PDA

View Full Version : Rechtstreeks kopen uit USA



Kim Wilson
27 juni 2002, 14:14
Het gaat de laatste dagen niet echt best met de dollar. 1 dollar is ongeveer 1 Euro, terwijl je een maand geleden voor een euro nog maar 0,89 dollarcent kreeg. Scheelt toch 10%.
Nu was mijn vraag: aangezien de gitaren (en ook versterkers) in Amerika veel goedkoper zijn (2e hands iig), zou het dan ook beter zijn om in de US je spulletjes te bestellen? Wie heeft dit al eens bij de hand gehad? En hoe zit het met invoerrechten e.d.?

Gaarne uwen reaxie.

Gr. Hans

The Edge
27 juni 2002, 15:15
Je betaald altijd Tax, Ik ga in oktober naar Miami en ik wou/wil daar ook een gitaar kopen omdat het deaar gewoon veel goedkoper is.
Ik had gebelt met Martinair of je een gitaar als handbagage mag meenemen, maar dat mag niet.
Hij moet dus in het laadruim en dat lijkt mij nou niet zo´n goed idee.
verder gebelt met de douane op schiphol en die wisten me te vertellen dat er op zulk soort apparaten altijd Tax komt :evil:

Dus je ziet maar de enige die rijk wordt is de staat, stelletje afpersers.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: The Edge op 2002-06-27 14:18 ]</font>

Kim Wilson
27 juni 2002, 16:44
Ja, ik zou mn gitaar ook bij voorkeur niet bij de gewone bagage doen. Als ik die reclame zie van die optifit 50+ oid, dan flikkert de bagage van die karretjes en en dan komt er zo'n blije eikel die dan die tas weer op die kar kwakt. 't Zal je Fat Tele maar zijn... :cry: Misschien is een koffer een oplossing.
Maar ik kan me toch voorstellen dat de Tax niet zo hoog is als het verschil tussen wat het hier kost en daar in de US of A. Ik bedoel, hier kost een Fender Twin Reverb amp iets van 900 euro's, en daar kost zo'n ding gewoon $400 á $500. En hier zag ik dus lucratieve handel :smile:.

The Edge
27 juni 2002, 17:23
Ik op schiphol gewerkt en ik weet hoe ze daar om gaan met koffers :cry:
dus ook al heb je een goede gitaarkoffer lijkt het mij toch link.
een vroegere vriend van mij heeft zijn gitaar ook wel eens meegenomen als handbagage allen deden ze daar wel wat moeilijk over, maar toch lukte het wel. :smile:
misschien ga ik het dus ook wel proberen.

dungekste
27 juni 2002, 17:43
Hier een pagina link met informatie die nuttig kan zijn voor diegene die overwegen om te importeren vanuit buiten de EU.

http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm

Patrick M.
27 juni 2002, 21:48
Ik heb zowel mijn Carvin als mijn BC Rich Bich rechtstreeks in Amerika gekocht. Bovenop de verkoopprijs van de gitaar komt nog btw (het hoge tarief, hoeveel is dat ook al weer? 18,5% 19,5%?) plus nog invoerrechten. Die invoerrechten is niet zo veel een paar tientjes of zo. Verzendkosten liggen zo tussen de 120 en 190 dollar, afhankelijk van hoe snel het aan moet komen in Nederland.
Al met al kan het wel wat geld schelen, want het is niet ongebruikelijk dat je in Amerika 30% korting krijgt op de adviesprijs, en dat is mij in Nederland nog nooit gelukt.
http://www.drumcityguitarland.com is waar ik mijn BC Rich gitaar heb gekocht. Ik kan deze winkel zeer aanbevelen. Ik kreeg steeds zeer snel antwoord op mijn mailtjes, de prijs was uitstekend, en de gitaar wordt helemaal voor je afgesteld met snaren naar keuze voor ze 'm versturen. De mijne kwam in twee dagen aan en was slechts een klein beetje ontstemd na de halve wereld over verstuurd te zijn!

Kim Wilson
28 juni 2002, 00:32
Das idd wel een mooie site, alleen jammer dat ze geen Fenders en prijzen op hebben staan. Maar zeker bedankt voor de info.

Gr. Hans

2muchcoffeeman
28 juni 2002, 02:07
yep, tis nog net niet echt goedkoper maar het begint er om te spannen, zeker nou er lekker gestund wordt (bijv. een Gibson es 135 of een RU '57 strat voor nog geen duizend dollar terwijl dat hier 2000 euro in de winkels hangt..)
check it out: http://www.musiciansfriend.com/

The Edge
28 juni 2002, 12:58
Ik wil zo graag een gitaar kopen die je hiet in nederland niet kan krijgen, maar het lijkt me zo eng om iets te bestellen en dan ook nog eerst betelen voordat je iets krijgt.
Hebben jullie er goede/slechte ervaringen mee.

DOLBY
28 juni 2002, 15:02
en als je nou daarheen reist met een gitaar (en je zegt dat je op moet treden) en hem daar inruilt voor een mooie nieuwe, dan kun je bij terugkomst toch gewoon zeggen dat het de gitaar is die je al had? hoef je mooi niks btw te betalen toch? (ik hoop dat de douane niet meekijkt)

rePUNKtative
28 juni 2002, 15:06
die gasten zijn echt niet gek hoor :wink:

DOLBY
28 juni 2002, 15:15
dan moet je die nieuwe gitaar een beetje een gebruikte 'look' geven (een ouwe slagplaat erop, ouwe rotte snaren en een sticker op het merk)niet vergeten het prijskaartje er af te halen

jamar
28 juni 2002, 15:22
Op 2002-06-28 14:02, schreef DOLBY:
en als je nou daarheen reist met een gitaar (en je zegt dat je op moet treden) en hem daar inruilt voor een mooie nieuwe, dan kun je bij terugkomst toch gewoon zeggen dat het de gitaar is die je al had? hoef je mooi niks btw te betalen toch? (ik hoop dat de douane niet meekijkt)


Bij de douane vragen ze om een aankoop bewijs dat duidelijk de identiteit van gitaar vaststelt (serienummer). Heb je dat niet of klopt het niet dan mag je invoerrechten en BTW betalen en geloof me ze kennen alle trucjes en hebben tegenwoordig ook internet.:grin:

dungekste
28 juni 2002, 23:42
Op 2002-06-28 01:07, schreef 2muchcoffeeman:

check it out: http://www.musiciansfriend.com/


Helaas verzend musicians friend niet buiten de VS. "International Shipping
Due to manufacturer restrictions, we are unable to ship outside of the United States. The only Exceptions to this policy (some restrictions apply for these destinations):

Puerto Rico
US Military addresses (i.e. APO and FPO addresses)
Locations that use a US Postal ZIP Code, such as Guam, The Virgin Islands, etc.."

Ic3gl0vE
29 juni 2002, 00:31
http://www.music123.com is ook best wel goedkoop dacht ik en die versturen de boel via joepie S (UPS :smile:)

verzendkosten zijn dan wel aardig hoog dus het lijkt me niet verstandig om een setje snaren of een pakje plectrums te bestellen :grin:

Patrick M.
29 juni 2002, 10:21
http://www.guitarasylum.com/home.html verstuurd ook wereldwijd en heeft de naam zeer snel en betrouwbaar te zijn. Ook hier helaas echter geen Fenders en prijzen op de site, maar als je iets ziet waar je belangstelling voor hebt is een mailtje genoeg om de prijs te weten te komen.
Ook voor http://www.drumcityguitarland.com geldt dat ze de prijzen niet op de site mogen zetten van de fabrikanten, maar als je iets ziet kun je een mailtje sturen om de prijs te vragen (of ouderwets ff bellen kan ook).

DOLBY
7 augustus 2002, 15:30
Ik kreeg ineens een lumineus idee om de invoerrechten en BTW te ontlopen: Als je mensen kent in de VS die hier heen komen, laat je hun de gitaar kopen die jij wilt hebben. Zij nemen hem mee als handbagage en hoeven geen invoer en BTW te betalen want ze zeggen dat ze er hier mee komen optreden. Vervolgens neem jij de gitaar over. Kat in 't bakkie toch, of zijn er misschien nog addertjes onder het gras?

rePUNKtative
7 augustus 2002, 15:58
Op 2002-08-07 14:30, schreef DOLBY:
Ik kreeg ineens een lumineus idee om de invoerrechten en BTW te ontlopen: Als je mensen kent in de VS die hier heen komen, laat je hun de gitaar kopen die jij wilt hebben. Zij nemen hem mee als handbagage en hoeven geen invoer en BTW te betalen want ze zeggen dat ze er hier mee komen optreden. Vervolgens neem jij de gitaar over. Kat in 't bakkie toch, of zijn er misschien nog addertjes onder het gras?


die gasten zijn niet gek hoor :wink: Die zullen dat waarschijnlijk niet geloven....

En trouwens, gitaar als handbagage mag niet
:sad:

The Pete
7 augustus 2002, 17:19
lijkt me n goed plan. mn vader doet veel zaken met amerikanen en die komen regelmatig hierheen. s kijken wat een echte fender daar doet

Theije
7 augustus 2002, 18:35
Ik heb er ook al meer dan eens aan gedacht en heb ook al met TNT en dergelijke gebeld maar afgezien van belasting en invoer rechten enzo is het geen kattepis, plus dat ze beperkingen aan omvang e.d. hebben.
Maar als je ziet wat je op ebay.COM voor een Mesa Dual rectifier betaald nou je lacht je rot en begint het heel erg te kriebelen om het eens te proberen.

dungekste
7 augustus 2002, 18:42
Ik zou niet zomaar grote dingen via ebay.com kopen. Er word namelijk heel wat rotzooi verkocht. Stel je koopt zo'n rectifier daar en hij blijkt bij aankomst kapot te zijn.

Theije
7 augustus 2002, 18:42
Jezus heb je op de belastingdienst site die rekenvoorbeelden gezien???
nou het kwam er op neer stel je besteld uit de USA 2 spuikerbroeken van totaal 90 Euro dan betaal je daar 34,18 Euro over!!
Nou daar gaat elk mogelijk prijsvoordeel wanneer je uit de USA besteld.

Fluffy
8 augustus 2002, 16:01
iemand welleens een gitaar gekocht van de Amerikaanse Ebay ??

philbee
8 augustus 2002, 16:07
ik heb al verschillende dingen gekocht van ebay usa, valt soms mee soms tegen. Ik kocht laatst een Univibe van een particulier, die man accepteerde geen overboeking want hou vertrouwde het niet zijn bankrekening bekend te maken. Uiteindelijk heb ik het geld cash gestuurd, ook wel gelukt.

Heb ook eens een SRV Strat van ebay usa gekocht, met een beetje zoeken vind je ze hier aan dezelfde prijs als daar met alle kosten erbij.

Wat wel aardig is is om daar naartoe te gaan en ter plekke wat te kopen. Beetje hardcase kan wel tegen de 'airport handling', wel goed dicht tapen je koffer.

10pizza
8 augustus 2002, 16:12
Ik heb bij freds music shop een 2ehands peavey wolfgang gekocht: 1200 dollar + 150 dollar shipping + fl 500 btw: bij elkaar was dat iets van fl 3200 destijds. Prijs in de winkel in nederland voor een nieuwe wolfgang was toen fl 5000,-!

De gitaar was in absolute nieuwstaat.
Je moet een beetje mazzel hebben ermee.

Ik zou niet zo snel een 'antieke' gitaar uit de US over laten komen, maar een nieuwe gitaar met een goeie koffer er omheen moet goed aankomen, ondanks het schiphol personeel.

Rectifier
8 augustus 2002, 16:42
Dat BTW bedrag is wel behoorlijk.
Ik ben nu ook bezig met een amp, maar je wordt niet goed als je die BTW erbij rekent.
Als je nu iemand kent in een ander Europees land waar de invoer en BTW vee lager is, laat je het daarheen sturen en vervolgens
naar Nederland. (want binnen de EU wordt er geen BTW en invoer berekend.)
Maar moet je wel een netwerk aan kennissen hebben.

philbee
8 augustus 2002, 17:45
BTW verschilt binnen Europa maar een paar %, dus dat verschil verlies je weer met dat je meer transport hebt. Overigens BTW 0% tarief geldt alleen voor mensen en firma's die een geldig BTW nummer hebben.

Rectifier
8 augustus 2002, 18:06
Jij hebt toch Stratmarket??? Hehehe.
Iedereen kent vast wel iemand met een bedrijfje... :smile:

Maar uiteindelijk moet je toch wel dokken, helaas.

LordRiffenstein
8 augustus 2002, 18:17
Guys, denk er aan dat als je een amp koopt in de US deze enkel geschikt is voor 110v en niet voor 220-230v zoals in Europe. Sommige versterkers kunnen makkelijk geswitcht worden maar de meeste zeker niet.

Yoeri

philbee
9 augustus 2002, 11:25
antwoorden op 2 vragen:
1) ik run idd Stratmarket, en kan dus middels het BTW nummer voordeel behalen, echter het loont gewoon niet.

2) Voor USA amps kun je bij iedere fatsoenlijke elektro zaak een 110/220 trafo (bv Sky Tronic voltage converter VC 300) kopen, die je gewoon tussenkoppelt. Kost ca. 50 Euro.

DOLBY
9 augustus 2002, 14:38
Ik denk dat ik het toch ns ga proberen met pickups. Ik heb Seymour Duncans gezien op het net voor $60 die in NL (voxhumana) 115 Euro kosten. Daar is wel wat voordeel te halen.
Ik vraag een zakenrelatie er twee te kopen en mee te nemen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DOLBY op 2002-08-09 13:58 ]</font>

lars
9 augustus 2002, 17:19
ik heb zelf een tijdje in de usa gewoont, en daar een telefoon en wat lampen ect meegenomen en die op zon convertor aangesloten maar als je tegelijk een versterker aan zet dan krijg je een ontzettend irritante zoem door je geluid heen, en dan hoeven ze niet eens op hetzelfde stopcontact te zitten. (en de aarding ect was in orde) mischien heb jij andere ervaringen en waren mijn convertertjes shitty maar als je het nog nooit geprobeerd hebt..... niet aan te raden.



Op 2002-08-09 10:25, schreef philbee:
....

2) Voor USA amps kun je bij iedere fatsoenlijke elektro zaak een 110/220 trafo (bv Sky Tronic voltage converter VC 300) kopen, die je gewoon tussenkoppelt. Kost ca. 50 Euro.

philbee
9 augustus 2002, 18:51
het is in muzikantenland geen uitzondering dat ze op usa versterkers spelen (o.a. Mike Donkers). Ik heb een Super Reverb uit de usa, heb daar onlangs mee opgetreden, no problemo. Ben geen techneut maar weet dat dat ding een hoog genoeg capaciteit moet hebben en inderdaad van een beetje caliber moet zijn....

Overigens heb ik op mijn 220V Twin ook wel eens problemen dat het ongelooflijk gaat zoemen op podia bv bij dimmers. Er zijn objecten die gewoon verschrikkelijk storen, die moet je dan uitschakelen..

Anders Destium
9 augustus 2002, 19:06
Het is wel kut dat je erboven nog vanalles moet betalen, als je bijv. op Ebay ziet wat voor gewone en custommodellen er te koop zijn, je zou bijna willen dat je daar woonde :grin:

lars
9 augustus 2002, 20:57
als ik er stage ga lopen, over een jaar ofzo.... hmmm

Anders Destium
9 augustus 2002, 21:34
Da's wel een mogelijkheid...ik ga misschien over een jaartje een half jaar uit mijn neus eten daar ergens, maar waarschijnlijk heb ik dan wel andere doelen voor eventueel geld :grin:

Ic3gl0vE
10 augustus 2002, 22:56
maar als je nou een bedrijfje hebt hoef je dan ook geen btw te betalen over dingen die je uit het buitenland haalt?
invoerrechten gelden nog wel neem ik aan?

Anders Destium
11 augustus 2002, 00:29
Nee hoor, je steekt je gitaar gewoon in de binnenzak van je krijtstreep :grin:
Volgens mij hoort dát wel bij de drill...

pim1234
11 augustus 2002, 12:35
de belasting dienst controleert het als het via een bedrijf koopt het moet wel bedrijfsgerlateerd zijn...

Dkong
11 augustus 2002, 18:37
Over gitaren uit de VS bestellen weet ik niet veel, ik herinner me wle dat ik eens met ene vriend 2 shirts heb besteld, die waren 25 dollar per stuk, daar kwamen nog 40 dollar verzendkosten bij, en toen ik het pakje hier op ging halen moest ik ook nog 40 euro tax dokken!!! Dat was dus niet echt fijn zegmaar :smile:

zjanke
11 augustus 2002, 20:53
Als je mensen kent in de VS die hier heen komen, laat je hun de gitaar kopen die jij wilt hebben. Zij nemen hem mee als handbagage en hoeven geen invoer en BTW te betalen want ze zeggen dat ze er hier mee komen optreden. Vervolgens neem jij de gitaar over. Kat in 't bakkie toch, of zijn er misschien nog addertjes onder het gras?


inderdaad addertje, je moet dan een verklaring van tijdelijke invoer overleggen, waarschijnlijk wordt dit een ATA-carnet en dit kost zomaar een 150 euro (ik ken de exacte prijzen niet, maar kan ze wel navragen) en je bent verplicht om aan te tonen (serienummers of foto's die duidelijk laten zien dat het om hetzelfde instrument gaat) dat je de handel weer uitvoert. Het kunstje wat ze toepassen is het verschil tussen ingevoerde en uitgevoerde spullen bekijken(als je alles weer meeneemt is verschil in in- en uitvoerwaarde dus nul) en ervan uitgaan dat je het verschil hebt verkocht. kazjing, kassa en meteen betalen.

Je moet dus het verhaal proberen op te (laten) hangen dat je je gitaar meeneemt omdat je zonder je gitaar niet kunt slapen of zoiets...

Echter kunnen de meeste douaniers aan de poppetjes van je ogen zien of je liegt, en dan gaan ze je verplichten om officieel aangifte van invoer te doen. Dat is goedkoper dan het vorige voorbeeld, maar alsnog betalen en verplicht weer uitvoeren,anders krijg je alsnog naheffing (EN BOETES!) Bij een duidelijk tweedehandse gitaar (ze checken ook de datum op het aankoopbewijs en zeggen dat je dat nou toevallig niet bijhebt is geen excuus, dat verhaal kennen ze al 847 jaar, dat wordt weer dokken) maak je een klein kansje, maar ofdat dat het risico waard is? Als ze je "pakken" gaan ze alles volgens de regels doen en ben je gewoon (bijna) net zo duur uit als in NL, maar dan heb je geen garantie meer.

Als je goedkoop wilt, check dan eens op http://www.musik-produktiv.com/home01.asp

SiNiSTRaL
11 augustus 2002, 22:24
Of je koopt de dounaiers in amerika om, en dan kaap je het vliegtuig, laat je het hier ergens in een weiland landen, en je ben ook klaar :smile:

Anders Destium
11 augustus 2002, 22:56
Hoe duur is het om een productie-bedrijfje te beginnen?
Dan zeg je dat je (heel logisch) toch écht alle apparatuur van je artiesten moet uitproberen om een beetje een oordeel te kunnen vellen!
Nevermind...... :grin:

Ic3gl0vE
12 augustus 2002, 11:07
inschrijving bij de kamer van koophandel is iets van 50 euro dacht ik... dat valt dus wel mee :smile:

maar als je de douane nou alleen het serienummer geeft, en je hebt een gitaar waarbij dat serienummer op de achterkant staat waar de hals is geschroefd (zoals mijn gitaar :grin:) dan koop je daar een betere gitaar, zelfde model, misschien andere kleur. en zeg je evt. bij de douane dat je 'm hebt laten overspuiten. misschien werkt het wel. Handig als je je koreaanse gitaar wilt inruilen voor een amerikaanse.

nog een tip: koop je eigen vliegtuig en laat 'm landen op zo'n privé vliegveld, daar zullen ze minder moeilijk doen lijkt mij :grin:

TheLizard
16 augustus 2002, 14:05
Ik heb vorig jaar een Strat uit Amerika laten komen (gekocht bij http://www.rumbleseatmusic.com) voor $5000,00. Ik heb ze op de bon gewoon $500,00 laten zetten, dus ik moest daar 19% BTW + 4% invoergebeuren over betalen. Later heb ik met de post gewoon de goeie kwitantie gekregen. Steek ik zo ruim 2500 gulden in m'n zak! 't Is te proberen (ik hoop niet dat er een douane-pief meeleest).

Ibanez_grx70_Dennie
16 augustus 2002, 14:14
http://www.drumcityguitarland.com/
goeie site

in_vitro
16 augustus 2002, 14:32
Haha... Heb ik ook al aan gedacht.. en het is niet eens zon vreemd idee.... MAAR. Als je je gitaar in Amerika koopt dan is het (zeg telecaster) ong. 600 dollar. Aardig goedkoop als je ziet dat ie hier 800 Euro kost (gewoon simpel rekenvoorbeeld). Dus het is een leuke hobby. Maar dan wordt ie opgestuurd. Als het goed is komt er een stempel op dat je gitaar $600 kost. Zo niet dan heeft de douane recht om het pakket open te maken. Over die $600 komt dan iets van 9% douanerechten. Daarna komt er ook nog eens 19,5% BTW overheen. Dus uiteindelijk ben je misschien 30 euro minder kwijt maar wel veel werk achteraf aangezien je die meerkosten allemaal achteraf nog eens komen. So beware

blimb
16 augustus 2002, 15:03
wat je eventueel zou kunnen doen is in overleg met de verkoper de waarde van de verzending 'laag' houden. Ik heb zelf een flying V laten komen. En moest over het verzekerde bedrag invoerrechten betalen .. :sad: was een hoop geld. => Als je de verzekerde waarde van het instrument laag houd dan kan je stukken goedkoper uit zijn. Als de gitaar goed verpakt is ...koffer+doos+vulling (gebruiik geen piepschuim pellets maar grotestukken) + bubblewrap, dan is de kans dat er iets fout gaat tijdens het transport vrij klein. UPS heeft in mijn geval hetgeheel uitstekend vervoerd. De hoeken van de doos waaren niet ingedeukt.
:smile:

BLOK182
16 augustus 2002, 15:10
Waar ik al aan zat te denken, tweedehands Gibsons zijn in Amerika niet zo duur.
Zag laatst nog in een winkel met een website (nee niet musiciansfriend ofzo) een Gibson Les Paul Custom voor 1000 dollar zo ongeveer.
Dus als je zoiets bij een betrouwbare zaak zou kopen voor die prijs, en voert hem in , heb je nog steeds een prachtgitaar voor een lage prijs, toch?

Lacrymosa
16 augustus 2002, 15:13
Ik heb een oom in sidney wonen, denk je dat het mogelijk is dat hij een gitaar voor me koopt, en als hij naar nederland komt aan mij "geven"
moet hij dan ook tax betalen?

lijkt me niet, of wel?

CheerS!!

Motorpsycho
16 augustus 2002, 15:14
Op 2002-08-11 19:53, schreef zjanke:


Als je mensen kent in de VS die hier heen komen, laat je hun de gitaar kopen die jij wilt hebben. Zij nemen hem mee als handbagage en hoeven geen invoer en BTW te betalen want ze zeggen dat ze er hier mee komen optreden. Vervolgens neem jij de gitaar over. Kat in 't bakkie toch, of zijn er misschien nog addertjes onder het gras?


inderdaad addertje, je moet dan een verklaring van tijdelijke invoer overleggen, waarschijnlijk wordt dit een ATA-carnet en dit kost zomaar een 150 euro (ik ken de exacte prijzen niet, maar kan ze wel navragen) en je bent verplicht om aan te tonen (serienummers of foto's die duidelijk laten zien dat het om hetzelfde instrument gaat) dat je de handel weer uitvoert. Het kunstje wat ze toepassen is het verschil tussen ingevoerde en uitgevoerde spullen bekijken(als je alles weer meeneemt is verschil in in- en uitvoerwaarde dus nul) en ervan uitgaan dat je het verschil hebt verkocht. kazjing, kassa en meteen betalen.

Je moet dus het verhaal proberen op te (laten) hangen dat je je gitaar meeneemt omdat je zonder je gitaar niet kunt slapen of zoiets...


En wat als je nou verteld dat je gitaar gejat is?
of uhhh kapot gegaan is :smile:
Granaat neergooien en keihard door rennen kan ook :razz: :razz:

Lacrymosa
16 augustus 2002, 15:18
maar moet je dat ook voor je kleren doen dan?
als je nou een bontjas van een paar euroruggen heb?
moe je dat dan ook aangeven?

CheerS!!

BLOK182
16 augustus 2002, 15:18
Zag net particuleir een blauwe PRS Custom 22
uit '99 voor 1200 dollar + shipping.
Stelt je betaalt daar nog die 19% btw en nog wat invoerrechten op, lijkt het me nog een koopje.

Thomasvv
16 augustus 2002, 15:22
Op 2002-08-16 14:13, schreef Lacrymosa:
Ik heb een oom in sidney wonen, denk je dat het mogelijk is dat hij een gitaar voor me koopt, en als hij naar nederland komt aan mij "geven"
moet hij dan ook tax betalen?

lijkt me niet, of wel?

CheerS!!


als hij gecontroleerd wordt door de douane misschien wel.. maar aan de andere kant.. ik denk het eigenlij kniet idd...

Thomasvv
16 augustus 2002, 15:24
Als je zélf iets koopt in de VS is het handig om een koffer met een oud pokkegitaartje mee te nemen, die bij de douane laten "afstempelen" of wat ze ook doen, dus dat ze weten dat je wat mee hebt genomen.

dan koop je daar een mooie Strat uit '72, laat dat klote squiertje daar achter of verblijd er iemand mee, en gaat dan weer terug met een "gitaar". Meestal lukt dat wel...

blimb
16 augustus 2002, 15:26
Op 2002-08-16 14:24, schreef Thomasvv:
Als je zélf iets koopt in de VS is het handig om een koffer met een oud pokkegitaartje mee te nemen, die bij de douane laten "afstempelen" of wat ze ook doen, dus dat ze weten dat je wat mee hebt genomen.

dan koop je daar een mooie Strat uit '72, laat dat klote squiertje daar achter of verblijd er iemand mee, en gaat dan weer terug met een "gitaar". Meestal lukt dat wel...


spreek je uit ervaring?

Ik heb nog een iets ander plan ... omdat ik net een flying V heb binnen gekregen en daar toch een flinke duit aan invoerechten over heb moeten betelan en ik binnen kort naar canada ga voor +/- een half jaar. IK koop daar weer een flying V en neem die dan mee naar NL .. en bij aankomst zeg ik dat dit mijn eerder ingevoerde gitaar is +/- jaar geleden ingevoerd .. k weet alleen niet of ze daar intrappen .... t zou fijn zijn als iemand de exacte procedure kende .. opdat er gezocht kan worden naar een loophole :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blimb op 2002-08-16 14:34 ]</font>

BLOK182
16 augustus 2002, 15:31
Op 2002-08-08 15:42, schreef Rectifier:
Dat BTW bedrag is wel behoorlijk.
Ik ben nu ook bezig met een amp, maar je wordt niet goed als je die BTW erbij rekent.
Als je nu iemand kent in een ander Europees land waar de invoer en BTW vee lager is, laat je het daarheen sturen en vervolgens
naar Nederland. (want binnen de EU wordt er geen BTW en invoer berekend.)
Maar moet je wel een netwerk aan kennissen hebben.


Iemand enig idee hoe dat zit met Italie?
Heb daar een tante zitten waar wij 2x per jaar komen en die heeft ook nog een transportbedrijf dus zij kan dan dingen gratis mee sturen op een lading naar Nederland.

blimb
16 augustus 2002, 15:37
voor vervoer vanuit italie hoef je imo geen invoerrechten te betalen ... De EU => vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal

Thomasvv
16 augustus 2002, 15:37
Officieel zijn er geen grenscontroles meer tussen NL en italie, dus je kan in principe dingen meenemen vanuit alle EU landen. Je zou er nog wel invoersrechten en BTW over moeten betalen, maar er wordt niet meer gecontroleerd...

BLOK182
16 augustus 2002, 15:44
maarre, iemand enig idee of invoeren in Italie goedkoper is dan Nederland?

Anders Destium
16 augustus 2002, 15:49
Was vorige week in belgie maar prijzen komen aardig overeen dacht ik, EU-landen zijn geen probleem, maar als ze je toch aanhouden en je hebt vijf gitaren bij je zonder verdere apparatuur moet je denk ik wél invoerrechten betalen.

Ik denk dat het makkelijker is om als je terplekke in Amerika of Canada zit en je daar een gitaar koopt hem dan te versturen met UPC of andere grote knakkers, goed ingekapseld en zo natuurlijk en in koffer in piepschuim in plastic in doos met veel tape en dan Duimen maar ! :grin:
Oh ja, eigenlijk was dit een serieuze post: Het lijkt mij makkelijker om van daar te versturen dan hem zelf mee te nemen het vliegtuig in...

BLOK182
16 augustus 2002, 15:56
Is Engeland eigen ook nog EU? Daar is Gibson ook niezo duur, tenminste, de prijzen tweedehands vallen nog wel eens mee. Als je er daar dan eentje op de kop kan tikken en je zou nix hoeven te betalen qua invoeronzin, wordt dat misschien ook nog interessant.

Motorpsycho
16 augustus 2002, 15:56
Ik heb nog een iets ander plan ... omdat ik net een flying V heb binnen gekregen en daar toch een flinke duit aan invoerechten over heb moeten betelan en ik binnen kort naar canada ga voor +/- een half jaar. IK koop daar weer een flying V en neem die dan mee naar NL .. en bij aankomst zeg ik dat dit mijn eerder ingevoerde gitaar is +/- jaar geleden ingevoerd .. k weet alleen niet of ze daar intrappen .... t zou fijn zijn als iemand de exacte procedure kende .. opdat er gezocht kan worden naar een loophole



Dat is opzich wel een id!! maar hij moet er dan wel op lijken.. ze trappen niet zomaar overal in.. ik zal eens rondvragen
Ik ken iemand die dat ooit weleens heeft gedaan
ff kijken of ik zn nummer nog heb :wink:

Anders Destium
16 augustus 2002, 16:08
Ze controleren wel altijd in de kanaaltunnel of je alleen heen gaat en geen illegalen in je wielkasten meesmokkelt!
Maar dat asielzoekerscentrum bij Calais is/wordt gesloten, en op de terugweg zullen ze toch niet zo letten?

BLOK182
16 augustus 2002, 16:13
Daarom, en als je voor een tweedehands gitaar gaat, valt het toch al minder op dan dat je met een spiksplinternieuwe die nog in het plastic zit aankomt.

rePUNKtative
16 augustus 2002, 16:38
Op 2002-08-16 14:56, schreef BLOK182:
Is Engeland eigen ook nog EU? Daar is Gibson ook niezo duur, tenminste, de prijzen tweedehands vallen nog wel eens mee. Als je er daar dan eentje op de kop kan tikken en je zou nix hoeven te betalen qua invoeronzin, wordt dat misschien ook nog interessant.



Engeland is EU, geen Euro land :wink:

BLOK182
16 augustus 2002, 16:39
Ja ik denk vraag het maar na je weet nooit met die Engelsen he? :wink:

Anders Destium
16 augustus 2002, 16:53
De meeste gitaren in Engeland zijn links hoor :smile: !

BLOK182
16 augustus 2002, 20:47
Hehe
Of ik moet het Jimmi-Style aanpakken :wink:

Thomasvv
16 augustus 2002, 20:57
Zou je Engelse vrouwen ook links moeten berijden?

BLOK182
16 augustus 2002, 20:59
och gog heb je weer gezopen :wink:

rePUNKtative
16 augustus 2002, 21:26
Op 2002-08-16 14:56, schreef Motorpsycho:


Ik heb nog een iets ander plan ... omdat ik net een flying V heb binnen gekregen en daar toch een flinke duit aan invoerechten over heb moeten betelan en ik binnen kort naar canada ga voor +/- een half jaar. IK koop daar weer een flying V en neem die dan mee naar NL .. en bij aankomst zeg ik dat dit mijn eerder ingevoerde gitaar is +/- jaar geleden ingevoerd .. k weet alleen niet of ze daar intrappen .... t zou fijn zijn als iemand de exacte procedure kende .. opdat er gezocht kan worden naar een loophole



Dat is opzich wel een id!! maar hij moet er dan wel op lijken.. ze trappen niet zomaar overal in.. ik zal eens rondvragen
Ik ken iemand die dat ooit weleens heeft gedaan
ff kijken of ik zn nummer nog heb &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">


Dan is die gene die em door heeft gelaten een beroepsamateur :grin:

Officieel kan jij NOOIT iets voor wederinvoer aangeven ZONDER dat je een douanedocument hebt met het UNIEKE serienummer erop van de gitaar. Zo werkt het nou eenmaal. Dus wederom, dat plannetje gaat echt niet lukken. Of je moet van te voren het serienummer van je gitaar weten, dan zou het nog wel kunnen dat je er door kan komen, aangezien je dan voor een xx aantal euro's documenten kan op laten maken :wink:

PeArLjAm
20 augustus 2002, 16:25
Ik zat net dus eventjes op http://www.music123.com te kijken, ze verzenden wereldwijd met ups en als ik die prijzen zie dan begint het echt te kriebelen.

Ik zat zelf te denken aan een fender blues junior versterker, aangezien zijn kleine formaat (en vriendelijke prijs) om mee te jammen en oefenversterker. Ik heb zelf ook een twin reverb en dan is het handig om een draagbaar versterkertje te hebben.

Hier is deze versterker voor ongeveer 600 euro te koop, daar is hij 280 dollar (deze staat ongeveer gelijk aan de euro) Dit is natuurlijk wel erg aantrekkelijk...

BLOK182
20 augustus 2002, 18:17
Maarre, kan je een buizenversterker wel via de UPS sturen, ik bedoel, zou ie niet beschadigen, aangezien ze wat gevoeliger dan transistorbakken zijn?

PeArLjAm
20 augustus 2002, 20:15
Ja dat vraag ik me ook al af. UPS schijnt redelijk betrouwbaar te zijn maar ja het is inderdaad een buizenbak.. Iemand ervaring hiermee?

zjanke
26 februari 2003, 00:26
(Als het nog zin heeft, oude posting) Ook via UPS krijg je keurig netjes een rekening voor BTW en Invoerrechten. Niet betalen? niet ontvangen!

telecastermaster
26 februari 2003, 15:58
Beste allemaal.

Invoeren via een ander EU land heeft geen enkel zin. EU-landen hebben onderling weliswaar invoerheffingen afgeschaft maar hanteren een gemeenschappelijk buitentarief.

telecastermaster
26 februari 2003, 16:04
Ik heb wel een nadere vraag over importeren. Een paar zelfs:

A) gelden invoer heffingen ook voor tweehands goederen (via Ebay.com bv.)

B) gelden invoerheffingen ook voor kadootjes? (Stel,een kennis uit de US wil je een paar pickups kado doen, moet je dan ook dokken?)

C) Er is toch een bepaald grens waaronder je vrij kunt invoeren? Kun je dit gewoon op de bon laten zetten?

Ik zit erover te denken om wat klein grut (een setje EMG's en een Peterson VS-1 tuner) te bestellen en over de post te laten sturen.

thanks,

peter

DAVID01
26 februari 2003, 16:11
1) Hier gelden dezelfde regels als voor een nieuwe aankoop

2) Ook hier geldt, gewoon dezelfde "invoerregeling"

3) Je kunt vrij invoeren onder de 175 Euro over alles wat daar boven komt betaal je 3,2 % BTW en 19 % omzetbelasting
dus bij aankopen boven 175 Euro 22 % bijtellen.

the_trooper
26 februari 2003, 17:23
Ik lees nergens iets over het verschil tussen UPS en US Postal Service. Er zit namelijk een verschil in de gepaard gaande kosten. Ik weet niet hoe het precies zit, Ik heb er ergens anders op dit forum iets meer over gelezen.

Zelf heb ik wel eens wat kleine spullen (EMG's, brug, slagplaat enz.) bij guitarpartsonline besteld. Die verzending is via USPS verstuurd. Ik kreeg geen enkele extra kosten toegerekend.
Ook heb ik wel eens snaren besteld bij music123.com (24 setjes). Die zijn verzonden met UPS. Daarbij kwam 24 euro douanekosten.

Wie heeft hier meer verstand van en dus een passende verklaring voor?

guhlenn
26 februari 2003, 17:38
hehe geuk i guess...

Trouwens, op de belasting site staat dat boven de 18 euro belastbaar is. dus.

Heb trouwens gehoord dat tweedehands goderen onder de 500 euro invoer vrij zijn. net als kadootjees... Dus ik weet niet waar david z'n info vandaan haalt... please etll em.

guhlenn
26 februari 2003, 17:39
geuk mist een l... er moest geluk staan...

DAVID01
27 februari 2003, 09:19
Op 2003-02-26 16:38, schreef guhlenn:
hehe geuk i guess...

Trouwens, op de belasting site staat dat boven de 18 euro belastbaar is. dus.

Heb trouwens gehoord dat tweedehands goderen onder de 500 euro invoer vrij zijn. net als kadootjees... Dus ik weet niet waar david z'n info vandaan haalt... please etll em.

Nou mannetje, dat zal David je vertellen,
Deze jongen maakt im en export documenten aan bij een transport bedrijf dus geloof me ik kan het weten.
Maar bijdehandjes zoals jij zullen altijd het laatste woord hebben en als ze erachter komen dat ze ongelijk hebben hoor je ze niet meer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DAVID01 op 2003-02-27 08:36 ]</font>

guhlenn
27 februari 2003, 10:16
HA!

je kunt nu ophouden met je adem inhouden...

mijn god wat heb jij lange tenen zeg. 't staat toch echt op de belasting site hoor... dat van die 18 euro. link is hier eerder gepost kan ik ook niks aan doen. End dat van die 500 euro en kadootjes heb ik dus ook van iemand gehoord die im en export deed. en ik vroeg dat gewoon,

so sorry if i have offended you mister big time bussiness manager..

de kleine man verstopt zich weer onder de steen.

*rolleyes*

DAVID01
27 februari 2003, 11:16
Ja , tussen "iets" van iemand gehoord hebben en hoe het daadwerkelijk in elkaar zit , zit een wereld van verschil.
Laten we duidelijk zijn, het geen wat ik in mijn vorige post beschreef betreft het invoeren van producten vanuit America/Canada naar Nederland en niet andersom.
Bij twijfel, zou ik zeggen, bel de belastingdienst en zij zullen mijn betoog bevestigen.

Maiden Michiel
27 februari 2003, 11:57
Tering, check die prijzen van JEM's op guitarasylum.com:

Jem 7D: $1095
Jem 7vsbl: $1869
Jem 7vwh: $1794

???

guhlenn
27 februari 2003, 12:39
GAst,

ik wou je niet beledigen, althans niet in mijn originele post aan jou, maar wat ik van jou hoor is net zo "iets horen" als wat ik van een andere agst hoor die zegt dingen te importeren en exporteren. en aangezien je veel hoort vraag iker gewoon na...

DAVID01
27 februari 2003, 12:55
Klopt, daar zit wat in.
Maar ik zal zelf persoonlijk de proef op de som nemen, want ik ga eind mei voor 10 dagen naar Canada ,Calgary, en ben van plan een setje pu,s mee te nemen en m'n broer gaat daar o.a. voor een Fender Strat. kijken.
Ik zal het je tegen die tijd wel laten weten over hoe en wat :smile:

DAVID01
27 februari 2003, 12:56
Op 2003-02-27 11:55, schreef DAVID01:
Klopt, daar zit wat in.
Maar ik ga zelf persoonlijk de proef op de som nemen, want ik ga eind mei voor 10 dagen naar Canada ,Calgary, en ben van plan een setje pu,s mee te nemen en m'n broer gaat daar o.a. voor een Fender Strat. kijken.
Ik zal het je tegen die tijd wel laten weten over hoe en wat :smile:

guhlenn
27 februari 2003, 13:00
Dat zou zeer relaxed van je zijn... :smile:

wellicht wil je mijn bestelling ook langs de duane proberen te smokkelen? :wink: ik moet Warmoth spullen hebben... LOL

michielv
27 februari 2003, 13:01
Klein spul zoals elementen kun je makkelijk in je tas stoppen, doen ze niet moeilijk over. Bij instrumenten kun je geluk hebben, bijvoorbeeld wanneer je een oude 2e-handse hebt die er ook heel duidelijk gebruikt uitziet. Neem anders een paar Nederlandse stickers mee (bandjes, lokale muziekzaak enz.) en plak die op de koffer. Dat scheelt argwaan :wink:

Verder hebben ze bij de douane op Schiphol in ieder geval mensen in dienst die donders goed weten waar ze naar moeten kijken bij een gitaar. Dus ook al istie 2e-hands, als er onderdelen als bv. de asbak van een Tele brug bij zitten geldtie als nieuw. En dat kost. Veel ..

DAVID01
27 februari 2003, 13:28
Een 2e hands gitaar kopen in USA en dan naar Nederland gaan en tegen de Douane zeggen "deze is van mij en heb ik meegehad op vacantie" gaat ook niet op want dan had je 'm eerst moeten uitvoeren , en alleen op vertoon van de zg uitvoer papieren (waarop type serienummer en byz.heden vermeld staan)mag je 'm weer meenemen het land in.
Heb je dat niet, ben je gewoon het bokkie.
Als je een gitaar in USA koopt moet je die op het vliegveld in USA bij douane al aangeven , je krijgt dan een document welke je weer moet overhandigen aan de douane in Nederland samen met de aankoopnota, dan moet er ook meteen worden afgerekend.
Mocht je denken ik geef niets aan en ik zie het wel als ze me eruit pikken, dan ben je er gelijk klaar mee, want buiten de invoerkosten krijg je er gelijk een vette boete overheen.
En die jongens (douane) weten echt wel waar ze op moeten letten, de hufters....

guhlenn
27 februari 2003, 14:11
Op 2003-02-27 12:28, schreef DAVID01:
En die jongens (douane) weten echt wel waar ze op moeten letten, de hufters....


Bolletjes slikkers en Warmoth onderdelen! LMAO

parelmoer jam
28 februari 2003, 00:15
Is het niet handiger om eens in Duitsland of zo te gaan kijken voor een gitaar. Daar kan je heen rijden. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of daar de gitaren goedkoper zijn.

Maiden Michiel
28 februari 2003, 11:03
In ieder geval niet zo goedkoop als op guitarasylum

maxiator7
28 februari 2003, 20:43
mss is het dom maar mss en taxvrije zone ?
5 jaar geleden had ik ergens bij zwitserland een taxvrije zone gevonden met een gitaarwinkel... spijtig dat ik toen geen geld bijhad

renier
29 april 2003, 15:59
ben ook stevig aan het balen. heb een tijdje zitten zoeken naar nieuwe pups en toen ik zo ongeveer alles had uitgezocht en prijzen vergeleken had kwam ik achter dat hele atx verhalen. zucht... scheelt het dus weer geen kont eigenlijk. komt er gewoon op neer dat je in nederland altijd minimaal 70 euri kwijt bent voor een beetje mooi pupje.


ach ja, heb mijn gitaartje wel mooi laten spuiten voor 70 euro! dat was echt een ontzettende meevaller! die gozer heeft ook nog es een mooi stukje werk geleverd...

JanPieter
1 mei 2003, 13:01
Ik ben even aan rekenen geweest:
Voorbeeld Ibanez JS100 bij feedback €779
Bij http://www.musiciansfriend.com/ 670 dollar, wat op dit moment €598 is. Koopje?
Invoerrechten zijn 12,4% + Belasting 19% komt op 31,4% Over die €598 = €785 + verzendkosten +/- €120 komt het totaal uit op €905. Scheelt je meer dan €100, daar kun je hardschell koffer mee betalen met wat bijleg bij feedback

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: janPieter op 2003-05-01 13:12 ]</font>

FunkyR
1 mei 2003, 15:03
"Hehe
Of ik moet het Jimmi-Style aanpakken"

Jimi-style,...'t is Jimi-style.... :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FunkyR op 2003-05-01 14:03 ]</font>

zZoRgO
18 mei 2003, 16:02
de belasting dienst controleert het als het via een bedrijf koopt het moet wel bedrijfsgerlateerd zijn...

als je een bedrijfje hebt en je nu in die winkel in de USA een factuurtje vraagt waar niet precies opstaat wat het is, maar bv relatiegeschenk of iets dergelijks dan kun je dat toch omzeilen?

FragDaddy
18 mei 2003, 21:33
En dat kost. Veel ..


ongeveer 3% invoerbelasting en 19% BTW ??

och. je gaat er niet dood aan enzo! zorg er alleen wel voor dat je nog een factuur van de gitaar in je tas hebt zitten ofzo, want anders gaan ze raden naar de prijs en dan ben je altijd de lul (ze gokken ruim!)

zjanke
20 juli 2003, 11:06
de belasting dienst controleert het als het via een bedrijf koopt het moet wel bedrijfsgerlateerd zijn...

als je een bedrijfje hebt en je nu in die winkel in de USA een factuurtje vraagt waar niet precies opstaat wat het is, maar bv relatiegeschenk of iets dergelijks dan kun je dat toch omzeilen?


Dan stelt de belastingdienst/douane een simpele vraag: "wat voor relatiegeschenk?" partijtje "waspoeder", verrijkt uranium(voor de terroristen onder ons), of gewoon een gebruikte fender '59 voor weinig? :-D

en vervolgens kazjing, betalen!