PDA

View Full Version : Wat te doen na het schuren



Strat uber alles
31 januari 2005, 17:04
hallo,

ik ben bezig met een gitaar, ik heb hem
net geschuurd, moet ik hem nu eerst lakken? mijn
moeder dacht van niet.
Ik wil hem zwart verven, maar wat voor n verf moet ik gebruiken?
en verven moet toch wel een keer of 3 a 4 gedaan worden?

bedankt alvast

groeten GErtjan

fred dons
31 januari 2005, 17:12
ik ga er vanuit dat je je strat wilt lakken ?

heb je hem tot op het hout geschuurd ? indien ja dan zal je wel meer
dan 3 a 4 lagen kwijt zijn (reken op 12 lagen)
zo niet dan kan je inderdaad met 4 lagen volstaan

om het zo makkelijk mogelijk te houden, kijk bij halfords voor een zwarte autolak in een spuitbus
zorg dat je de body geschuurd heb tot 320 grit , de rest kun je nalezen in de FAQ lakken

Strat uber alles
31 januari 2005, 17:19
ik ga er vanuit dat je je strat wilt lakken ?

heb je hem tot op het hout geschuurd ? indien ja dan zal je wel meer
dan 3 a 4 lagen kwijt zijn (reken op 12 lagen)
zo niet dan kan je inderdaad met 4 lagen volstaan

om het zo makkelijk mogelijk te houden, kijk bij halfords voor een zwarte autolak in een spuitbus
zorg dat je de body geschuurd heb tot 320 grit , de rest kun je nalezen in de FAQ lakken

ja ik heb hem geschuurd echt goed, nu hoef ik hem dus niet te lakken maar gewoon verven,

en daar moet ik autolak voor hebben???hoe duur is dat trouwens ongeveer?

groeten GErtjan

chennie
1 februari 2005, 00:48
alleen een verf laag wordt nooit hard genoeg om je schilderwerk en hout van je gitaar tegen krassen en deuken te beschermen. Daarom heb je lak =) dat materiaal is wat harder. Wat fred dons bedoelt (denk ik) is gebruik een lak met kleur in spuitbus, zoals zwarte autolak van de halfords. Makkelijk op te spuiten en zwart kan natuurlijk niet zoveel misgaan qua verschil in tinten. Lichte kleuren is dat lastiger, maar zwart heb je alleen als als het zwart is =)

Je hoeft natuurlijk niet autolak te hebben, maar is wel de makkelijkste manier met een redelijk goed resultaat. Volgens mij doen nog veel zelfbouwers hier dat met autolak, maar miscchien heb ik het ook wel fout.

Nilzorz
22 februari 2005, 21:46
heey ik ben ook van plan me gitaar zwart te verfen, maar dat schuren begrijp ik niet goed, ik ben geen handige kerel... maar tot 320 grit? ik snap het niet goed. kan iemand me dit uitleggen? en wat is het beste, gewoon helemaal tot hout schuren? of gewoon tot ik een ruw oppervlak heb?
alvast bedankt.

kokteejl
28 februari 2005, 18:54
in de faq staat er meer uitleg :)
Ik heb van 120 geleidelijk aan naar 280grit geschuurd, zorgt ervoor dat op het einde je gitaar mooi vlak is geschuurd, zonder dat de krassen te hard opvallen (ik heb er dus ook niet zoveel verstand van) heb btw net eerste laagje erop gespoten :D