel wat verduidelijkt :roll: :razz:

Edit: SHit....te laat :razz:

Jax
1 februari 2005, 15:58
Ok, nu wordt het al een beetje duidelijker. Maar als ik zeg dat ik bijvoorbeeld D dorisch gebruik, dan kan ik vandaaruit bedenken: Als het D dorisch is, dan staat het stuk dus in C, toch?


speel eens een D dorisch over een Dmin7 akkoord ofzo ipv een D mineur of D majeur. Begin daar maar mee.

:P Kijk dat klinkt al beter. Maar waar/hoe kan ik het beste leren hoe ik de toonladders en modes het best kan gebruiken? Want zonder context kan ik wel modes enzo gaan leren, zonder erbij stil te staan hoe ik deze echt in de muziek kan gebruiken.

Nog bedankt voor de reacties.

Das Schaap
1 februari 2005, 16:05
Ok, nu wordt het al een beetje duidelijker. Maar als ik zeg dat ik bijvoorbeeld D dorisch gebruik, dan kan ik vandaaruit bedenken: Als het D dorisch is, dan staat het stuk dus in C, toch?


speel eens een D dorisch over een Dmin7 akkoord ofzo ipv een D mineur of D majeur. Begin daar maar mee.

:P Kijk dat klinkt al beter. Maar waar/hoe kan ik het beste leren hoe ik de toonladders en modes het best kan gebruiken? Want zonder context kan ik wel modes enzo gaan leren, zonder erbij stil te staan hoe ik deze echt in de muziek kan gebruiken.

Nog bedankt voor de reacties.
Ja je speelt de noten die dan ook in Cmaj zitten, maar je grondnoot is dan een D. Belangrijk dat te onthouden. :lol:
En tja je kan bijv. kijken naar de noten die in het akkoord zitten wat je speelt en daar dan wat bij pakken. Bijv. mixolydisch heeft alleen een mol7. Net zoals dominante akkoorden. :wink:

Roy K.
1 februari 2005, 16:10
Ok, nu wordt het al een beetje duidelijker. Maar als ik zeg dat ik bijvoorbeeld D dorisch gebruik, dan kan ik vandaaruit bedenken: Als het D dorisch is, dan staat het stuk dus in C, toch?


C majeur, dat klopt (maar het kan bv. ook in Amin staan, ligt er aan welke akkoorden er gebruikt worden...)



:P Kijk dat klinkt al beter. Maar waar/hoe kan ik het beste leren hoe ik de toonladders en modes het best kan gebruiken? Want zonder context kan ik wel modes enzo gaan leren, zonder erbij stil te staan hoe ik deze echt in de muziek kan gebruiken.



Iedere mode heeft een bepaalde kleur, sfeer.

Als je per mode weet wat voor kleur/sfeer het creëert, kan je dus als je een bepaalde sfeer wilt, bv. een duistere sfeer, kan je over een stuk dat in C staat wilt, E Phrygisch spelen... :P

Jax
1 februari 2005, 16:24
Als je per mode weet wat voor kleur/sfeer het creëert, kan je dus als je een bepaalde sfeer wilt, bv. een duistere sfeer, kan je over een stuk dat in C staat wilt, E Phrygisch spelen...


Maar dan snap ik nog steeds niet helemaal het nut van modes. Als je bij in stuk in C, E phrygisch speelt, of een solo schrijft met de noten van E Phrygisch, dan gebruik je toch gewoon de noten van C majeur? Of je nou zegt; Ik gebruik de noten van de C majeur toonladder, van E tot E, of: Ik gebruik de noten van de C majeur toonladder, van C tot C, er is toch geen verschil? Mis ik nou iets?

Roy K.
1 februari 2005, 16:40
Als je per mode weet wat voor kleur/sfeer het creëert, kan je dus als je een bepaalde sfeer wilt, bv. een duistere sfeer, kan je over een stuk dat in C staat wilt, E Phrygisch spelen...


Maar dan snap ik nog steeds niet helemaal het nut van modes. Als je bij in stuk in C, E phrygisch speelt, of een solo schrijft met de noten van E Phrygisch, dan gebruik je toch gewoon de noten van C majeur? Of je nou zegt; Ik gebruik de noten van de C majeur toonladder, van E tot E, of: Ik gebruik de noten van de C majeur toonladder, van C tot C, er is toch geen verschil? Mis ik nou iets?

Ok

Iedere mode heeft een bepaalde sfeer. Ligt niet zozeer aan de noten, maar aan de afstanden van de noten ten opzichte van elkaar. Bij de noten van Cmajeur heb je tussen de noten de volgende noot afstanden

C D E F G A B C

1 1 0,5 1 1 1 0,5 Ofwel heel heel half, heel heel heel half.

Bij bv. phrygisch krijg je met de zelfde noten dit:

E F G A B C D E

0,5 1 1 1 0,5 1 1 Ofwel, half heel heel heel half heel heel.


Door het andere startpunt (E, niet C) krijg je dus een heel andere kleur (vanwege de andere afstanden...) Is het min of meer duidelijk?

Jax
1 februari 2005, 16:53
Ok, dat begrijp ik nu. Maar stel dat je in een nummer E phrygisch gebruikt, dan moet je toch gewoon die toonladder afgaan, beginnend op de E, om de sfeer van de toonladder te krijgen? Als je namelijk de noten van E phrygisch zou gebruiken voor een eigen melodie, dan zou je net zo goed gewoon kunnen zeggen dat je een melodie speelt in C majeur, maar met de nadruk op E..... Of is dit wat E phrygisch dan wil zeggen?

Sorry als ik het nog niet begrijp, maar het is allemaal nieuw voor me. Excuses! :)

Roy K.
1 februari 2005, 17:02
Ok, dat begrijp ik nu. Maar stel dat je in een nummer E phrygisch gebruikt, dan moet je toch gewoon die toonladder afgaan, beginnend op de E, om de sfeer van de toonladder te krijgen?

Correct


Als je namelijk de noten van E phrygisch zou gebruiken voor een eigen melodie, dan zou je net zo goed gewoon kunnen zeggen dat je een melodie speelt in C majeur

In feite ook correct



Sorry als ik het nog niet begrijp, maar het is allemaal nieuw voor me. Excuses!

Niet nodig, ik weet er ook niet alles van theorie hoor :P

Jax
1 februari 2005, 17:15
Ok, ik heb even een klein stukje bedacht en opgenomen met mijn keyboard om het beter uit te leggen. Klik hier (www.xs4all.nl/~epedel/song.mp3) maar.

Eerst hoor je een klein nummer tot ongeveer 0.12. Het akkoordschema is C majeur, G majeur, A mineur, F majeur. Na de 12de seconde speel ik de akkoorden arpeggio's in de lage tonen nogmaals, maar nu met de modes van C majeur eroverheen. Dus over het C akkoord speel ik CDEFGAB, over het G akkoord speel ik GABCDEFG, over het Amin akkoord speel ik ABCDEFGA en over het F akkoord FGABCDEF. Zijn dit dan de modes van C?

Daarna begin ik weer met de C-arpeggio en daaroverheen CDEFGABC, maar dan bij het de G arpeggio speel ik dit keer het echte G majeur akkoord erover heen, dus G,A,B,C,D,E,Fis,G. Maar dit klinkt dus gewoon niet. Betekent dit dat het gehele stuk in C majeur staat, waardoor je alleen de noten van de modes van C door het hele stukje kan spelen?

yanto
1 februari 2005, 18:39
Ja het verhaal van de modes kan erg verwarrend zijn.

Je moet eigenlijk proberen om het verband los te laten tussen de modes.
Dus je moet niet denken E frygisch is C majeur, maar E frygisch is
E frygisch punt.

zoals hier al word gezegd heeft elke mode een eigen geluid/sfeer.
Frygisch heeft iets Spaans.
Dus Speel eens E(m) F G als akkoord en speel dan E frygisch eroverheen.
Je speelt dan in de toonsoort E met als mode Frygisch.

Verder kan je een onderscheid maken tussen majeur en mineur ladders.

Ionisch, Lydisch en mixolydisch zijn alle majeurladders

Dorisch, frygisch, aeolisch en locrisch zijn mineur ladders.

Je kan met dit gegeven elk akkoord apart benaderen en daar een keuze bij maken.

Speel je op Dm bijvoorbeeld D aeolisch (dus natuurlijk mineur) of D dorisch. Beide hebben ze een geheel eigen klank.

Hetzelfde geld voor majeur akkoorden. Speel je op bijv een C, C ionisch, C lydisch of C mixolydisch.


Neem eens een standaard Bluesschema in A.

Je kunt hier A minuer pentatonisch op spelen maar als je het per akkoord gaat benaderen kun je dat als volgt doen.

A: A dorisch, of A mixolydisch
D: D dorisch, of D mixolydisch
E: E dorisch of E mixolysich.

Probeer dit eens over een langzame blues.

Een andere goede oefening is om een akkoord op te nemen en daarover alle mogelijke modes te spelen.
Dus op een mineur akkoord alle mineurmodes
Op een majeur akkoord alle majeurmodes.

Hoop dat het nu een stuk duidelijker is na dit verwarrende gezwets van mij. succes

Jax
1 februari 2005, 18:58
Ja, volgens mij wordt het nu al een stuk duidelijker. Maar even een citaat uit het boek "Eenvoudige algemene muziekleer" van B. Nelleke.

"Als men bv wilt weten hoeveel voortekens A dorisch heeft, dan moeten we het volgende bedenken. We weten dat dorisch overeen komt met D gr. t. zonder kruizen. M.a.w dorisch heeft 2 kruizen minder dan majeur. A majeur heeft 3 kruizen, dus heeft A dorisch er 3-2=1 kruis."

Kan iemand me uitleggen waarom dorisch overeenkomt met D gr. t. zonder kruizen? En waarom heeft dorisch dan opeens twee kruizen minder dan majeur?

Roy K.
1 februari 2005, 19:08
Ja, volgens mij wordt het nu al een stuk duidelijker. Maar even een citaat uit het boek "Eenvoudige algemene muziekleer" van B. Nelleke.

"Als men bv wilt weten hoeveel voortekens A dorisch heeft, dan moeten we het volgende bedenken. We weten dat dorisch overeen komt met D gr. t. zonder kruizen. M.a.w dorisch heeft 2 kruizen minder dan majeur. A majeur heeft 3 kruizen, dus heeft A dorisch er 3-2=1 kruis."

Kan iemand me uitleggen waarom dorisch overeenkomt met D gr. t. zonder kruizen? En waarom heeft dorisch dan opeens twee kruizen minder dan majeur?

Schrijf voor jezelf eens op wat de verschillen zijn in nootafstand en kom zelf tot een conclusie, daar leer je het het snelst door :wink: ...


Ok, ik heb even een klein stukje bedacht en opgenomen met mijn keyboard om het beter uit te leggen. Klik hier maar.

Eerst hoor je een klein nummer tot ongeveer 0.12. Het akkoordschema is C majeur, G majeur, A mineur, F majeur. Na de 12de seconde speel ik de akkoorden arpeggio's in de lage tonen nogmaals, maar nu met de modes van C majeur eroverheen. Dus over het C akkoord speel ik CDEFGAB, over het G akkoord speel ik GABCDEFG, over het Amin akkoord speel ik ABCDEFGA en over het F akkoord FGABCDEF. Zijn dit dan de modes van C?

Daarna begin ik weer met de C-arpeggio en daaroverheen CDEFGABC, maar dan bij het de G arpeggio speel ik dit keer het echte G majeur akkoord erover heen, dus G,A,B,C,D,E,Fis,G. Maar dit klinkt dus gewoon niet. Betekent dit dat het gehele stuk in C majeur staat, waardoor je alleen de noten van de modes van C door het hele stukje kan spelen?

Een stuk dat in C staat maakt gebruik van de volgende akkoorden:

I = C
ii = Dm
iii = Em
IV = F
V = G7
vi = Am
vii = Bm7b5

Gmaj komt er zoals je ziet niet in voor, dus dat kan er voor zorgen dat het zo raar klinkt (ik heb het niet geluisterd....).

Als iets trouwens in C staat, wil dat niet zeggen dat als je een Dmineur akoord speelt je over dat akkoord geen Dmineur toonladder kan spelen (ook al zitten er andere noten in de Dmineur ladder dan in de gewone Cmajeur ladder)...

yanto
1 februari 2005, 19:31
"Als men bv wilt weten hoeveel voortekens A dorisch heeft, dan moeten we het volgende bedenken. We weten dat dorisch overeen komt met D gr. t. zonder kruizen. M.a.w dorisch heeft 2 kruizen minder dan majeur. A majeur heeft 3 kruizen, dus heeft A dorisch er 3-2=1 kruis."

Kan iemand me uitleggen waarom dorisch overeenkomt met D gr. t. zonder kruizen? En waarom heeft dorisch dan opeens twee kruizen minder dan majeur?

Het klopt maar wel erg verwarrend op deze manier.
D groot is majeur, voor D dorisch verlaag je eigenlijk de terts en de septiem dus twee noten worden een halve toon verlaagd dus twee kruizen minder.

Jax
1 februari 2005, 19:57
Oh ik snap het geloof ik!! Ze gaan van de situatie c majeur uit. Als je dan de D dorisch vergelijkt met D majeur, dan kom je erachter dat hij twee kruizen minder heeft. Van hieruit wordt dan een regel getrokken, namelijk dat elke dorische toonladder twee kruizen minder heeft dan de majeur toonladder van diezelfde noot. Als je weet dat A majeur drie kruizen heeft, dan moet A dorisch er 1 hebben. Klopt het wat ik zeg?

Jax
1 februari 2005, 20:01
Dan zou je toch eigenlijk veel simpeler af zijn om het volgende te bedenken: Als je bv A dorisch hebt, dan moet G dus Ionisch zijn, en dus gelijk de toonsoort waarin het stuk staat. Als je weet dat G 1 kruis heeft, namelijk de fis, dan weet je toch ook gelijk dat A dorisch ook 1 kruis heeft, namelijk deze zelfde fis?

yanto
1 februari 2005, 20:09
Oh ik snap het geloof ik!! Ze gaan van de situatie c majeur uit. Als je dan de D dorisch vergelijkt met D majeur, dan kom je erachter dat hij twee kruizen minder heeft. Van hieruit wordt dan een regel getrokken, namelijk dat elke dorische toonladder twee kruizen minder heeft dan de majeur toonladder van diezelfde noot. Als je weet dat A majeur drie kruizen heeft, dan moet A dorisch er 1 hebben. Klopt het wat ik zeg?

Ja dit klopt


Dan zou je toch eigenlijk veel simpeler af zijn om het volgende te bedenken: Als je bv A dorisch hebt, dan moet G dus Ionisch zijn, en dus gelijk de toonsoort waarin het stuk staat. Als je weet dat G 1 kruis heeft, namelijk de fis, dan weet je toch ook gelijk dat A dorisch ook 1 kruis heeft, namelijk deze zelfde fis?

Dit klopt niet helemaal.
A dorisch is wel afgeleid uit G majeur. en met die redenering klopt het kruizen verhaal.
Maar als je in A dorisch speelt, speel je niet in de toonssort G majeur maar in a mineur. sterker nog het zou best kunnen dat er helemaal geen G akkoord in het stuk voorkomt dat je speelt.

bijv. Am, Dm, E7
je kan dan A dorisch, D dorisch en E mixolydisch spelen.

Das Schaap
1 februari 2005, 20:37
Dan zou je toch eigenlijk veel simpeler af zijn om het volgende te bedenken: Als je bv A dorisch hebt, dan moet G dus Ionisch zijn, en dus gelijk de toonsoort waarin het stuk staat. Als je weet dat G 1 kruis heeft, namelijk de fis, dan weet je toch ook gelijk dat A dorisch ook 1 kruis heeft, namelijk deze zelfde fis?
Je kan steeds gaan vergelijken maar je kan ook de formules van de modi weten. Zoals ik bijv. al noemde is mixolydisch gewoon majeur met een verlaagde 7 (1-2-3-4-5-6-7b dus).
@Roy kan je die akkoorden even uitleggen ik volgde dat ff niet. Ga je uit van 3-klank of niet ? :-?

Roy K.
1 februari 2005, 20:39
Oh ik snap het geloof ik!! Ze gaan van de situatie c majeur uit. Als je dan de D dorisch vergelijkt met D majeur, dan kom je erachter dat hij twee kruizen minder heeft. Van hieruit wordt dan een regel getrokken, namelijk dat elke dorische toonladder twee kruizen minder heeft dan de majeur toonladder van diezelfde noot. Als je weet dat A majeur drie kruizen heeft, dan moet A dorisch er 1 hebben. Klopt het wat ik zeg?

Dit soort regels maken het alleen maar verwarrend. Hoe zit het dan met de dorische ladder van C? C majeur heeft geen kruizen, heeft dorisch C dan -2 kruizen.... :razz:

Roy K.
1 februari 2005, 20:45
@Roy kan je die akkoorden even uitleggen ik volgde dat ff niet. Ga je uit van 3-klank of niet ? :-?

Kijk, een oplettende lezer! Ik had in de gauwigheid een verkeerd tabelletje geknipt en geplakt :oops: ...zal het even editten... :)

Das Schaap
1 februari 2005, 20:51
@Roy kan je die akkoorden even uitleggen ik volgde dat ff niet. Ga je uit van 3-klank of niet ? :-?

Kijk, een oplettende lezer! Ik had in de gauwigheid een verkeerd tabelletje geknipt en geplakt :oops: ...zal het even editten... :)
Psst.... :amp:
V is alleen dominant in een 4-klank. In 3-klank is ie gewoon majeur. :cool:
Maar verder zit het wel goed. :P

Roy K.
1 februari 2005, 21:09
Klopt! Ik ben de laatste tijd zelf zoveel bezig met 4-klanken, dat ik dit tabelletje gewoon er neerpleurde zonder er bij na te denken dat bij drieklanken V idd Maj is...

Maar ik ga het niet weer aanpassen, dat editten duurt een eeuwigheid op dit forum! :evil:

Jax
2 februari 2005, 07:33
Je kan steeds gaan vergelijken maar je kan ook de formules van de modi weten. Zoals ik bijv. al noemde is mixolydisch gewoon majeur met een verlaagde 7 (1-2-3-4-5-6-7b dus).


Ok, dat is inderdaad een betere manier om het te leren. Bedankt voor de tip.

taylor
2 februari 2005, 11:24
je moet niet gaan denken in # of mol.

de theorie is vanuit C gemaakt om je het makkelijk te maken als je die modies kent dan is het voor 1 andere toonsoort dus bv vanuit D alleen verplaatsing, maar de intervallen van de toonladder blijven altijd gelijk!

dus simpel gezegt ken je de modes in C spelen dan ken je ze allemaal(in elke toonsoort) daarna moet je alleen de toepassing ervan kennen maar dat is weer 1 ander verhaal.

Das Schaap
2 februari 2005, 13:33
je moet niet gaan denken in # of mol.

de theorie is vanuit C gemaakt om je het makkelijk te maken als je die modies kent dan is het voor 1 andere toonsoort dus bv vanuit D alleen verplaatsing, maar de intervallen van de toonladder blijven altijd gelijk!

dus simpel gezegt ken je de modes in C spelen dan ken je ze allemaal(in elke toonsoort) daarna moet je alleen de toepassing ervan kennen maar dat is weer 1 ander verhaal.
Ach combineer het. 8-)
Anders zit je wel moeilijk te denken als je vanuit G# lydisch ofzo naar C locrisch wil enzo. Ik noem maar even willekeurige letters hoor. :lol:
Maar dat relativeer je niet zo 123 meteen lijkt me. Je toonsoort verandert en om dan steeds te moeten denken over wat je 1e trap nou was. :roll:

new J. Satriani
6 februari 2005, 16:23
dit is een tab van mijn gitaar leraar. mischien hebben julie er wat aan.
http://www.powertabs.net/pta.php?page=song,16077

P****Fred
6 februari 2005, 16:38
ik combineer eigenlijk een beetje twee methodes...

ik weet dat lydisch 1 2 3 #4 5 6 7 is en en dorisch is 1 2 b3 4 5 6 b7
en dat voor elke mode,

maar als je het zo bekijkt is het ook makkelijk:


bv G dorisch is die toonladder waarin G de tweede graad is...
Fmaj7 dus, maar dan begonnen vanaf de G...

of A aeolisch is die toonladder waarin A de 6de graad is...
Cmaj7 dus, maar vanaf de A...

zo vond ik het het makkelijkst om te leren, maar heb uiteindelijk dan toch maar de cijfertjes erbij geleerd...

taylor
8 februari 2005, 10:59
Anders zit je wel moeilijk te denken als je vanuit G# lydisch ofzo naar C locrisch wil enzo. quote]

wat is daar nou moeilijk aan?,zoals ik al zei als je lydisch kan spelen in C of lorcisch in C dan kun je hem overal spelen daar hoef je toch niet bij na te denken?,de ladder is het zelfde voor elke toonsoort je verplaats hem alleen in jou geval naar G# en C(geen verplaatsing).

pentatonisch is toch overal gelijk(elke toonsoort)dat snappen lui wel altijd goed, maar in trappen snapen ze dat weer niet heb ik vaak het idee van.

Daevren
8 februari 2005, 14:44
Ok, dat begrijp ik nu. Maar stel dat je in een nummer E phrygisch gebruikt, dan moet je toch gewoon die toonladder afgaan, beginnend op de E, om de sfeer van de toonladder te krijgen? Als je namelijk de noten van E phrygisch zou gebruiken voor een eigen melodie, dan zou je net zo goed gewoon kunnen zeggen dat je een melodie speelt in C majeur, maar met de nadruk op E..... Of is dit wat E phrygisch dan wil zeggen?

Sorry als ik het nog niet begrijp, maar het is allemaal nieuw voor me. Excuses! :)

Dit is het grote probleem met het begrijpen van modes. Dit komt omdat het vaak niet volledig uitgelegd wordt. Als je uitlegt C ionisch is C D E enz en D dorisch is D E F enz dan snap je het verschil niet.

Je moet begrijpen dat je nu onderscheid moet maken tussen tonale en modale muziek. Ik ga het nu practisch uitleggen, dit is eigenlijk een beetje strijdig met de uitleg vanuit historisch perspectief.

Tonale muziek is muziek met een specifieke hierarchie. C majeur is C D E F G A B, dat houd in dat de muziek het karakter heeft van een soort optelling van de karakters van de intervallen C naar C, C naar D, C naar E, C naar F enz. C is de grondtoon. Bij alle asymmetrische toonladders kun je modes maken. Want stel, we zorgen ervoor dat C niet langer de dominantste noot is, door ervoor te zorgen dat alle noten in relatie tot D ipv C klinken wordt het karakter van de muziek een optelling van D naar D, D naar E, D naar F enz. Als je nu gaat kijken welke intervallen je dan krijgt dan heb je hele andere intervallen. Dus zijn alle witte toetsen op de piano geordend rond de noot C totaal anders dan alle witte toetsen geordend rond de noot D.

Eigenlijk moet je modes anders opsommen.
C ionisch:
C D E F G A B
1 2 3 4 5 6 7

C dorisch
C D Eb F G A Bb
1 2 b3 4 5 6 b7

C frygisch
C Db Eb F G Ab Bb
1 b2 b3 4 5 b6 b7

C Lydisch
C D E F# G A B
1 2 3 #4 5 6 7

C Mixolydisch
C D E F G A Bb
1 2 3 4 5 6 b7

C Aolisch
C D Eb F G Ab Bb
1 2 b3 4 5 b6 b7

C Locrisch
C D Eb F Gb Ab Bb
1 2 b3 4 b5 b6 b7


Nu heb je in de praktijk een groot verschil tussen modale en tonale muziek. Modale muziek is statisch, tonale muziek progressief. De harmonie van tonale muziek beweegt voort, als een golf. Modale muziek dus niet. Dit verschil is verplicht, omdat de wetten van de natuurkunde ervoor zorgen dat een ordening rond de noot C het meest perfect is. De intervallen van C ionisch komen het meest overeen met de natuurlijke overtonen. Vandaar dat C al snel de grondtoon worden. Om dit te voorkomen gebruik je maar een paar akkoorden. Gebruik een V-I en je mode is weg. Meestal gebruik je maar twee akkoorden.

Klassiek voorbeeld is So What van Miles Davis. Het bestaat uit twee stukken met twee akkoorden. Em11 naar Dm11 en later Fm11 naar Ebm11. Dit is modaal. Het eerste stuk is D dorisch. Daarna is het hetzelfde alleen dan in Eb dorisch. Dus maar twee akkoorden.

Het begruik van meer akkoorden maakt het Dm11 akkoord als grondakkoord zwakker en dan verlies je het modale karakter.

Jax
8 februari 2005, 16:56
Daevren, harstikke bedankt voor de heldere uitleg!

taylor
9 februari 2005, 11:24
mijn verhaal gaat trouwens alleen over ladders! niet over modes of schema's dus toonsoort.zoals ik al zei is dat de toepassing ervan dus 1 ander verhaal.

dacht dat dat ook de vraag was in het begin maar goed.

butters
20 februari 2005, 18:17
dit heb ik voor mezelf gemaakt. zo krijg ik ook een goed zicht over de toonsafstanden binnen een modus.

http://users.telenet.be/liedjesenfilmpjes/gitaarhals%201%20octaaf%20modi.jpg

taylor
21 februari 2005, 11:03
nou,misshien werk dit voor jou maar ik vind het erg onoverzichtelijk!

als nou ionisch neemt dan heb je nog 2 maj ladders lydisch en mixolydisch.

het verschil tussen die ladders is maar 1 noot!dat kun je toch wel onthouden lijkt me. dus je moet niet al die 8 noten hele tijd in je kop hebben(afzonderlijk van elkaar) alleen die 1e noot die verandert bij mix en lyd ten opzichte van ion,welke dat zijn is al vaak genoeg gezegt lijkt me.

bij mineur kun je het net zo doen,lijkt wel dat sommige theorie gewoon moeilijk maken terwijl het niet zo is.

butters
21 februari 2005, 14:38
wat voor jou onoverzichtelijk is kan best voor iemand anders heel overzichtelijk zijn. :D
het is gewoon een visuele voorstelling op de gitaarhals. (kan best een aanvulling zijn dacht ik, het is echt niet mijn bedoeling om iets moeilijkers te maken dan het is).