PDA

View Full Version : hoelang spelen voor pro amp?



jeroen rommens
31 januari 2005, 17:26
Hoelang speelde jullie gitaar voordat jullie een pro amp kochten?
En met pro amp bedoel ik bogner en diezel enz....
Want ik speel nu 2 jaar gitaar en ik wou na m'n 3de jaar ineens een bogner aanschaffen kan dit of niet ?

EpiCenturiesAWAy
31 januari 2005, 17:34
Je speelt 2 jaar en nu wil je al na je 3de zo'n amp gaan aanschaffen :-?

vester86
31 januari 2005, 17:36
ik heb na 4 jaar op een 15 wattertje te hebben gespeeld een Randall RG 100 aahgeschaft, die is na 1.5 jaar weggegaan, en heeft plaatsgemaakt voor de zooi die ik nu heb

pimmetje
31 januari 2005, 17:52
Dik klein jaar op een kuttig 15-wattertje.
Toen zo'n 8 jaar op een Marshall 8080.
Sindsdien op een Koch Twintone en verschillende andere (kleine, liefst ouwe) buizenbakkies.

yanto
31 januari 2005, 17:57
dat hangt helemaal van je eigen voorkeur af. waar heb je hem voor nodig, speel je alleen thuis of ook vaak live.
en idd wat voor geluid zoek je.
Heb zelf pas vorig jaar een Koch Multitone gekocht. Mijn andere versterker is een Sessionette 75 waar ik al 11 jaar op speel. (mijn eerste versterker) En die voldoet nog steeds prima.

bloempot
31 januari 2005, 17:59
je kan natuurlijk wel een amp kopen als je dat wil, je kan bijv. op je derde jaar al super zijn of je kan super slecht zijn in het laatstet vind ik idioot, zoals iemand uit men klas die al verschillende gitaren heeft gehad,zoals een epi les paul(deze heeft hij mogen lenen), een ibanez js, een fender jaguar, een fender amerikaanse strat, en nu weer een gitaar gaat aanschaffen en qua amp hefet hij voor dit moment een marshall jcm200tsl100, op zich mss niet zo speciaal maar wel rekening houdende met het feit dat hij een jarenhalf speelt en nog de intro solo van fade to black nog niet kan, en hij nummers van nirvana moeizaam leert en nog niet goed kan, maarja hij heeft leuke rijke ouders, ik heb bijv, 4jaar gespeeld voor ik mijn eerste mooie gitaartje kon kopen en uiteindelijk vind ik gewoon dat ik meer respect heb voor iemand die goed kan spelen en met slechte gear dan iemand die hopen prachtige gear heeft maar die geen noot kan spelen, dus kijk nu gewoon voor jezelf, als je echt al dingen heel mooi kan spelen, maar dat je net zo dat extra beetje wilt hebben aan je geluid zodat het echt volmaakt klinkt dan moet je dat gewoon kopen, maar als je eigenlijk nog zo je eerste rifjes aan het leren bent kan het wel maar is het volgens mij echt overbodig, maar dit alles is maar mijn simpele mening

BLOK182
31 januari 2005, 18:04
3 jaar op een Yamaha transistoramp, toen 2 jaar op een Mesa en sindsdien op de zooi waar ik nu op speel.

Bins
31 januari 2005, 18:06
Ik heb een jaar of 7 op een echte "Mayhill" 30 watt gespeeld, pas toen ik een tijdje in een band zat ben ik overgestapt op een transistor H&K top+ 4x12 en heb ik de top later vervangen door een mesa .50+
Niet echt "pro gear" dus, maar ik zit wel in een semi-succesvol bandje.

Je hebt imo niet echt een "pro amp" nodig als je pas drie jaar speelt.. Maar als je geld hebt voor een Bogner, dan moet je hem gewoon kopen. Laat je door niemand vertellen dat je het "niet waard" bent oid. Tis jouw geld, doe ermee wat je wil.

DREAMMACHINE
31 januari 2005, 18:24
....begonnen met ibanez oefenamp, toen maar marshall valvestate 2x65.....
en na ongeveer 3 jaar overstap gemaakt naar buizen: tsl 601 combo....
en al snel daarna mn huidige amp, een jcm800 stack aangeschaft.....

strontraper jos
31 januari 2005, 18:30
eerst een dik jaar op een squier ampje, ja hoor, die ene waar je wel 'gain' kan opzetten met een drukknopje, maar de hoeveelheid niet kan regelen...

daarna een H&K tube 50 combo waar ik ondertussen bijna 4 jaar heel tevreden van ben

Thom TK
31 januari 2005, 19:00
Ik speel nu over een Fender Rock pro 700, na 3 jaar heb ik een Engl Savage SE gekocht.
Ik speel nog over een Ibanez RG470...daar doe ik nog wel een tijd mee.

AART
31 januari 2005, 19:04
ik heb 4 jaar op prut gespeeld en daarna een jcm 900, wel na een jaar flink getest t hebben...
Speel nu Ibanez RG 750 over een 5150 II. en speel nu een jaar of 6

Wormaap
31 januari 2005, 19:11
Eerst een jaar en 4 maanden op een Marshall MG10CD gespeeld, en toen m'n ENGL Fireball en Behringer 4x12 gekocht, waar ik nu nog steeds op speel (speel eind februari 2 jaar :))

GuitarMaster
31 januari 2005, 19:30
Eerst een half jaar over een goedkoop Park oefenversterkertje gespeeld, toen een JCM800 gekocht, die ging na een jaar weg voor een Marshall SLP 1959. De SLP heb ik na een paar maanden geruild voor een gemodificeerde Fender Pro Reverb en die gaat denk ik nooit meer weg.

Les Paul
31 januari 2005, 19:34
Een goede versterker kan je speelplezier heel erg vergroten, dus mijn advies is: als je het kunt betalen en je hebt het geld ervoor over, moet je het zeker doen.
Je kunt je wel afvragen wat een pro-versterker is. Ik zweer zelf bij Marshall buizenversterkers (JCM800, Silver Jubilee, DSL) en heb meerdere keren op Bogner gespeeld, waarbij ik elke keer de Marshalls lekkerder vind klinken.

andoni
31 januari 2005, 19:53
1 jaar gespeeld op een Squier 10 Watt
2 jaar gespeeld op een Line6 Spider 212
Speel nu een half jaar op een Marshall DSL100

ach maar wat is een pro versterker, moet het duur zijn? Dan zit je bij Bogner goed. Persoonlijk vind ik dat je na 3 jaar spelen (en ik spreek ook over mezelf) nog niet met die nuances kan spelen dat je het volle potentieel uit een 2000+ € amp haalt.
Doe waar je zin in hebt en geld voor hebt :) Persoonlijk moet ik niet het beste van het beste hebben, heb ook andere hobby's. Wie zijn wij om te zeggen op welke je amp je moet spelen. Als je er maar plezier in hebt en niemand zijn trommelvliezen aan gort blaast maakt het allemaal toch niet uit? Als jij vind dat die Bogner je gelukkig maakt, go for it...

Nicci
31 januari 2005, 20:16
Want ik speel nu 2 jaar gitaar en ik wou na m'n 3de jaar ineens een bogner aanschaffen kan dit of niet ?

nee, dat kan niet. als je die winkel binnenkomt en je oog op die Bogner laat vallen dan zal je onmiddelijk gevraagd worden of je wel het daarvoor benodigde aantal speeljaren hebt. nu moet ik wel opmerken dat sommige winkels het niet zo nauw nemen met regelgeving op dit gebied. de controle vanuit de branche laat te wensen over dus dan krijg je dat. hoe dan ook, in afwachting van europese regelgeving die dit misbruik aan banden legt zou ik zeggen: probeer het eens.

Toffe gozer
31 januari 2005, 20:50
:-D erg grappig Nicci, het maakt inderdaad niks of je kan spelen of niet als je kan betalen en je hebt het er voor over zal ik het zeker doen , er bestaan geen regels voor het maken van muziek.

Maar als je het niet zeker weet moet je hem tweede hands kopen dan kan je hem meestal zonder al te veel verlies of zelfs een beetje winst weer doorverkopen.

Harry
31 januari 2005, 20:52
ik vind dat het niet mag. Wel qua geld hoor, maar het kost tijd om een eigen voorkeur te ontwikkelen. Als je alleen op Bogner af ga omdat je die naam ergens hebt opgepikt ben je niet goed bezig denk ik.
Als je nog niet zo lang speel klink je op een dure versterker evenveel als een beginner als op een goedkopere versterker.

mmrizio
31 januari 2005, 21:28
Hmm moet ik me nu schuldig voelen? Ik heb meer Marshall buizenversterkers dan ik accoorden kan spelen...

Maurice

AART
31 januari 2005, 22:47
Hmm moet ik me nu schuldig voelen? Ik heb meer Marshall buizenversterkers dan ik accoorden kan spelen...

Maurice

LOL

zou ik wel willen(heb dan alleen een nieuw huis nodig... ehhm, maak daar maar loods van... :-D )

crapton
31 januari 2005, 22:49
Ik vind ook kopen als je het geld hebt en je denkt dat het wat uitmaakt. Er zijn immers ook maar zat lui die een BMW kopen en net hun rijbewijs hebben :-).

Bogners zijn hele goede versterkers, bv die ene prof gitarist van Anouk speelt erop (Leendert ..., daarbij met nog een boel zooi effecten enz) en die klinkt te gek. Maar goed die vent kan dan ook echt spelen. En die bij die vent van Toto zie je z'n hele amp niet eens.

Ik zou echter een wat bescheidener spulleke kopen of evt een modelling amp (Line 6, Beringer, H&K, of zelfs een Roland Cube oid), totdat je meer speelt als een pro. En al zeker als je een slaapkamergitarist bent, want zo'n 50-100W buizenamp ga jij nooit never openzetten thuis, tenzij je ergens in Noord-Gronningen op de boerderie woont.

Anders Destium
31 januari 2005, 23:00
Als je het geld (ervoor over) hebt en je wilt het graag dan houdt niemand je tegen :wink: Ik heb jaren op een Marshall Valvestate gespeeld, maar als ik het geld had gehad had ik veel eerder een goede versterker gekocht. Er wordt vaak gezegd: een goede amp is belangrijker dan een goede gitaar!

Mitch
31 januari 2005, 23:48
De grap is: je kan wel denken "ja, als ik nu een Marshall koop wil ik misschien volgend jaar een Bogner dus laat ik nu maar meteen die Bogner kopen" Reuze rationeel, maar de emotie komt om de hoek kijken en als je volgend jaar bent uitgekeken op de Bogner dan lijkt die Guytron of die Dr. Z toch ook wel erg mooi en zo blijf je toch wel aan de gang.

Koop wat je denkt dat je gaat gebruiken. Als je thuis wil blijven spelen: koop een leuke modelling bak. Als je wil gaan optreden met een coverbandje: modelling of buizen. Als je lekker wil gaan rocken: buizen.
Als je op meetings de show wil stelen: buizen boven de 2000E :D

Punt
1 februari 2005, 00:33
Ik ben begonnen op oude radio's toen
London City + 4 x 12 cab's
Vox AC30's
Diverse Marshall Valvestates
en na pakweg 30 jaar een Bogner Shiva head met 2 x 12 cab :)

Vergis je niet zo'n pro amp, en zeker de Shiva is niet makkelijk, je hoort echt alles dus je moet netjes spelen. je kan niet sjoemelen.
Dus na 2 jaar op zo'n pro amp lijkt me een beetje overdreven, tenzij je natuurlijk veel optreedt en ook geld zat hebt...

pol
1 februari 2005, 08:46
Ik vind dat je niet snel genoeg een goeie amp kan kopen, als je een goeie amp hebt is het spelen toch veel plezanter dan op een 10 watt oefenversterkertje, bij een goeie amp maakt het ook meer verschil uit hoe je speelt, alle details van je spel komen beter door waardoor je ook een betere gitarist wordt. Ik weet dat ik een heel stuk zuiverder ben gaan spelen sinds ik mijn steavens heb, omdat die versterker elk klein foutje laat horen.
Maar een goeie amp hoeft niet altijd superduur te zijn, een ouwe jcm800 kan je beter vinden klinken dan een Bogner, hangt er allemaal vanaf voor welk geluid je wil gaan. Enkele tips nog :
test eerst zoveel mogelijk amps, en koop niks voordat je die amps een beetje luid kunt testen, ik zou al niks kopen in een winkel waar ik een versterker alleen maar stil mag testen. Zo kun je toch niet horen wat die echt kan, en iemand meenemen die beter kan spelen dan jezelf en dan luisteren terwijl die speelt kan ook wel es helpen.

Als je het kunt betalen zou ik zo snel mogelijk voor iets goeds gaan, als het dan niet klinkt kun je het tenminste al niet op je materiaal steken
:-D
Op een luide amp spelen vraagt ook wat andere technieken dat stil op je kamertje wat zitten tokkelen, zet maar es een beginnende gitarist op een luide halfstack, waarschijnlijk gaat die der niks als feedback uitkrijgen als die niet gewend is de snaren goed af te dempen.

Nicci
1 februari 2005, 11:34
@pol
dat is een beetje een vreemd verhaal. de ene versterker laat niet meer of minder fouten horen dan de andere.
'de' goede versterker bestaat niet eens. je moet die versterker kopen die past bij wat je er mee doet. pro of niet. iemand die in een band speelt en regelmatig optreedt zal andere eisen stellen aan een versterker als iemand die vooral thuis speelt.

1959SLP
1 februari 2005, 11:42
@pol
dat is een beetje een vreemd verhaal. de ene versterker laat niet meer of minder fouten horen dan de andere.
'de' goede versterker bestaat niet eens. je moet die versterker kopen die past bij wat je er mee doet. pro of niet. iemand die in een band speelt en regelmatig optreedt zal andere eisen stellen aan een versterker als iemand die vooral thuis speelt.

dat vetgedrukte vind IK dus een beetje een vreemd verhaal. Het ligt er maar net aan wat je speelt.....toch? 8-)

Punt
1 februari 2005, 12:07
De ene versterker laat meer horen dan de ander, dat is echt waar.
Ik ken mensen die krijgen geen fatsoenlijke toon uit mijn Shiva.
Die zelfde mensen komen wel redelijk uit de voeten met een high gain effecten bak.

Ik ben het eens met pol dat je meteen met een goede beginnen wel aan te raden is, maar dat hoeft niet meteen een pro amp te zijn.
Ik vind bijvoorbeeld een Fender Pro Junior een hele goede versterker maar niet meteen een pro amp. Hangt af van wat je doet natuurlijk :)

Als je alleen thuis speelt dan heb je niets aan een 50 watt bak, dan heb je een ander probleem: Waar vind ik een buizenamp met zo'n laag volume dattie ook thuis goedklinkt zonder de hele buurt op stang te jagen.
Ik weet dat mastervolume bestaat, maar dat is niet altijd de beste oplossing. Je kunt beter een 5 watt amp helemaal openzetten dan een 50 watter dimmen.

Nicci
1 februari 2005, 12:42
@pol
dat is een beetje een vreemd verhaal. de ene versterker laat niet meer of minder fouten horen dan de andere.
'de' goede versterker bestaat niet eens. je moet die versterker kopen die past bij wat je er mee doet. pro of niet. iemand die in een band speelt en regelmatig optreedt zal andere eisen stellen aan een versterker als iemand die vooral thuis speelt.

dat vetgedrukte vind IK dus een beetje een vreemd verhaal. Het ligt er maar net aan wat je speelt.....toch? 8-)

nee, dat maakt volgens mij niet uit. als je thuis jazz speelt dan kan je uit de voeten met allerlei geinige kleine bakjes. als je in een band (zeker als er blazers om de hoek komen kijken) een beetje mee wil komen dan heb je een andere versterker nodig.

pol
1 februari 2005, 13:06
@pol
dat is een beetje een vreemd verhaal. de ene versterker laat niet meer of minder fouten horen dan de andere.


Nee, toch niet hoor, op sommige amps moet je echt harder je best doen omdat elke kleine misser feller opvalt. Als je door een versterker met een heel onzuiver geluid speelt merk je niet dat je verkeerd bezig bent, tot je op iets gaat spelen dat wel heel dynamisch op je gitaarspel reageert, zonder overdreven veel compressie enzo.

Ik denk dat het beter is om te oefenen met een versterker waar het wel uitmaakt of je goed en zuiver aanslaat, de noten goed uit laat klinken enz..

Nicci
1 februari 2005, 13:17
@pol
en welke versterker zou jij een beginner dan aanraden? ik raak nieuwsgierig. ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt dat de ene versterker m'n fouten verbloemt en de andere niet.
wat ik me wel kan voorstellen is dat je een 'beginner' niet een high gain monster geeft. het klinkt al snel heel indrukwekkend, maar je kan nog helemaal niets . . . . . . 8-)

pol
1 februari 2005, 13:58
geen idee, over kleine versterkers moet je me niks vragen, ken ik niks van. :lol:

Punt
1 februari 2005, 14:04
Ik gebruik zelf voor thuis een Vox AD30.
Een heel leuke amp voor thuis en ook om mee op te nemen.
Ik ga er echter echt niet mee optreden, zelfs reteperen doe ik er niet mee. Maar voor thuis, hardstikke leuk :)

FaceCrawl
1 februari 2005, 14:07
Ik heb 5 jaar bas gespeeld en toen overgeschakeld naar gitaar.
Eerste versterker was een 5150, en nu , 4 jaar later heb ik een Diezel Herbert, en ZO een shred-master ben ik ook weer niet :razz:

Life's too short for bad tone :wink:

crazylay
1 februari 2005, 14:19
je kunt ook wel geljik als je begint zo'm amp aanschaffen..
maakt niet uit jah..als je er maar mooi enz enz op kan spelen.
it's not about time...it's all about how you play and the sound you want.
good luck.

marco.

skabouter
1 februari 2005, 14:23
het is goed om klein te beginnen. maar aan de andere kant maakt het allemaal niets uit. ook al kan je niet spelen, als je gewoon lekker geluid op prijs stelt, en geld (ervoor over) hebt, moet je gewoon lekker een mooie amp kopen ! leer je vast ook lekkerder van spelen.

ik heb 5 jaar gespeelt op een 20 watt oefending (kut). daarna via peavey renown, JC-120, Marshall jcm800 2204 (en verschillende racksystemen) opgewerkt naar Framus Dragon, en die is geweldig !! een blijver !

Raffel
1 februari 2005, 14:51
ik ben begonnen met een Aria Pro 15 wattertje en een zoom 1010. Daar speel je dan zo'n 3 jaar op en dan ga je naar een DOD GS-30 met zelfde amp en dan speel je daar nog eens 3 jaartjes op. En dan koop je een powerball. Eigenlijk na 10 jaar dus pas :D

Dionysius de Areopagiet
1 februari 2005, 15:44
Hallo, eindelijk is het dan zover: de grote Dionysius heeft al zijn moed bijeengeraapt en komt erbij op gitaarnet.
Niet zonder reden want ik zou jullie mening willen vragen ivm met deze topic. Ik speel nu denk ik zeven ŕ acht jaar, het eerste halfjaartje op zo'n klein ding van Park, sindsdien op een ouwe tweedehands transistorrammelbak van peavy, die voor geen meter klinkt, maar ach, voor thuis was het altijd wel goed genoeg en ik heb ook een tijd in een groepje gespeeld maar dat was meer zuipen en dat trok op geen kloten feitelijk. Nu ben ik zeker geen wereldgitarist, maar doorheen de jaren heb ik toch wel een stukje leren spelen en ben ik het gepottenstamp van dat ouwe "groepje" wat ontgroeid. Sinds een halfjaar zijn we nu zo'n beetje aant repeteren met iets betere muzikanten, er zit echt wel wat in nu.
Mijn ouwe hondogitaar en mijn squier stratje vielen inmiddels echter bijna uit elkaar :oops: en ik moest dus wel dringend een nieuwe gitaar hebben voor in dat groepje (je moet je voorstellen de drummer speelt al 20 jaar en heeft enkele verschikkelijk dure pottenstellen staan, het kon echt niet verder met mijn elke twee minuten ontstemde stukken brandhout).
Probleem: ik ben nog altijd student en eens de caférekening betaald is, blijfen er niet meer veel eurootjes over. ik dus maar een ibanez jet king gekocht, je mag me uitlachen, maar goed, na zeven jaar was dit een verademing. Enkel binnenkort nog wat laten afstellen... Het is als het ware ook maar een tussenoplossing, binnen anderhalf jaar ben ik afgestudeerd en dan kan ik es lekker gaan shoppen met mijn eerste vijf maandlonen 8)
Nu dus nog een versterker. We willen binnenkort wel gaan optreden maar dat kan echt niet met men ouwe bocht. We spelen laat ik zeggen iets tussen AC/DC en Motörhead in, rocken als de beesten zeg maar. Marshalltorens en van die dingen zijn echter, zoals ik al zei, financieel nog wel even een verre droom...
Nu las ik op een ander topic dat die ENGL 50w screamer echt wel een leuk scheurbeestje blijkt te zijn.
Is dit iets voor mij (let dus op: ik kan gitaarspelen maar ik ken de ballen van al die technische materiaaldingen, ben ik nooit mee bezig geweest)?
Ik moet dus gewoon voorlopig mijn ibanezje ergens in kunnen pluggen en dat ergens moet dus enigszins rocken.
Zo'n ENGL-combootje, is dat dus prijs-kwaliteit gezien spek voor mijn bek?

Bedankt alvast mannen,

Dionysius.

Dionysius de Areopagiet
1 februari 2005, 15:45
Hallo, eindelijk is het dan zover: de grote Dionysius heeft al zijn moed bijeengeraapt en komt erbij op gitaarnet.
Niet zonder reden want ik zou jullie mening willen vragen ivm met deze topic. Ik speel nu denk ik zeven ŕ acht jaar, het eerste halfjaartje op zo'n klein ding van Park, sindsdien op een ouwe tweedehands transistorrammelbak van peavy, die voor geen meter klinkt, maar ach, voor thuis was het altijd wel goed genoeg en ik heb ook een tijd in een groepje gespeeld maar dat was meer zuipen en dat trok op geen kloten feitelijk. Nu ben ik zeker geen wereldgitarist, maar doorheen de jaren heb ik toch wel een stukje leren spelen en ben ik het gepottenstamp van dat ouwe "groepje" wat ontgroeid. Sinds een halfjaar zijn we nu zo'n beetje aant repeteren met iets betere muzikanten, er zit echt wel wat in nu.
Mijn ouwe hondogitaar en mijn squier stratje vielen inmiddels echter bijna uit elkaar :oops: en ik moest dus wel dringend een nieuwe gitaar hebben voor in dat groepje (je moet je voorstellen de drummer speelt al 20 jaar en heeft enkele verschikkelijk dure pottenstellen staan, het kon echt niet verder met mijn elke twee minuten ontstemde stukken brandhout).
Probleem: ik ben nog altijd student en eens de caférekening betaald is, blijfen er niet meer veel eurootjes over. ik dus maar een ibanez jet king gekocht, je mag me uitlachen, maar goed, na zeven jaar was dit een verademing. Enkel binnenkort nog wat laten afstellen... Het is als het ware ook maar een tussenoplossing, binnen anderhalf jaar ben ik afgestudeerd en dan kan ik es lekker gaan shoppen met mijn eerste vijf maandlonen 8)
Nu dus nog een versterker. We willen binnenkort wel gaan optreden maar dat kan echt niet met men ouwe bocht. We spelen laat ik zeggen iets tussen AC/DC en Motörhead in, rocken als de beesten zeg maar. Marshalltorens en van die dingen zijn echter, zoals ik al zei, financieel nog wel even een verre droom...
Nu las ik op een ander topic dat die ENGL 50w screamer echt wel een leuk scheurbeestje blijkt te zijn.
Is dit iets voor mij (let dus op: ik kan gitaarspelen maar ik ken de ballen van al die technische materiaaldingen, ben ik nooit mee bezig geweest)?
Ik moet dus gewoon voorlopig mijn ibanezje ergens in kunnen pluggen en dat ergens moet dus enigszins rocken.
Zo'n ENGL-combootje, is dat dus prijs-kwaliteit gezien spek voor mijn bek?

Bedankt alvast mannen,

Dionysius.

Dionysius de Areopagiet
1 februari 2005, 15:47
oeps, eerste post en al meteen dubbel :oops: :D

Fumi SG
1 februari 2005, 17:29
Want ik speel nu 2 jaar gitaar en ik wou na m'n 3de jaar ineens een bogner aanschaffen kan dit of niet ?


Volgens mij kan dit niet.... Als je pas 2 jaar speelt kun je niet na je 3de jaar een nieuwe amp kopen. Dat kan gewoon niet!! Zelfs in 2005 is dit onmogelijk :razz: Hoe je er bij komt?? geen idee..... Ik zou zeggen: speel nog een jaartje door (dan pas heb je er 3) en ga dan, na je 3de jaar een Bogner kopen!! :wink:

BramVersteeg
1 februari 2005, 17:54
Hallo, eindelijk is het dan zover: de grote Dionysius heeft al zijn moed bijeengeraapt en komt erbij op gitaarnet.
Niet zonder reden want ik zou jullie mening willen vragen ivm met deze topic. Ik speel nu denk ik zeven ŕ acht jaar, het eerste halfjaartje op zo'n klein ding van Park, sindsdien op een ouwe tweedehands transistorrammelbak van peavy, die voor geen meter klinkt, maar ach, voor thuis was het altijd wel goed genoeg en ik heb ook een tijd in een groepje gespeeld maar dat was meer zuipen en dat trok op geen kloten feitelijk. Nu ben ik zeker geen wereldgitarist, maar doorheen de jaren heb ik toch wel een stukje leren spelen en ben ik het gepottenstamp van dat ouwe "groepje" wat ontgroeid. Sinds een halfjaar zijn we nu zo'n beetje aant repeteren met iets betere muzikanten, er zit echt wel wat in nu.
Mijn ouwe hondogitaar en mijn squier stratje vielen inmiddels echter bijna uit elkaar :oops: en ik moest dus wel dringend een nieuwe gitaar hebben voor in dat groepje (je moet je voorstellen de drummer speelt al 20 jaar en heeft enkele verschikkelijk dure pottenstellen staan, het kon echt niet verder met mijn elke twee minuten ontstemde stukken brandhout).
Probleem: ik ben nog altijd student en eens de caférekening betaald is, blijfen er niet meer veel eurootjes over. ik dus maar een ibanez jet king gekocht, je mag me uitlachen, maar goed, na zeven jaar was dit een verademing. Enkel binnenkort nog wat laten afstellen... Het is als het ware ook maar een tussenoplossing, binnen anderhalf jaar ben ik afgestudeerd en dan kan ik es lekker gaan shoppen met mijn eerste vijf maandlonen 8)
Nu dus nog een versterker. We willen binnenkort wel gaan optreden maar dat kan echt niet met men ouwe bocht. We spelen laat ik zeggen iets tussen AC/DC en Motörhead in, rocken als de beesten zeg maar. Marshalltorens en van die dingen zijn echter, zoals ik al zei, financieel nog wel even een verre droom...
Nu las ik op een ander topic dat die ENGL 50w screamer echt wel een leuk scheurbeestje blijkt te zijn.
Is dit iets voor mij (let dus op: ik kan gitaarspelen maar ik ken de ballen van al die technische materiaaldingen, ben ik nooit mee bezig geweest)?
Ik moet dus gewoon voorlopig mijn ibanezje ergens in kunnen pluggen en dat ergens moet dus enigszins rocken.
Zo'n ENGL-combootje, is dat dus prijs-kwaliteit gezien spek voor mijn bek?

Bedankt alvast mannen,

Dionysius.

Welkom op het forum. Ik denk dat je met die ENGL combo jaren vooruit kan, zeker als ik je verhaal zo lees. Er zijn echter nog veel meer mooie combo's op de markt.

Ronald
1 februari 2005, 18:23
ik vind het een nogal vreemde stelling dat je amp in verhouding moet staan met hoe goed je kan spelen en hoe lang je al speelt. :-?

ik speelde een half jaar op een flut naamloos 10 watt dingetje, toen anderhalf jaar op een peavey bandit en nu speel ik al een half ajar op een Randall cyclone van 1400 euro ongeveer.

ja ik wou gewoon een andere versterker na mn peavey bandit en ik dacht ik heb geld genoeg , ik kan wel nu een klein opstapje maken , maar ik ken ook meteen gewoon een goeie versterker kopen.

en ik en ook zeker nie van plan om nog een andere te kopen. ik zit nu kwa versterker goed , zo zie ik da.

wat voor versterker je hebt heeft niks met je speelkwaliteiten te maken maar met je bankrekening. zo simpel is het gewoon

Nicci
1 februari 2005, 19:23
wat voor versterker je hebt heeft niks met je speelkwaliteiten te maken maar met je bankrekening. zo simpel is het gewoon

daar komt het wel op neer.

Ronald
1 februari 2005, 19:26
is da fout dan ?

AART
1 februari 2005, 19:34
voor de nieuwprijs van de screamer kan je echt wel een 2ehands marshall "toren"kopen(halve dan).

jcm 800 of 900 met een 1936 of 1960...

Dionysius de Areopagiet
1 februari 2005, 19:57
Met tweedehands heb je misschien ook gekloot, en daar heb ik niks aan. Plus zo'n top met cabinet is ook niet echt iets voor mij. Ik moet gewoon mijn kistje ergens neer kunnen zetten en vooruit met de geit - op kleine podia bovendien.
Afgelopen zomer moest ik de marshallwolkenkrabber van de gitarist van een "bekende" nederlandse covergroep van het podium afzeulen, ik zeg schertsend heb je geen normale versterker voor zo'n klein optreden, het podium staat halfvol met je materiaal en ze kunnen je horen tot in afrika!
Nou zegt ie speel jij op een combo zeker, hahahaha, begonnen ze zowat te lachen.
pffft loser, totaal het tegenovergestelde van rock & roll zo'n kerel.

Maar goed dit terzijde :P
Waar kan ik het best terecht voor zo'n ENGL ding? Hier - in belgisch limburg is het overal bestellen geblazen in die kleine winkeltjes, maar ik wil wel eerst spelen voor ik iets koop natuurlijk.

up-guitarman
1 februari 2005, 20:11
- Dik jaar op kut vantage 15 Wattertje
- Dan een 4 jaar of zo op een Laney Linebacker 30W
- Nu een goed andehalf jaar Marshall Valvestate 8100 half-stack

Ooit zal er nog wel een buizenbak volgen maar da kan nog ff duren, met de marshall kan ik nog wel ff verder !!!

Thijssie
1 februari 2005, 22:02
dat is een beetje een vreemd verhaal. de ene versterker laat niet meer of minder fouten horen dan de andere.

Dat ben ik totaal niet met je eens.

De ene versterker is veel "vergeeflijker" dan de ander....

ieme
1 februari 2005, 22:08
waar je speelt, met wie je speelt, hoe je speelt maakt geen zak uit! als jij het leuk vind mooie en dure spullen te kopen waar jij je prettig bij voelt moet je t lekker doen!

Ieme

Nicci
1 februari 2005, 22:43
dat is een beetje een vreemd verhaal. de ene versterker laat niet meer of minder fouten horen dan de andere.

Dat ben ik totaal niet met je eens.

De ene versterker is veel "vergeeflijker" dan de ander....

dat blijven sommigen maar herhalen, maar geef dan een voorbeeld. ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt.

Thijssie
1 februari 2005, 23:21
dat is een beetje een vreemd verhaal. de ene versterker laat niet meer of minder fouten horen dan de andere.

Dat ben ik totaal niet met je eens.

De ene versterker is veel "vergeeflijker" dan de ander....

dat blijven sommigen maar herhalen, maar geef dan een voorbeeld. ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt.

Vergelijk een high gain mesa maar met een oude marshall....

vester86
2 februari 2005, 00:03
Ik snap dat gedoe met Combo VS Stack op een podium niet... Uiteindelijk komt het er op neer dat een combo misschien 5 CM minder uitsteekt, nou, als je het daarom moet doen.....

Zo'n stack kan ook zacht hoor. mijn (bescheiden) 30 watt buizenstackje staat nu gewoon te brommen, terwijl mn ouders 50 cm verderop ieder op 1 oor liggen

robzilla
2 februari 2005, 00:21
je kan natuurlijk wel een amp kopen als je dat wil, je kan bijv. op je derde jaar al super zijn of je kan super slecht zijn in het laatstet vind ik idioot, zoals iemand uit men klas die al verschillende gitaren heeft gehad,zoals een epi les paul(deze heeft hij mogen lenen), een ibanez js, een fender jaguar, een fender amerikaanse strat, en nu weer een gitaar gaat aanschaffen en qua amp hefet hij voor dit moment een marshall jcm200tsl100, op zich mss niet zo speciaal maar wel rekening houdende met het feit dat hij een jarenhalf speelt en nog de intro solo van fade to black nog niet kan, en hij nummers van nirvana moeizaam leert en nog niet goed kan, maarja hij heeft leuke rijke ouders, ik heb bijv, 4jaar gespeeld voor ik mijn eerste mooie gitaartje kon kopen en uiteindelijk vind ik gewoon dat ik meer respect heb voor iemand die goed kan spelen en met slechte gear dan iemand die hopen prachtige gear heeft maar die geen noot kan spelen, dus kijk nu gewoon voor jezelf, als je echt al dingen heel mooi kan spelen, maar dat je net zo dat extra beetje wilt hebben aan je geluid zodat het echt volmaakt klinkt dan moet je dat gewoon kopen, maar als je eigenlijk nog zo je eerste rifjes aan het leren bent kan het wel maar is het volgens mij echt overbodig, maar dit alles is maar mijn simpele mening

ik hoop dat hij wel normaal kan schrijven?

Bluesbreaker
2 februari 2005, 08:07
Ik snap dat gedoe met Combo VS Stack op een podium niet... Uiteindelijk komt het er op neer dat een combo misschien 5 CM minder uitsteekt, nou, als je het daarom moet doen.....

Zo'n stack kan ook zacht hoor. mijn (bescheiden) 30 watt buizenstackje staat nu gewoon te brommen, terwijl mn ouders 50 cm verderop ieder op 1 oor liggen

Ja, jij hebt je dure stack op zo'n volume staan dat je net zo goed over een roland cube oid zou kunnen spelen, daar gaat dit hele verhaal nou net om.....

taylor
2 februari 2005, 11:46
1 pro amp kopen als bogner na 3 jaar spel heeft geen zin denk ik,je begrijpt dan nog steeds niet wat je met zo'n amp kunt doen of eruit kan halen.bedoel een amp blijft net zo goed(of juist slecht) als de gitarist die er in plugt!

je ziet weleens vaker van die topics ik wil 1 goeie bluesamp ja dan zul je eerst goed blues moeten kunnen spelen.

maar als je het gewoon wil kopen om wat voor reden dan ook ,gewoon doen.

ik kocht na denk ik pas 5 of 6 jaar(serieus) gitaarspel 1 pro-amp maar had hem ook echt nodig vanwege concerten en opnames,dus niet voor thuis ofzo,dan had ik hem ook niet gekocht

Ronald
2 februari 2005, 12:10
nou da slaat dus echt allemaal nergens op.

mag je alleen maar in een ferrari rijden als je ontzettend goed kan autorijden ?

hoor je alleen een dure snelle pc hebben als je alles uit die pc kan halen wat er in zit?

en zo ken ik er nog wel een paar verzinnen

slaat dus echt totaal nergens op.

en wat is da nou weer voor beredenering dat je als je 3 jaar speelt je geen pro-amp hoort te hebben en na bijvoorbeeld 6 jaar wel? nou als diegene die da ding heeft na 3 jaar spelen um 3 jaar later nogsteeds heeft. dan heeft ie dus toch een pro-amp en hij speelt 6 jaar. jullie doen net of je elk jaar een nieuwe versterker moet kopen :-?

Lord Abortion
2 februari 2005, 12:31
Als je zeker bent dat je zal blijven gitaar spelen en nog wil verbeteren, dan kan je wel voor een pro-amp gaan. Toch als je een groot genoeg budget hebt.

Voordelen:
- Een klasseversterker
- Uiteindelijk spaar je geld uit door niet nog een 'tussenmaat te kopen'
- Je hebt goed materiaal voor de rest van je leven

Nadelen:
- Geen idee

Je moet vooral zelf achter het materiaal staan dat je koopt. En als je van plan bent om te blijven spelen, dan kan je ook meteen blijvend materiaal kopen.

robzilla
2 februari 2005, 12:55
nou da slaat dus echt allemaal nergens op.

mag je alleen maar in een ferrari rijden als je ontzettend goed kan autorijden ?

hoor je alleen een dure snelle pc hebben als je alles uit die pc kan halen wat er in zit?

en zo ken ik er nog wel een paar verzinnen

slaat dus echt totaal nergens op.

en wat is da nou weer voor beredenering dat je als je 3 jaar speelt je geen pro-amp hoort te hebben en na bijvoorbeeld 6 jaar wel? nou als diegene die da ding heeft na 3 jaar spelen um 3 jaar later nogsteeds heeft. dan heeft ie dus toch een pro-amp en hij speelt 6 jaar. jullie doen net of je elk jaar een nieuwe versterker moet kopen :-?

idd, als een beginner wil beginnen met een Gibson en een Bogner/Diezel/%13 of whatever moet hij dat lekker zelf weten. Als hij dit na een week verkoopt om iets anders ervoor terug te kopen moet hij dat ook zelf weten..

PeteRS
2 februari 2005, 12:57
Tuurlijk moet je gewoon een Bogner kopen als dit jou ding is. Ik ken gitaristen die toen ze drie jaar speelden mij (>10 jaar) gitaarles konden geven. Echter niet zo'n ding kopen omdat ie hier gehyped wordt of omdat "bekende"gitaristen erop spelen. Persoonlijk ben ik een boer die nog steeds een (goede) Marshall kan waarden.

Thijssie
2 februari 2005, 13:00
nou da slaat dus echt allemaal nergens op.

mag je alleen maar in een ferrari rijden als je ontzettend goed kan autorijden ?

Ik vind dat dat dus wel ergens op slaat.

Het is ontzettend jammer van zo'n prachtige Ferrari als hij bij een "poser" terecht komt, die hem alleen maar op de boulevard parkeert.

Zo'n ding is gemaakt om loeihard door bochten te gaan en vreselijk mee te scheuren. Komt zo'n italiaans raspaard bij een sukkel met net een half jaar zijn rijbewijs terecht, dan zal hij er bang van zijn en dat ding dus nooit gebruiken waarvoor hij bedoelt is
Dat is gewoon jammer van het stuk techniek.

Het is wat mij betreft prima als jij zo'n ding koopt om er mee te "patsen" zonder dat het toerental ooit boven de 3000 komt, maar ik ben er van overtuigt dat je meer plezier in het rijden zou hebben, in een eend omdat je je dan kunt concentreren op het rijden ipv er bang van te zijn, wat absoluut zal gebeuren.



slaat dus echt totaal nergens op.

en wat is da nou weer voor beredenering dat je als je 3 jaar speelt je geen pro-amp hoort te hebben en na bijvoorbeeld 6 jaar wel? nou als diegene die da ding heeft na 3 jaar spelen um 3 jaar later nogsteeds heeft. dan heeft ie dus toch een pro-amp en hij speelt 6 jaar. jullie doen net of je elk jaar een nieuwe versterker moet kopen :-?

Ik vind dat dus wel ergens op slaan en denk dat je die vergelijking best door kunt trekken naar gitaarspul.

Het duurt nou eenmaal een aantal jaren voordat je je weg vind in het enorme aanbod van gear. Tijdens het spelen leer je niet alleen je toonladders, akkoorden, vingerzettingen etc maar je leert ook beter luisteren. Je ontwikkelt een gevoel voor geluid en zo zijn er nog veel meer dingen die gewoon beter ontwikkelt worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel niemand en als je 2 jaar gitaarspeelt en je hebt het geld om een prs en een road king te kopen en je wilt dat, dan vind ik dat verder prima.

Maar ik vind het wel heel erg zonde van de techniek van het spul wat je aanschaft omdat je er nooit uit zal kunnen halen wat er in zit.....

BlackSun
2 februari 2005, 13:45
Nouja zeg, wat een bullshit thijssie (niet persoonlijk :D )

De grootste hits van de afgelopen eeuw waren stuk voor stuk SIMPELE nummers, powerakkoordje hier, powerakkoordje daar. Dit betekent toch niet dat je die amp niet waard bent omdat je simpele muziek speeklt?? Speel hetzelfde nummer op een 20 wat transistor, en daarna op een 100 watt bogner, rara wat vind je lekkerder klinken, ook al is het een retesimpel nummer. van 3 akkoorden.
Je haalt evenveel uit zo'n amp als dat je een technische notenpoeper bent die 15 jaar 7 uur per dag op zn licks studeert.

Je sound maken is een onderdeel van het gitaarspelen, en het slaat nergens op om pas om je sound te gaan denken als je echt goed gitaar kan spelen.

jeroen rommens
2 februari 2005, 17:45
Ik ga denk voor een bogner gaan.
Ik denk de bogner metropolis.
Is 1660€ een goede prijs voor de metropolis head ?
Of weet er iemand een 2dehands staan(of een cab)?

Lord Abortion
2 februari 2005, 17:51
Een 4*12 Bogner cab: http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/7896759_Bogner_Ubercab_Cab_is_pas_enkele_weken_oud _in_absolute_nieuwstaat_Heeft_2.html?q=bogner&ses=hjMUolAbligq67k

BLOK182
2 februari 2005, 18:52
Ik ga denk voor een bogner gaan.
Ik denk de bogner metropolis.
Is 1660€ een goede prijs voor de metropolis head ?
Of weet er iemand een 2dehands staan(of een cab)?
Bogner Metropolis is een mooie amp! Ook weer zoiets,als jij een amp vind die JIJ lekker vind klinken, kopen! Bij de "algemene" beginner is een topamp misschien niet aan te raden, maar goed, uiteindelijk beslis je zelf, je zal ook gewoon tijd nodig hebben een bepaalde sound uit je vingers te halen, een mojo vibe vanuit je gitaar die versterker te leren gooien. Dit is op het begin niet te koop, maar dat snap je zelf denk ik ook wel. Iig veel succes!

Ronald
2 februari 2005, 18:53
nou da slaat dus echt allemaal nergens op.

mag je alleen maar in een ferrari rijden als je ontzettend goed kan autorijden ?

Ik vind dat dat dus wel ergens op slaat.

Het is ontzettend jammer van zo'n prachtige Ferrari als hij bij een "poser" terecht komt, die hem alleen maar op de boulevard parkeert.

Zo'n ding is gemaakt om loeihard door bochten te gaan en vreselijk mee te scheuren. Komt zo'n italiaans raspaard bij een sukkel met net een half jaar zijn rijbewijs terecht, dan zal hij er bang van zijn en dat ding dus nooit gebruiken waarvoor hij bedoelt is
Dat is gewoon jammer van het stuk techniek.

Het is wat mij betreft prima als jij zo'n ding koopt om er mee te "patsen" zonder dat het toerental ooit boven de 3000 komt, maar ik ben er van overtuigt dat je meer plezier in het rijden zou hebben, in een eend omdat je je dan kunt concentreren op het rijden ipv er bang van te zijn, wat absoluut zal gebeuren.



maar wat versta jij dan onder er het maximale uit kunnen halen wat er inzit?

en nog iets , wat verstaat iederene hier dan eigenlijk onder een pro amp?
ik denk dan eigenlijk gewoon aan een halfstack of een hele dure combo. dus zeg maar gerekend in groote en in geld.

of bedoelen jullie meer het merk ofzo ?

BramVersteeg
2 februari 2005, 18:55
Een 4*12 Bogner cab: http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/elektrische-gitaar/7896759_Bogner_Ubercab_Cab_is_pas_enkele_weken_oud _in_absolute_nieuwstaat_Heeft_2.html?q=bogner&ses=hjMUolAbligq67k

Die is van Baco hier van het forum en volgens mij is die al lang verkocht. 2003 staat er ook op de ad.

ToTaL FaKe
2 februari 2005, 19:03
Lid sinds: 30-12-2003
' Advertentie nummer: 7896759
Geplaatst op: 1-2-2005 15:17


:roll:

Neals
3 februari 2005, 00:08
[quote="Lord Abortion"]Als je zeker bent dat je zal blijven gitaar spelen en nog wil verbeteren, dan kan je wel voor een pro-amp gaan. Toch als je een groot genoeg budget hebt.

Voordelen:
- Een klasseversterker
- Uiteindelijk spaar je geld uit door niet nog een 'tussenmaat te kopen'
- Je hebt goed materiaal voor de rest van je leven

Nadelen:
- Geen idee

Je moet vooral zelf achter het materiaal staan dat je koopt. En als je van plan bent om te blijven spelen, dan kan je ook meteen blijvend materiaal kopen.[/quote

Dat zeg jij misschien wel, mijn ervaring is toch dat ik pas beter materiaal ben gaan kopen sinds ik wat serieuzer in bandjes speel.

Als ik iemand een versterker zou aanraden die een jaar of 2 speelt, en verder nog niet weet hoe de carriere verder gaat, dan zou ik zeggen: neem een moddelingamp

Izegrim
3 februari 2005, 02:36
Ik kan nog wel een nadeel verzinnen:
GAS!!!
Veel mensen zeuren erover, omdat het geld kost en ze er van balen dat er problemen van komen. Omgedraaid is het een reden om voor studenten baantjes erbij te nemen en kostbare spullen te verkopen; maagdelijkheid enzo. Stiekem genieten ze ervan! Ik wel in ieder geval. Beetje geilen op mooie gitaren en brute versterkers terwijl ik er geen reet aan zou hebben. Hee! Wat mot je met die Bogner klootzak! Kappe nou! Je verpest het zo man... Waar moet je dan op gassen? modelling hehe... :seriousf:

BramVersteeg
3 februari 2005, 08:38
Lid sinds: 30-12-2003
' Advertentie nummer: 7896759
Geplaatst op: 1-2-2005 15:17


:roll:

:oops: :lol: Nou, dan zal ie toch wel te koop staan. Ik dacht dat Bart nl. al eens een bogner verkocht had. :-?

Alain
3 februari 2005, 09:26
Bart heeft idd al eens een bogner cab verkocht, aan mij namelijk :razz:

Maar op 30/12/04 heeft hij een bogner ubercab gekocht. Hij heeft nu een 2x12 gekocht waar hij zeer tevreden van is, en zou de ubercab niet meer nodig hebben. Staat nog te koop

Lord Abortion
3 februari 2005, 09:28
Dat zeg jij misschien wel, mijn ervaring is toch dat ik pas beter materiaal ben gaan kopen sinds ik wat serieuzer in bandjes speel.

Als ik iemand een versterker zou aanraden die een jaar of 2 speelt, en verder nog niet weet hoe de carriere verder gaat, dan zou ik zeggen: neem een moddelingamp

Uiteraard is het zo bij de meeste mensen, ook bij mij trouwens. Maar ikzelf speel nu een goede 2 jaar electrisch, en heb ook spijt gehad dat ik eerst een Korg AX100G gekocht heb en een goed jaar later een Boss GT-6. Het is ook zo, als ik niet in een band zou spelen, dan was ik nu niet op zoek naar een nieuwe versterker. Maar als ik dan toch 1500 euro aan een amp geef (wat veel is voor een student) dan denk ik er liever eens goed over na, en ga ik liever naar 2000 euro dan naar 1000. Want dat is ook veel geld, en als je er dan niet volledig achter staat, dan koop je uiteindelijk toch nog een nieuwe versterker.

Ik zou ook nooit iemand die 2 jaar speelt een Bogner aanraden, maar als die nu echt graag speelt en het geld ervoor over heeft, dan moet die dat doen.

taylor
3 februari 2005, 11:35
nou da slaat dus echt allemaal nergens op.

mag je alleen maar in een ferrari rijden als je ontzettend goed kan autorijden ?

hoor je alleen een dure snelle pc hebben als je alles uit die pc kan halen wat er in zit?

en zo ken ik er nog wel een paar verzinnen

slaat dus echt totaal nergens op.

en wat is da nou weer voor beredenering dat je als je 3 jaar speelt je geen pro-amp hoort te hebben en na bijvoorbeeld 6 jaar wel? nou als diegene die da ding heeft na 3 jaar spelen um 3 jaar later nogsteeds heeft. dan heeft ie dus toch een pro-amp en hij speelt 6 jaar. jullie doen net of je elk jaar een nieuwe versterker moet kopen :-?

je moet ook goed lezen er stond bij van als je hem wil kopen waarom dan ook dan moet je het gewoon doen,het heeft alleen geen zin denk ik.
heeft blijft gewoon 1 feit dat de amp zo goed is of blijft als de gene die er in plugt!dit soort antwoorden krijg je altijd weer van amateur/beginners gitaristen.

wat heb je aan 1 ferrari als je maar 50 km per uur gaat rijden met zo'n ding??

of aan 1 snelle pc als je alleen texten gaat typen?je haalt er niet uit wat er in zit doordat je(veel) ervaring mist,dat is mijn punt!

BlackSun
3 februari 2005, 12:25
Nee taylor, je kan die vergelijkingen niet maken vind ik.

2 verschillende amps hebben 2 verschillende sounds, ook als je hetzelfde akkoord aanslaat. Een bogner klinkt niet net zo goed als een valvestate bij hetzelfde akkoord, maar veel beter. Dit hoor je OOK als je niet zo'n ingewikkeld nummer speelt.

Jij doet alsof het geluid van een bogner pas echt tot zn recht komt bij moeilijke nummers/ technische licks ofzo, maar dit slaat natuurlijk nergens op! zelfs bij de simpelste riedeltjes zul je het verschil horen, en dat is nou net waar je voor betaalt. Geen vergelijkingen met computers en auto's gaan maken, want dat is gewoon appels met peren vergelijken.

Thijssie
3 februari 2005, 12:54
2 verschillende amps hebben 2 verschillende sounds, ook als je hetzelfde akkoord aanslaat. Een bogner klinkt niet net zo goed als een valvestate bij hetzelfde akkoord, maar veel beter. Dit hoor je OOK als je niet zo'n ingewikkeld nummer speelt.

Jij doet alsof het geluid van een bogner pas echt tot zn recht komt bij moeilijke nummers/ technische licks ofzo, maar dit slaat natuurlijk nergens op! zelfs bij de simpelste riedeltjes zul je het verschil horen, en dat is nou net waar je voor betaalt. Geen vergelijkingen met computers en auto's gaan maken, want dat is gewoon appels met peren vergelijken.

Ik heb het idee dat je de strekking van het verhaal niet helemaal snapt (niet persoonlijk :D)

Allereerst kun je een eenvoudig nummer wat uit 3 akkoorden bestaat heel complex en met heel veel gevoel spelen, door bijvoorbeeld hele kleine nuances in je aanslag, demping, etc. aan te brengen.

Volgens mij is er hier niemand die zegt dat het geluid van een bogner pas tot zijn recht komt bij hoogstaand technisch gitaarspel en niemand zal beweren (alhoewel? :wink:) dat iemand die net 2 jaar speelt over een samick beter klinkt dan over een bogner.

Maar als je op een samick begint en het lukt je na veel oefenen daar een redelijke sound uit te krijgen, dan lukt je dat op een bogner zeker en andersom is dat nog maar de vraag. Natuurlijk mag iedereen daar schijt aan hebben en bij zichzelf denken dat hij/zij dat niet wil en als je het geld hebt gewoon na 1 jaar gitaarspelen een bogner kopen. Maar de vraag is of dat de beste manier is om het leerproces door te lopen. Ik ben dus van mening dat dat niet het geval is en dat het spreekwoord "op een oude fiets moet je het leren" toch wel op de meeste leerprocessen van toepassing is.

Daarbij duurt het gewoon ontzettend lang om je eigen stijl en de daarbij behorende "sound" te ontwikkelen. En op een kutamp moet je gewoon veel beter je best doen om het goed te laten klinken terwijl op een bogner alles wel okay klinkt. Mag jij kiezen op welke amp je een betere speeltechniek zult ontwikkelen.


De vergelijking van auto's en computers kwam juist van iemand die juist geen bezwaar had om dit te doen en ik vond het wel leuk om die even uit te diepen :D

Wormaap
3 februari 2005, 13:03
Vergeet je nu niet dat je kleine nuanceverschillen in je demping en aanslag gewoon helemaal niet hoort op een kutamp? Op mijn Marshall MG10CD met Boss MT-2 klonk een Stagg Strat ongeveer het zelfde als mijn Epiphone, maar op m'n Fireball hoor ik toch wel overduidelijk verschil tussen die Stagg (dan hoor je pas hoe slecht zo'n gitaar is) m'n LP en m'n Model 6.
Ook het verhaaltje over hoe lang het duurt om je tone te vinden vind ik niet helemaal opgaan. Ik speel nu bijna 2 jaar (hoezee) en mijn sologeluid is alvast precies zoals ik het graag hoor, m'n ritmegeluid komt erg dicht in de buurt en clean klinkt ook zeker niet verkeerd. En als ik IPV metalscheur een bluesy geluidje wil, draai ik het volume op m'n Charvel wat terug en verander ik de manier waarop ik aansla een beetje, zonder de settings op m'n versterker te veranderen en shazam, instant vettige blues-scheur :)
Ben trouwens behoorlijk aan het GASsen op die Überkab, maar kan'm niet betalen :(

BlackSun
3 februari 2005, 16:01
@ Thijssie

Ik snap het verhaal heel goed.
Het probleem is alleen dat iedereen hier lijkt te denken dat je na 2 jaar helemaal niks kan spelen.
Stel je zit met je 2 jaar in een leuk coverbandje of ik weet niet wat, dan wil je toch dat het zo goed mogelijk klinkt? Een duurdere versterker klinkt gewoon mooier, wat er ook op gespeeld wordt(mits het de goeie versterker is natuurlijk:P). Na 2 jaar kan je ook echt wel wat gevoel in je simpele liedje aanbrengen, dat vind ik een beetje onzin. Een goede amp klinkt gewoon beter, en dat is wat je wil, ook de beginners (wilde ik tenminste wle altijd:P).

Josdevos
3 februari 2005, 16:22
Ben trouwens behoorlijk aan het GASsen op die Überkab, maar kan'm niet betalen :(

Onze goeie vriend Baco heeft er een gloednieuwe te koop voor een prijsje dacht ik...

Wormaap
3 februari 2005, 16:33
Ben trouwens behoorlijk aan het GASsen op die Überkab, maar kan'm niet betalen :(

Onze goeie vriend Baco heeft er een gloednieuwe te koop voor een prijsje dacht ik...
Die bedoelde ik dus, maar volgens die advertentie 950, en dat kan ik momenteel écht niet betalen (de leuke koopjes komen ALTIJD als ik net ff volledig blut ben :( )

Antal
3 februari 2005, 16:34
Allereerst wat verstaan we onder een pro-amp. De meeste pro gitaristen die ik goed vind, spelen gewoon over een marshall buizenbak. Is dat al een pro-amp? Of moet je dan een amp kopen van minimaal 3000 euro ofzo? De meeste pro gitaristen doen dat toch ook niet?

Nielsje
3 februari 2005, 18:51
hm... ligt eraan..

marshall is een pro amp als je hem gebruikt waar ze goed in zijn, en dat is volgens mij echt de jaren 70 rock..

ik vind ze minder geschikt voor metal, neem dan een engl ofzo... en voor het cleane werk zou ik een orange nemen..

komt natuurlijk ook wel dat marshall wat bandjes sponsord hier en daar..

Anders Destium
3 februari 2005, 20:38
Stel: je bent 18 je hebt een 7-cijferig getal op je bankrekening en net je rijbewijs, koop je dan een mooie auto of niet (of 2 als je toch bezig bent) :wink:

Ik wel, laat dat duidelijk zijn :lol:


Zelfde met gitaarspullen toch? Ik heb meer gitaren dan ik nodig heb, maar minder dan ik wil :D

taylor
4 februari 2005, 00:59
Nee taylor, je kan die vergelijkingen niet maken vind ik.

2 verschillende amps hebben 2 verschillende sounds, ook als je hetzelfde akkoord aanslaat. Een bogner klinkt niet net zo goed als een valvestate bij hetzelfde akkoord, maar veel beter. Dit hoor je OOK als je niet zo'n ingewikkeld nummer speelt.

Jij doet alsof het geluid van een bogner pas echt tot zn recht komt bij moeilijke nummers/ technische licks ofzo, maar dit slaat natuurlijk nergens op! zelfs bij de simpelste riedeltjes zul je het verschil horen, en dat is nou net waar je voor betaalt. Geen vergelijkingen met computers en auto's gaan maken, want dat is gewoon appels met peren vergelijken.

je moet ten eerste de topic beter door lezen want die gast waar ik op reageer begon met zijn ferrari en computers vandaar.

ten 2e snap je juist helemaal niet! om te denken dat er zoveel verschil zit in amps.jou geluid/feel zit in je vingers/aanslag, tuurlijk geeft 1 valvestate een ander sound dan bogner of wat dan ook, maar bij 1 pro gitarist is de feel (zijn sound,karakter ect) precies het zelfde!!wat voor amp dan ook!
vandaar dat je er niks aan zult hebben aan zo'n amp in de zin dat je daar beter van wordt zoals jij beweert,en wie toch anders over denkt houd zich zelf voor de gek gewoon of wil het niet inzien dat het nou 1maal zo is.


ik snap het ook niet als bv een beginende amateur zanger 1 earthwork microfoon zou kopen voor 8 of 9000 euro zouden we hem gek verklaren,maar amps/ gitaren da's heel normaal of acceptabel.

Ronald
4 februari 2005, 12:25
ik denk dat er sowieso ook wa misverstanden zijn over wat men nou een pro-amp vinden

ik verstond er namelijk er gewoon iedere vorm van stack onder. dus een randall rh 100 stack bivoorbeeld die amper 1000 euro kost dan ook. gewoon omdat het een stack is.

ja kijk een gitarist die 2 jaar ofzo speelt zal sowieso wel geen mesa rectifier of wat dan ook hebben. da kenne ze waarschijnlijk toch al nie betalen en zouden ze na 2 jaar ook echt nie doen lijkt me.


maar wa vinden jullie er dan van als een gitarist die 2 of 3 speelt bijvoorbeeld een rh100 halfstack heeft om een nie te duur voorbeeld te noemen.?

Antal
4 februari 2005, 13:02
ik verstond er namelijk er gewoon iedere vorm van stack onder. dus een randall rh 100 stack bivoorbeeld die amper 1000 euro kost dan ook. gewoon omdat het een stack is.

Maar iedereen in dit topic doet nou net of dat je persé een amp van 3000 euro moet hebben om er bij te horen.

Nicci
4 februari 2005, 13:13
Maar iedereen in dit topic doet nou net of dat je persé een amp van 3000 euro moet hebben om er bij te horen.

niet persé, maar het helpt wel.

Izegrim
4 februari 2005, 13:31
Ach kut! Ik dacht dat een buizenbak wel voldoende zou zijn... Hoor ik nog bij de kneusjes.

Michael AE
4 februari 2005, 17:21
Wie geen Bogner bezit, moet zijn klep houden! :razz:

Wat dit onderwerp betreft: Ik vind dat iedereen zijn geld op zijn eigen manier mag uitgeven. Als een beginner graag een Bogner amp en een Anderson gitaar wil hebben, dan vind ik dat daar niets mis mee is. Pas als zo'n type dan op internet gaat lopen zeuren dat hij er niet dezelfde sound als Metallica op de plaat heeft uit kan halen, vind ik het een waanzin. Beginners kunnen echt wel talent voor goede sound hebben, hoor. Meestal is het probleem dat ze verkeerd voorgelicht worden in gitaarzaken en op internet e.d.

Jimi Hendrix
4 februari 2005, 18:12
Beginners kunnen echt wel talent voor goede sound hebben, hoor. Meestal is het probleem dat ze verkeerd voorgelicht worden in gitaarzaken en op internet e.d.

Jammer alleen dat minstens 99% van je sound uit jezelf komt ipv je gear.
Daarom kun je volgens mij als beginner beter investeren in lessen en oefenen ipv in gear.
Maakt mij niet uit wie op wat voor spul speelt, ik heb het over persoonlijke ontwikkeling.

Ronald
4 februari 2005, 18:43
nou da vind ik dus echt zwaaaaaar overdreven. mischien 25% komt uit jezelf en niet uit je gear. en zelfs da vink nog behoorlijk ruim.

kijk das waarschijnlijk een stuk meer bij muziekstijlen zoals blues enzo. maar als je weet ik veel wa , soulfly ofzoiets speelt wat echt recht toe recht aan powerakkoordjes slaan is, stel dat je op max zn gear zou kunnen spelen dan wil je toch nie serieus beweren dat je niet zijn geluid kan krijg. hou toch op zeg

Jimi Hendrix
4 februari 2005, 18:47
nou da vind ik dus echt zwaaaaaar overdreven. mischien 25% komt uit jezelf en niet uit je gear. en zelfs da vink nog behoorlijk ruim.

kijk das waarschijnlijk een stuk meer bij muziekstijlen zoals blues enzo. maar als je weet ik veel wa , soulfly ofzoiets speelt wat echt recht toe recht aan powerakkoordjes slaan is, stel dat je op max zn gear zou kunnen spelen dan wil je toch nie serieus beweren dat je niet zijn geluid kan krijg. hou toch op zeg

Wat ik dus bedoel is: je moet oefenen om te zorgen dat 99% van je geluid uit jezelf komt ipv uit de gear...
Muziek gaat toch om expressie? Niet om te laten horen hoe een versterker klinkt, maar hoe JIJ klinkt.

BramVersteeg
4 februari 2005, 18:52
nou da vind ik dus echt zwaaaaaar overdreven. mischien 25% komt uit jezelf en niet uit je gear. en zelfs da vink nog behoorlijk ruim.

kijk das waarschijnlijk een stuk meer bij muziekstijlen zoals blues enzo. maar als je weet ik veel wa , soulfly ofzoiets speelt wat echt recht toe recht aan powerakkoordjes slaan is, stel dat je op max zn gear zou kunnen spelen dan wil je toch nie serieus beweren dat je niet zijn geluid kan krijg. hou toch op zeg

Wat ik dus bedoel is: je moet oefenen om te zorgen dat 99% van je geluid uit jezelf komt ipv uit de gear...
Muziek gaat toch om expressie? Niet om te laten horen hoe een versterker klinkt, maar hoe JIJ klinkt.

+1

BlackSun
4 februari 2005, 18:53
Ik deel mijn mening met Ronald.

@ Taylor en Thijssie. De enige hier die het niet snappen zijn jullie. ik ga me ook verder niet meer in discussie, omdat het mij wel duidelijk is geworden dat de combinatie een bepaalde visie met grote mate van kortzichtigheid niet op een andere gedachte zijn te brengen.

Mijn mening: een amp geeft een bepaald geluid, bij duurdere en betere amps is dit geluid beter. De amp maakt het geen fuck uit wat je erop speelt. Hij produceert de tonen wel.
Een beginner kan wle degelijk dynamiek en gevoel in zijn nummers brengen. Een goede amp weerspiegelt dat dan ook.
Denk nou eens vanuit het perspectief van bijvoorbeeld ene punkrock band. Simpele nummers, die je na 2 jaar echt wle kan spelen. Toch wel je de beste sound die er te krijgen is. Rararara wat koop je dan? precies, een dure amp, omdat het geluid beter is.
Dat gelul over een amp alleen 'waard' zijn en ten volste benutten als je echt goed kan spelen vind ik de grootste onzin die ik ooit gehoor heb.
Benut je je ene amp niet ten volste als je iets NIET technisch speelt? geef maar eens antwoord op die vraag dan, met onderbouwing.

Ronald
4 februari 2005, 19:04
zit wel wa in , maar ik vind nogsteeds dat je echt zwaar overdrijft.

wat ik versta onder een eigen geluid is niet proberen bijv. het metallica geluid of het slayer geluid of wat dan ook proberen te bereiken uit je versterker, da zie je namelijk nogal vaak hier dat mensen vragen met welke instellingen je zo'n specifiek geluid krijgt , en da heb ik juist zoiets zoek zelf instellingen ( en natuurlijk de versterker zelf en dus niet noodzakelijk de versterker van je favo artiest ) die je bevalt.

dat versta ik onder een eigen geluid.


maar als je bijvoorbeeld kirk hammet zou vragen hey sla es ff gewoon een E aan. en daarna zou ik da op zijn gear ook doen , da hoor daar toch geen verschil in man , kom op

pas als je over dingen zoals benden/hammer ons/palm-muting en noem maar op gaat hebben dan zul je idd verschil horen tussen verschillende gitaristen.

maar eerlijk gezegd zie ik die expressie meer in andere dingen hoe een gitaristen aanslaat of bend of wat dan ook


enne @ blacksun , daar heb je helemaal gelijk in

Nicci
4 februari 2005, 20:07
maar als je bijvoorbeeld kirk hammet zou vragen hey sla es ff gewoon een E aan. en daarna zou ik da op zijn gear ook doen , da hoor daar toch geen verschil in man , kom op

pas als je over dingen zoals benden/hammer ons/palm-muting en noem maar op gaat hebben dan zul je idd verschil horen tussen verschillende gitaristen.


helaas, dit is niet waar. gitaristen die ik goed ken, pik ik er inderdaad zo maar uit. zonder dat ze iets bijzonders hebben gedaan. je moet niet veronderstellen dat als jij iets niet hoort, de rest van de wereld dit dan ook wel niet zal horen . . . . zo werkt het niet.

en degene die zegt dat je sound voor 99% niets met je versterker te maken heeft, heeft in essentie gelijk. of het nu 99% is of minder doet er niet toe. mijn band maakt het weinig uit welke versterker ik gebruik. in hun oren klink ik altijd als mezelf. daar doet die versterker zeer weinig aan af. ik zelf ben natuurlijk heel kritisch, maar houd dit wel in mijn achterhoofd: mijn gitaarspel word ziet wezenlijk beinvloed door mijn versterker.

Michael AE
4 februari 2005, 20:08
Jammer alleen dat minstens 99% van je sound uit jezelf komt ipv je gear.
Daarom kun je volgens mij als beginner beter investeren in lessen en oefenen ipv in gear.
Maakt mij niet uit wie op wat voor spul speelt, ik heb het over persoonlijke ontwikkeling.

Daar ben ik het mee eens: Sound komt uit jezelf. Niet alleen uit je vingers, maar ook uit je oren. Iedereen heeft een andere perceptie van sound. Toch merk je het verschil in sound van de gitarist beter bij een Bogner dan bij een POD.

Ronald
4 februari 2005, 20:14
en degene die zegt dat je sound voor 99% niets met je versterker te maken heeft, heeft in essentie gelijk. of het nu 99% is of minder doet er niet toe. mijn band maakt het weinig uit welke versterker ik gebruik. in hun oren klink ik altijd als mezelf. daar doet die versterker zeer weinig aan af.

dit wil je toch nie serieus menen he ? ik zou jou wel es willen laten inpluggen in 2 verschillende versterkers en dan mag jij es proberen of je uit beide het zelfde geluid krijgt. :roll: kom op zeg

Jimi Hendrix
4 februari 2005, 21:37
en degene die zegt dat je sound voor 99% niets met je versterker te maken heeft, heeft in essentie gelijk. of het nu 99% is of minder doet er niet toe. mijn band maakt het weinig uit welke versterker ik gebruik. in hun oren klink ik altijd als mezelf. daar doet die versterker zeer weinig aan af.

dit wil je toch nie serieus menen he ? ik zou jou wel es willen laten inpluggen in 2 verschillende versterkers en dan mag jij es proberen of je uit beide het zelfde geluid krijgt. :roll: kom op zeg

Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen...
Wat ik bedoel is: Als bijv. Eddie van Halen door een valvestate zou spelen, houdt hij zijn eigen herkenbare stijl en sound.
Net zoals je iemands stem zowel door de telefoon als in real life herkent.

Nicci
4 februari 2005, 21:44
natuurlijk meen ik dit serieus. ik begrijp dat je het niet met me eens bent, maar vraag me af waarom. je staart je blind op het typische geluid dat bij elke versterker net weer anders is. hendrix stond er bekend om dat hij veel verschillende versterkers gebruikte. toch hoor ik doorlopend hendrix. natuurlijk klinkt hendrix over een andere versterker net even anders, maar dat doet er niet zoveel toe. santana heeft al 40 jaar zijn unieke geluid en toch heeft hij al heel wat apparatuur versleten.
en natuurlijk zijn we allemaal heel erg kritisch over de spullen die we gebruiken, maar eigenlijk doen we dat vooral om het allemaal net even perfecter te maken. ik speel zelf over een Rivera en de reden daarvoor is doodsimpel. ik heb geluid van de 2 meest gebruikte versterkers in 1 doosje. fender en marshall. heel handig, maar eigenlijk had ik net zo goed mijn mesa boogie kunnen houden, want ik klink nog steeds als mezelf. natuurlijk klinkt het een beetje anders. iets meer dit en iets minder dat, maar dat is ondergeschikt.

Ronald
6 februari 2005, 15:22
en heb je eigenlijk ook enige idee waardoor da komt ?

strattie
6 februari 2005, 15:34
vingers

Nicci
6 februari 2005, 15:42
timing, aanslag, etc. muzikale bagage is er nog zo 1.

Punt
6 februari 2005, 16:05
Een pro amp kan super klinken, maar dat gaat niet altijd vanzelf.
Je moet in sommige gevallen goed met nuances kunnen spelen anders val je door de mand.

Verder is er niets op tegen om als beginner zo'n ding te kopen. Het spelen kan alleen wel eens tegenvallen, als dat niet het geval is, prima!

In een aantal posts wordt gesteld dat je je gevoel voor toon in de loop der jaren ontwikkeld. Dat is ook mijn ervaring. Vooral in het begin gaat dat wat sneller. Het kan dus zijn dat je als beginner een dure pro amp koopt en na een half jaar eigenlijk iets anders wilt. Wel zonde van het geld. Als dat geen probleem is dan gewoon doen. Is goed voor de tweedehands kopers :)

PeArLjAm
6 februari 2005, 17:45
Ik denk dat als je een goede amp als echt beginner niet waard bent. Maar, dat hebben ze zelf ook wel door en daarom zal een beginner ook echt dure amp kopen. Pas als je een beetje leert spelen, je kan een beetje meespelen met je favoriete nummers en je timing en techiek gaan vooruit dan, dus zeg maar niet echt meer een pure beginner maar je bent ook niet echt gevorderd, dan is er in principe niks mis met een hele dure versterker. Het is immers je eigen geld. Voor zo'n proamp hoef je helemaal niet supergoed te zijn, als je zo'n ding mooi vind klinken is er niks mis mee. En het stimuleert je ook om meer te spelen en jezelf wat meer te ontwikkelen heb ik het idee, net als met een iets betere gitaar.

Izegrim
7 februari 2005, 14:00
Wat ingewikkeld allemaal. Koop wat je leuk vindt en waar je geld voor hebt, aangenomen dat je het ook uit wilt geven. Waarschijnlijk kun je het ding niet gelijk naar z'n prestaties waarderen. Who cares? Ik zou best een custom shop gitaar willen hebben, maar of dat ding bij mij tot z'n recht komt? Ik hoef me iig de komende jaren nergens zorgen over te maken. Zou jaloezie ook een beetje een rol spelen hier?

vidar
4 april 2005, 21:05
ik denk idd ook wel dat je moet kopen wat je wilt en als je het kunt, maar er zijn ook echt onzinnige gevallen.
Zo bevond ik mij laatst op een Orange forum en daar was ee ngozer die net een Rockerverb 100 watt fullstack had gekocht en niet wist waar die nou precies zn gitaar in moest steken, hij hoorde maar steeds niks.
bleek dat ie zn master nog niet aan had geraakt :) kijk... in zo'n geval kan het niet, ofje nu geld heb of niet.