PDA

View Full Version : Fingerpickers, wat doen jullie als je nagel breekt..



Mienmachine
1 februari 2005, 09:06
Fingerpickers, wat doen jullie als je nagel breekt, wat gebruiken jullie als vervanging?
(Niet voor een concert of zo, dus niet te duur).

bert k
1 februari 2005, 09:42
Ik heb een reparatiesetje gekocht bij Benelly, dat is gewoon een lapje zijde met superlijm. Beetje gedoe, maar het werkt goed.

chris c
1 februari 2005, 09:42
Fingerpicks. Goedkoop en gemakkelijk, en goede klank, al verschillen de meningen daarover. Wel even wennen in het begin.

Harald
1 februari 2005, 10:06
Er zijn gitaristen die hun linkerduimnagel laten groeien. Die kunnen ze dan afknippen en bewaren of afknippen als nodig en als vervanging met nagellijm of superglue opplakken. Heb ik zelf overigens nooit geprobeerd. Eigenlijk al een kleine twee jaar geen onoplosbare nagelproblemen gehad. Vroeger wel eens van die cosmetische opplaknagels geprobeerd maar daar was ik niet al te kapot van. Zeker voor rasguado achtige aanslagen bleef ik dan vaak met de bovenkant van de nagel hangen. Dat materiaal is ook vrij zacht.

Nagels laten doen bij een nagelstudio kan een optie zijn. AcousticFreak heeft daar ervaring mee. Ken wel mensen bij wie de nagels daar weer niet tegen kunnen.

Zit er alleen een scheurtje in kun je het meestal met nagellijm en bijvijlen wel oplossen. Of het nog uitziet is een tweede overigens.

ReinoutV
1 februari 2005, 10:50
Niet dat het daarvoor wel mooi was. Een kerel met aan één hand 3 of 4 lange nagels. Lekker... (kheb ze zelf niet meer, slijt veel te hard)

bert k
1 februari 2005, 11:03
Je moet ze ook roze verven... :-D

Azrael
1 februari 2005, 11:15
"Wawoh wawoh..............wawoh wawoh.............wawoh wawoh wawoh wahoh whop whop whop whop......"'

OMG! :-D

petrus
1 februari 2005, 11:21
Seconde lijm met zijde werkt goed, zoals herboven al gezegd.
Als je niet zo'n setje wilt kopen, lukt het ook goed met tissue en secondelijm.

De bedoeling van de zijde en tissue is, dat het de secondelijm opneemt, en daardoor hard wordt.

Als je een stukje hard papier eerst tussen je nagel en vlees duwt, dan kun je daarna rustig de nagel opbouwen, zonder dat je je nagel aan je vlees lijmt.

Daarna een stukje tissue op de nagel plakken, laten verzadigen met lijm en laten drogen.

( soms lukt het ook om onder de nagel nog een stuk te plakken, maar dat gaat alleen als je nog wat lengte hebt.).

Oke, hierna de nagel in vorm knippen en vijlen.
Het beste is, als je de nagel daarna met een polijstvijl glad maakt.

Je hebt kans, dat je met een weekje de boel een beetje loslaat, dan gewoon weer wat lijm erop, en polijsten. na twee weken heb je hopelijk alweer wat nagel van jezelf.

Succes!

P.S.

Het is erg belangrijk, als je lange nagels hebt, om ze regelmatig te polijsten, daardoor maak je de nagelrand glad, en heb je veel minder kans op scheuren.

Petrus

Harald
1 februari 2005, 11:32
Niet dat het daarvoor wel mooi was. Een kerel met aan één hand 3 of 4 lange nagels. Lekker... (kheb ze zelf niet meer, slijt veel te hard)

Nog erger, alle vijf, en de pink iets langer, aangezien die veel korter is dan je andere vingers. Maar ook de pink gebruik is soms bij het aanslaan. En bij hybrid picking is dat al helemaal handig, dan kun je bassen met het plectrum en akkoorden aanslaan met middelvinger, ringvinger en pink.

VHsologitarist
1 februari 2005, 21:19
de pink iets langer, aangezien die veel korter is dan je andere vingers. .


Sinds wanneer moet de pink dan een langere nagel hebben (heb daar nog nooit over gehoord). In ieder geval heb ik dit nog nooit in het flamenco wereldje gezien.

groetjes

Picker
1 februari 2005, 22:53
Wat ik deed de laatste keer dat ik een nagel brak? Alle andere nagels ook afknippen! Een week pijn aan je vingertoppen en een waardeloos geluid, maar daarna... wat een bevrijding! Spelen zonder nagels! Tommy kan het ook, dus... :-)

Harald
2 februari 2005, 08:34
de pink iets langer, aangezien die veel korter is dan je andere vingers. .


Sinds wanneer moet de pink dan een langere nagel hebben (heb daar nog nooit over gehoord). In ieder geval heb ik dit nog nooit in het flamenco wereldje gezien.

groetjes

Geen idee of dat voor iedereen moet. Moet ook niet al te veel langer zijn. Maar bij is is die nagel in ieder geval wel wat langer. Voor rasguado aanslagen gaat het dan sowieso vooral om de bovenkant van de pink.

Maar ik gebruik hem voornamelijk voor de hoge e snaar apart. (en bij hybrid picking soms voor de b snaar.) Gebruik van de pink is (behalve bij flamenco, en dan vermoed ik voornamelijk bij rasguados) sowieso niet zo wijdverspreid. Segovia is dat in het klassieke wereldje gaan doen, nadat Villa Lobos hem ervan overtuigd had dat je zo een stuk beter kon spelen. Ben er verder in standaard methodes eigenlijk nog nooit een beschrijving van tegengekomen.

Mienmachine
5 februari 2005, 09:32
Dus voor nood gebruiken de meeste van jullie geen Vingerplectrum? Het lijken mij ook ondingen, maar als het niet anders kan?

Bedankt voor de tips overigens! :wink:

Harald
6 februari 2005, 08:18
Dus voor nood gebruiken de meeste van jullie geen Vingerplectrum? Het lijken mij ook ondingen, maar als het niet anders kan?

Heb ik wel eens geprobeerd, maar als je rasguados speelt blijven die dingen haken achter de snaren als je met de bovenkant van de nagel aanslaat. (schiet de snaar tussen het plectrum en je vinger. Of je vinger zit vast, of het plectrum vliegt door de kamer) Heb met vingerplectrums ook geen feeling met de snaar. Alleen op banjo is het wel handig. Voor pedal steel is het ook vrij gebruikelijk, maar voor klassiek en flamenco zijn ze wat mij betreft echt af te raden.

eduard
6 februari 2005, 10:36
ik gebruik helemaal geen nagels met fingerpicking

Suus
6 februari 2005, 15:25
Best grappig: Kerels die het over gebroken nagels, en nagelvijlen hebben :-D .

Kasper
6 februari 2005, 15:44
Best grappig: Kerels die het over gebroken nagels, en nagelvijlen hebben :-D .

Gaan we het straks nog hebben over de beste huidverzorgende crème die het zweten tegengaat tijdens het gitaarspelen, of een topic over welke outfit je draagt tijdens je optredens :-D

Mienmachine
6 februari 2005, 16:04
Jullie kunnen vast niet tokkelen... :wink:

petrus
7 februari 2005, 15:52
Best grappig: Kerels die het over gebroken nagels, en nagelvijlen hebben .

Je moest eens weten hoeveel dames ik heb geholpen met hun nagels! :wink:

Meer dan de helft polijst ze niet eens, trouwens, lauliercreme ( kruidvat)
Doet wonderen voor de nagelriem! :lol:

Petrus

Mienmachine
7 februari 2005, 16:01
Wat heeft je nagelriem ermee te maken? (Serieuze vraag :???: )

petrus
7 februari 2005, 16:10
Nou, de nagelriem opzich niet zoveel, maar als je ze met laulier zalf insmeert worden de nagels sterk, en schilveren minder snel.

( Deze tip heb ik van Eric Vaarzon Morel, en het helpt!)

Petrus

Mienmachine
7 februari 2005, 16:18
Vrijdag naar de Etos geweest om een polijstvijl te halen, toen ik het niet kon vinden gingen er wel drie dames mee om ze aan te wijzen, dat vinden wel leuk die meiden.

En nu op naart Kruutvat :wink:

Javaca
7 februari 2005, 17:31
Knip m'n nagels met een nageltang.
Daarna bijwerken met m'n tanden (werkt beter dan een vijl).

Brekende nagels? Met gitaar spelen nooit last van gehad.

Rechts lange nagels, links kort, maar linkerduimnagel wel lang (gewoon handig)

Azrael
7 februari 2005, 18:52
Speel nooit met nagels als ik fingerpick. Ik vind het een omprettig gevoel geven.

maisy
7 februari 2005, 19:06
je kan je vingers/nagels ook even in een badje met warmwater en olijfolie leggen. (gewoon waar je ook mee wokt of bakt) Worden je nagels ook sterker van en blijven je nagelriemen soepel zodat het nagelbed (maantje onderaan je nagels) niet beschadigd. Een beschadigd nagelbed veroorzaakt oneffenheden in je nagels en kan splijten tot gevolg hebben.

Kasper
7 februari 2005, 19:24
Misschien is dit wat voor jullie mietjes:
(just kidding :D )


Nagels vijlen via de USB-poort

door onze redactie

AMSTERDAM - Een beetje schoonheidskoningin heeft een
complete elektronische nagelvijlset tot haar beschikking.
Maar wat te doen als er geen stopcontact tot je beschikking
is?


Het Japanse bedrijf Thanko heeft
de oplossing: een nagelvijl
oplaadbaar via de USB-poort. Het
ding weegt 65 gram en kan geen
data opslaan. Maar wel heel goed
nagels vijlen.

http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/00676/denti_676711c.jpg

eduard
7 februari 2005, 21:01
mijn gitaar leraar gaat altijd met de knieetjes over mekaar zijn nagels vijlen als ik zit te zweten met een nummer :-?

Javaca
7 februari 2005, 21:02
heeft ie ook een leren broek met bijpassende pet?

Suus
8 februari 2005, 22:18
Best grappig: Kerels die het over gebroken nagels, en nagelvijlen hebben :-D .

Gaan we het straks nog hebben over de beste huidverzorgende crème die het zweten tegengaat tijdens het gitaarspelen, of een topic over welke outfit je draagt tijdens je optredens :-D

Ja vertel :-D ! Haha!

Buzz
9 februari 2005, 08:44
Best grappig: Kerels die het over gebroken nagels, en nagelvijlen hebben :-D .

Gaan we het straks nog hebben over de beste huidverzorgende crème die het zweten tegengaat tijdens het gitaarspelen, of een topic over welke outfit je draagt tijdens je optredens :-D

Zwetende handen tijdens gitaarspelen? Heel simpel: eerst goed wassen, dan goed inwrijven met aluinsteen, goed afspoelen, klaar.

Kasper
9 februari 2005, 15:56
Best grappig: Kerels die het over gebroken nagels, en nagelvijlen hebben :-D .

Gaan we het straks nog hebben over de beste huidverzorgende crème die het zweten tegengaat tijdens het gitaarspelen, of een topic over welke outfit je draagt tijdens je optredens :-D

Zwetende handen tijdens gitaarspelen? Heel simpel: eerst goed wassen, dan goed inwrijven met aluinsteen, goed afspoelen, klaar.

Thanks, zal ik eens proberen :wink: