PDA

View Full Version : cabinet bouwen



demetalenman
1 februari 2005, 12:10
Beste mensen,

Wij hebben een ruimte waar we repeteren en spelen. Door gebrek aan power van mijn transistorbakkie wil ik graag een cabinet bouwen. IK heb al 2x 12 inch speakers gekregen van iemand, zogenaamde V30. Op mijn transistorbakkie zit een uitgang voor een cabinet. Van mn zelf ben ik wel handig, maar ook in mijn opleiding zit een stuk houtbewerking. ik ben dus handig met hout en met solderen, maar voor de rest zou ik niet weten hoe ik een cabinet moet bouwen. Weet wellicht iemand waar ik schema's kan vinden, of kunnen jullie me tips geven. Btw een 2 x 12 inch cab lijkt me voldoende om genoeg power te krijgen in onze oefenruimte.

bij voorbaat dank,

een leek

nicoverduin
1 februari 2005, 12:50
Als je handig bent met hout, dan zou ik wat bekende sites afstropen. Die hebben meestal wel een 2 x 12 cabinet in de verkoop. Vaak staan daar de afmetingen bij. Dan kun je de rest afleiden.
NIco

demetalenman
1 februari 2005, 13:06
Oke maar ik heb dan nog een 4ohm input ofzo nodig. En een paar draden en dan ben je al klaar wat de hardware betreft. Dus het hoeft niet zo een duur project te zijn.

nicoverduin
1 februari 2005, 13:22
De impedantie wordt bepaald door de impedantie van de speakers. Dit kun je berekenen met de volgende formules:

Serie: R = R1 + R2
Parallel: 1/R = 1/R1 + 1/R2

R1 = impedantie speaker1
R2 = impedantie speaker2

Dus gewoon een jack voor de aansluiting van de speaker kast naar buiten toe en een paar draden.

Afwerking is afhankelijk van wat je wilt; Tolex oid. echt speakerdoek etc.
NIco

chocorookie
1 februari 2005, 21:10
Pas wel ff op wat je output impedantie is van je outputtrafo, 4, 8, of bij heel weinigen 16 ohm.

nicoverduin
1 februari 2005, 23:53
De box moet inderdaad wel de impendantie van de versterker krijgen. Anders kan dat je de eindtrap kosten.
Nico

ccc
2 februari 2005, 20:40
Ik ben ook op zoek naar een cab voor 2 x 12 inches Celestion vintages 30 in te plaatsen.
Suggesties waar te vinden ?