PDA

View Full Version : Ebow gitaar



Tupelo
30 januari 2005, 23:16
Ik heb op internet weleens gitaren gezien waarbij er een ebow in de body of slagplaat verwerkt zat. Lijkt me best comforabel. Ooit als ik daadwerkelijk mijn eigen gitaar laat bouwen denk ik dat ik die feature ook wel wil. Meanwhile nog iemand met leuke plaatjes van dit type gitaren om naar te gapen?

vester86
30 januari 2005, 23:18
Da zijn die Sustainer dingen. Een element vervang je door een sustainer"element" waardoor die een e-bow vervangt.

Grappig, maar niet praktisch

Tupelo
30 januari 2005, 23:22
Nee serious, echt een ebow. Er was zelfs een site waarop men liet zien hoe je moest frasen, je eigen ebow maken, 't ding erin proppen, aansluiten de hele reutemeteut. Bij sommige gitaren was de ebow zichtbaar maar er waren er ook waarbij de ebow onder de top zat.

up-guitarman
30 januari 2005, 23:26
mm, met een ebow kan je toch vanalles doen door ermee over je snaren te bewegen ???
DUS; Als hij ingebouwd zit kan je er maar één soort klank mee krijgen ... Dat is toch vrij nutteloos dan ... Trouwens je hebt dan toch ook maar 1 snaar die "ge-ebow-ed" is ???

:-? Ik snap het nut en het gebruik niet helemaal van deze feature ...

Tupelo
30 januari 2005, 23:38
Dat zat ik me ook af te vragen. Volgens mij 'als je zelf kan knutselen' moet het best mogelijk zijn om een ebow te maken die resoneert op 6 naar keuze aan of uit te zetten snaren. Je zult sowiezo wat minder mogelijkheden hebben, no doubt. Vraag me ook af of het in te stellen is welke resonantie je wil, meer v minder b.v. met een draaiknop & of dit vergelijkbaar is met het verschil in afstand tussen snaar en ebow.
Ik weet het ook allemaal niet, daarom juist. Ding waar ik een tijd geleden per abuis via google op terrecht kwam was een volledige uitleg 'hoe je eigen ebow te maken en in je gitaar te planten'.

Het nut hiervan? T lijkt me best praktisch als je door 1 switch om te halen ff kunt ebowen en hierna gewoon weer verder spelen..............

vester86
30 januari 2005, 23:54
ja, dat kun je met die sustainer dus ook. en die is tenminste makkelijker te bevestigen

up-guitarman
30 januari 2005, 23:56
Het nut hiervan? T lijkt me best praktisch als je door 1 switch om te halen ff kunt ebowen en hierna gewoon weer verder spelen..............

Das waar, maar wat je ervoor zei, de resonantie regelen, ik betwijfel het of je dit zo mooi zal kunnen doen zoals je dit gewoon met een ebow kan doen ...
Ik zou het eigenlijk heel graag eens testen, en daarna de inbouw ebow naast de "manuele" ebow vergelijken !!!

Tupelo
30 januari 2005, 23:56
Hmmm

Lacrymosa
31 januari 2005, 10:04
een sustainer element lijkt me idd heel veel makkelijker, wil ik ook nog steeds een keer in mn charvel hebben, maar ik twijfel of ze als gewoon element ook een beetje klinken, want ik wil mn nek pup niet opofferen

marc_o
31 januari 2005, 10:21
MENSCHEN!!! Jullie denken echt helemaal de verkeerde kant op. Een sustainer-element is helemaal niet erg makkelijk in te bouwen, kost een berg geld (als je ze los koopt) maar is zeer praktisch, in ieder geval een stuk praktischer dan de E-Bow, hoewel het principe een beetje hetzelfde is natuurlijk. De E-Bow moet je precies boven die snaar houden die je wilt accentueren, en dat vergt echt wel wat oefening, vergis je daar niet in. De sustainer accentueert alle snaren tegelijk en het is een kestie van afdempen om die snaar naar boven te laten komen die je wilt. Erg gaaf.
Net als op de Ebow kun je verschjillende standen kiezen waardoor bepaalde boventonen meer of minder worden geaccentueerd. Zowel clean als overstuurd heb je sustain tot je batterijtje op is, of tot je het genoeg vindt...

Nocki
1 februari 2005, 18:08
klopt. lijkt mij trouwens ook dat een ebow het beste klinkt boven het hals element. en als je m onder je snaar bouwt zit ie dus nit boven het element en klinkt hij te zacht. het sustainer element is heel handig. zou er zelf ook wel een illen en die dan samen met een hotrail in een positie plaatsen.

NOcki

marc_o
1 februari 2005, 20:03
Waar je 'm houdt (de E-bow) is maar net wat je mooi vindt, en het klinkt ook mooi op een acoustische gitaar (uiteraard lukt het niet met nylonsnaren)

Tupelo
2 februari 2005, 00:31
Sustainer element. Als ik het goed begrijp moet ik (jazzmaster & mustang like) dus ook sustainerelement met gewoon element kunnen selecteren dan? Dat moet cool zijn. Opensnaar op de sustainer en hoppa!

marc_o
2 februari 2005, 10:01
Ik denk dat je even goed moet gaan zoeken op het internet, want het is een extra element wat bij de hals geplaatst moet worden en wel naast je gangbare element. Wanneer je daar een singlecoil hebt, krijg je er dus 2 naast elkaar. Wanneer het element niet als sustainer wordt gebruikt, issie ook wel te gebruiken als element, alleen is het maar de vraag of dat net jouw sound is natuurlijk. Er komt ook nog wat snij- en freeswerk bij kijken en het is bijna goedkoper een 2dehands Fernandes te kopen waar er al eentje inzit, dan een element aan te schaffen en in te laten bouwen. Vergis je daar niet in!

Brianmayrulezzz
2 februari 2005, 13:14
lijkt me wel vet zo'n ding :)
alleen zou ik het best zonde vinden om van bijv. een goede humbucker te vervangen door zo'n sustainer + ander element er aan vast.