PDA

View Full Version : de scale lengte



Strat uber alles
31 januari 2005, 22:18
hallo,

ik hbe een zelf bouw gitaar en heb ik samen met mun leraar gewoon de hals op de body gelijmd, er zit wel een klein stukje hout tussen van ik denk zo'n halve centimeter, maar hoe zit dat met de scale lengte?en wat is dat eigenlijk? volgens mij komt dat niet goed met mijn gitara :???:

mensen ik ben wel veel topics aan het maken haha :-D :P

groeten Gertjan

Mattia
1 februari 2005, 18:31
Gewoon zorgen dat je de brug goed plaatst! De zadel van je hoge E snaar moet, als 'ie helemaal naar voren is ingesteld (richting hals, dus) precies op de scale length zitten, dus twee keer de afstand van de nut/bovenkam naar de 12de fret.

Als het een tunomatic (gibson-achtige) brug is, moet je ook zorgen dat die iewat scheef staat (zie Les Pauls, bijvoorbeeld, bas zijde zo'n 3mm naar achteren ofzo bij de lage E snaar, dacht ik). Maar je moet nu vooral ook kijken naar de hoogte van de snaren. Zullen ze laag/hoog genoeg zijn zodat ze, evt. met aangepaste brug, op een goede hoogte boven de toets uitkomen. Dit wordt meestal bewerktstelligd door of de hals iets 'hoger' in de body te hebben liggen (zie eens stratocaster) of door 'm iets naar achteren te kantelen, zo'n 2.5-3 graden (zie de Les Paul).

Ik kan je ten zeerste aanraden om eens Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar' te kopen. Daar staat echt alles in wat je moet weten.

Strat uber alles
1 februari 2005, 18:33
ah okeeeeeu
maar wat als de afstand van de e snaar nu niet goed is,
ten opzichte van de afstand van de topkamp en de 12 e fret?

is ie dan vals?

gropeten GErtjan

hadv
1 februari 2005, 21:38
goed geraden

Strat uber alles
1 februari 2005, 21:56
ohw :cry: :evil: :(