PDA

View Full Version : shredden



guitarforlife
31 januari 2005, 19:37
hallo ik heb even een vraagje, ik weet eigenlijk niet wat shredden is, op diverse fora heb ik er wel al over gelezen en het schijnt behoorlijk snel te zijn, kan iemand mij een duidelijke uitleg/definitie geven van wat shredden precies in houdt? dan kan k daar op trainen :)

Blijepanda
31 januari 2005, 19:48
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=37466&highlight=shredden

Azrael
31 januari 2005, 19:54
Shredden is gewoon snel spelen.......soms ten koste van de muziekale waarde....

Das Schaap
31 januari 2005, 20:28
Shredden is niet snel spelen, als het enkel dat was kon iedereen het.
Luister eens wat van Vinnie Moore zn eerste cd (Minds Eye, zeer bruut) of Jason Becker. Dat is shred. 8-)

Azrael
31 januari 2005, 20:32
Shredden is niet snel spelen, als het enkel dat was kon iedereen het.
Luister eens wat van Vinnie Moore zn eerste cd (Minds Eye, zeer bruut) of Jason Becker. Dat is shred. 8-)

Bullshit.....heel weinig mensen kunnen clean supersnel spelen. Shred is gewoon snel spelen en niets meer dan dat.

Das Schaap
31 januari 2005, 20:42
Shredden is niet snel spelen, als het enkel dat was kon iedereen het.
Luister eens wat van Vinnie Moore zn eerste cd (Minds Eye, zeer bruut) of Jason Becker. Dat is shred. 8-)

Bullshit.....heel weinig mensen kunnen clean supersnel spelen. Shred is gewoon snel spelen en niets meer dan dat.
:lol:
Right.....dan zijn veel jazzers dus shredders, en iedereen die kan boppen ook ? :roll:
Er is meer voor nodig dan enkel snelheid om echt te shredden. Tuurlijk heb je veel mensen die beweren het te kunnen of denken dan je met snelheid een shredder bent. Maar ach deze discussie is nu in een paar topics al bezig, kunnen we het niet op 1 topic houden ?

Azrael
31 januari 2005, 20:53
Shredden is niet snel spelen, als het enkel dat was kon iedereen het.
Luister eens wat van Vinnie Moore zn eerste cd (Minds Eye, zeer bruut) of Jason Becker. Dat is shred. 8-)

Bullshit.....heel weinig mensen kunnen clean supersnel spelen. Shred is gewoon snel spelen en niets meer dan dat.
:lol:
Right.....dan zijn veel jazzers dus shredders, en iedereen die kan boppen ook ? :roll:
Er is meer voor nodig dan enkel snelheid om echt te shredden. Tuurlijk heb je veel mensen die beweren het te kunnen of denken dan je met snelheid een shredder bent. Maar ach deze discussie is nu in een paar topics al bezig, kunnen we het niet op 1 topic houden ?

Jazzers kunnen vaak behoorlijk goed shredden inderdaad.

http://www.liquidnoterecords.co.uk/modern/shredeh.html

Roy K.
31 januari 2005, 20:57
Shredden is gewoon snel spelen.......soms ten koste van de muziekale waarde....

Dan luister je niet naar de juiste shredders.

En inderdaad, de meeste jazzmuzikanten kunnen ook vet shredden (Gambale, Holdsworth om maar es wat te noemen). En wat dacht je van klassieke pianostukken van mozart? Vette pianoshred!

Het woord shred had nooit bedacht moeten worden. Nu gaan mensen dan beweren dat shredden slechts snel spelen is. Shredders zijn gewoon gitaristen die op z'n tijd snel spelen.

Idd, Vinnie Moore is een goed voorbeeld. Very tasty shredder 8-)

Das Schaap
31 januari 2005, 21:45
Jazzers kunnen vaak behoorlijk goed shredden inderdaad.

http://www.liquidnoterecords.co.uk/modern/shredeh.html
Uit jouw "bron":

To confound this further, the following represents several guitarists' personal interpretations of the term whose answers only go to show that they don't know what 'shred' means either!

Azrael
31 januari 2005, 21:48
Shredden is gewoon snel spelen.......soms ten koste van de muziekale waarde....

Dan luister je niet naar de juiste shredders.

En inderdaad, de meeste jazzmuzikanten kunnen ook vet shredden (Gambale, Holdsworth om maar es wat te noemen). En wat dacht je van klassieke pianostukken van mozart? Vette pianoshred!

Het woord shred had nooit bedacht moeten worden. Nu gaan mensen dan beweren dat shredden slechts snel spelen is. Shredders zijn gewoon gitaristen die op z'n tijd snel spelen.

Idd, Vinnie Moore is een goed voorbeeld. Very tasty shredder 8-)

Lees......."sommige"...........

guitarforlife
31 januari 2005, 21:54
dus als k het goed begrijp is shredden niet een bepaalde techniek maar meer een soort verzamelnaam voor snel spelen

Azrael
31 januari 2005, 22:11
dus als k het goed begrijp is shredden niet een bepaalde techniek maar meer een soort verzamelnaam voor snel spelen

Correcto....

Das Schaap
31 januari 2005, 22:14
dus als k het goed begrijp is shredden niet een bepaalde techniek maar meer een soort verzamelnaam voor snel spelen
Nee het is meer dan dat. Lets face it Marty Friedman wordt ook als een shredder gezien, hoe vaak zit hij te racen ? :cool:
Ik zie het meer als iemand die gewoon instrumentale muziek maakt voor de gitaar, die technisch onderbouwd is, en tja enige snelheid dan automatisch wel heeft (Fripp zal ik bijvoorbeeld nooit een shredder noemen).
Maar om nou gefocused te zijn op de snelheid ? :-?

taylor
1 februari 2005, 10:52
nou ik vind marty frietzak toch wel 1 shredder zeker die cacophony albums da's helemaal erg.al is dat latere werk niet erg snel

1 shreder is na mijn smaak ook wel iemand die als die weer uit 1 band stapt om solo te gaan 1 onderdemaat solo album maakt omdat die zelf nauwelijks of niet kan componeren, zoals marty :)

maar de term betekent gewoon iemand die maar 1 ding kan da's snel/technisch spelen, hoeft niet eens muzikaal te zijn soms.

Roy K.
1 februari 2005, 14:10
nou ik vind marty frietzak toch wel 1 shredder zeker die cacophony albums da's helemaal erg.al is dat latere werk niet erg snel

1 shreder is na mijn smaak ook wel iemand die als die weer uit 1 band stapt om solo te gaan 1 onderdemaat solo album maakt omdat die zelf nauwelijks of niet kan componeren, zoals marty :)

maar de term betekent gewoon iemand die maar 1 ding kan da's snel/technisch spelen, hoeft niet eens muzikaal te zijn soms.

:o OMG!!

Luister jij wel naar muziek? Marty is een van de meest originele gitaristen out there! Hoe durf je! :evil:

Dat zijn solo-albums misschien niet zo aan slaan komt mede omdat hij z'n looks en alles niet echt mee heeft denk ik...

Trocar
1 februari 2005, 14:50
Ik ben wel liefhebber van shred (sommige shredders wel en andere weer niet trouwens) en vaak als ik iemand tegen kom die er niet van houdt hoor ik dingen als: 'hij kan alleen maar snel spelen' 'hij is een patser' 'dit heeft geen gevoel' 'hij kan geen nummers schrijven' etc.

Heb ik absoluut geen probleem mee met dat soort opmerkingen; zolang die mensen niet vergeten dat het hun mening is. Een mening dus, geen wet.

Dus mijn omschrijving van shredden is dan ook een mening die van een liefhebber afkomt:

"Shredding is the art of playing the guitar in an amazing way, coupling awesome technique with baffling speed."

Voor mij is shred een uitzonderlijke beheersing van een instrument (shred is niet gebonden aan 'gitaar' imo) waarbij technieken, en daarbij dus soms ook snelheid, tot het uiterste benut kunnen worden om zo, het liefst niet eerder gehoorde, klanken, chops, rushes en riffs etc. uit het instrument te toveren waardoor een liefhebber ofwel versteld komt te staan ('hoe doet ie dat?') ofwel tot het diepst geroerd wordt ('wauw wat mooi!'). Dit kan in een neo-klassieke stijl, rock stijl, jazz/fusion achtige dingen etc.

Dit is dus wat ik ervan vind en ik weet dat iemand die er niet van houdt het hier waarschijnlijk niet mee eens zijn.

Om te weten wat shred voor jou is, moet je eens een paar shredders beluisteren!

taylor
2 februari 2005, 11:07
Luister jij wel naar muziek? Marty is een van de meest originele gitaristen out there! Hoe durf je! :evil:

Dat zijn solo-albums misschien niet zo aan slaan komt mede omdat hij z'n looks en alles niet echt mee heeft denk ik...[/quote]

jaja heb je dat laaste solo album(music for speeding ofzo) wel eens gehoord, sjezus man over onder de maat gesproken er staat niet goed gecomponeert nummer op na mijn idee.

bij megadeth vond ik hem wel aardig(solo's) omdat die daar toch 1 stap terug deed,maar volgens mij heeft die niet veel(of niks) nummers voor hun geschreven.
al ben ik geen groot megadeth van ofzo.(weleens live gezien)

die scene's album dat vond ik niks sorry,ik ken zijn muziek al vanaf de eerste plaat(cacophony) dus ja ik heb geluisterd mijn conclusie hij ken spelen daar kun je niks van zeggen, maar het spreekt me niet aan.

ik vind jason becker(was) veel beter als gitarist al zijn de meeste het niet mijn eens.

Das Schaap
2 februari 2005, 13:36
Ach ik vind Music For Speeding nog wel een redelijk album. En Cacaphony blijft gewoon vette nummers hebben en hij schreef altijd het meeste ervan. Becker heeft ook veel van Friedman geleerd. 8-)

spanky_franky
2 februari 2005, 15:12
Shred = Michael Angelo
Shred = Yngwie Malmsteen

Roy K.
2 februari 2005, 15:20
die scene's album dat vond ik niks sorry,ik ken zijn muziek al vanaf de eerste plaat(cacophony) dus ja ik heb geluisterd mijn conclusie hij ken spelen daar kun je niks van zeggen, maar het spreekt me niet aan.

ik vind jason becker(was) veel beter als gitarist al zijn de meeste het niet mijn eens.

Toegegeven, ik vind al zijn soloalbums ook niet even goed. Maar jij beweert
1 shreder is na mijn smaak ook wel iemand die als die weer uit 1 band stapt om solo te gaan 1 onderdemaat solo album maakt omdat die zelf nauwelijks of niet kan componeren, zoals marty en dat lijkt me niet geheel waar (helemaal als wat Das Schaap over Cacophony schreef waar is).

En ja, Becker ownde Marty wel ja, maar goed dat is appels en peren...

Azrael
2 februari 2005, 16:03
Shred = Michael Angelo
Shred = Yngwie Malmsteen

Even wat toevoegen.....

Shred = Micheal Angelo
Micheal Angelo = Pokkeherrie
Shred = Goede muziek

Conclusie....

Micheal Angelo = Geen shred

:roll: jaja :roll:

Das Schaap
2 februari 2005, 16:08
Shred = Michael Angelo
Shred = Yngwie Malmsteen

Even wat toevoegen.....

Shred = Micheal Angelo
Micheal Angelo = Pokkeherrie
Shred = Goede muziek

Conclusie....

Micheal Angelo = Geen shred

:roll: jaja :roll:
Even extra toevoeging.
Pokkeherrie = subjectief
Goede muziek = subjectief
Michael Angelo = tof :cool:
Al is het enkel omdat ie fucking relaxt en grappig is. 8-)

dejohan
2 februari 2005, 16:25
Shredden is voor losers. Punt.

Lacrimosa
2 februari 2005, 16:50
Shredden is voor losers. Punt.

:???:

edit: wat je subjectief noemt ja!! :D

dejohan
2 februari 2005, 16:54
Als ik kunstjes wil zien ga ik wel naar het circus.

Maja, das natuurlijk ook maar een mening.

Roy K.
2 februari 2005, 17:05
Shredden is voor losers. Punt.

I found out that the guys who cut down blazing speed are usually the ones that can't play fast themselves...I've never heard a guitarplayer who could really shred go "dude shred sucks!" - Michael Angelo

Wellicht van toepassing op jou?

Ps.: Ook niet mijn favorite gitarist, maar hij heeft hier wel een punt... :-D

sneez0r
2 februari 2005, 17:17
Nou, de meeste moderne jazzgitaristen spelen qua snelheid gerust mee met de shredtoppers, en die zijn zelden positief over shred.

Das Schaap
2 februari 2005, 17:26
Nou, de meeste moderne jazzgitaristen spelen qua snelheid gerust mee met de shredtoppers, en die zijn zelden positief over shred.
Noem eens een voorbeeld dan. Ik heb Howe of Kotzen bijv. nooit shred horen afzeiken ofzo. :roll:
Het zijn juist de ouderen, maar die zeiken alles behalve jazz af. :lol:

dejohan
3 februari 2005, 10:52
Shredden is voor losers. Punt.

I found out that the guys who cut down blazing speed are usually the ones that can't play fast themselves...I've never heard a guitarplayer who could really shred go "dude shred sucks!" - Michael Angelo

Wellicht van toepassing op jou?


Natuurlijk, ik ga niet iets leren spelen dat mij helemaal niet aanstaat.

taylor
3 februari 2005, 11:59
1 shreder is na mijn smaak ook wel iemand die als die weer uit 1 band stapt om solo te gaan 1 onderdemaat solo album maakt omdat die zelf nauwelijks of niet kan componeren, zoals marty en dat lijkt me niet geheel waar (helemaal als wat Das Schaap over Cacophony schreef waar is).

En ja, Becker ownde Marty wel ja, maar goed dat is appels en peren...[/quote]

hmm ja dat vind ik wel ja 1 shredder is na mijn idee iemand die dus wel technisch/perfect kan spelen maar qua composities is niet erg hoog qua niveau.

kijk bv na gilbert de composities van mr big vergelijken met zijn solo albums.al staan er op elk solo album wel 1 of 2 goeie nummers

na malmsteen dat weet je wel ik heb zijn eerste demo die is beter dan zijn laaste plaat,lijkt allemaal op elkaar geen vernieuwing,al was ik vroeger 1 fan maar goed.

marty in megadeth of die laaste solo album dan.

micheal angelo da's volgens mij de ultieme shreder samen met impeliteri.

ik heb vroeger al die shredders gehoord was fan maar ben blij dat ik dat niet meer zoveel aan vind op 1 paar na misschien,denk dat meeste dat ook wel zullen hebben over 1 paar jaar,luister nu liever 1 goed stuk muziek dan al dat gitaar geweld.maarja het blijf ook die smaak kwestie he.

in de fusion/jazz/rock kant heb je dus ook genoeg gitarist die snel/technisch zijn maar ook aan 1 goed lopende compositie denken.

Roy K.
3 februari 2005, 21:15
in de fusion/jazz/rock kant heb je dus ook genoeg gitarist die snel/technisch zijn maar ook aan 1 goed lopende compositie denken.

Mee eens. Maar ze shredden af en toe wel. En zo als eerder gezegd, pianosonata's van Mozart zou je ook kunnen zien als shred-sonata's, en niemand haalt het in zijn hoofd om dat slechte composities te noemen.

Alleen als een bespeler van het instrument gitaar snel speelt, wordt deze ineens bestempeld als 1 shredder. Op andere instrumenten wordt er niet moeilijk gedaan als er snel wordt gespeeld.

Roy K.
3 februari 2005, 21:21
Dubbel :roll:

taylor
4 februari 2005, 01:09
in de fusion/jazz/rock kant heb je dus ook genoeg gitarist die snel/technisch zijn maar ook aan 1 goed lopende compositie denken.

Mee eens. Maar ze shredden af en toe wel. En zo als eerder gezegd, pianosonata's van Mozart zou je ook kunnen zien als shred-sonata's, en niemand haalt het in zijn hoofd om dat slechte composities te noemen.

Alleen als een bespeler van het instrument gitaar snel speelt, wordt deze ineens bestempeld als 1 shredder. Op andere instrumenten wordt er niet moeilijk gedaan als er snel wordt gespeeld.

nou je kunt mozart echt niet vergelijken met shred die composities zijn gewoon geniaal van die man echt!

ik denk dat je wel gelijk hebt in de zin als bv paganini neemt dat wordt gezien als 1 geniaal violist(ook als leerstof) maar zit niet ver van de shreders af van nu de tijd.
bedoel malmsteen is eigenlijk paganini op gitaar leterlijk dan :)

Roy K.
4 februari 2005, 11:44
nou je kunt mozart echt niet vergelijken met shred die composities zijn gewoon geniaal van die man echt!

Dat bedoel ik. Als bv. de turkse mars op piano wordt gespeeld wordt er gezegd dat het geniaal is, speelt een gitarist dezelfde noten wordt ie bestempeld als zielloze shredder... :roll:

sneez0r
4 februari 2005, 16:11
Dat komt ook omdat die componisten snel spelen meer als middel gebruiken, als versiering of afwisseling. De meeste shred-cd's bestaan juist uit alleen maar snelle tracks, misschien een ballad ertussen. Alle grote componisten schreven ongeveer alles van koralen, vioolconcerten, kamermuziek, korte pianostukken enzovoorts. Die beheersten op compositiegebied gewoon het hele spectrum. Ook bij echte tough guys (Chopin, Liszt) zitten er meer Adagio's dan Presto's in hun concerten.

Trocar
4 februari 2005, 17:34
De meeste shred-cd's bestaan juist uit alleen maar snelle tracks, misschien een ballad ertussen.

Hmm... dan heb ik bij toeval alleen maar de uitzonderingen in de kast staan? :wink:
Misschien zijn er meerdere manieren om tegen het begrip 'shred' aan te kijken, ik neem het graag wat ruimer...

Lacrimosa
27 februari 2005, 20:03
hier, nog wat leuks: http://onlinerock.com/musicians/lacrimosa//ismar-speeditup.mp3

net opgenomen haha :-D

ae
28 februari 2005, 19:43
Shit hoe snel is dat? sextolen op 150 bpm ofzo :o ?

Lacrimosa
28 februari 2005, 20:47
geen id om heel eerlijk te zijn, maar ik had gewoon zin om wat snels op te nemen (zonder metronom enzo) :D

Daevren
28 februari 2005, 22:10
Als je snel spelen wilt verdedigen dan is verwijzen naar klassieke componisten een goed argument. Snel spelen gebeurd in elke muziekstijl. Jazz, klassiek, vele soorten wereldmuziek enz.

Er is wel een verschil tussen snel spelen (op gitaar) en schred. Vaak zie je in het shred genre, vooral in vergelijking met klassieke muziek, een onderschatting voor verfijnde articulatie.

Klassieke muziek is echt veel dieper dan shred. Het meest irritante aan shred vind ik het contant gebruik van dezelfde nootwaarden.

Laten we ook niet vergeten dat de grote componisten mensen waren. Chopin en Liszt hadden beide hun oppervlakkige 'show-off' stukken. Chopin was niet bijzonder flexibel. Eigenlijk kon hij alleen goed voor piano schrijven. Misschien had hij dit nog wel kunnen leren, aangezien hij toch vroeg stierf. Maar in tegenstelling tot Liszt had Chopin hier niet echt de persoonlijkheid voor.

Liszt was eerst vooral een uitvoerder. Pas toen hij ouder werd besloot hij te stoppen met z'n carriere als performer om zo tijd te besteden aan dat wat hij toen nog wel belangrijk vond, muziek componeren, nieuwe kunst scheppen. Mensen vermaken is niet z'n kunst. Plus Liszt had toen de luxe dit te doen. Hij kon goed geld verdienen als leraar, dankzij zijn bekendheid. Pas later in z'n leven heeft Liszt zich erg breed ontwikkeld.

Azrael
1 maart 2005, 10:19
hier, nog wat leuks: http://onlinerock.com/musicians/lacrimosa//ismar-speeditup.mp3

net opgenomen haha :-D

Nouja , het zal wel meer aan mij liggen hoor. Maar ik wordt hier totaal niet door "impressed". Snel spelen is pas kunst als je ook nog iets speelt....snelle zooi stelt niks voor.

taylor
1 maart 2005, 10:46
ja okay,maar het is gewoon een oefening die die heeft opgenomen.

het is wel zo dat het nou niet super netjes gespeelt is tevens verdoezel je ook veel door met heelveel distortion te spelen.

als je speed wil oefenen moet je dat gewoon clean doen!

Lacrimosa
1 maart 2005, 14:07
mensen, snel hoeft niet mooi te zijn ofzo...ik had gewoon ff zin om wat snelle shit op te nemen, ik vind het ook niet mooi als in de vorm van muziek... het zijn gewoon wat oefenlicks.
Ben gewoon een fan van snelle muziek haha....en het geluid ben ik ook nie echt blij mee, heb net de Boss GT-8 gekocht, en mee aant experiminteren enzo...

laterrr!! 8-)

Azrael
1 maart 2005, 15:37
Ja , maar de enige reden om hier je soundfile te posten is zo van "Kijk eens hoe snel ik ben" en het spijt maar ik vind het helemaal niks. Je zou elke willerkeurige noot kunnen spelen en het zou nogsteeds hetzelfde klinken. Snel is pas snel als het netjes is. Anders is het gewoon troep.....netjes snel spelen das knap. Slordig niet.

WICKED
1 maart 2005, 16:44
Ja , maar de enige reden om hier je soundfile te posten is zo van "Kijk eens hoe snel ik ben" en het spijt maar ik vind het helemaal niks. Je zou elke willerkeurige noot kunnen spelen en het zou nogsteeds hetzelfde klinken. Snel is pas snel als het netjes is. Anders is het gewoon troep.....netjes snel spelen das knap. Slordig niet.

GAST... dan vind jij dat toch lekker helemaal niks!! Ga hem dan ook niet lopen afkraken ofzo :evil:

Azrael
1 maart 2005, 16:48
Ja , maar de enige reden om hier je soundfile te posten is zo van "Kijk eens hoe snel ik ben" en het spijt maar ik vind het helemaal niks. Je zou elke willerkeurige noot kunnen spelen en het zou nogsteeds hetzelfde klinken. Snel is pas snel als het netjes is. Anders is het gewoon troep.....netjes snel spelen das knap. Slordig niet.

GAST... dan vind jij dat toch lekker helemaal niks!! Ga hem dan ook niet lopen afkraken ofzo :evil:

Mhah , vooruit ik zal er niks meer van zeggen. Vond hem gewoon nogal patserig overkomen anders had ik zo'n reactie niet gepost.

Izegrim
1 maart 2005, 17:13
Ja, dat vind ik ook shredden. Waarom zou het wat anders zijn dan snel spelen? Shredding is versnipperen, dus dat roept bij mij een idee op van massa's kleine stukjes. Dat zegt niets over de muzikale kwaliteit ervan.

Izegrim
1 maart 2005, 17:18
Ja, dat vind ik ook shredden. Waarom zou het wat anders zijn dan snel spelen? Shredding is versnipperen, dus dat roept bij mij een idee op van massa's kleine stukjes. Dat zegt niets over de muzikale kwaliteit ervan.

ae
1 maart 2005, 20:45
ik denk dat het zonder distortion vrij netjes klinkt hoor

VHsologitarist
2 maart 2005, 19:50
hey jongens laten we het rustig houden ;)

zoiets heet nu een discussie :-D

WICKED
2 maart 2005, 21:34
Ja , maar de enige reden om hier je soundfile te posten is zo van "Kijk eens hoe snel ik ben" en het spijt maar ik vind het helemaal niks. Je zou elke willerkeurige noot kunnen spelen en het zou nogsteeds hetzelfde klinken. Snel is pas snel als het netjes is. Anders is het gewoon troep.....netjes snel spelen das knap. Slordig niet.

GAST... dan vind jij dat toch lekker helemaal niks!! Ga hem dan ook niet lopen afkraken ofzo :evil:

Mhah , vooruit ik zal er niks meer van zeggen. Vond hem gewoon nogal patserig overkomen anders had ik zo'n reactie niet gepost.


Gaatie nog door ook :-? Patserig? Ben je jaloers ofzo :D Volgens mij is dit toch echt een gitaar forum waarin je iets van jezelf mag laten horen..

Lacrimosa
2 maart 2005, 21:35
hey jongens laten we het rustig houden ;)

zoiets heet nu een discussie :-D

idd :wink:

ik post maar geen shred meer hier denk ik, alleen nog in sounds.
Probleem opgelost :razz: