PDA

View Full Version : nieuwe buizen in mn pre amp maar welke...



jorrit
1 februari 2005, 11:03
ik ben een totale buizen leek. de 4 buizen van mn peavey ultra plus top moeten vervangen worden en ik was aan het rond kijken op www.tubetown.de momenteel zitten er 4 sovtek 12axlps buizen in. het geluid bevalt me goed maar het kan altijd beter (heb nog niet echt vergelijkings materiaal) maar ik heb geen flauw idee wat ik er in moet zetten.

wat ik al wel weet is dat het 12ax7 buizen moeten zijn maar je hebt alleen van sovtek al 12ax7wa, wb, lp, lps etc.

ik heb ook een keer ergens gehoord dat je een buis hebt voor je clean, een of twee voor je dist en een voor je fxloop ofzo.. ?

als iemand me wat hulp en duidelijkheid kan geven??

Nocki
1 februari 2005, 19:57
even mailen naar dr tube. heb ik ook gedaan en hij stelde goede buizen voor. wel even vertellen wat je verwacht. ik ben uitermate tevreden.

en ik had de buizen binnen 2 dagen na de bestelling.

Nocki

jorrit
2 februari 2005, 16:44
hey bedankt, heb je daar toevallig een website of email adres van?

Franc
2 februari 2005, 17:12
Niet om flauw te doen, maar als echte doet-het-zelvert koop je natuurlijk een paar buizen van verschillende merken en ga je zelf aan het experimenteren.

Ik zou me iig niet door een ander laten vertellen welke buizen ik moet gebruiken, maar ik zou het zelf gaan beluisteren.
Ik had bijvoorbeeld MiniWatts in mijn JTM45 omdat die zo hoog werden aangeprezen door verschillende Marshall gebruikers.
Toen ik afgelopen zaterdag echter het 'eigen merk' van TubeTown probeerde ging er een wereld voor me open!

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou echt een paar merken kopen en uitproberen, zo duur is de gemiddelde 12ax7 niet.

Franc.

jorrit
2 februari 2005, 17:38
haha sjah zoals je al zei je kunt niet in mijn portemonnee kijken. k heb niet het geld om ff voor 50 euro aan buizen te kopen waarvan ik er uiteindelijk 4 ga gebruiken...

Negative K3 fan
2 februari 2005, 19:10
ok, even bij het begin beginnen...

wat is er nu mis met je sound of wat denk je dat er verbeterd kan worden? en weet je zeker dat dat te verhelpen is door aan je amp te sleutelen of komt het door iets anders?

maarja, ik zou zeggen over het algemeen 9th gen chinese, die gaan erg goed met peaveys en in heel veel amps en als je een iets warmere/donkerdere/smoothere tone zoekt JJs.

jorrit
2 februari 2005, 19:15
er is opzich niets mis met me geluid, iets meer dist. als nu zou wel mogen. maar ik heb gewoon gare buizen in me pre amp zitten dus k moet nieuwe. 9th gen chinees...k zal eens gaan zoeken waar je die kan kopen en hoeveel ze kosten.

Negative K3 fan
2 februari 2005, 19:33
voor meer gain kun je ook electro harmonics nemen of buizen die getest en geselecteerd zijn daarop.

jorrit
2 februari 2005, 20:21
welke buizen zijn getest en geselecteerd daarop?

CrystalPlanet
2 februari 2005, 21:51
Bij tubetown.de kun je ook veel informatie vinden, en worden types buizen vrij objectief met elkaar vergeleken. Zijn huismerk zijn chinese buizen (weet niet welke generatie).

Ik heb zelf pas bij eurotubes.com een high-gain set JJ's voor mijn Triaxis besteld, na de tubetowns (te fel) en ook sovteks (te tam) geprobeerd te hebben, en die klinken echt waanzinnig :-D . En hij levert ze behoorlijk goedkoop, zeker met de huidige dollarkoers.

Franc
3 februari 2005, 13:31
haha sjah zoals je al zei je kunt niet in mijn portemonnee kijken. k heb niet het geld om ff voor 50 euro aan buizen te kopen waarvan ik er uiteindelijk 4 ga gebruiken...

Probeer eens bij iemand andere buizen uit. Verschillende mensen gebruiken verschillende merken.

Misschien een leuke voor een bijeenkomst?
Als we dan toch met zelfbouwers bijeen zijn kunnen we ook elkaars buizen proberen.
Zo hoor je je spullen nog eens met andere merken buizen.

Franc.

jorrit
3 februari 2005, 16:58
Bij tubetown.de kun je ook veel informatie vinden, en worden types buizen vrij objectief met elkaar vergeleken. Zijn huismerk zijn chinese buizen (weet niet welke generatie).

Ik heb zelf pas bij eurotubes.com een high-gain set JJ's voor mijn Triaxis besteld, na de tubetowns (te fel) en ook sovteks (te tam) geprobeerd te hebben, en die klinken echt waanzinnig :-D . En hij levert ze behoorlijk goedkoop, zeker met de huidige dollarkoers.

hoe bedoel je te fel precies? te veel gain ofzo?

@ franc dat lijkt me een vet idee ideaal om te kiezen wat je wilt en kost geen drol...

CrystalPlanet
4 februari 2005, 00:25
Nee, het was niet een kwestie van te veel gain, maar een hard, bijna schel geluid. Dat je de hele tijd het idee hebt dat je te hard staat. (Ja, dat kan! :lol:) Daar is met een toonregeling natuurlijk veel aan te doen, maar de basis was gewoon niet warm genoeg. Wel heel goede definitie, en je hoeft je met die buizen geen zorgen te maken dat je er niet doorheen komt, dat wel. Maar daar maakte ik me toch al geen zorgen over. :wink:

Die JJ's hebben wel die warmte (noem het brown sound, als je wil) en omdat het een high gain setje is, heb ik over de gain ook niets te klagen. :-D

pol
4 februari 2005, 16:14
welke buisjes waren dit dan, die Tubetowns die je te fel vond. Ik heb nu overal JJ's steken maar vind ze iets te warm en te dik klinken.

edit : heb je die tube town buizen nog en doe je ze weg ?

Thijssie
4 februari 2005, 16:19
Ik heb zelf pas bij eurotubes.com een high-gain set JJ's voor mijn Triaxis besteld, na de tubetowns (te fel) en ook sovteks (te tam) geprobeerd te hebben, en die klinken echt waanzinnig :-D . En hij levert ze behoorlijk goedkoop, zeker met de huidige dollarkoers.

Die laatste snap ik ff niet, buizen worden tegenwoordig alleen nog maar in "het oostblok" gemaakt?

CrystalPlanet
5 februari 2005, 14:05
welke buisjes waren dit dan, die Tubetowns die je te fel vond. Ik heb nu overal JJ's steken maar vind ze iets te warm en te dik klinken.

edit : heb je die tube town buizen nog en doe je ze weg ?

Dat was het huismerk. De TT's. Ik heb ze nog, en ja, ze zijn te koop. Ik heb er vijf, waarvan 1 gebalanceerde en 1 V1, en ze hebben letterlijk niet meer dan 10 a 15 draaiuren er op zitten. PM me maar om over de prijs te onderhandelen. :wink:


Die laatste snap ik ff niet, buizen worden tegenwoordig alleen nog maar in "het oostblok" gemaakt?

Ja hoor, deze komen ook uit het oostblok. Bob van Eurotubes doet hetzelfde als vele anderen ook doen: hij importeert ze, selecteert ze, en verkoopt ze dan weer. Alleen als dat bij Mesa gebeurd zou zijn, zouden ze 4 keer zo duur zijn, da's het verschil. Check z'n website maar eens www.eurotubes.com, daar legt -ie in geuren en kleuren uit wat hij er allemaal mee doet.

mmrizio
16 februari 2005, 15:35
Als ik deze thread even iets mag ombuigen: Welke voorversterker (ECC83) buisjes zouden jullie adviseren als ik op zoek ga naar een zwaar vervormd geluid? Ik ben van plan om een aantal typen buisjes te kopen en te testen. Het is met name voor 2 Marshall combo's (DSL201 en 6101), maar ook voor m'n Marshall JMP1 preamp.

- JJ ECC83S
- TT eigen winkelmerk
- Electro Harmonix
- Sovtek LPS? - niet duur, weinig over gehoord
- SED? - duurder, weinig over gehoord
- GT Mullards - kosten 3x zoveel als andere buizen - zijn ze het waard?
....

Enneh... heeft het zin om extra te betalen voor V1 buizen?

Negative K3 fan
16 februari 2005, 23:50
die groove tubes mullards schijnen nogal brak te zijn, daar zou ik niet aan beginnen

sovtek heeft ook niet een geweldige reputatie

sed is wel leuk, maar ken ik eigenlijk alleen van goede eindbuizen??

JJ is donkerder, warmer

chinees (TT) is scherper, helderder

electro harmonix is een beetje buzzy, vet in het laag en veel gain

mmrizio
17 februari 2005, 00:51
die groove tubes mullards schijnen nogal brak te zijn, daar zou ik niet aan beginnen

sovtek heeft ook niet een geweldige reputatie

sed is wel leuk, maar ken ik eigenlijk alleen van goede eindbuizen??

JJ is donkerder, warmer

chinees (TT) is scherper, helderder

electro harmonix is een beetje buzzy, vet in het laag en veel gain
-K3: Dank voor je mening over deze buizen. Dit bevestigt mijn beeld, alleen had ik ook positieve zaken gehoord over de "Mullard". Maar niet genoeg om overtuigd te zijn van de meerwaarde. Hij zal binnen afzienbare tijd wel nagemaakt worden....

Sovtek twijfel ik erg over. De enige die soms positief genoemd wordt is de LPS, maar "Lord Valve" was weinig lovend over toepassing onder hogere spanning (PI).

Ik denk dat ik maar zorg dat ik binnenkort een paar setjes JJ, TT en EH heb liggen.

bert k
17 februari 2005, 00:52
Ik heb 12AX7 van Svetlana, klinken mooi. Helaas geen ervaring met de anderen.
Vaak zijn die V1 of premium buizen bedoelt voor hifi versterkers, dus juist met heel weinig vervorming. En dat willen we dus niet... :D

mmrizio
17 februari 2005, 00:54
Die Svetlana's... zijn dat die Svetlana's die met het logo met 'de C met vleugels', of de andere Svetlana's ?

jorrit
18 februari 2005, 10:43
ik heb nu sovtek lps in mijn peavey ultra plus top. en ben er erg tevreden over. niet dat ik ervaring heb met andere buizen maar t klinkt bij mij erg lomp.

1959SLP
18 februari 2005, 15:24
@mmrzio: zover ik weet geven die 12AX7 de meeste gain onder de pre buisjes.

nicoverduin
18 februari 2005, 16:53
Voor wat bij de gangbare dubbel triodes is:

12AX7 = ECC83 = Gain van 100
12AT7 = ECC81 = Gain van 60
12AY7 = Gain van 40
12AU7 = ECC82 = Gain van 17.5 - 19

NIco

bert k
18 februari 2005, 17:55
Die Svetlana's... zijn dat die Svetlana's die met het logo met 'de C met vleugels', of de andere Svetlana's ?
Dat zijn idd 'C-wings'

norbertplat
25 februari 2005, 22:33
Gewoon sovtekjes bestellen bij www.gaparts.nl klinken gewoon goed

Negative K3 fan
26 februari 2005, 01:50
Gewoon sovtekjes bestellen bij www.gaparts.nl klinken gewoon goed

gvd rot nou eens op

Nielsje
26 februari 2005, 10:46
Voor wat bij de gangbare dubbel triodes is:

12AX7 = ECC83 = Gain van 100
12AT7 = ECC81 = Gain van 60
12AY7 = Gain van 40
12AU7 = ECC82 = Gain van 17.5 - 19

NIco

kijk, das is nog es nuttige info :)

ik neem aan dat bijv. een 12at7 wat meer geschikt is voor een bluesrandje? met minder vervorming en wat een smooth soundje? mensen hierover?

nicoverduin
26 februari 2005, 10:55
Voor wat bij de gangbare dubbel triodes is:

12AX7 = ECC83 = Gain van 100
12AT7 = ECC81 = Gain van 60
12AY7 = Gain van 40
12AU7 = ECC82 = Gain van 17.5 - 19

NIco

kijk, das is nog es nuttige info :)



Deze info kunnen jullie zelf ook vinden bij www.duncanamps.com. Je gaat dan naar tube data en zoek ze maar op. Je kan dan ook vergelijkbare types vinden alsmede de datasheets. Een buizenboekje heb je niet nodig. Heb je eigenlijk helemaal niet nodig tenzij je beurzen en martken afstruint.

Daarnaast hebben ze zeeeeeeeeeeer veel datasheets van buizen. Ik zou genoemde types eens binnenhalen en bekijken. Is zeer leerzaam.

Daarnaast is er ook een downloadable versie zodat je de mest gangbare data direct op je pc hebt.

En dat terwijl ik er niet eens belang bij heb :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

Negative K3 fan
26 februari 2005, 13:04
ja, echt wel respect voor meneer duncan! en natuurlijk ald ie lui gek genoeg om al die shit in te scannen enzo.

norbertplat
26 februari 2005, 16:11
goed bezig manne je weet waar ze in het zuiden des lands te koop zijn he lieve knetter