PDA

View Full Version : Transformatie van een SSS Strat naar HH Strat



Sandman
27 juni 2002, 13:11
Ik heb een oude strat en 2 humbuckers liggen waarmee ik met beide niets doe maar eigenlijk wel zou willen. Combineren dan maar.
Het is een SSS strat, welke een HH strat moet worden. Een andere slagplaat dus. Past dit per definitie altijd of mag ik hier al de nodige problemen ondervinden?
Heeft iemand dit al weleens gedaan? Ik wilde het laten doen door het gitaarboertje, dan weet tenminste zeker dat het goed gebeurd.

Graag hoor ik van u, gitaarminnend Nederland.

Matje
27 juni 2002, 13:15
ik zou zeggen een andere standenschakelaartje + andere slagplaat en een beetje solderen en dan ben je klaar.

toch?

Sandman
27 juni 2002, 13:34
tja dat is de vraag.

bovendien heb er geen schema voor dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

SchaapOpJeHoofd
27 juni 2002, 14:42
Voordat je begint met solderen, schroef eerst de slagplaat los en kijk of er ruimte voor is. Bij de meeste Strats is er namelijk precies genoeg ruimte voor 3 singecoils en zul je dus aan het frezen moeten om genoeg ruimte te maken voor je 2 humbuckers.

Een schema vind je op http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/schematicsjpg/2hb_1vol_2tone_3way.JPG
Dit lijkt me de meest geschikte, aangezien je je volume en 2 tone knoppen wil blijven gebruiken. Overigens zijn de tone knoppen in dit schema 500K Ohm potmeters, terwijl in de strat standaard 250 K Ohm zit geloof ik. Bovendien zit er in de Strat standaard maar 1 condensator ipv 2. Waarde klopt volgens mij wel.

Stefan16384
27 juni 2002, 15:11
Op http://www.mrgearhead.com staat een schema voor een squire double fat strat. Dat denk ik wat je zoekt. (2 humbuckers) Kijk ook eerst ff voordat je een slagplaat gaat kopen of er wel ruimte is voor die humbuckers in je body. Ik weet niet zeker, maar volgens mij kun je, als je een beetje creatief bent die 5 standen schakelaar ook gebruiken i.p.v zo'n 3 standen. Er blijven dan 2 standen simpelweg ongebruikt. Niet de mooiste oplossing natuurlijk en zo'n schakelaar is ook niet zo gek duur...

Suc6!!

Lacrymosa
27 juni 2002, 17:53
Als je een beetje creatief ben kan je ook nog de 2 niet gebruikte standen als split standen gebruiken.

maar eigenlijk denk ik dat het et slimst is om een HSH er van te maken en dan kan je je volume pot een push/pull maken waarmee je je neck element toevoegd.
dan heb je ook de sound voor het betere akkoorden/slag werk

CheerS!!

Sandman
27 juni 2002, 19:30
Maar dan heb ik ook een HSH slagplaat nodig. Zijn die er voor een strat?

Stefan16384
27 juni 2002, 20:16
Voxhumana (www.voxhumana.nl) heeft een zwarte HSH slagplaat voor een strat. Heeft er hier als eens iemand gewoon zelf zijn slagplaat verbouwd???? Volgens mij als je dat een beetje voorzichtig doet met een ijzerzaagje in een figuurzaagbeugel....

sash
27 juni 2002, 20:22
Zo handig ben ik niet hoor. Ik zou gewoon een nieuwe slagplaat kopen, bespaart een hoop tijd en ergernis.

Sandman
27 juni 2002, 20:41
Dat ben ik ook van plan. Het gitaarboertje hier in de buurt was vandaag dicht. Dus proberen we het morgen weer.

sash
27 juni 2002, 20:51
De meesten zullen een HSH slagplaat niet in voorraad hebben denk ik, als je hem meteen mee wilt nemen moet je is naar Vox gaan. Die hebben alles op voorraad :grin:

Sandman
28 juni 2002, 18:29
Ik denk toch dat ik het hou bij een double fat strat. Kan de elementen ook nog van elkaar scheiden. Dus de binnenste 2 elementen bijvoorbeeld.

sash
28 juni 2002, 20:16
Je zou zoiets kunnen doen:

1 = brug humbucker
2 = gesplitste brug humbucker (sc)
3 = brug/hals humbucker
4 = gesplitste hals humbucker (sc)
5 = hals humbucker


Dit is zoals ik het zou doen :grin:

The Dude
29 juni 2002, 17:41
Er is een HSH plaat voor een Strat. Dan moet je namelijk die bestellen van een Squier Stagemaster (HSH), als het goed is kloppen de maten precies, en anders ben je genaaid.